خانه » جدیدترین » نان، سیاهش خوبه

نان، سیاهش خوبه

یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ شماره ۱۱۲۶

 نان، سیاهش خوبه

مصرف نان های تیره تر به دلیل داشتن ارزش غذایی بسیار بالا بیشتر توصیه می شوند

طاهره قهیه ای

تغذیه سالم امروزه مهمترین عامل حفظ سلامت جسمی افراد است، صرف نظر از این مورد شناخت مواد غذایی سالم و چگونگی روش مصرف آنها هم نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد دارد.
نان به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانیان صرف نظر از ماده غذایی از لحاظ اعتقادی نیز دارای جایگاه خاصی در سفره های ایرانیان است. مدتی است که بحث بر سر نان های سبوس دار و بدون سبوس و شناخت نان باکیفیت در بین خانواده ها رواج پیدا کرده است.
تحقیقات پژوهشگران نشان داده هیچ ماده غذایی جهت تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با سبوس برابری نمی کند به همین دلیل سبوس به طلای گیاهی معروف شده است.
با توجه به اینکه غذای غالب مردم، نان و فرآورده‌های آردی است و نان بخش عمده‌ای از نیاز‌های انـرژی و پـروتئین بـدن را تـامین می کند، دانستن بهترین نوع نان و خواص نان سبوس دار اهمیت فراوانی دارد.
غلامرضا ملکی معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در این خصوص گفت: زنجیره گندم تا نان زنجیره ای پیچیده است؛ چرا که نان مهمترین و اساسی ترین کالای غذایی مردم است و در ایران حدود دو برابر کشورهای دیگر مردم نان مصرف می کنند، بخشی از این مساله مربوط به اعتقادات و بخشی هم به دلیل مسائل اقتصادی است.
وی افزود: در استان مرکزی ۵ کارخانه آرد فعال وجود دارد که حدود ۱۰هزار تن مصرف آرد در بخش دولتی و ۳۵۰۰تن در بخش غیریارانه ای ماهیانه مصرف داریم، همچنین از حدود سال ۸۹ به بعد تغییراتی را در بحث آرد و نان داشتیم که پیامد آن افزایش تعداد نانوایی ها بوده است.
ملکی با بیان اینکه ۱۹۰۰واحد خبازی در استان مرکزی وجود دارد که بیشترین تعداد آن مربوط به نان لواش، سنگک و بربری است، اظهار داشت: به ازای حدود هر ۷۵۰نفر یک واحد خبازی در استان وجود دارد و در حال حرکت از تولید نان سفیدتر و کم سبوس تر به سمت تولید نان های سبوس دار هستیم و تلاش می کنیم نان لواش را به سنگک و سبوس بیشتر متمایل کنیم، ضمن اینکه افزایش میزان سبوس در نان در استان در حال انجام است که امید می رود این مهم با مطالبه و اقبال عمومی مردم مواجه شود.
معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان ادامه داد: برخی از خبازی ها با مشکلات مختلفی مواجه هستند که عمده مشکل آنها تعداد زیاد نانوایی ها و قیمت نان است که البته قیمت نان در سال ۹۷ اصلاح شد، مشکل دیگری که خبازی ها با آن مواجه هستند سهمیه بندی و کمبود تعداد سهمیه بندی آرد است که این مورد نیز در حال پیگیری است.
ملکی گفت: برای هر نانی نوع آرد خاصی در استاندارد و میزان سبوس مشخصی تعیین شده است، مثلا برای نان سنگک بین ۷ تا ۱۲درصد آرد سبوس گیری دارد و برای آرد لواش حدود ۱۲/۵ تا ۱۸درصد است و بالاتر از ۱۸درصد نیز برای نان های بربری و آرد مورد استفاده در قنادی ها است.
وی مهمترین عامل تیرگی نان را وجود سبوس در آرد دانست و افزود: بیشترین نان تولیدی در کشور سنتی است که باید با فرهنگ سازی به سمت تولید و مصرف نان صنعتی و نان های سبوس دار حرکت کنیم که ارزش غذایی بیشتری دارند؛ چرا که عدم استفاده از سبوس بیماری هــای گـــوارشی را رقم می زند.
وی گفت: نان های سنگک سفید و به رنگ روشن، نان هایی هستند که میزان سبوس در آنها بسیار کم است و هر چه نان تیره تر باشد میزان سبوس در آردش بیشتر است.
ملکی تاکید کرد: مردم باید بدانند دلیل کیفیت نان، رنگ سفید آن نیست بلکه میزان سبوس در آرد نان و تیرگی آن است، ضمن اینکه استان مرکزی در تولید نان باکیفیت کشور در بین استان های خوب است.
پزشکان معتقدند: مصرف نان سبوس دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و برای درمان بیماری‌هایی نظیر ورم معده و روده مفید است. از خواص گندم سبوس دار درمان پولیپ‌های موجود در کولن یا روده است.
یکی دیگر از خواص نان سبوس دار و فواید مصرف آن کاهش جذب کلسترول خون است که باعث کاهش چربی خون شـده و بطـور غیـر مسـتقیم از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند و موجب مهار سکته‌های قلبی می شود .
سبوس فواید گسترده‌ای برای حفظ سلامت بدن داشته، یکی از مهمترین خواص سبوس، فیبر موجود در آن می باشد که به عملکرد دستگاه گوارش کمـک کـرده و مـانع از یبوسـت می شود و به ویژه به پیشگیری از بیماری‌های روده بزرگ از جمله سرطان کولون کمک می کند. از دیگر خواص نان سبوس دار ارزش غذایی بسیار بالای آن بوده، به طوری که انواع سبوس، سرشار از ویتامین‌های گروه ب و اسید‌های چرب مفید برای بدن شامل امگا ۳ و امگا ۶ است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.