خانه » پیشنهاد سردبیر » معاون سیاسی استاندار خبر از بررسی ارتباط مدیران کل با رسانه‌ها داد/رصد ارتباطی که نیست

معاون سیاسی استاندار خبر از بررسی ارتباط مدیران کل با رسانه‌ها داد/رصد ارتباطی که نیست

شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶  شماره ۷۶۵

**چگونه ارتباط دوطرفه بین استاندار و مردم فراهم می شود؟

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

پس از حضور فتح الله حقیقی معاون سیاسی استاندار مرکزی، وی به بهانه های مختلفی ضمن تقدیر از رسانه ها درباره اهمیت آنها در جامعه سخن گفته و البته مدیران استانی را به افزایش ارتباط بیشتر با رسانه ها تشویق نموده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در آخرین نشست شورای اطلاع رسانی استانداری مرکزی گفت: استانداری ارتباط مدیران کل با رسانه‌ها را رصد خواهد کرد و در همین راستا هر گونه قصور، علاوه بر عوام‌فریبی، بی‌احترامی به منویات مقام معظم رهبری و کارکنان سازمان است.
فتح‌الله حقیقی می افزاید: شورای اطلاع‌رسانی متشکل از نمایندگان چندین اداره کل است و نظارت بر عملکرد مدیران کل خارج از استانداری در خصوص اطلاع‌رسانی وظیفه ذاتی این شوراست. وی با اشاره به اینکه بدیهی‌ترین وظیفه هر مدیر‌کلی اطلاع‌رسانی و گزارش عملکرد به عموم مردم است، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی مدیران کل به مردم از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد،‌ در نتیجه ارتباط موثر با رسانه‌ها لازمه این امر است و عدم ارتباط مدیران ‌کل با رسانه‌ها از نظر استانداری قابل قبول نیست.
حقیقی افزود: در نشست شورای اطلاع‌رسانی حضور مدیران کل دستگاه‌های ذیربط الزامی است و در صورت عدم حضور در جلسات شورای اطلاع‌رسانی با آنها برخورد خواهد شد.
حقیقی در ادامه بیان کرد: چنانچه سایت ادارات کل را بررسی کنیم، درمی‌یابیم مدیران‌کل به مردم گزارش عملکرد نمی‌دهند و همین امر سبب نارضایتی مردم از مدیران‌کل می‌شود، در پایش سرمایه اجتماعی نظر مردم نسبت به مدیران کل بسیار نامطلوب است و این امر بدلیل عدم رابطه مدیران با مردم است. وی خاطرنشان کرد: چنانچه مدیری گزارش عملکرد به مردم ندهد، رسانه‌ها اختیار دارند بر اساس داده‌های خود به مردم گزارش دهند، اما رسانه‌ها نیز ملزم به رعایت درستی خبر، خطوط قرمز و حفظ منافع ملی هستند.
حقیقی در ادامه جلسه بیان کرد: مراسم بزرگداشت دهه فجر پیش ‌روست، با توجه به اینکه انقلاب توسط مردم به پیروزی رسید‌ه، بنابراین بزرگداشت دهه فجر باید مردمی باشد، بر همین اساس باید تلاش شود که در استانی که متعلق به امام(ره) است، اقدامات انجام شده در طراز با این بزرگوار باشد، در نتیجه با اجتناب از اجرای برنامه‌های تکراری، کلیشه‌ای و روتین، به دنبال اجرای برنامه‌های نو، بدیع و مورد اقبال مردم در این ایام باشیم.
وی ادامه داد: در دهه فجر ارائه گزارش عملکرد پنج ساله سازمان‌ها به مردم ضرورت دارد، در همین راستا ذکر ارتقا شاخص‌های هر سازمان به مردم کفایت می‌کند و ارائه داده‌های آماری مدنظر ما نیست.
حقیقی اظهار کرد: تمام ادارات کل وظیفه دارند پنج شاخص ارتقا یافته خود را به صورت اینفوگرافی تا پنجم بهمن‌ماه در سایت خــود و استـانــداری بگذارند، این شاخص‌ها باید نمود واقعی داشته باشد تا برای رسانه‌ها و مردم ملموس باشد. وی خاطــرنشــان کـرد: در جلســات آتـی، مدیران کـل ملـــزم بـه ارائــه مهمترین اقدام پنج‌ساله خـود و ســه فعـالیـت اجرایی سازمان متبوع خــود در ســال ۱۳۹۶ هستند.
حقیقی با بیان اینکه فعال نبودن سایت‌های ادارات کل یک نقیصه اسـت، اظهــار کــرد: سایت‌های ادارات کل بیرون از استانداری نیز باید پویا و فعال شوند، چنانچه این سایت‌ها به روز شوند و اخبار آنلاین را در اختیار همگان قرار دهند، ارتباط رسانه‌ها با سازمان‌ها نیز بهبود خواهد یافت.
مدیران روابط عمومی استانداران حسن روحانی در دولت نخستش به شدت از طرف اصحاب رسانه و کارشناسان مورد نقد بودند و البته شیوه اطلاع رسانی دولت و ارتباط آن با مردم نیز همواره مورد اشکال واقع می شد ولی حسن روحانی به هیچ یک از این انتقادات توجهی نمی کرد و نتیجه آن شد که عملکرد دولت به درستی و به موقع برای مردم منعکس نشده و در نهایت موجی از نارضایتی مردمی از دولت را سبب شد. متاسفانه باید پذیرفت استفاده از افرادی ناکارآمد که توانایی اداره سیستم اطلاع رسانی و روابط عمومی در دولت و استانداری ها را ندارند باعث تضعیف دولت شده و این ناکارامدی را می توان در واکنش حسن روحانی به اعتراض ها و حوادث اخیر کشور به خوبی متوجه شد جــایـی که رئیس جمهــور از مدیـران می خواهد که عملکرد دولت را بهتر و بیشتر از گذشته برای مردم بازگو کنند. حتی استاندار هم به خوبی پی به این مورد برده است و در جایی بیان می کند که مدیران بیشتر با مردم ارتباط برقرار کنند و عملکردشان را به اطلاع مردم برسانند و این نشان میدهد انتقادات گذشته به مدیران رسانه ای و روابط عمومی دولت کاملا بجا و منطقی بوده است.
روابط عمومی استانداری های کشور دارای ۱۷ وظیفه مشخص هستند، هر چند مصطفی عرب مـدیــر روابــط عمومـی استانــداری مرکــزی به اشتباه بیان می دارد ۱۶ وظیفه! که عبارتند از:
۱٫ برگزاری جلسات شورای هماهنگی روابط عمومی واحدهای استانی دستگاه های اجرایی
۲٫ برگزاری جلسات شورای اطلاع رسانی استانداری و انتشار هر گونه خبر پس از تایید ریاست و یا معاون شورا
۳٫ تهیه و تنظیم ملاقات های عمومی، مصاحبه های مطبوعاتی، رادیویی و تلوزیونی و سخنرانی های استاندار و معاونین استانداری براساس خط مشی های تعیین شده
۴٫ نظارت مستمر بر مصاحبه و انتشار اخبار سایر دستگاه ها اعم از مرکز استان و شهرستان
۵٫ تشکیل جلسات، سخنرانی ها، برنامه ریزی مراسم و بازدیدهای مسئولین استانداری با همکاری واحدهای مربوط
۶٫ برقراری و ارتباط مستمر با دبیرخانه شورای اطلاع رسانی وزارت کشور
۷٫ برقراری و ارتباط مستمر با روابط عمومی دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی در استان
۸٫ ارتباط موثر و مستمر با ائمه جمعه و جماعات و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی
۹٫ نظارت مستمر بر هرگونه انتشار موارد تبلیغاتی و انتشاراتی بخصوص نشریات مکتوب و الکترونیکی مرتبط با استانداری
۱۰٫ انجام وظایف و امور مربوط به تشریفات و امور بین الملل و استقبال از مقامات کشوری و لشکری و مدعوین خارجی با هماهنگی دفتر امور اقتصادی و بین الملل
۱۱٫ هماهنگی، سازماندهی و مدیریت ارتباطات رسانه ای پایگاه اطلاع رسانی استانداری با استفاده از ابزار نوین فناوری اطلاعات و افکار سنجی عمومی و دستگاهی
۱۲٫ همکاری با رسانه های جمعی در انعکاس عملکرد استانداری، پاسخگویی به هرگونه ابهام در دستگاه مربوط و نظارت بر هر گونه انتشار جوابیه به رسانه ها
۱۳٫ بررسی جراید و رسانه ها، جمع آوری اطلاعات و اخبار روز و رویداد های مهم و انتقال سریع به استاندار
۱۴٫ انجام هماهنگی در تاسیس و نگهداری کتابخانه تخصصی متناسب با فعالیت های واحدهای مختلف استانداری
۱۵٫ تهیه و ارسال گزارش عملکردها و اقدامات انجام شده در قالب الکترونیکی به دفاتر وزارتی و روابط عمومی وزارت کشور
۱۶٫ مستندسازی اقدامات استانداری در قالب تهیه فیلم ، عکس و انتشارات و آرشیو آن
۱۷٫ هماهنگی و نظارت بر برگزاری نمایشگاه و جشنواره های مرتبط با استانداری
باید دید که روابط عمومی استانداری در انجام کدام یک از این وظایف نمره قبولی می گیرد؟ بررسی دقیق نشان می دهد که در مورد وظایف شماره های ۴،۱۲ و ۱۳ که مربوط به رسانه های استان است بسیار ضعیف بوده و متاسفانه این مورد در بازدید معاون سیاسی استاندار از رسانه ها بخوبی مشهود است تا جایی که بــازدید از روزنامـه وقــایع استــان، به عنوان فعال ترین و تنها روزنامه با تیراژ بالا و بصورت چاپ منظم روزانه برای نخستین بار در استان، جایی در اولویت بازدیدهای مدیر سیاسی استاندار و مدیر روابط عمومی ندارد!
بنظر می آید باید هر چه سریعتر کارنامه مدیران دستگاه های استان در حوزه اطلاع رسانی و تبیین گفتمان در راستای ارتباط مستقیم با رسانه ها مورد ارزیابی قرار گیرد و چه بهتر که این امر از خود استانداری آغاز شود. باید نگاه سنتی به روابط عمومی استانداری برچیده شده و به شدت از نگاه جناحی و حزبی پرهیز گردد.
اگر مدیر روابط عمومی استانداری، اخبار استان را به اخبار استاندار ترجیح دهد، ارتباط دوطرفه بین استاندار و مردم را فراهم خواهد کرد. سبک ترین روش مدیریت روابط عمومی در استانداری محدود به اخبار استاندار است و اگر روابط عمومی استانداری محدود به اخبار استاندار شود و همه اخبار را از زبان وی اطلاع رسانی نماید، هم مدیریت استاندار را در جمع مردم استان به چالش می کشاند و هم افکار عمومی را نیز نسبت به وی حساس خواهد کرد.
اگر دغدغه رسانه های مکتوب و مجازی رصد نشود و یا بصورت رپرتاژی خنثی شود، افکار عمومی مشوش خواهد شد و لازم است مدیر روابط عمومی استانداری به گونه ای مدیریت کند که نیازهای مردم استان بصورت دسته بندی و شفاف در اختیار استاندار و تیم وی قرار بگیرد. امید است که مدیریت جدید استان هر چه زودتر فکری به حال خراب این حوزه نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.