خانه » پیشنهاد سردبیر » ندای گویا گزارش می دهد؛ وضعیت حمل و نقل شهری از تاکسی تا اسنپ در آستانه سال نو/مجاز و غیرمجاز

ندای گویا گزارش می دهد؛ وضعیت حمل و نقل شهری از تاکسی تا اسنپ در آستانه سال نو/مجاز و غیرمجاز

یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶

***

ندای گویا

سحر یاری

***

کنار خیابان ایستاده ام. کیسه ها را در دستم جا به جا می کنم آن طرف تر نیز چند نفری ایستاده اند در شرایطی مشابه به من تاکسی ای که از دورتر می آید قبل از رسیدن به من پر شده چند تایی هم تنها یک یا دو مسافر دارند. از خانه زنگ می زنند نگران هستند ساعت ده شب است بالاخره برای ساعت ده و ۴۵ به خانه می رسم آن هم با ماشین شخصی و دربست و دوباره مثل هر سال این مــوقع قسم می خورم که دیگر خریدها و کارهایم را به روزها و هقته های آخر سال موکول نکنم. خواهرم می گوید: چرا برنامه اسنپ نصب نمی کنی، حداقل اگر معطل شوی با قیمتش مناسب که آمده ای.
با نزدیک شدن به ایام شلوغ سال و رفت و آمدهای زیاد مردم در شهر، حمل و نقل درون شهری یکی از چالش های شهروندان در این روزها می شود. کمبود تاکسی ها، بالا رفتن قیمت ها به صورت غیر منطقی، تمایل رانندگان به دربستی بردن مسافران و حضور مسافرکش های شخصی از اتفاقات معمول این روزها است. آن ها که کمی با حوصله تر هستند ممکن است در صف طولانی تاکسی و اتوبوس بایستند. آن ها که بار و اسباب بیشتری همراهشان است ممکن است تاکسی دربست بگیرند یا از آژانس و یا تاکسی هایی تلفنی مانند ۱۸۲۸، ۱۳۳ و .. استفاده کنند در این میان بازار اسنپ هم با توجه به قیمت های مناسب ترش در این روزها گرمتر خواهد بود. بهرحال آنچه همیشه از روزهای آخر سال در ذهن می ماند شلوغی معابر، ایستادن مردم در گوشه خیابان، روی ترمز زدن ماشین ها و ترافیک است و ترافیک. به نظر می رسد در این شرایط باید شهرداری و زیرمجموعه متولی آن یعنی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر برای جلوگیری از ناهماهنگی هایی چون کمبود تاکسی ها و بالا نرفتن نجومی و غیرقانونی قیمت ها اقداماتی موثرتری داشته باشند.
سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک اعلام کرده است که در این روزها فعالیت تاکسی، ون و تاکسی آنلاینی ۱۸۲۸ و تلفنی ۱۳۳ به صورت مستمر خواهد بود و بر قیمت ها و نحوه عملکرد آن ها نظارت می شود؛ با وجود این به نظر می رسدکه اولویت مردم برای حمل و نقل درون شهری تغییر کرده و استفاده از اسنپ این روزها در اراک از اقبال قابل قبولی در میان شهروندان برخوردار شده البته تبلیغ گسترده آن در معابر مختلف شهر و فضای مجازی و کانال ها و رسانه های معتبر نیزدیده می شود. این در حالی است که سازمان قبل تر اعلام کرده بود فعالیت این تاکسی آنلاین غیرمجاز و بدون مجوز است و دفتر آن در اراک به دستور دادستان پلمپ شده بود.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در این خصوص به ندای گویا گفت: فعالیت اسنپ در سطح شهر اراک غیرقانونی است و هیچ مجوزی از سازمان ما بعنوان متولی این حوزه دریافت نکرده و حتی دفتر آن نیز پلمپ شده است؛ البته گردانندگان آن در سطح شهر اراک ادعا دارند که از اصناف و اتحادیه مورد نظر مجوز دارند در حالیکه اینطور نیست.
حجت الله مرادی در پاسخ به این سوال که چرا در سطح شهر و اماکنی که در اختیار شهرداری است علیرغم غیرقانونی بودن کار آن تبلیغ اسنپ دیده می شود، گفت: متاسفانه این به دلیل ناهماهنگی میان مجموعه های شهرداری رخ داده ما به سازمان زیباسازی اعلام کرده بودیم که کار اسنپ غیرقانونی است؛ ولی پیگیری های لازم به موقع از سوی آنها انجام نشد و این تبلیغات در سطح شهر دیده می شود.
وی ادامه داد: از آنجاییکه فعالیت اسنپ از طریق یک نرم افزار است و نیازی به دفتر و تشکیلاتی در این خصوص ندارد آن ها با توجه به پلمپ دفترشان باز هم به کارشان ادامه دادند.
مرادی با اشاره به پایین تر بودن قیمت این نوع تاکسی گفت: اغلب رانندگان اسنپ شغل اصلی شان مسافرکشی نیست و معمولا در راه رفت و برگشت به یک مسیر مسافر دارند. بنـابراین در هر حال سود می کنند و بنابراین قیمت را پایین می آورند.
وی اظهار کرد: این مسئله دارد به چهار هزار تاکسی که مجاز و همه مراحل را طی کرده اند ضربه می زند و متاسفانه کار آن ها را با اخلال مواجه کرده است. هم اکنون ما متولی هر گونه حمل و نقل در شهر هستیم بدون شک اسنپ برای فعالیت قانونی باید از ما مجوز بگیرد از طرفی برای حل مشکل قیمت ها نیز باید تعیین نرخ برای آن ها صورت بگیرد و با ۱۸۲۸ و ۱۳۳ متناسب و در یک قالب قرار بگیرند.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک همچنین در ادامه در خصوص نظارت بر قیمت های تاکسی در روزهای منتهی به سال نو گفت: متاسفانه مشکلاتی از قبیل دربستی بردن، اضافه کردن نرخ ها به صورت خودسرانه از سوی برخی رانندگان در این ایام به دلیل تقاضای بیشتر به ویژه بعد از تاریکی هوا دیده می شود.
مرادی تصریح کرد: تمام تلاش ما نظارت بر عملکرد تاکسی ها در این روزها است و دو اکیپ به طور مدام در حال بازرسی و نظارت عملکرد آنها هستند و اینکه هیچ افزایش قیمتی از سوی تاکسی ها در این روزها و شب ها قابل قبول نیست و تاکسی ها باید نرخ مصوب خود را رعایت کنند. تنها افزایش قیمت مربوط به ساعت ۱۰ شب به بعد است که به کرایه ۲۰ درصد نرخ مصوب  اضافه می شود. شهروندان در صورت مشاهده مواردی خلاف این می توانند آن را به ما اعلام کنند.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تعداد مسافران تاکسی ها در این ماه به ویژه در روزهای پایانی سال افزایش یابد، گفت: تمام تلاش این است که با تمام ظرفیت به شهروندان در این ایام خدمات رسانی شود.
مرادی افزود: دو هزار و ۵۲۳ تاکسی و ون که در شهر اراک فعال هستند در اسفندماه با تمام ظرفیت از همان ساعت ابتدایی شروع به کار کرده و تا پایان شب به شهروندان خدمات رسانی خواهند کرد که در صورت نیاز این امکان وجود دارد که بخش از تاکسی ها بعد از ساعت تعیین شده نیز در خدمت شهروندان باشند؛ ضمن آنکه تاکسی های اینترنتی ۱٨٢٨ و بی سیم ۱٣٣ به صورت شبانه روزی در خدمت شهروندان هستند.
وی ادامه داد : در حال حاضر اوج کار تاکسی ها از ساعت ٩ صبح تا ۱٢ظهر و ۱۶تا ٢۰ شب است و هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک شویم شاهد آن خواهیم بود که از صبح تا آخر شب خیابان ها مملو از جمعیت می شوند و حمل و نقل عمومی در مجموع با افزایش مسافر مواجه خواهد شد که باید بـرای خدمات رسانی مناسب بــه طــور دقیق برنامه ریزی شود و با تمام توان و ناوگان به شهروندان خدمات رسانی کنیم.
مرادی افزود: در این راستا با نمایندگان خطوط تاکسیرانی و شرکت های حمل و نقل جلساتی را برپا کرده و از آنها خواسته ایم که بصورت ویژه خدمات رسانی به شهروندان را در این روزهای پر تردد مدنظر قرار دهند.
وی اشاره به اینکه به تمام تاکسی ها ابلاغ شده که از نظر ظاهری و فنی باید در آمادگی کامل باشد، خاطر نشان کرد: اکیپ بازرسی و نظارت بر تاکسیرانی در این روزها با حساسیت ویژه فعالیت رانندگان را زیر نظر خواهند گرفت و از شهروندان نیز درخواست داریم در صورت مواجه با هرگونه تخلف فورا مراتب را از طریق شماره تماس ٣۴۱٣۰۵۰۰ واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی و یا از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰٧٩٩٣ مطرح نمایند . همچنین لازم به ذکر است با توجه به تصمیم گیری در شورای اداری سازمان در انتهای ماه رانندگان فعال شناسایی و به آنها هدایایی اهدا خواهد شد.

*** این مطلب در هفته نامه ندای گویا چاپ شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.