خانه » جدیدترین » مسیر امن تحصیل

مسیر امن تحصیل

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸   شماره ۱۱۵۰

مسیر امن تحصیل

راه اندازی سامانه سپند، ارتقای امنیت دانش آموزان را به همراه دارد

طاهره قهیه ای

با شروع سال تحصیلی جدید هر ساله دغدغه خانواده ها هم آغاز می شود. از ثبت نام فرزندان گرفته تا خرید نوشت افزار و کیف و لباس مدرسه؛ اما چگونگی ایاب و ذهاب دانش آموزان از مسائل مهم مورد توجه خانواده ها است. ترافیک، سهمیه بندی سوخت و البته مشغله کاری والدین، به آن ها این اجازه را نمی دهد که حتی در صورت داشتن خودرو، خودشان در تمام روزهای سال تحصیلی مسئولیت ایاب و ذهاب فرزندانشان به مدرسه را بپذیرند. از این رو سرویس مدرسه به عنوان یک راهکار مورد توجه قرار می گیرد، اما مسئله به همین جا ختم نمی شود و گرفتن سرویس برای فرزندان نیز مسائل و مشکلات خاص دیگری را به وجود می آورد.
موضوع سرویس مدارس همچون سنوات گذشته در آستانه آغاز به کار مدارس، به عنوان یکی از مباحث مهم حفظ ایمنی و سلامت دانش آموزان اولویت مراکز ذیربط قرار می گیرد. در این خصوص سامانه ای با عنوان سامانه سپند به صورت کشوری راه اندازی شده است که این سامانه نظارتی می تواند دغدغه خانواده ها و دانش آموزان را در زمینه سرویس مدارس و ایمنی آن رفع کند. در همین خصوص سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک گفت: سپند سامانه ای نظارتی بر سرویس مدارس است که به صورت کشوری راه اندازی شده و در شهر اراک نیز فعال است.
حجت اله مرادی در گفتگو با خبرنگار وقایع استان، افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و زمان بازگشایی مدارس این سامانه می تواند نقش نظارتی بسیار موثری را بر سرویس مدارس داشته باشد و از طرفی نیز در احساس امنیت دانش آموزان و والدین تاثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه این سامانه از سه قسمت برای خانواده ها، رانندگان سرویس مدارس و آموزش و پرورش تشکیل شده است، ابراز کرد: والدین دانش آمـوزان می توانند با ورود به سامانه https://irtusepand.ir و ورود به قسمت خانواده ثبت نام کرده و رانندگان سرویس مدارس نیز پس از اخذ مجوز و تائیدیه از سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک می توانند در قسمت راننده ثبت نام کرده و برچسب سرویس مدارسی را که برای آنها صادر می شود از طریق سامانه دریافت و جلوی شیشه ماشین نصب کنند.
مرادی با بیان اینکه بر روی این برچسب تمامی مشخصات راننده و ماشینش درج شده است، ادامه داد: با راه اندازی این سامانه زمانی که سرویس مدرسه به نزدیکی منزل دانش آموز می رسد یک پیامک برای والدین و مدرسه ارسال می شود که سرویس نزدیک منزل دانش آموز است و برعکس زمانی هم که دانش آموز می خواهد از مدرسه به منزل بازگردد یک پیامک برای والدین و مدرسه ارسال می شود مبنی براینکه سرویس نزدیک مدرسه است.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک گفت: راه اندازی سامانه سپند ارتقای امنیت دانش آموزان را با نقش نظارتی که عهده دارد به همراه خواهد داشت، ضمن اینکه دیگر با این سامانه هر فردی نمی تواند به عنوان سرویس مدارس فعالیت کند و فقط افرادی که تائیدیه دارند و در این سامانه ثبت نام کرده و برچسب را دریافت کرده اند می توانند در این زمینه فعالیت کنند.
مرادی اظهار کرد: رویکرد این سامانه گزارش لحظه ای تردد دانش آموز از منزل به مدرسه و برعکس از مدرسه به منزل است و همین امر موجب قانونمندی رانندگان سرویس مدارس و حتی دانش آموزان نیز خواهد شد.
وی افزود: این سامانه از اول مهر ماه نیز در دستور کار پلیس راهور قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه بازرسان سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک نیز از اول مهرماه با حضور در مدارس بر روی کار سرویس مدارس نظارت خواهند داشت.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک گفت: روز اول مهرماه گشت سرویس مدارس توسط این سازمان در تمام سطح شهر انجام خواهد شد و همین امر مجدد موجبات طیب خاطر خانواده ها و خود دانش آموزان را فراهـم خواهــد کرد.
مرادی ابراز کرد: اگر امکان انجام این امر فراهم شود قصد داریم تا از والدین دانش آموزان و مردم بازرسان افتخاری برای نظارت بر سرویس مدارس را انتخاب کنیم تا با یک همدلی و اتحاد سال تحصیلی ایمن و پرباری را برای دانش آموزان رقم بزنیم.
وی ادامه داد: وقتی دانش آموز از لحاظ تردد به مدرسه و منزل احساس امنیت داشته باشد به طور حتم این موضوع بر روی بهتر درس خواندن او نیز تاثیر خواهد داشت؛ چرا که وقتی فکر دانش آموز آرام باشد بهتر می تواند بر روی یادگیری دروس جدید تمرکز کند.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک یادآور شد: اگر از اول مهرماه تا آبان ماه رانندگان سرویس مدارس برچسب مذکور را بر روی شیشه ماشینشان نصب نکرده باشند و یا آن برچسب را دریافت نکنند با آنها برخورد خواهد شد.
مرادی بیان کرد: برخی والدین به دلیل اینکه تمایل دارند با ناوگان آزادبر قرارداد ببندند، مشکلاتی را ایجاد می‌کند که از والدین درخواست می‌شود در ناوگان واحد مدارس ثبت نام کنند؛ چرا که در این سامانه صلاحیت رانندگان از نظر سوءپیشینیه، عدم اعتیاد و تست سلامت روانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و خودروی آنها نیز از نظر برچسب معاینه فنی به صورت برخط و دوره‌ای تست خواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: والدین می توانند نظرات و انتقادات خود را از سرویس مدارس به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند تا به این نظرات و انتقادات و تخلفات رسیدگی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.