خانه » پیشنهاد سردبیر » مرغ هم پرید

مرغ هم پرید

سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷   شماره ۱۰۶۰

اعتراض مرغدارن استان مرکزی نسبت به عدم عرضه نهاده ها با ارز دولتی

مرغ هم پرید

رییس اتحادیه صنف مواد پروتئینی: به زور نمی توان مردم را مجاب کرد که مال خود را ارزان بفروشند

سایه رادنیک

رشـد شتابان قیمت گوشت و تخم مرغ در ماه‌های اخیر ابعاد نگران‌کننده‌ای پیدا کرده و مصرف‌کنندگان ایرانی را در وضعیت دشواری قرار داده است. در حالی که رشد تولید محصولات یاد شده نیز درهمه سال‌های اخیر قابل اعتنا بوده، پرسش اصلی این است که مشکلات صنعت مرغداری چرا حل نمی‌شود تا در وضعیت ثبات قرار گیرد. اگر دولت به جای صرف هزینه‌های میلیاردی در ذخیره سازی مرغ، بخشی از آن را صرف زیرساخت‌های تولید کند تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد، به مراتب تاثیر آن در بازار بیشتر خواهد بود. حال و روز این روزهای بازار مرغ خوب نیست و این وضعیت نشان از پای لنگ ‏نظارت ها ‏در این بازار دارد. وضعیت بازار مرغ این روزها حکایت جالبی دارد و هم مصرف کننده از ‏وضعیت ‏به وجود آمده ناراضی است و هم تولید کننده، اما انگار سودجویان عدم نظارت بر بازار را مناسب‌ دیده و به دنبال ماهی گرفتن از از آب گل آلود هستند.  این مساله سبب اعتراض مرغداران استان مرکزی شده که پیرو آن جمعی از مرغداران مقابل استانداری مرکزی تجمع و نسبت به نرخ تعیین شده مرغ در ستاد تنظیم بازار اعتراض کردند.
جمعی از فعالین این صنف تعیین نرخ ۹۵۰۰ تومان را غیر متعارف دانسته و اظهار داشتند: باتوجه به قیمت ذرت، سویا و جوجه، در صورتی که مرغ با قیمت ۱۰۵۰۰ تومان هم عرضه شود، تنها هزینه های صورت گرفته تامین خواهد شد. مهم‌ترین دلیلی که این مرغداران را واداشته بود تا دست به این تجمع بزنند عدم دریافت نهاده‌های دولتی و همچنین توقیف ماشین‌های حامل مرغ زنده توسط دامپزشکی بود.
مرغداران مدعی اند که ذرت، سویا و مرغ با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار داده می شود و برای اینکه ورشکست نشوند، مرغ باید بیش از نرخ ۱۰۵۰۰ تومان عرضه شود. با این صحبت ها آیا حق با مرغداران نیست؟ چرا دولت برای بهبود وضعیت مرغداران و رضایت مردم تدبیری نمی کند؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده های دولتی مرغداران چرا در حد یک رویا باقی مانده است؟
در همین راستا یکی از مرغداران اراکی در گفتگو با وقایع استان بیان کرد: دولت وعده تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی داده است اما تا کنون هیچ کدام از این نهاده ها با نرخ قانونی و رسمی تحویل مرغداران نشده است و ما مرغداران نمی دانیم سویا، ذرت و جو وارداتی که گفته می شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده؛ کجا توزیع می شود .آنچه مرغداران تحویل گرفته اند خوراک دام با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ مصوب و رسمی است. اینکه چه کسانی خوراک دام به قیمت ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده اند و این نهاده ها اکنون کجاست برای ما جای سوال دارد. نکته مهم دیگر نبود نهاده های دامی در بازار است. ما در ۲ یا ۳ هفته گذشته با نبود کجاله سویا در کشور روبرو بودیم. باید همگان بدانند در طی هفته های گذشته یک کیلو کنجاله سویا در بازار وجود نداشته است .
وی افزود: در کنار کمبود خوراک دام و طیور در بازار، ما با بازارهای سیاه این محصولات روبرو هستیم؛ به طور مثال قیمت هر کیلو جو برای ما حدود ۱۲۵۰ تومان تمام می شد که هم اکنون در بازار مرغدار مجبور است هر کیلو جو را ۱۶۰۰ تومان خریداری کند.
قدرت اله مهاجرانی، رئیس اتحادیه صنف مواد پروتئینی (گوشت و مرغ) در گفتگو با وقایع استان اعلام کرد: من اصلا اطلاعی از تجمع اعتراضی مرغداران در مقابل استانداری نداشته ام و نمی دانستم که مرغداران اقدام به چنین کاری کرده اند.
وی ادامه داد: قطعا علت این تجمع درد ناآشنایی برای من نداشته و می دانم به خاطر آنکه مرغداران را مجبور کرده اند تا هر کیلو مرغ را بیش از ۹۵۰۰ تومان نفروشند، دست به چنین اقدامی زده اند. در صورتی که مرغداران فروش هر کیلو مرغ زیر ۱۰ هزار و هفتصد تومان را به صرفه نمی دانند.
مهاجرانی تصریح کرد: قرار بود دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی خسارات وارده به مرغداری ها را جبران کند اما مبنای کار ما و خرید نهاده ها به صورت ارز بازار بوده که این مساله کمکی به ما نکرده است. وی افزود: روز قبل کشتارگاه ها کشتار مرغ نداشته اند و این موضوع در افزایش قیمت و اعتراض مرغداران تاثیر گذار بوده است.
مهاجرانی اظهار داشت: مقرر شد کلیه مدیران دولت، اصناف، استانداری و فرمانداری مانع از بالا رفتن قیمت مرغ شوند اما همانطور که می دانید چنین تصمیمی در گذشته نیز گرفته شد و این صحبت ها محقق نگردید. لازم است مسئولان بدانند که به زور نمی توان مردم را مجاب کرد که مال خود را ارزان بفروشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.