خانه » جدیدترین » مسیر توسعه از هنر می گذرد

مسیر توسعه از هنر می گذرد

چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۱۱

مسیر توسعه از هنر می گذرد

صنایع دستی راهی برای توسعه اقتصادی استان مرکزی است

سایه رادنیک

چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور سی استان همراه با اولین نمایشگاه صنعت گردشگری در اراک افتتاح شد. این نمایشگاه با حضور ۳۰ استان کشور تا جمعه ۲۱ تیر ماه ادامه دارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی درباره برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: در این نمایشگاه در کنار نمایش ظرفیت های صنایع‌دستی، توان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و معرفی پتانسیل‌های سایر بخش‌ها همچون میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت و اکتشافات نیز نمایش داده می‌شود.
علیرضا ایزدی افزود: برای برگزاری این نمایشگاه از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اراک استفاده شده است، همچنین شرکت‌های فعال در حوزه صنایع‌دستی نیز دعوت شده‌اند. متاسفانه یکی از ضعف‌های استان در حوزه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی عدم معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌هاست. رویداد فردا تنها یک رویکرد نمایشگاهی نیست بلکه در پی ایجاد یک فرصت و فضای اقتصادی هستیم.
وی ادامه داد: بحث بازاریابی برای تولیدات و محصولات صنایع‌دستی امر مهمی است، اما برای داشتن بازار مناسب باید تولیدات در بسته‌بندی و شاکله مناسبی عرضه شود چراکه در این صورت برای خریدار و علاقمندان جاذبه دارد که در این راستا از شرکت‌های فعال در حوزه بسته‌بندی صنایع‌دستی نیز در نمایشگاه دعوت شده است.
باید پذیرفت صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص ترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان، ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است .صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص ترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان، ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است. از ۲۹۵ رشته صنایع دستی فعال در کشور، ۱۱۰ رشته در استان مرکزی دایر است و یک سوم رشته های صنایع دستی کشور از جمله دست بافت های داری، گلیم کف ساده، گل برجسته و لباف بافی، کیسه و کرباس بافی، قدک بافی، کار بافی جاجیم بافی، آثار چوبی خراطی، ساز سازی، گره چینی و منبیت مس چکشی، قلم زنی و رودوزی سنتی مروارید دوزی، بخارا دوزی و سکه دوزی در این استان رونق دارد. هنرهای دستی و صنایع اصیل سنتی نمایشگر ویژگی های خرده فرهنگ های بومی است و با تاریخ هنر و جلوه های فرهنگ ناب ایرانی پیوندی عمیق دارد، میراث های فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می شود و دارای ارزش معنوی زیاد است و بر پشتوانه های فرهنگی و هنری گذشتگان بنا شده است.
بررسی وضعیت اشتغال در کشورهای توسعه یافته آنان را متقاعد ساخته که صنایع دستی و سنتی را به عنوان عامل مکمل در اقتصاد به حساب آورند و مورد توجه و حمایت قرار داده اند. این درحالیست که صنایع اراک که چندان رونق گذشتـه را نـــداشته نمی تواند ناجی رونق اقتصادی به جهت صادرات غیر نفتی باشد و در اینجا صنایع دستی می تواند یک عنصر مهم برای توسعه اقتصادی این استان محسوب شوند.

دولت و حاکمیت چتر حمایتی و بیمه ای خود را بر هنرمندان صنایع دستی بگستراند
مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی کشور در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی کشور در اراک ابزار امیدواری کرد که دولت و حاکمیت چتر حمایتی و بیمه ای خود را بر هنرمندان صنایع دستی بگستراند.
حسین خواجه‌بیدختی با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی طی ۲ دهه اخیر حوزه پرمشغله ای بوده است و هر زمان که مشکلات ارزی در کشور ایجاد شد به این حوزه توجه صورت گرفت، افزود: زمان حمایت بیشتر از حوزه میراث فرهنگی کشور فرا رسیده است و این بخش باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: صنایع دستی کالایی است که با معیشت مردم در ارتباط است، کالایی فرهنگی است که بدون مسئله در همه نقاط و از هر دری وارد می شود و مشکلی با مخاطب خود ندارد و هر مخاطبی تولیدات این حوزه را می پسندد به همین دلیل وظیفه ما برای حمایت از این هنر دوچندان است.
بیدختی ابزار امیدواری کرد که دولت و حاکمیت برای هنرمندان صنایع دستی چتر حمایتی و بیمه ای خود بگستراند.

صنایع دستی، ابزار راهبری اقتصاد کشور در شرایط فعلی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکلات حوزه صنایع دستی باید از شرایط فعلی فراتر رفت، حرکت رو به جلوی صنعت صنایع دستی را نیازمند خلاقیت دانست تا آنچه از این صنعت انتظار می‌رود به منصه ظهور برسد.
بهروز اکرمی اظهار کرد: بخشی از صنایع دستی ایران در خطر انقراض قرار دارد و قطعا به منظور جلوگیری از این انقراض و خطر باید مسئولان، هنرمندان و مردم تلاش کنند تا این هنر از این خطر در امان بماند و با آموزش، جلب نظر علامندان، ارائه تسهیلات و … تمام توان را برای احیا و حرکت رو به جلوی این صنعت بکار بگیریم.
وی با بیان اینکه نباید برای فروش صنایع دستی تنها به داخل نگاه داشت بلکه باید فراتر از مرزها عمل کرد، گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایرانی و ارائه تولیدات هنرمندان کشور در کشورهای همسایه می تواند در جهت صادرات صنایع دستی کشور نقش مهمی داشته باشد، با توجه به شرایط فعلی کشور فروش صنایع دستی در واقع بهشت صادرات محسوب می شود. فروش تولیدات در ۱۵ کشور همسایه و اطراف به صورت نقدی انجام می گیرد و باید امکانات لازم در این راستا فراهم شود.
اکرمی با اشاره به سیر تکامل صنعت از جمله صنایع دستی و لزوم طی شدن تمامی مراحل، بر شناخت بازار تاکید کرد و افزود: چرا بازاریاب ها به حوزه صنایع دستی ورود نمی کنند؟ صنایع دستی در شرایط کنونی کشور ارزش افزوده منحصربه‌فردی دارد و باید زنجیره ارزش در این حوزه فراهم و تکمیل شود، سازمان میراث فرهنگی نیز باید در این عرصه پویاتر عمل کند و همگرایی در این بخش صورت گیرد.
معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: لازمه غبارروبی از صنعت صنایع دستی حمایت است، قطعا حمایت، رونق این صنعت و ابتکار عمل هنرمندان را به دنبال دارد که قطعا هیچ فرد، کشور و تحریمی نمی تواند در مقابل آن بایستد و قطعا ابزار راهبری اقتصاد کشور در شرایط فعلی، حوزه صنایع دستی است.
یکی کارشناسان حوزه اقتصادی در گفتگو با وقایع استان اظهار داشت: در طول سالیان گذشته طرح ها و برنامه های بسیاری با هدف کاهش ضریب بیکاری در کشور عملیاتی شده که هر یک با صرف هزینه های سنگین به ایجاد فرصت های شغلی منتهی شده اما حال و روز فعلی اقتصادی جامعه و نمود بیکاری در آن، موید این واقعیت تلخ است که دستاوردهای حاصل شده با اهداف از پیش تعیین شده و انتظاری که در ارتباط با خروجی و نتایج این طرح ها مد نظر قرار داشت،از همخوانی و سازگاری کافی برخوردار نیست.
محمد علی سالاری افزود: به واقع برخلاف دیگر صنایع که تجهیزات و ادوات و دستگاه های صنعتی بازیگر اصلی تولید به شمار می روند،در این حوزه،هنر و دستان توانمند افراد متبحر در صنایع دستی که در ذیل بخش ها،شاخه ها و حوزه های گوناگون قابل تعریف هستند نقش محوری تولید را ایفاء می کنند و عموما این امر در مناطق روستایی کشور شایع و رایج است. وی تصریح کرد: پیش شرط موفقیت در این صنعت، به بازاریابیِ موثر برای فروش،عرضه و صادرات محصولات باز می گردد و در صورت حصول این امر، افزایش گردش مالی و سود آوری برای فعالان این حوزه، به تبع انگیزه، فزاینده تری نیز برای کار و تلاش در چنین بخش هایی شکل می گیرد.
سالاری تاکید داشت: قطعا با حصول این امر، توسعه صادرات غیر نفتی نیز به میزان فزاینده ای ارتقاء خواهد یافت و قطعا، مجموعه این موفقیت ها، رشد و توسعه اقتصادی را در سطح کلان کشور با شتاب و سرعت هر چه بیشتری همراه خواهد ساخت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.