خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی ابلاغیه صدا و سیما در خصوص تبلیغات رایگان شرکت های داخلی/دو روی یک سکه

بررسی ابلاغیه صدا و سیما در خصوص تبلیغات رایگان شرکت های داخلی/دو روی یک سکه

یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶

***

ندای گویا

فرشته غلامی

***

چه بخواهیم و چه نخواهیم اکنون تبلیغات جز جدایی ناپذیر زندگیمان شده است، از تبلیغ بر روی مجلات و روزنامه ها و نشریات چاپی گرفته که عمری طولانی تر دارند و چه تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها و تراکت ها که این روزها به وفور دیده می شوند. شاید دیگر همچون یکی دو دهه قبل برایمان چندان دور از ذهن و غیرقابل تحمل نباشد که سریال یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه مان را قطع کنند و مابین آن برای یکی دو دقیقه و یا حتی بیشتر هم آگهی بازرگانی پخش کنند.
این روزهــا بسیاری از افراد نان را در تبلیغات می پندارند و هرگاه در پی یافتن شغلی هستند به عنوان اولین گزینه به یافتن شغل در زمینه تبلیغات رجوع می کنند.
تبلیغات اکنون به عنوان یکی از عناصر مهم برای رونق و توسعه هر شرکت به حساب می آید و نقش بسیار مهمی در خرید محصول توسط مشتری دارد به طوری که دیگر همچون گذشته بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط هزینه هایی را که بابت تبلیغات می پردازند بیهوده تصور نمی کنند.
این در حالی است که در سال های اخیر با روی کار آمدن واژه جدیدی به عنوان «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات کشور توسط مقام معظم رهبری نقش تبلیغات پررنگ تر شده است.
این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.
برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»
اقتصاد مقاومتی اما اصول مهمی دارد که یکی از مهم‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی حمایت از صنعت و تولیدات داخلی است که بخش خصوصی به‏ ویژه صنایع کوچک و متوسط، عامل مهمی در توسعه اقتصادی هستند. با توجه به این‏که درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشور، کوچک و متوسط هستند و بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده‏اند، این صنایع از اهمیت بسزایی برخوردار شده و می‏‌توانند نقش اساسی در برنامه‏‌های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشند.
حال آنکه پس از ارائه این مفهوم توسط رهبر معظم انقلاب و تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی وظیفه رسانه ملی ایجاب می‌کرد که با هنرمندی خاصی، برای حمایت از شعار محوری رهبر انقلاب که ضامن بقا و حفظ استقلال و خودکفایی کشور است بکوشد. یکی از مهمترین این روش ها فراهم آوردن فضایی توسط رسانه برای حمایت از تولیدات داخلی است.
در بند ۲۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید می کند که تبیین و گفتمان‌ سازی اقتصاد مقاومتی یکی از وظایف رسانه‌ها است و به موازات آن در اردیبهشت ماه سال جاری طرح تشویقی از سوی صدا و سیما با عنوان پخش آگهی رایگان تلویزیونی و رادیویی توسط اداره بازرگانی صدا و سیما به مناسبت نامگذاری سال ۱۳۹۶ با نام سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ابلاغ شد که اگرچه این ابلاغیه جزییاتش به درستی مشخص نشده و مخالفانی هم از نوع کمبــود بودجه داشته است اما در نوع خـــود می تواند در اهداف اقتصاد مقاومتی مفید باشد.
با وجود آنکه قریب به ۱۱ ماه از صدور ایــن ابلاغیه می گذرد اما همین چند روز پیش بود که در یکی از کانال های تلگرامی خبری منتشر شد که تعرفه تبلیغات شرکتی که در صدا و سیما از دوم اسفندماه پخش آن شروع شــده ۲۵ میلیارد و ششـصد میلیون تومان است امــا شرکت مذکور در جوابیه به این کانال تگرامی آورده است که تمام آگهی ها رایگان بوده است و در توضیح گفتـه که در پی دستورالعمل حمایتی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اســلامی ایــران مبنی بر پخش آگهی بازرگانی واحدهای تولیدی کشور به صورت رایگان بر اساس میــزان اشتغال صنایع در سال اقتصــاد مقاومتی تولیــد و اشتغال، این مجتمع نیز اقــدام به انعقاد قرارداد با امور آگهی های آن سازمان نموده و در چـارچوب دستوالعمل صدر الاشــاره هیچ وجهی را پرداخت ننموده، چه بسا بسیاری از تیزرهایی که هم اکنون از سیمای جمهوری اسلامی در حال پخش است در قالب همین طرح در حال اجرا هستند.
این در حالی است که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دیگر مسئولین هم به تصویب طرح الزام صدا و سیما به همکاری در اقتصاد مقاومتی تاکید کرده است.
اینکه صدا و سیما در واقع پولی از این شرکت گرفته یا اینکه مطابق جوابیه مذکور هیچگونه هزینه ای بابت این تبلیغات نگرفته در هاله از ابهام است اما آنچه مسلم است این است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین و اثرگذارترین رسانه های کشور است که با بهره مندی از چندین شبکه رادیو و تلویزیونی سراسری و استانی تاکنون بی رقیب ترین رســانه شنیداری و دیداری کشور محســوب می شود.
اما با وجود داشتن میلیاردها تومان درآمد ناشی از تبلیغات و سایر درآمدهای جانبی باز هم از مسائل مالی گلایه دارد و با پخش تبلیغات زیاد در تلویزیون به گفته مسئولین ناچار است برای اداره خودش به حوزه تبلیغات مشارکتی روی بیاورد. مسئله عمیق و جدی صدا و سیما که در هیچ آسیب شناسی نمی توان آن را کنار گذاشت، بحران مالی این سازمان است. وابستگی شدید درآمدی صداوسیما به بودجه جاری کشور که دلایل مختلفی مثل تعداد کارکنان بالا، ساختار غیرچابک و…عامل آن است، باعث شده استقلال سازمان در اعلام نظر کارشناسی، جهت دهی مطالبات و… تحت الشعاع این وابستگی قرار بگیرد بطوری که بی توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی به فعالیت پرداخته و باعث شده که از شرکت های داخلی بابت تیزرهای تبلیغاتی هزینه های کلانی دریافت کند در حالی که یکی از مهمترین موضوعاتی که در هر کشوری مرز سیاسی نمی شناسد و همه جناح ها و طیف های سیاسی علیرغم اختلاف دیدگاه در نحوه اداره کشورها ملزم به رعایت آن هستند منافع ملی هر کشور است، منافع ملی مجموعه خط قرمزهایی است که نادیده انگاشتن آنها می تواند ضربات جبران ناپذیری را به یک کشور وارد نماید.
اکنون با توجه به اطلاعات ضد و نقیض درخصوص فعالیت های صدا و سیما با وجود منابع مالی بسیاری که در اختیار دارد اما خود از کمبود بودجه گله دارد به نظر می رسد این رسانه ملی باید رفتار خود را در این زمینه تغییر دهد تا بتواند نقش درست در تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد کند که اگر بازنگری در آن صورت نگیرد، ضربات جبران ناپذیر به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

*** این مطلب در هفته نامه ندای گویا چاپ شده است

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.