خانه » جدیدترین » نخستین قطار مسافربری پنج ستاره فدک «اراک- تهران- مشهد» افتتاح شد

نخستین قطار مسافربری پنج ستاره فدک «اراک- تهران- مشهد» افتتاح شد

پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹  شماره ۱۳۱۴

همزمان با هفته دولت در اراک

نخستین قطار مسافربری پنج ستاره فدک «اراک- تهران- مشهد» افتتاح شد

نخستین قطار مسافربری پنج ستاره فدک «اراک- تهران- مشهد» همزمان با آغاز هفته دولت در اراک افتتاح شد. به گزارش وقایع استان محمد ذوالقدری، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره قطارهای پنج ستاره فدک در آیین افتتاح رسمی نخستین قطار مسافربری پنج ستاره فدک از مسیر اراک- تهران- مشهد، اظهار کرد: هنوز بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خصوصی بوده و دولت نیز بودجه کافی برای نوسازی ناوگان ریلی ندارد. اما قطارهای پنج ستاره فدک با چالش‌های بی‌وقفه خود و به لطف خدا، موفق شده است که در این ایام سخت و طاقت‌فرسای فراگیری ویروس کرونا با مجهز کردن واگن‌های خود، این امکان را برای مسافران فراهم کند تا بهترین و امن‌ترین سفر خود را تجربه کنند.
وی ادامه داد: واگن‌هایی که جایگزین واگن‌های قبلی شده‌اند، همگی ۵ ستاره بوده و از کشور آلمان خریداری‌شده‌اند همچنین واگن‌هایی که همگی سرعتی معادل با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت داشته و از بوژی ۲۰۰-GP برخوردارند.
عضو هیات‌مدیره قطارهای پنج ستاره فدک تصریح کرد: این واگن‌ها مورد تایید شرکت PROSE به‌عنوان معتبرترین مرکز تست فنی و مهندسی دنیا هستند. در این واگن‌ها تخت‌ها و صندلی‌هایی لوکس و ارگونومیک وجود دارند که مهمانان محترم می‌توانند به‌راحتی در آن‌ها استراحت کنند. لازم به ذکر است که تمامی این کوپه‌ها مجهز به آخرین سیستم‌های خدمات‌رسانی نظیر سامانه اعلام و اطفا حریق،اینترنت، وای‌فای، سامانه روشنایی و نورپردازی ویژه، عایق‌های صوتی و حرارتی برای حذف صداهای مزاحم، راهنمای مسیر در بخش بیرونی واگن، سامانه دوربین مداربسته CCTO در فضاهای عمومی کلید احضار مهماندار، دریچه تنظیم میزان هوای ورودی سیستم تهویه و غیره بوده و مسافران در طول سفر هیچ‌گونه کم و کاستی نخواهند داشت.
ذوالقدری با اشاره به برخی از مشخصات فنی واگن‌ها افزود: پنجره‌های واگن‌ها از جنس پروفیل آلومینیومی و شیشه‌های دوجداره دودی هستند؛ به‌گونه‌ای که امکان ردوبدل شدن حرارت وجود نداشته و تنها سیستم های گرمایشی و سرمایشی واگن، سیستم‌های تهویه داخل کوپه بوده که امکان تنظیم دمای داخل کوپه را برای مسافران فراهم می‌کنند.
وی با اشاره به بخش‌های نرم‌افزاری واگن‌های خریداری‌شده، گفت: کوپه مهماندار در هر واگن به‌صورت اختصاصی وجود دارد. این کوپه‌ها به‌مانند آشپزخانه‌های اختصاصی عمل کرده و همگی مجهز به یخچال‌هایی جهت نگهداری از مواد غذایی است. وجود دستگاه‌های گرم‌کن غذا که مجهز به فن کانوکشن هستند نیز موجب شده است تا غذای مسافران باکیفیت اولیه به دست مهمانان برسد.
عضو هیات‌مدیره قطارهای پنج ستاره فدک بابیان اینکه پرداختن به اوقات فراغت و سرگرم شدن مسافران در طول سفر امری ضروری است، گفت: واگن‌های خریداری‌شده در هر کوپه به یک سیستم سامانه صوتی و تصویری مجهز بوده که امکان دسترسی و نمایش مجموعه‌ای از فیلم‌ها و موسیقی‌های روز را فراهم می‌کند. این مانیتورها علاوه بر پخش فیلم و موسیقی، آخرین مطالعات را در خصوص ساعت، تاریخ، شماره واگن، پیام خوش‌آمد گویی، تبلیغات و غیره به مسافران ارائه داده و از همه مهم‌تر سرعت قطار، فاصله از مبدأ حرکت و مسافت باقی‌مانده تا ایستگاه بعدی و ایستگاه پایانی و موقعیت مکانی قطار را به‌صورت لحظه‌ای بر روی نقشه نشان می‌دهد.
ذوالقدری با تأکید جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع کرونا، گفت: متأسفانه، روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان کرونا در کشور عزیزمان افزوده‌شده و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ضروری‌تر می‌کند. قطارهای پنج ستاره فدک از زمان اوج‌گیری ویروس کرونا تمام تدابیر را برای حفظ سلامت مسافران خود اندیشیده و هر هفته پروتکل‌های بهداشتی خود را مطابق با استانداردهای روز بین‌المللی به‌روزرسانی می‌کند.
وی ادامه داد: قبل و پس از هر سفر بدنه بیرونی و داخل قطارها کامل ضدعفونی شده و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در آن لحاظ می‌شود. با توجه به تأکید نهاد رسمی مبارزه با کرونا بر لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، کابین های هر واگن تنها به دو نفر (در حالتی که از یک خانواده نباشند)اختصاص داده خواهد شد. همچنین، آماده‌سازی کلیه اقلام پذیرایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته و فرایند استلریزه کردن در آن‌ها لحاظ می‌گردد.
عضو هیات‌مدیره قطارهای پنج ستاره فدک اظهار کرد: قطارهای پنج ستاره فدک تنها شرکت حمل‌ونقل خصوصی کشور است که طی ۴ سال متوالی به‌عنوان برترین شرکت ریلی در بین قطارهای مسافربری کشور، از دید مسافران انتخاب‌شده است. این شرکت با کسب امتیاز رضایت ۸۷ درصدی از مسافران، مفتخر است تا بهترین خدمات را برای شما ارائه دهد. تأکید ما بر این است که برای جلوگیری از گسترش شیوع کرونا در خانه بمانید و تنها برای سفرهای ضروری خود به مسافرت بروید ولی اگر به سفر می‌روید هم می‌توانید آرامش و سلامت را به‌صورت یکجا با قطارهای پنج ستاره فدک و واگن‌های جدید این شرکت تجربه کنید و از یک سفر خاطره‌انگیز و ایمن در کنار دوستان یا خانواده لذت ببرید.
به گزارش وقایع بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در ادامه این مراسم با اشاره به چهار حوزه حمل‌ونقل اعم از ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای؛ حمل‌ونقل ریلی را در تمام جهان در جایگاه اول دانست و گفت: حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد ملی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و در کشور ما نیز این نوع حمل‌ونقل همچنان در جایگاه اول قرار دارد چراکه ارزان‌تر و ایمن‌تر است.
وی ادامه داد: با گسترش حمل‌ونقل قطعاً اتفاقات مثبتی در اقتصاد ملی رقم می‌خورد، هزینه حمل‌ونقل کاهش می‌یابد، ترددها ایمن‌تر می‌شود و لازم است با توجه به شرایط کنونی یک‌بار دیگر سیستم حمل‌ونقل ریلی در کشور بازتعریف شود.
اکرمی بر لزوم دوخطه شدن مسیر اراک-قم تأکید کرد و گفت: دوخطه شدن مسیرهای راه‌آهن هزینه و زمان سفر را کوتاه‌تر می‌کند. مسیر تهران-اراک به لحاظ هوایی صرفه اقتصادی برای مردم و شرکت‌های هواپیمایی ندارد به همین دلیل بهترین گزینه خط آهن است که متأسفانه تاکنون به این امر کم‌توجهی شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بابیان اینکه مسلماً دوخطه شدن مسیر، استقبال مردم را به همراه دارد به همین دلیل باید در دستور کار مجموعه راه‌آهن و دولت قرار گیرد، گفت: استان مرکزی نیازمند حمل‌ونقل اختصاصی اراک-تهران است و درواقع این مسیر ریلی حق طبیعی مردم است که باید توسعه یابد. وی اظهار کرد: مجموعه راه‌آهن کشور باید درصدد کاهش زمان سفر باشد و قطعاً این کاهش زمان جذابیت سفرهای ریلی و استقبال مردم را به همراه خواهد داشت، همچنین کیفیت و تنوع‌بخشی خدمات سفرهای ریلی باید انجام گیرد. اراک به لحاظ استقرار صنعت واگن سازی جایگاه ویژه‌ای در صنعت ریلی کشور دارد و باید سود این ظرفیت به مردم برسد. حتی اراک و استان مرکزی ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب ریلی کشور را دارد.
به گزارش وقایع استان محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروزه مهم‌ترین دغدغه مردم امنیت در سفر است و خوشبختانه سفرهای ریلی دارای امنیت بالایی است.
وی ادامه داد: امکان سفر هوایی از شهر اراک به تهران به سبب نزدیکی این دو شهر وجود ندارد و همچنین برای شرکت‌های هواپیمایی و مردم نیز به‌صرفه نیست.
آصفری تصریح کرد: سفرهای ریلی دارای امنیت بالایی است و افتتاح قطار فدک یک مزیت برای مردم استان مرکزی است و همچنین سفرهای ریلی دارای هزینه‌های مناسب و به‌صرفه است. نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم استان باید از امکانات مناسب برخوردار گردند و این امر حق طبیعی یک شهر صنعتی است و مسیر قم- تهران به‌صورت دوخطه است افراد در کوتاه‌ترین زمان به شهر هدف خود می‌رسند اما متأسفانه مردم استان مرکزی همین مسیر را باید بازمان بیشتری طی کنند و مسیر اراک-قم نیز باید دوخطه گردد.
وی گفت: طی برگزاری جلسه و دیدار با وزیر راه و شهرسازی موضوع دوخطه شدن مسیر اراک- قم بیان گردیده و قول قرار گرفتن این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۰ در دستور کار وزارتخانه داده‌شده است و باید پیگیری لازم از سوی سازمان‌های مربوطه استان صورت بگیرد تا این مهم تحقق یابد.
به گزارش وقایع استان محمدرضا قربانی، مدیرکل راه‌آهن اراک با اشاره به اهمیت سفرهای ریلی گفت: در سال‌های اخیر بازسازی مسیر حوزه استحفاظی راه‌آهن اراک به طول ۳۶۰ کیلومتر انجام‌شده است و این امر مهم باعث افزایش ایمنی راه‌آهن شده است.
وی ادامه داد: توسعه و بازسازی ایستگاه‌های شازند، اراک و سمنگان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید موردتوجه قرار بگیرد تا این امر نیز تحقق پیدا کند و این ایستگاه‌ها مهم است.
مدیرکل راه‌آهن اراک در پایان بیان کرد: طی سال‌های اخیر اداره راه‌آهن فعالیت‌های مهمی انجام داده است و هرکدام از فعالیت‌های صورت گرفته نقش مؤثری داشته است.
به گزارش وقایع استان این قطار از واگن‌های ۴ نفره تشکیل‌شده است و در حال حاضر ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد و همه‌روزه ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از سمت اراک به مقصد مشهد حرکت می‌کند. این قطار اولین قطار گردشگری استان مرکزی است، هزینه بلیت قطارهای فدک از ۱۴۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.