خانه » پیشنهاد سردبیر » مسیر اشتباهی/نگاهی گذرا به عملکرد اداره کل ورزش و جوانان در شش ماه نخست سال

مسیر اشتباهی/نگاهی گذرا به عملکرد اداره کل ورزش و جوانان در شش ماه نخست سال

چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷   شماره ۹۶۱

***

یاسر هویدی

***

پس از روند رو به رشد سنوات قبل اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی مستندات و آمار ارائه شده از سوی وزارت ورزش و جوانان حاکی از این است که تمام هیاهوی به راه افتاده از سوی اداره کل استان هیچ ثمری در بر نداشته است، در گزارش امروز آخرین وضعیت فعالیت های اداره کل ورزش و جوانان استان را بررسی می کنیم.
هفته گذشته از سوی وزارت ورزش ۱۰ اداره کل برتر استانی ورزش و جوانان کشور معرفی شدند. این رده بندی در سه سطح انجام شد و مقام های اول تا سوم بین استان ها معرفی گردید. نکته جالب این بود که اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی متاسفانه در رده سوم این رده بندی نیز قرار نگرفته است، در سطح اول استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی و اصفهان به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کردند، در سطح دوم استان‌های البرز، همدان و آذربایجان غربی به ترتیب رتبه اول تا سوم را بدست آوردند و در سطح سوم استان‌های قزوین، قم و سمنان در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.
همچنین استان تهران به عنوان استان ویژه به علت رشد عملکرد معرفی شد.
سوال اینجاست که با این همه هیاهوی تبلیغاتی و در بوق و کرنا نمودن فعالیت ها که از سوی اداره کل استان مرکزی در سالیان اخیر به راه افتاده است چرا ما حتی در رده سوم استان های برتر هم قرار نگرفته ایم؟
مسیری که اداره کل استان انتخاب کرده است حداقل از دید وزارتخانه و شخص وزیر و تیم ارزیاب زبده ای که در اختیار دارد مسیر اشتباهی است که خروجی های مثمر ثمری برای ورزش استان در بر نداشته است.
در رتبه بندی استان های کشور از نظر امکانات و ساختار ورزشی استان مرکزی در رده دوم و در بین استان های نیمه برخوردار از منابع، ساختار و استعدادهای ورزشی قرار دارد و این یعنی پتانسل رشد و ارتقای وضعیت ورزش چه در زمینه قهرمانی و چه در زمینه همگانی برای استان مرکزی مهیاست، ولی در طی سالیان اخیر آنچه کاشته شده ثمر دهی قابل اتکا و اعتنایی نداشته است. این رتبه بندی از سه دسته استان های برخوردار استان های نیمه برخوردار و استان های محروم تشکیل شده است که با توجه به ساختار موجود در استان و استعداد های ورزشی که داریم ما حداقل بایستی در رده سوم استانهای کشور قرار می گرفتیم که متاسفانه این مهم محقق نگردید. بسیار بعید است تیم بازرسان و ارزیابان وزارتخانه با غرض ورزی گزارش خود را تهیه و این رتبه بندی را اعلام کرده باشند، این را بیان می کنیم که با جواب کلیشه ای دست هایی در کار بوده تا نام استان مرکزی در میان نباشد روبرو نباشیم.
برای مثال به چند منظر از ضعف های اجرایی اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی می پردازیم که اطلاع از آنها به تنویر افکار عمومی ورزشدوستان استان کمک شایانی می کند، مسابقات بین المللی کشتی که چندی پیش به میزبانی اراک و با هزینه کرد چند صد میلیونی برگزار گردید هیچگونه خروجی شایسته برای ورزش استان بهمراه نداشته است. سوای ضعف های عیان در برگزاری مسابقات کمتر کسی به این موضوع فکر کرده بود که اولا استان مرکزی خاستگاه ورزش کشتی نیست و در زمینه استعداد در ورزش کشتی، ما در زمره استانهای فقیر به حساب می آییم حال چرا با این همه هزینه نتوانستیم برگزاری این مسابقات را به نمره خوبی در کارنامه عملکرد مان تبدیل کنیم؟ نکته جالب اینجاست که در همین استعداد فقیر کشتی استان مرکزی در زمینه کشتی فرنگی بمراتب از کشتی آزاد قوی تر هستیم ولی چرا با این همه هزینه، کشتی آزاد را میزبانی کردیم خود علامت سوال بزرگی است، ما حتی نتوانستیم سالن کشتی را مملو از تماشاگر کنیم و در سه روز برگزاری این مســابقات می شد تماشاگران را بصورت دستی شمارش کرد.
هفته پیش مسابقات دوچرخه سواری میلاد دو نور پس از ۶ سال وقفه دوباره در استان مرکزی و با میزبانی اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار گردید، همین وقفه باعث شد که استان مرکزی دیگر در دوچرخه سواری المپیک نماینده نداشته باشد، ای کاش به جای صرف هزینه هنگفت برگزاری این مسابقه مطالعه بیشتری بر روی زندگی ورزشی ورزشکاران خبره خود می کردیم که اینقدر ساده از داشتن نماینده در المپیک محروم نگردیم!
و اما نکته آخر حدود دو سال پیش خادم معاون وقت وزیر ورزش و جوانان در مراسم معارفه عابد حقدادی بعنوان مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی خواسته مستقیم وزیر را در تحقق ارتباط و تعامل مدیرکل جدید با اصحاب رسانه و پاسخگویی شفاف از نحوه عملکرد اداره کل به رسانه ها عنوان کردند، موردی که تا امروز حتی در حد یک جلسه و نشست خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه محقق نشده است.
آمار و ارقام حاکی از عملکرد غیر قابل دفاع اداره کل استان است و امیدوارم با تغییر رویکرد در سطح مدیریت اداره کل ورزش و جوانان استان شاهد بهبود وضعیت کنونی باشیم، همچنان امیدواریم که تعامل با اصحاب رسانه در دستور کار مدیریت اداره کل قرار گیرد و حداقل نشستی رسمی با حضور خبرنگاران رسانه ها برگزار شده و به تمام نقاط و نکات مبهم در کارنامه اداره کل ورزش استان پاسخ داده شود؛ امیدواریم .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.