خانه » پیشنهاد سردبیر » دبیر هیئت اسکی استان از عمومی بودن این ورزش می گوید/با چوب یا تیوب؟

دبیر هیئت اسکی استان از عمومی بودن این ورزش می گوید/با چوب یا تیوب؟

شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴     شماره ۳۲۵

گروه ورزشی- مسعود مهاجرانی
زمستان فصل برف و سرما است وبازار تفریحات و ورزشهای زمستانی گرم است ، بی شک اسکی رایج ترین ورزش زمستانی است، استان مرکزی نیز به دلیل کوهستانی بودن و وجود یک پیست اسکی در منطقه سربند زمستان ها مردم و ورزشکاران را برای انجام این ورزش مفرح به دل کوه های منطقه می کشاند.
پیست اسکی شهدای سربند شهرستان شازند در ۵۸کیلومتری مرکز استان، کلان شهر اراک و در ۲۵ کیلومتری شهرستان شازند در مسیر جاده شازند – هندودر و در بین روستاهای پاکل و چال هماو مرتفع ترین گردنه بین این دو نقطه قرار دارد و مکانی مناسب و جذاب برای ورزش اسکی و تفریحات زمستانی است.
با توجه به اینکه در این فصل آمد و شد به این پیست بسیار است، پای صحبت های محمود رئوفی دبیر هیئت اسکی استان نشستیم تا در مورد وضعیت این پیست و ورزش اسکی در استان گپ و گفتی داشته باشیم.
محمود رئوفی از همان سال های اولی که پیست شهدای سربند راه اندازی شد اسکی را زیر نظر استادخسرو طالبی به همراه تعدادی از علاقمندان به این ورزش اغاز کرد و هم اکنون به همراه چهار مربی دیگر در رشته آلپاین مشغول آموزش به علاقمندان این رشته است.
رئوفی در خصوص راه اندازی پیست اسکی شهدای سربند و ورود ورزش اسکی به استان گفت: این پیست در سال ۱۳۶۸ توسط آقای مهندس شاه کرمی مدیر وقت کارخانه قند شازند و با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان شازند و با نصب یک گیربکس و یک قرقره گردون ثابت در قله کوه مشرف بر محل پیست و به صورت حمل بار بدون ستونهای میانی احداث شد و در ابتدای زمستان ۱۳۷۰ با همکاری پرسنل اداره ورزش شازند و علاقمندان به این ورزش به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۱ یک ساختمان دو طبقه بصورت یک سالن در طبقه همکف و پنج اطاق خواب در طبقه دوم و سرویس بهداشتی در خارج از ساختمان احداث شد، همچنین در همان سال تعداد چهار عدد ستون ساده با چرخهای رول بلینگی بر روی سیم بکسل نصب شد.
رئوفی افزود: در سال ۱۳۷۳ دو دستگاه کشنده مبتدی در پیست اسکی نصب گردیدکه تنها یک دستگاه آن یک بار روشن شد و دستگاه دیگر تنها ۵ ساعت کار کرده و متوقف شد، زیرا هر دو دستگاه کاملاً غیر استاندارد بودند.
دبیر هیئت اسکی استان ادامه داد: دستگاه ساخته شده در کارخانه قند شازند با تمام کم و کاستی ها تا سال ۸۴ مورد بهره برداری قرار گرفت، تا اینکه در سال ۱۳۸۶یک دستگاه تله اسکی چمن مستعمل در محل پیست نصب گردید و با توجه به اینکه دستگاه مذکور برای مسیر ۱۵۰ متری اسکی چمن طراحی شده بود و در طول ۴۰۰ متر نصب شده بود بعلت طولانی بودن مسیر و کافی نبودن تعداد ستون های حائل از کارآئی لازم برخوردار نبود.
رئوفی گفت: بعد از دوسال هیئت اسکی و اداره کل ورزش وجوانان استان و شهرستان شازند تصمیم به راه اندازی دستگاه مذکورگرفتند و بعد از ساخت ۵ پایه دکل و نصب در طول مسیر با نظر کارشناسان فدراسیون اسکی مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی توضیح داد: همچنین در سال ۱۳۸۹ نیز با اعتبار اختصاص یافته از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان و همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان شازند ساختمان ایجاد شده در کنار ساختمان قبلی که نیمه کاره بود تکمیل گردید.
رئوفی ادامه داد: در حال حاضر پیست اسکی شهدای سربند با همین دستگاه بالابر تک نفره (تله اسکی ) مورد استفاده اسکی بازان قرار می گیرد.
دبیر هیئت اسکی استان مرکزی با اشاره به کمبودهای موجود این پیست گفت: هم اکنون ضروری ترین نیازهای پیست شامل: خرید برف کوب، انتقال بالابر به سمت راست پیست، حفر چاه آب آشامیدنی و مصرفی و ساخت منبع هوائی و تجهیزات مورد نیاز آن، تجهیز سالن استراحت و پذیرائی، ترمیم ورودی و پارکینگ وسائل نقلیه وترمیم فنس کشی اطراف پیست، حضور منظم نیروهای انتظامی و امداد در طول دوره اسکی در محل پیست، احداث یک جاده اضطراری جهت عبور وسائط امدادی در کنار رستوران و دفتر پیست، نصب حفاظ و جدا سازی محل اسکی بازان از تیوپ سواران، نصب حفاظ جهت در صف قرارگیری اسکی بازان جهت استفاده از بالابر می باشد .
رئوفی ادامه داد: در سال های اول در این پیست هفتاد نفر اسکی می کردند؛ ولی چون امکانات موجود هیچ پیشرفتی نداشت و این تجهیزات به دلیل به روز نشدن تخریب شدند باعث شد اسکی بازان ترجیح بدهند به پیست های اسکی تهران و همدان بروند.
وی گفت: این درحالی است که پیست اسکی شهدای سربند یکی از پیست های مناسب کشور برای آمورزش است، طول پیست کوتاه و شیب آن بسیار مناسب برای تمرین مبتدیان است تا در آینده بتوانند برای حضور در پیست های دیگر چون شمشک و دیزین آماده شوند.
رئوفی توضیح داد: پیست شهدای سربند می تواند در صورت کوبیده شدن برف تا اوایل بهار پاسخگو نیاز ورزشکاران و علاقمندان باشد؛ ولی از آنجاییکه که نبود دستگاه برفکوب یکی از کمبودهای این پیست است این زمان کوتاهتر می شود.
وی اضافه کرد: وجود برفکوب در این پیست ضروری است چون با کوبیدن برف شرایط پیست برای اسکی هموارتر می شود، در حالیکه اسکی بر روی برف کوبیده نشده سخت است و باید اسکی بازان مسیر را کوبیده تا شرایط برای آموزش مبتدیان هموارشود.
دبیر هیئت اسکی استان ادامه داد: از طرفی اگر برف کوبیده شود ماندگاری بیشتری خواهد داشت، زیرا یخ می زند و در اثر فشردگی واکنشش به گرما کمتر و ذوب شدنش کندتر می شود و زمان بیشتری بر روی پیست خواهد ماند.
رئوفی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون پیست اسکی سربند بیشتر پیست تیوب سواری است، اضافه کرد: همین تیوب سواری هر ساله مشکلات زیادی ایجاد می کند و ضایعات مختلفی را برای افراد ایجاد می کند.
وی گفت: حضور تیوپ سواران در پیست اسکی خطرناک و آسیب زا است زیرا هرلحظه ممکن است تیوب سوار با اسکی باز برخورد کند و هر دو آسیب ببینند و گاه خود تیوب سواران با هم برخورد می کند وحتی ایجاد درگیری های لفظی می شود و باعث مشکلات عدیده ای است .
رئوفی اضافه کرد: هم اکنون به شدت نیاز به حفاظ و جداسازی محل اسکی بازان از تیوب سواران احساس می شود.
وی توضیح داد: حقیقتا درخواست داریم در این زمینه اقدامی شود، زیرا از لحاظ فدراسیون و هیئت اسکی تیوب سواری در محدوده و حاشیه پیست هیچگونه قرابتی با این ورزش ندارد .
رئوفی گفت: اکمبود امکانات و درگیری ها و آسیب ها باعث می شود تا خانواده ای که تصمیم می گیرد برای تفریح به پیست بیاید برای بار دوم دیگر این کار را انجام ندهد.
وی با بیان اینکه حضور در پیست برای مردم بیشتر جنبه تفریحی دارد تا علاقه به اسکی اضافه کرد: بیشتر افرادی که به پیست می آیند چون تجهیزات این ورزش را ندارند دنبال ورزش اسکی نیستند ، قطعا اگر تجهیزات و امکانات باشد مردم به جای تیوپ سواری به این ورزش گرایش پیدا خواهند کرد .
رئوفی تصریح کرد: اسکی ورزش مفرح و پرنشاطی است و تمرکز را بالا می برد ولی در عین حال نیاز به تمرین و ممارست بسیار دارد.
وی با بیان اینکه تصور اشتباهی مبنی بر گرانی ورزش اسکی در میان عامه مردم وجود دارد، تصریح کرد: شاید این مسئله قبلاً در انجام ورزش اسکی وجود داشت به دلیل اینکه در گذشته این ورزش در اختیار قشر خاصی قرار داشت.
رئوفی توضیح داد: باید به این نکته توجه داشت که هزینه ورزشی در همه گروه ها بالاست در برخی رشته ها تهیه یک راکت هم هزینه بسیاری دارد؛ ولی به این شکل نامش بعنوان ورزش قشر مرفه نامیده نشده است.
وی با بیان اینکه این ورزش امروزه عمومیت یافته، ادامه داد: رئیس اسبق فدراسیون آقای شمشکی با پیگری ها و تلاش هایی که کرد این ورزش را به میان مردم آورد و آن را عمومی و از اختیار قشر خاصی خارج کرد.
دبیر هیئت اسکی استان مرکزی اظهار کرد: یک ست کامل کارکرده وسایل اسکی از حدود ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان آغاز می شود ؛ ولی برای ادامه کار در سطح حرفه ای و قهرمانی هزینه وسایل بالاتر است.
رئوفی ادامه داد: مبتدیان برای آغاز اسکی و آموزش لازم نیست که از وسایل خاص و نو استفاده کنند، همان وسایل ساده و معمولی برای یادگیری کافی است.
وی تاکید کرد: ما قهرمان هایی داریم که از روستاهای دیزین کار را آغاز کرده است و در ابتدا حتی هزینه تامین هزینه رفت و آمد را نیز نداشته؛ ولی بعدها در مسابقات جهانی سوییس شرکت کرده است.
این مربی اسکی ادامه داد: از آنجاییکه پیست اسکی برای فعال شدن نیاز به تجهیز و امکانات دارد ما طرحی را آماده و در اختیار فرماندار محترم شازند قرار داده ایم که در آن یک مجموعه گردشگری و ورزشی در ضلع شرقی پیست فعلی پیش بینی شده است.
رئوفی ادامه داد: در این مجموعه پیست اسکی، اسکی روی آب با توجه به وجود یک سد در آن منطقه ، فضای پیاده روی ، پیست اسب سواری و ایجاد قطارهای ریلی و تله کابین دیده شده است.
وی با بیان اینکه منطقه ای که پیست قرار دارد دارای فرهنگ غنی است، اظهار کرد: مردم روستاهای پاکل و سرسختی که در نزدیکی پیست قرار دارند از این طرح بسیار استقبال کردند.
رئوفی با بیان اینکه این طرح هنوز عملی نشده است، تاکید کرد: عملی شدن این طرح منوط به تامین اعتبار است و از آنجاییکه اعتبارات دولتی پاسخگوی چنین طرحی نیست، حضور بخش خصوصی در آن ضروری است.
وی تصریح کرد: این یک نگاه غلط است که بخواهیم دولت و فدراسیون در این زمینه تامین بودجه کند در واقع اعتبارات دولتی در ورزش بسیار ناچیز است و این را بیشتر ورزشکاران می دانند زیرا باید درخواستها مطابق با ظرفیت باشد و تنها با حضور بخش خصوصی است که میتوان اقدام عملی در این خصوص انجام داد .
رئوفی با اشاره به اینکه همیشه بحث حضور صنایع و ارگان ها در حمایت از ورزش مطرح است، گفت: مسئله حضور کارخانه ها و ارگان ها در ورزش بحثی قدیمی و بی نتیجه است، معمولا حمایت هایی که از این کانال ها می شده است مربوط به همان یک درصد اعتبارات دولتی بودکه جهت توسعه ورزش به سازمان ها اختصاص می یافته است.
وی بیان کرد: ما بارها به سازمان ها و ارگان ها پیشنهاد داده ایم که از فضای اطراف پیست برای نصب بیلبورد و تبلیغ استفاده کنند و بعنوان اسپانسر در تجهیز پیست ما را حمایت کنند؛ ولی هرگز استقبالی نشد در حالی که در روزهای زمستانی و هفته های برفی حداقل چهارصد تا پانصد نفر در این پیست حضور دارند.
رئوفی ادامه داد: ما همیشه توقع داریم مردم بیایند و از این پیست استقبال کنند ولی قضیه این است که ما چه کرده ایم و چه امکاناتی داشته ایم، بی شک وقتی تجهیزات مناسب نیست، خود اسکی بازان هم از این پیست استفاده نمی کنند.
وی گفت : برای ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این حوزه باید ظرفیت استان معرفی شود، سرمایه گذار اگر مطمئن باشد که سرمایه اش برمی گردد این کار را خواهد کرد. این مکان ظرفیت این را دارد که امکاناتی چون دوچرخه سواری، اسب سواری، تاسیس هتل در آن ایجاد شود و حضور گردشگر را بیشتر کند.
رئوفی ادامه داد: امکانات با تشویق بخش خصوصی انجام می شود و اگر بخش خصوصی فعال شود می تواند در تابستان نیز این پیست را با تفریحات و امکانات دیگر مورد بهره برداری قرار داد .
وی توضیح داد: هزینه نگهداری پیست بالاست، ولی پیست اینجا رها می شود تا زمستان بعدی و حتی تجهیزات نیز بررسی نمی شود.
دبیر هیئت اسکی استان تاکید کرد: اکثر پیست های کشور در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است و باید تمام تلاش ما به ترغیب بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش باشد.
رئوفی گفت: اعتبار هیئت اسکی سالانه حتی در سال های طلایی برای تامین نصف تجهیزات حرفه ای یک اسکی بازهم مناسب نبود و امسال نیز این مبلغ ناچیز بود و ما فقط توانستیم با آن اعتبار یک برانکارد برای پیست خریداری کنیم تا در صورت حادثه، ورزشکار را به پایین پیست منتقل کنیم.
وی ادامه داد: هم اکنون بیست و پنج ورزشکار اسکی در استان وجود دارد ولی به طور دائم در پیست نیستند، با توجه به امکانات موجود استان مرکزی ورزشکار حرفه ای ندارد و نتوانسته خود را به رده های کشوری نزدیک کند.
رئوفی اضافه کرد: سال های قبل با توجه به مقام ها کسب شده در مسابقات شرایط مطلوب و قابل مقایسه با سایر استان ها نداشتیم ولی ورزشکاران را در مسابقات برای کسب تجربه شرکت می دادیم اما متاسفانه از یک سال گذشته با تغییرات انجام شده در فدراسیون اسکی این امکان نیز به بهانه های مختلف از بچه ها گرفته شد.
وی گفت: تنها فردی که با حمایت خانواده اش توانست در مسابقات کشوری شرکت کند، خانم گلریز قدیری در رشته آلپاین و گروه سنی نونهالان بود که با وجود آن همه ورزشکار قدرتمند و حرفه ای توانست مقام نایب قهرمانی کشوری را در گروه سنی خود بدست آورد.
رئوفی افزود: در اوایل که پیست راه اندازی شده بود حدود ده سال پیش فعالیت ورزشکاران بیشتر بود و چند مقام در مسابقات دانشگاه آزاد و رده های پائینی شهرنشینان داشته ایم؛ البته همیشه ورزشکاران ما در رنکینگ مسابقات قرار داشته اند.
وی گفت: در طی سال های ۸۹ تا ۹۲ شش نفر از اسکی بازان استان موفق به اخذ مدرک مربیگری درجه سه اسکی آلپاین شده اند و هم اکنون در پیست شهدای سربند به آموزش علاقمندان مشغول می باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.