خانه » پیشنهاد سردبیر » نمایشگاه چاپ دستی در اراک برگزار شد/پنج گانه هیجان

نمایشگاه چاپ دستی در اراک برگزار شد/پنج گانه هیجان

دوشنبه ۴ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۳

سمیه انصاری فر
وقایع استان

نمایشگاه چاپ دستی گروه پنج از روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه در فرهنگسرای آیینه اراک افتتاح و تا چهارم بهمن ماه ادامه دارد این نمایشگاه به ارائه آثار کالکوگرافی پنج هنرمند جوان این شهر نسترن پیل وری، پریسا نجفی، گلنوش انسی، محبوبه افشار و سحر مهیمنی پرداخته است.
کالکوگرافی یا حکاکی روی فلز شاید برای خیلی از مخاطبان شناخته شده نباشد و البته این پنج نفر اولین افرادی هستند که به طور جدی در اراک این رشته را دنبال می کنند و این نمایشگاه اولین نمایشگاه و حاصل دوره هایی است که در کنار استاد خود حسین کرمی دیده اند. در ابتدای ورود به نمایشگاه این معرفی از کالکوگرافی که توسط اساتید این پنج هنرمند برایشان تهیه شده است دیده می شود: «کالکوگرافی(CHALCOGERAPHY) به فن و تکنیک حکاکی روی صفحات مس و برخی از فلزات دیگر گفته می شود؛ که به عنوان یک مدیای هنری، زیر مجموعه چاپ های گود و جزء مجموعه چاپ دستی بطور کل، به شمار می آید. چاپ دستی در گستره وسیع خود علاوه بر استفاده از واسطه چاپی که برای خلق اثر در تکنیک اجرایی، متناسب با تکنیک های مختلف تعیین می گردد؛ که هریک قابلیت های ویژه ای نیز دارند، از قابلیت های منحصر به فرد دیگری هم برخوردار است که یکی از مهم ترین آنها قابلیت تکثیر آثار بصورت یکسان و هم شکل از هر کلیشه است؛ که به عنوان اثر اصلی با تمام کیفیات و ارزش گذاری ها در کنار سایر نسخه ها قرار می گیرد، که این قابلیت تکثیر پذیری، طبق قوانین مشترکی علامت گذاری و ارائه می شود. همیچنین به طور خاص در شیوه کالکوگرافی علاوه بر کیفیات و قابلیتهای گسترده آن به سبب نزدیکی این تکنیک ها با مدیوم طراحی، همواره به شیوه مورد علاقه و توجه بسیاری از هنرمندان تاریخ هنر از گذشته تا به امروز مبدل گشته، که این توجه بصورت روز افزون در حال رشد و گسترش می باشد. این نمایشگاه حاصل تجربیات گروهی مشترکی است؛ که به واسطه تکینک های مختلف کالکوگرافی (چاپ فلز) و ارائه برخی تکنیک های آن در انتخاب و کشف کارکردهای فردی توسط اعضای آن شکل گرفته و پیش روی مخاطبان گشوده شده است.»
نسترن پیل وری یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه است. وی کارشناس نقاشی است و در اولین دوره دو سالانه چاپ دستی در کشور برگزیده شده است. او در گفتگو با وقایع استان گفت: در این نمایشگاه ۲۵ اثر به نمایش گذاشته شده که با استفاده از تکنیک های مختلف چاپ فلز چون اچینگ، آکواتینت، درای پوینت و لیفت گراند خلق شده اند.
پیل وری که در این نمایشگاه پنج اثر دارد در پاسخ به این سوال که چرا تم پنج اثر او یکی است، افزود: از اول قرار شد در این نمایشگاه هریک از ما یک موضوع را در آثارمان به کار ببریم یعنی سعی کنیم موضوع مورد علاقه خود را در چند اثر بیاوریم.
وی ادامه داد: من دکل و تیربرق را انتخاب کردم شاید از دید خیلی ها این انتخاب خیلی زیبا نباشد ولی هدف برهم زدن نگاه به محیط اطراف است، یعنی می شود به آنچه همیشه فکر می کنیم آلودگی تصویری است نگاه زیباشناسانه ای داشت.
پیل وری افزود: کار چاپ بر روی فلز یک کار ظریف و حساس است، تاکنون در اراک دوره تخصصی چاپ فلز نداشته ایم، و ما پنج نفر برای اولین بار توسط استاد کرمی این تکنیک را یاد گرفتیم و تصمیم گرفتیم این تجربه را به اشتراک بگذاریم.
این کارشناس نقاشی ادامه می دهد: ویژگی اصلی این کار هیجان موجود در آن است و در واقع این هیجان من را به این نوع چاپ وابسته کرد زیرا وقتی روی پلیت یا طرحی کار می کنی نمی دانی نتیجه کار چیست.
پیل وری در پاسخ به این سوال که کیفیت نمایشگاه های برگزار شده تجسمی را چطور می بیند، گفت: متاسفانه مشکل اصلی این است که در تنها گالری فرهنگسرا هر اثری بدون کارشناسی به نمایش گذاشته می شود در حالیکه این مکان مامن هنر و هنرمند و باید آثار با کیفیت در آن ارائه شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه این وضعیت تا جایی پیش رفته است که بیشتر هنرمندان تجسمی تا ندانند نمایشگاه چه کسی دایر است برای بازدید نمی آیند در واقع هنرمند یک شهر باید یک پاتوق هنری داشته باشد و بداند هر بار به این مکان می آید با نمایشگاه های با کیفیت و سطح بالا رو برو می شود و اینجا یک مرکز و پاتوق هنری برایش باشد.
پیل وری در خصوص تغییرات و تحرکات این روزهای انجمن تجسمی گفت: من خیلی به این اتفاق ها خوش بین نیستم زیرا انجمن همچنان مسیر قبلی خود را می رود و در واقع هنر اراک خیلی وقت است که خواب است و همین باعث شده بسیاری از هنرمندان مهاجرت کرده و به تهران بروند.
وی در خصوص استقبال از این نمایشگاه گفت: مخاطبان مختلفی از اقشار متنوع به این نمایشگاه آمدند و حتی آثار را نیز خریداری کرده اند، در واقع من بعنوان هنرمند باید طوری کار کنم که هم سلیقه مخاطب را در نظر بگیرم و هم هنر خود را ارائه دهم زیرا تا تغییر ذائقه مخاطب زمان بسیار است.
پریسا نجفی نیزکه در رشته گرافیک تحصیل کرده است در خصوص حضورش در این نمایشگاه گفت: چاپ یکی از هیجان انگیزترین نوع طراحی است زیرا به شدت در پایان کار غافلگیر می شوی و حتی ممکن است بعد از تمام تلاش هایت اثر خیلی خوب و یا برعکس به دست بیاید.
وی در خصوص شباهت اثر نهایی در چاپ با طراحی با مداد گفت: شاید در نگاه اول قابل تشخیص نباشند ولی قطعا متفاوت هستند و در مورد چاپ باید گفت تبدیل نوع خط ها در چاپ خیلی متفاوت تر است.
نجفی ادامه داد: من در این نمایشگاه پنج اثر دارم که همگی نگاهی از زوایای مختلف به درختان است. در واقع فکر کردم در این شکل کار می توانم فرم خوبی از درخت بگیرم و در نهایت همینطور شد و بسیار متفاوت بود.
وی با تاکید بر اینکه ما بعنوان هنرمند باید دید بصری مخاطب را تغییر دهیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه هر گونه اثری بعنوان طراحی و نقاشی در این فرهنگسرا به نمایش در می آید ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا به مخاطب این آگاهی را دهیم هنر فقط نقاشی های بازاری نیست و می توان چنین تابلوهایی نیر در خانه داشت.
نجفی افزود: هدف دیگر ما از نمایشگاه معرفی خود تکنیک چاپ بر روی فلز بود که البته مورد توجه بسیاری نیز قرار گرفت.
وی نیز در خصوص نمایشگاه های برگزار شده در فرهنگسرا و نبود فیلتر برای ارزیابی کیفی آن ها گفت: نمایشگاه های برگزار شده در فرهنگسرا بسیار ضعیف هستند شاید به جرات بتوان گفت فقط سه نمایشگاه خوب و باکیفیت در این چند سال اخیر برگزار شده است و در واقع هیچ کارشناسی نیست که کارها را لغو کند حتی اگر کار ضعیف باشد نیز به نمایش در می آید.
این هنرمند جوان اراکی اضافه کرد: متاسفانه هنرمندان این شهر نه تنها حمایت مالی نمی شوند بلکه از لحاظ معنوی نیز مورد توجه نیستند برای همین نمایشگاه از مسئولین مختلفی دعوت کردیم ولی حتی برای بازدید هم نیامدند و این در نمایشگاه های قبلی ما نیز اتفاق افتاده است.
نجفی در پاسخ به اینکه واکنش هنرمندان دیگر به این نمایشگاه با توجه به نو بودن تکنیک چه بود، گفت: برخوردها متناقض بود برخی نگاه تخریبی داشتند و برخی تحسین می کردند که به نظرم در واقع این واکنش ها به دلیل ناشناخته بودن خود چاپ است.
محبوبه افشار کارشناس تصویرسازی است. او در این نمایشگاه هشت اثر دارد، وی گفت: علاقه بی حد من به طراحی باعث شد تا به سمت چاپ بیایم زیرا چاپ یکی از تکنیک های طراحی است و مهمتر این که می توان از اثر تیراژ گرفت.
افشاردر پاسخ به این سوال که چرا اکثر آثار چاپ سیاه و سفید است تا رنگی، توضیح داد: در کار چاپ می توان رنگی هم کار کرد ولی چون قرار است تیراژ گرفته شود هم در زمان و هم در دقت کار تاثیر دارد.
این هنرمند جوان ادامه داد: من و دوستانم به دنبال معرفی این تکنیک با کمک سوژه های مورد علاقه مردم بودیم بنابراین من گل و گیاه را انتخاب کردم زیرا معمولا گرایش مخاطب عام به طبیعت خصوصا گل بیشتر است.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های بدون کیفیت در اراک گفت: شاید علت اصلی نبود تمرین و اهمیت ندادن به مخاطب و هنرِ خود باشد.
گلنوش انسی کارشناس تصویرسازی که فقط دو اثر دراین نمایشگاه داشت نیز گفت: متاسفانه سه طرح چاپی من بدون دلیل خیلی قانع کننده ای دچار ممیزی و حذف شد.
وی نیز چاپ را یک فرآیند هیجان انگیز عنوان کرد و افزود: در چاپ خصوصا چاپ بر روی فلز ظرافت و دقت نقش مهمی دارد.
انسی که موضوع دو اثرش فیگورهایی از انسان است، افزود: فیگور برای من آینه ایست از حال و هوای درونی خودم، من حتی وقتی مدلی را نیز در مقابل خود دارم باز هم حس آن لحظه ام را در کار تاثیر می دهم و مطلق مدل مقابلم را نمی کشم.
وی در خصوص ارتباط مخاطب با آثار ارائه شده در نمایشگاه گفت: خوشبختانه استقبال خوب بود و ما تعداد زیادی از کارها را فروختیم در خصوص ارتباط مخاطب حداقل در خصوص آثارم شاهد ارتباط گیری مخاطب بودم و شاید دلیل اصلی آن دلمشغولی و دغدغه انسان معاصر است که در فیگورهایم آن ها را نشان داده ام. سحر مهیمنی نیز کارشناس نقاشی دیگر هنرمند این نمایشگاه با پنج اثر بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.