خانه » جدیدترین » نسخه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شواری عالی انقلاب برای فرهنگ جامعه/از غرب یاد بگیریم

نسخه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شواری عالی انقلاب برای فرهنگ جامعه/از غرب یاد بگیریم

شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴    شماره ۳۲۵

گروه فرهنگی- وقایع استان:

گروه فرهنگی- وقایع استان:
دستیابی به توسعه فرهنگی و حصول فرهنگی پیشرو، پویا و غنی که متکی بر ارزش‌های ملی، تاریخی، مذهبی و اعتقادی بوده و آرمان‌های بلند ملت باشد، مستلزم وجود مدیرانی توانمند، آگاه، برنامه‌ریز و دارای شناخت کافی نسبت به حساسیت و وسعت مفهوم حوزه فرهنگ است، مسئله ای که به نظر می رسد این روزها در سطح مدیران دستگاه های ما کمرنگ است، به طوریکه موجب انتقاد رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب از شرایط موجود شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی درکارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی گفت: افرادی که خود را نگران نشان می دهند و می گویند رشد و تعالی اخلاق در جامعه وجود ندارد قبل از انتقاد ببیند نقش خودشان در این روند چیست؟
حسن بنیانیان با بیان اینکه ما متاسفانه دچار بیماری فراگیر لذت انتقاد شده ایم، افزود: ما در محافل خصوص بدون توجه به جایگاه و وظیفه خود به دنبال نقد بالادستی خود هستیم و می خواهیم خود را روشنفکر جلوه دهیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه ما در تمامی سطوح این است که انتقاد از خود وجود ندارد، این در حالی است که در غرب افراد از همان کودکی یاد می گیرند که انتقاد کنند؛ ولی قبل از آن ابتدا به نقد خود می پردازد زیرا اینطور خود نیز با واقعیت روبه رو می شوند و متوجه نقش خود می شوند، مسئله ای که در کشور ما وجود ندارد.
بنیانیان با بیان اینکه فرهنگ در تمام مناسبات اقتصادی و سیاسی تاثیر دارد، افزود: کشور ما هم اکنون با معضل فرهنگ سیاسی روبه رو است و نمونه بارز آن را در انتخابات و نگاه مردم و کاندیداها به آن می بینیم.
وی ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم مردم را قانع کنیم وقتی می خواهند به کسی رای بدهند توجه داشته باشند که آن فرد می خواهد برایشان در آینده تصمیم گیری بکنند و با آگاهی فرد متخصص را برای این کار انتخاب کنند.
بنیانیان تصریح کرد: معضل دیگر در احزاب سیاسی است که به این روند دامن می زنند و به دنبال هنرمند و ورزشکار هستند تا رای جمع کنند و این یک مصیبت است.
وی ادامه دارد: حضور افراد غیرمرتبط در جایگاه‌ها و سمت‌ها به جای افراد ماهر، تحصیل‌کرده و بهره‌گیری از افراد براساس رابطه فامیلی و قومی همه نشان از ضعف فرهنگی دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخلاف آنچه در ذهن ما کرده اند فرهنگ مسئول ندارد و تک تک ما در آن مسئول هستیم، اضافه کرد: این نقش فقط با مسئولیتی که به عهده فرد گذاشته می شود گسترش پیدا می کند، مسئولین باید نقش فرهنگ را در حوزه کاری خود پیدا کنند تا پیشرفت حاصل شود. به عنوان نمونه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت باید ارزیابی کند که چگونه می‌تواند با کمک اساتید دانشگاه تحول فرهنگی در حوزه خود به وجود آورد که پیشرفتی پایدار در پی داشته باشد.
بنیانیان با تاکید بر اینکه فرهنگ کلید حل معضلات اقتصادی و سیاسی در مقطع کنونی کشور است، اظهار کرد: مدیریت عالمانه فرهنگ کلید پیشرفت است، در واقع آنچه فرهنگ مطلوب است همان چیزی است که رهبری نام مهندسی فرهنگی بر آن گذاشته است و در دل خود اقتصاد، سیاست، خدمات اجتماعی را دربردارد.
وی با بیان اینکه درک درست مسئولان عاملی برای پیشرفت فرهنگ است، تصریح کرد: هم اکنون بهره وری دستگاه های فرهنگی کمتر از سی درصد است، مدیران باید روابط پیچیده فرهنگ را درک کنند وگرنه تاکنون کدام مشکل جامعه با برگزاری جشنواره، همایش و هیئت ها حل شده است؟
بنیانیان بیان کرد: امروز در مناسبات اقتصادی جهان چند حلقه وجود دارد و فرهنگ عمومی یکی از مهم ترین آن هاست.
وی ادامه داد: منظور این است که مثلا وقتی کارگری از کارفرما نارحت است در تولید و کالایی که می خواهد تحویل دهد کوتاهی نکند که مثلا کارفرما و مدیر را خراب کند.
بنیانیان توضیح داد: همه این ها باعث می شود که ما در برابر انتخاب کالای ایرانی و خارجی به انتخاب جنس خارجی بپردازیم چون مطمئن هستیم آن را یک کارگر با فرهنگ تولید کرده است.
وی افزود: رشد علمی و فن آوری در فرهنگ عمومی نیز تاثیر دارد، هم اکنون چهار میلیون و ششصد هزار دانشجو در کشور وجود دارد ولی این دلیل بر رشد علمی و فن آوری نیست این تعداد افراد فقط دنبال مدرک هستند و به زودی بحران آن مشخص خواهد شد چون این ها می خواهند در آینده مدیر، نماینده و …شوند.
بنیانیان توضیح داد: همین می شود که مثلا در یک استان استاندار، معاون سیاسی، عمرانی و اجتماعی همه مهندس هستند و آن وقت در جلسه ای گرد هم می آیند و می خواهند در مورد مسائل کلان استان در زمینه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی صحبت کنند، فکر کنید نتیجه این جلسه چه خواهد شد؟
وی با بیان اینکه در سطح مدیریت ما شایسته سالاری وجود ندارد، ادامه داد: دولت های ما بعد انقلاب نقش اساسی در تخریب فرهنگ داشته اند.
بنیانیان تاکید کرد: کشور هم اکنون پر از دعواست، مسئله مدیر این نیست که مملکت را چطور بسازد بلکه مسئله اش حذف دیگران است، مدیران باید بدانند که این میزها پول نفت هستند و در قبال آن مسئول هستید.
وی با بیان اینکه حجم عظیمی از مردم درگیر کاری هستند که در اقتصاد و پیشرفت کشور تاثیر ندارد، افزود: در اروپا از هر هفتصد تا هزار نفر یک واحد صنفی وجود دارد ولی در ایران در ازای ۲۵ تا ۳۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، همچنین سه میلیون واحد صنفی در ایران وجود دارد که ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تولیدی و مابقی توزیعی هستند.
بنیانیان با بیان اینکه سبک زندگی ما التقاطی است، افزود: هم اکنون کشور دچار چند دستگی شده و گروه های مختلف نمی توانند با هم ارتباط برقرار کنند و باعث شده وضعیت جامعه ما خاکستری باشد.
وی گفت: روحانیون، بسیجی ها، هئیت ها، نظام های آموزشی ها، صدا و سیما هر کدام یک دسته هستند و این باعث شده پنجاه درصد افراد جامعه بدون سرپرست فرهنگی باشند و دشمن بر روی همین ها سرمایه گذاری می کند.
بنیانیان ادامه داد: وضع موجود از لحاظ اعتقادی خوب است ولی چون نظام مدیریتی ناکارآمد است نتوانسته ایم اعتقادها را با ارزش ها هماهنگ نکرده ایم.
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: امضای برجام و برگرداندن پول های بلوکه شده ایران کاری حسن است و آن هایی که مانع این کار می شدند منکر انجام می دادند.
محمود زمانی قمی افزود: این مسئله از دید مردم بسیار با اهمیت است و مسئولین برای رسیدن به اقتصاد پویا باید به همان اندازه این موضوع برایشان مهم باشد.
وی با بیان اینکه در جامعه ما ریا بسیار شده است، اضافه کرد: برخی عادت کرده اند مسائل زمینی را آسمانی جلوه دهند، معمولا برخی هر کجا کم می آورند سراغ مواردی از این دست می روند.
زمانی قمی ادامه داد: برداشت های ناصواب از متون اصیل دین و ترویج آن به نام دین پیامدهای بدی دارد که تاثیرش در جامعه دیده خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.