خانه » پیشنهاد سردبیر » اکران فیلم های جشنواره سی و پنجم در اراک/فجر در عصر جدید

اکران فیلم های جشنواره سی و پنجم در اراک/فجر در عصر جدید

دوشنبه ۴ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۳
وقایع استان- سحر یاری:
در دهه هفتاد و زمان مدیریت مرحوم سیف الله داد در استان های مختلف جشنواره های موضوعی فیلم برگزار می شد که در آشنایی و آوردن فرهنگ و هنر به بطن جامعه موثر بود و همچنین توسعه فرهنگ سینما رفتن نیز موثر بود؛ ولی بهردلیلی این روند متوقف شد و حالا بعد از سال ها دوباره این نگاه در حال تسری است و این اتفاق در خصوص فیلم های جشنواره فجر رخ داده است. بعد از آن سال ها برگزاری جشنواره استانی فیلم فجر باز این فرصت را مهیا کرد ولی همچنان در این روند وقفه افتاد، اگرچه وقفه برگزاری جشنواره در استان ها به دلیل مشکلات مالی و عدم تامین منابع برای تهیه رایت فیلم های سینمایی و نبود عزم جدی از سوی مسئولان و متولیان فرهنگی و اجتماعی استان ها اتفاق افتاد ولی تردیدی نیست که این ناکارآمدی باعث سلب امکان بهره مندی و استفاده هزاران مشتاق سینمایی، هنرجویان و علاقمندان به هنر هفتم و ظلم به آن ها شده است. امسال اما با تمهیدات اندیشیده شده فیلم های فجر در ۳۰ استان کشور به نمایش در خواهد آمد. البته قبل از این به دلیل بدهی جشنواره به صاحبان فیلم ها در سال ۹۲ و پرداخت نکردن یک سوم فروش فیلم ها در استان ها به آن ها محل مناقشه بود و همین نگرانی ای در خصوص همکاری نکردن تهیه کنندگان در این خصوص وجود داشت؛ ولی براساس تفاهمی که میان دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و شورای عالی تهیه کنندگان ایجاد شده است، فیلم ها در استان های مختلف نمایش داده می شود و بدهی قبلی هیچ تاثیر منفی روی این برنامه‌ریزی ندارد. به گفته عضو هیات رئیسه شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما در هر استان ۲۰ فیلم به نمایش خواهد درآمد و برای هر فیلم سه اکران در نظر گرفته شده است. استان مرکزی نیز این روزها برای اکران فیلم های فجر در پردیس سینمایی عصر جدید خود را آماده می کند هرچند این اتفاق فقط در سال ۹۲ در این استان رخ داد و در همان سال نیز برخی از فیلم های خوب در لیست فیلم های اکران شده نبود؛ ولی بعد از دو سال وقفه دوباره این رخداد به اراک روی خوش نشان داد. در سال های قبل تمام هزینه اجرای این جشنواره در استان ها با خود استان بود و کمبود اعتبار و بودجه خصوصا در سال گذشته موجب شد تا علاقمندان از دیدن فیلم ها همزمان با جشنواره محروم باشند؛ ولی امسال برخی از هزینه ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد خواهد بود البته که همچنان برای برگزاری بهتر نیاز به همکاری سازمان ها و بخش صنعت بعنوان حامی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در اراک گفت: جشنواره فیلم فجر بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در مقایسه با جشنواره تئاتر، نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی و به دلیل اهمیت فیلم از انعکاس بیشتری در میان جامعه و علاقمندان برخوردار است.
مهدی حقیقی با بیان اینکه اکران فیلم های فجر از ۱۴ بهمن در پردیس سینمایی عصر جدید اراک آغاز خواهد شد، افزود: امسال خوشبختانه با تمهیداتی که ستاد وزارتخانه و سازمان سینمایی فراهم کردند قرار شد بخشی از هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان مرکزی را تهران بدهد و بخشی از آن برعهده خود استان باشد.
وی با تأکید بر این که برگزاری جشنواره در استان یکی از مطالبات مردم و هنرمندان بوده است تصریح کرد: به‌طور قطع خیلی از مردم علاقه دارند که همزمان با برگزاری جشنواره تولیدات سینمایی امسال را ببینند، هرچند این رویداد فقط یکبار در استان مرکزی در این سال‌ها برگزار شده و به‌جز آن در سال های دیگر از دیدن فیلم‌ها محروم بوده و اراده جدی برای این‌کار نبوده است.
حقیقی در خصوص عدم برگزاری این جشنواره در سال گذشته گفت: سال گذشته به ازای هر فیلم ۱۵ میلیون تومان و درمجموع برای ۲۰ فیلم باید ۳۰۰ میلیون تومان به تهیه‌کننده‌ها پرداخته می شد و هزینه برگزاری مراسم نیز بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان بود که با توجه به کمبود اعتبارات نتوانستیم این برنامه را اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره نقش موثری در اعتلای فرهنگ و هنر جامعه دارد، ادامه داد: خوشبختانه امسال با پیگیری‌های انجام شده این جشنواره و نمایش فیلم ها در استان از روز چهاردهم بهمن ماه آغاز و اکران ۱۶ فیلم در آن قطعی است، اما برگزاری برنامه های جانبی مانند افتتاحیه و اختتامیه، دعوت از هنرمندان و تبلیغات در گرو حمایت های مالی استان چه از سوی بخش صنعت و چه بخش دولتی است.
حقیقی توضیح داد: قیمت بلیت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در استان به صورت قیمت هر قطعه بلیت تکی ١٠ هزار تومان و قیمت سری آن ٨ هزار تومان تعیین شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در اراک، از ساعت ٨ صبح روز چهارم بهمن ماه آغاز می‌شود و ساعت ٢۴ روز پنج شنبه ۷ بهمن ماه به پایان خواهد رسید.
حقیقی ادامه داد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت ویژه پیش‌فروش اینترنتی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به آدرس cinogram.com بلیت خود را خریداری کنند.
وی با بیان این مطلب که برای دیدن فیلم‌ها همراه داشتن بلیت کاغذی الزامی خواهد بود، اظهار داشت: بلیت‌های خریداری شده مربوط به هر سالن نمایش فیلم از ٢۴ ساعت قبل از شروع جشنواره در همان سالن فقط با ارائه کارت ملی تحویل خریداران محترم خواهد شد.
آنچه در خصوص برگزاری این جشنواره در استان ها مهم است این نکته است که بازتاب فضای خبری جشنواره، اطلاع رسانی های گسترده پیرامون آن و جریان سازی و موجی که شکل می گیرد شرایطی را رقم می زند که هر مشتاق سینمایی دوست دارد در متن آن قرار گیرد و از طریق این رویداد با کلیت سینما و سینماگران پیوند بخورد.
در راه رسیدن به این خواسته مسلما، برای بسیاری از همشهرسان این امکان وجود ندارد که برای دیدن این فیلم ها با تقبل هزینه ها و مشکلات اقامتی و رفت و آمد راهی تهران شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.