خانه » پیشنهاد سردبیر » «زرد بینی» مسئولان استان تا کی ادامه دارد؟

«زرد بینی» مسئولان استان تا کی ادامه دارد؟

یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۲۱

«زرد بینی» مسئولان استان تا کی ادامه دارد؟

عباس لعل بار. سردبیر

رسانه ها همیشه به دلیل نقدهایشان به مسئولان و مدیران مورد بی مهری آنان قرار گرفته و گاهی حتی چنان مورد نــوازش قــرار می گیرند که گویی رسانه است که باید جوابگوی کم کاری ها و ناکار آمدی مسئولان و مدیران باشد. اخیرا در پی انتشار گزارش های انتقادی روزنامه وقایع استان درباره برخی مدیران و مسئولان شهری یکی از آنان در جمعی با درخواست بایکوت کردن روزنامه وقایع استان، انتقادات روزنامه را سیاه نمایی تعبیر کرده و انتظار سفیدنمایی! عملکرد نداشته شان را داشته است. جالب اینجاست که این مسئول هر تیتر یا مطلبی را که مورد پسندش نمی داند به زرد بودن متهم می کند و خبرنگار آن گزارش و مطلب را زردنویس خطاب می کند. پاسخ دادن به این اظهارات چیزی جز اتلاف وقت خوانندگان فهیم روزنامه نیست ولی اجازه دهید برای دفاع از حق خبرنگاران روزنامه وقایع استان که چشمان تیزبین شما شهروندان بوده و در پی مطالبه کردن درخواست های شما هستند چند سطری خطاب به این مسئول بنویسم. مسئول محترم شهری، باید بداند که تعریفش از زردنویسی در مطبوعات اشتباه است. ای کاش وی تفاوت میان تیتر زرد و غیر زرد را می دانست سپس اظهار نظر می کرد تا اگر نقدی به گزارش های انتقادی روزنامه دارد در سایه این اظهارنظر کمرنگ نشود. هر چند تاکنون نقدی درباره مطالب روزنامه از وی به دفتر روزنامه ارسال نشده و هر چه بوده متهم کردن روزنامه به زردنویسی و تیتر زرد زدن در فضا ی مجازی است. جالب اینجاست که این مسئول که همواره دیگران را به داشتن مرام اصلاح طلبانه و اخلاق توصیه می کند در فضای مجازی خبرنگار روزنامه را با ادبیاتی نامناسب خطاب قرار می دهد و به دلیل اینکه اراکی نیست از وی می خواهد در نقد اراک که سالهاست در آن زندگی می کند مطلبی ننویسد!
برای این مسئول باید بگویم که ما به دنبال زرد نویسی نبوده و نیستیم و لزومی هم نمی بینیم که بخواهیم از این روش برای جذب مخاطب و فروش بیشتر استفاده کنیم چرا که اصولا نشریات محلی و استانی از طریق فروش روی دکه مخارج خود را تامین کنند چرا که آگهی ها منبع درآمد روزنامه هستند.
در تعریف روزنامه نگاری زرد به آن نوع روزنامه‌نگاری گفته می‌شود که با استفاده از روش‌های مبتذل، برای جذب مخاطبان هر چه بیشتر اقدام می‌کند. نشریات زرد به دنبال تیراژ بالا و درنتیجه جلب هر چه بیشتر توده مردم هستند. آنها با غلو و بزرگ‌نمایی و در عین حال به زبانی ساده و سطحی، پیام‌های ارتباطی را طراحی و ارسال می‌نمایند تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب نمایند. در حالی که روزنامه وقایع استان هیچ گاه چنین دیدگاه هایی را دنبال نکرده است.
بنظر می آید مدیران و مسئولان به جای پــاسخگویی به مردم و نمایندگان آنها که رسانه ها هستند می خواهند فرار رو به جلویی داشته باشند و به جای پاسخگویی تقصیر را برگردان دیگران بیاندازند. مسئولان استان باید بیاموزند که نباید نقد عملکردشان و بیان مطالبات مردم را در رسانه ها زرد نبینند و به جای داشتن نگاه های زرد به دنبال رفع معایب خود باشند و عملکردشان را به نحو احسن انجام دهند تا رضایت شهروندان را جلب کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.