خانه » پیشنهاد سردبیر » معابر فراموش شده

معابر فراموش شده

یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۲۱

وقایع استان بررسی می کند؛ پاک‌سازی مناسب پیاده راه‌های شهر اراک در فصل زمستان

معابر فراموش شده

طبق قانون مسئولیت رفع خطر از شهروندان و تأمین ایمنی مناسب برای حرکت آنها در معابر و پیاده راه‌ها با شهرداری و مدیریت شهری است و مدیریت شهری در قبال صدمه احتمالی که به شهروندان در معابر و پیاده راه‌ها می رسد، مسئولیت و ضمانت دارد

کوروش دیباج

با احتیاط راه می‌رود، مادام دستش را به دیوار می‌گیرد که مبادا لیز بخورد، به شهرداری و مدیریت شهری اراک ناسزا می‌گوید که همچون سال‌های گذشته پیاده راه‌ها و معابر شهری را پاک‌سازی نمی‌کند که اتفاق تلخ ناگوار دو سال گذشته برای او تکرار نشود، اتفاقی که منجر به لیز خوردگی وی دریکی از پیاده راه‌ها و شکست دست و پای او شد، رسانه‌های استان را رصد می‌کنم که در این هوای برفی و یخبندان اراک به موضوع اهمیت پاک‌سازی پیاده راه‌ها در فصل زمستان پرداخته‌اند به‌غیراز تصاویری از بارش برف در پارک مفاخر، پارک بانوان اراک و غیره چیزی پیدا نمی‌کنم، انگار آن‌ها در شهر دیگری زندگی می‌کنند و تاکنون از پیاده راه‌ها لیز و یخ‌بسته این شهر رد نشده‌اند به همین منظور خود دست‌به‌کار می‌شوم، هرچند می‌دانم بعدا از سوی برخی متولیان شهری به‌دروغ پردازی و غیره متهم شده ولی بااین‌حال سراغ محمود تیموری، پژوهشگر حوزه شهری و دکتری معماری با گرایش منظر شهری از دانشگاه سوربن فرانسه رفته و از وی درباره اهمیت پیاده راه‌ها در حوزه شهری و پاک‌سازی آن در فصل زمستان می‌پرسم، وی بابیان اینکه وضعیت فعلی شهر اراک، همچون سایر شهرها در بحث پیاده راه‌ها حوزه مغفول مانده و مظلوم فضای عمومی است، گفت: پیاده راه‌ها ازیک‌طرف مورد کم‌توجهی شهرداری قرارگرفته و از طرفی شهروندان، مالکان خصوصی خیلی توجهی به پیاده راه‌ها ندارند و هر جا امکانش باشد به این حوزه تعدی و سو استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: در بحث کلان مدیریت شهری، رویکرد توسعه شهری که هم‌اکنون رایج در شهرها و مدیریت شهری شهرهای ما است، بر اساس رویکرد مدرنیستی که حدود نیم‌قرن و چه بسا بیشتر بر اساس خودرو و حرکت سواره‌ها شکل‌گرفته است و پیاده راه‌ها به‌عنوان یک مسیر فرعی و جزیی در طرح‌های جامع و تفصیلی جایگاه خاصی ندارند. رویکرد مدرنیسم به حرکت سواره و جایگاه اتومبیل معطوف شده به سلسله‌مراتب دسترسی و ترافیک خودروها توجه می‌کند و متأسفانه خلأ بسیار شدیدی در طرح‌های توسعه شهری‌مان در بحث حرکت پیاده راه داریم.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: در بحث اجرایی و ساخت‌وساز فضای عمومی به‌اندازه‌ای که به کیفیت فیزیکی سواره‌روها توجه می‌شود به پیاده راه‌ها توجه نمی‌شود البته چند سالی است که در بحث پیاده راه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته کـه می‌تـــوان به بحث همسان‌ســـازی کف سازی پیاده راه‌ها اشاره کرد ولی همچنان کارهایی که انجام‌شده محدود به معابر اصلی و مرکز شهر است ولی معابر فرعی، معابر محله‌های شهر، معابر بافت‌های مرکزی شهر و بافت قدیم شهـر و… پیاده راه‌های آن خیلی کیفیت فیزیکی لازم را هم ندارد و حتی به بحث فضاسازی و جذابیت فضایی پیاده راه‌ها توجه خاصی نشده است.
تیموری عنوان کرد: متأسفانه سال‌های قبل بحث ساخت‌وسازهایی که در کنار پیاده راه‌ها و معابر بود، خیلی راحت تغییر سطح داده و سطح پیاده راه‌ها را تخریب می‌کردند ولی چند سالی است که جلوی این قضیه گرفته‌شده و نسبت به گذشته تخریب سطح پیاده راه‌ها کمتر شده است.
وی ادامه داد: بحث رهاسازی آب‌های سطحی که از پشت‌بام‌ها در اثر بارندگی و از طریق ناودان‌ها به معابر اتفاق می‌افتد که این امر در هنگام فصل سرما برای شهروندان خطرناک است. به‌طور عمومی تجاوز و تعدی به حریم پیاده راه‌ها را وجود دارد و خیلی مشاغل از فضای پیاده راه به‌عنوان فضای کاری خود استفاده می‌کنند و درواقع این فضا را از بین بردند و از مردم ما این حق عمومی را ضایع کرده‌اند.
این پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به آسیب‌هایی که در پیاده راه‌ها و معابر شهری اراک وجود دارد، گفت: این بی‌نظمی و بی‌سروسامانی حتی در مرکز شهر همچون میدان شورا مشخص است و بــه‌نوعی پیاده راه بلاتکلیف است. فردی که می‌خواهد از پیاده راه میدان شورا و بازار عبور کند به‌سختی عبور کرده و موانع خیلی زیادی را باید طی کند و اصلاً پیاده راه‌ها در شهر اراک تعریف‌نشده است و این نشان می‌دهد که واقعاً توجه و عنایتی به کیفیت ساخت پیاده راه‌ها در شهر اراک نشده است، درصورتی‌که بحث فضای عمومی و فضای شهری امروز نبض شهری و نبض تعیین‌کننده زندگی مدنی شهری است وزندگی اجتماعی شهرها بر اساس حرکات پیاده و محوریت پیاده است و نه بر اساس حرکت خودروها و همه جای دنیا سعی می‌کنند اولویت را به پیاده راه‌ها بدهند.
تیموری تصریح کرد: تعریف و تسهیل حرکت پیاده راه امری دل بخواهی و تزئینی نیست، درصورتی‌که شاهد هستیم متأسفانه در شهر اراک نگاه خیلی تبلیغی به این موضوع دارند. بحث زندگی پیاده و حرکت‌های پیاده منحصر به این نباید باشد که یک سری محورها چه در مرکز شهر و چه درجایی دیگر به‌عنوان پیاده راه تعریف کنیم، بلکه باید رویکرد جامعه نگر و کل‌نگر به بحث زندگی پیاده راه داشته باشیم که از مقیاس محله و کل شهر کل زندگی پیاده را پوشش دهد و تسهیل کند.
وی ادامه داد: شرایط خاص پیاده راه‌ها در فصل زمستان و پاک‌سازی آن در هنگام بارش و برف و باران متأسفانه نه در سطح کلان برنامه‌ریزی و نه در سطح اجرایی فعالیت خاصی که مخصوص پیاده راه‌ها باشد از طرف شهرداری و مدیریت شهری اراک دیده نشده است. علی‌رغم اینکه کارگران شهرداری زحمات زیادی را در شب‌هایی که در شهر اراک برف می‌آید می‌کشند، ولی متأسفانه در بحث پیاده روها و پاک‌سازی آنان در موقع بارش برف و باران متأسفانه اقدامی را ندیده‌ایم، درصورتی‌ که طبق قانون رفع خطر از شهروندان و تأمین ایمنی مناسب برای حرکت شهروندان مسئولیت مستقیم شهرداری و مدیریت شهری است و مدیریت شهری در قبال صدمه احتمالی که به شهروندان در معابر و پیاده راه‌ها برسد مسئولیت و ضمانت دارد.
این پژوهشگر حوزه شهری در پایان تأکید کرد: در درجه اول شهرداری و مدیریت شهری اراک وظیفه دارد برای تأمین سلامت شهروندان خود، تدابیر لازم به‌صورت منظم و سیستماتیک برای پاک‌سازی پیاده راه‌ها در هنگام بارش برف و باران داشته باشند. برای این کار نیاز داریم شورای شهر اراک به‌عنوان پارلمان اجتماعی و شهری پیش نیاز قانونی این بحث را تأمین کند و برای پاک‌سازی پیاده راه‌ها در فصل زمستان تأمین بودجه، پیش بینی تجهیزات مکانیزه مناسب برف روبی و نیروی انسانی مناسب را در اختیار شهرداری قرار دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.