خانه » پیشنهاد سردبیر » کمیته ای ها منتظر زیرلفظی

کمیته ای ها منتظر زیرلفظی

سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷   شماره ۱۰۶۰

گفتگو با «علیرضا فراهانی» کارآفرین جوان اراکی که با طراحی یک سامانه شرایط را برای تحول رونق اقتصادی خانواده های مددجویان کمیته امداد فراهم نموده است

کمیته ای ها منتظر زیرلفظی

عباس لعل بار

علیرضا فراهانی جوان ۲۹ ساله اراکی از کارآفرینان پرتلاشی است که همواره سعی داشته با استفاده از فناوری های نوین دست به اشتغال آفرینی برای دیگران زند. وی که ناشر و مدرس در زمینه دیجیتال و فناوری اطلاعات هم هست رزومه پرباری را یدک می کشد. فراهانی مدیر و موسس شرکت رایانگان وب، موسس و بنیانگذار مرکز مشاورین دیجیتال، اولین و تنها پشتیبان حقوقی مشاغل خانگی در زمینه تجارت الکترونیک در استان مرکزی و غرب کشور، ناشر رسمی دیجیتال با مجوز از مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و استاد کار آموزشی مهارتی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای است. او توانسته در اقدامی نوآورانه یک سایت را برای کمک به فروش محصولات تولیدی مددجویان کمیته امداد طراحی کند، اقدامی که کمک بسزایی به این مددجویان و اشتغال آنها خواهد کرد. به همین بهانه گفتگویی با وی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

آقای فراهانی ایده شما برای مددجویان کمیته امداد چگونه به ذهن تان رسید؟
اجازه دهید کمی به عقب برگردم و از پیش از رسیدن به این ایده بگویم. پنج سال پیش بعد از شکست های بسیاری که در زمینه شغلی داشتم از خدا خواستم تا من را یاری کند تا بتوانم به آرزویم یعنی کارآفرین شدن برسم و در کسب و کارم موفق شوم در ازای آن قـول می دهم اولویتم در جذب نیروی کارم از افراد کم بضاعت و نیازمند مثل مددجویان امداد و بهزیستی باشد. مثل یک رویا از فردای آن شب همه چیز بطور باورنکردنی تغییرکرد و خیلی زود به فاصله یک چشم به هم زدن خودم را مدیرعامل شرکتی دیدم که در مسیر توسعه و پیشرفت بود، حالا نوبت من شده بود تا به قولم وفا کنم. به کمیته امداد مراجعه کردم و درخواست معرفی نیروی کار از میان مددجویان تحت پوشش را دادم.
چند روز بعد از مراجعه و مصاحبه با تعدادی از مددجویان معرفی شده در نهایت ۳ نفر که دوره های آموزشگاهی رایانه را گذرانده بودند و یا مدرک تحصیلی مرتبط با رایانه داشتند انتخاب و در شرکت مشغول به کار کردم. در همان ابتدای کار متوجه شدم هیچکدام از این عزیزان علیرغم شرکت در دوره های آموزشی و صرف زمان و هزینه های آموزشگاهی که امداد تمامی آن را پرداخت کرده بود متاسفانه به جز کمی اطلاعات سطحی و مبانی تئوری، مهارت لازم یا نحوه کار در محیط واقعی را نداشتند. تمام ماه اول را مجبور شدم به آموزش آنها بپردازم، خیلی زود ماه دوم هم از راه رسید و به ناچار تمام این مدت هم درگیر مهارت آموزی آنها بودم و هم به آنها حقوق و دستمزد می دادم. از خودشان که علت را جویا شدم طوری جواب می دادند که تقصیر آموزشگاه بود و از آموزشگاه که پیگیر می شدم آنها هم دلایل خودشان را داشتند. چندین بار هم به امداد مراجعه و به بهانه های مختلف با مسئول آموزش و اشتغال صحبت کردم اما گویا آنها هم تمام تلاش شان را می کردند.
پس از بررسی های مختلفی که داشتم متوجه شدم علیرغم صرف بودجه کلان و هزینه های بسیار زیاد آموزشی شاید درصد بسیار ناچیزی از فعالیت های آموزشی کمیته امداد و آموزشگاه ها در نهایت به اشتغالزایی مددجویان ختم می شود.
دلایل مختلفی باعث این مساله شده بود از وجود رشته های آموزشی که بیشتر جنبه سرگرمی و مدرک گرایی داشتند گرفته تا تمایل برخی از آموزشگاه ها برای جذب کار آموز بیشتر، فارغ از درنظر گرفتن میزان یادگیری فرد و توجه به استعدادها و فاصله زیاد محتوای آموزشی با اصول کار واقعی و از همه مهم تر عدم انگیزه کافی خود شخص برای تلاش در یادگیری آموزش ها با توجه به اینکه هیچ اطمینانی برای اینکه بعد از گذراندن دوره آموزشی و دریافت مدرک مربوطه مشغول به کار خواهد شد برای او وجود ندارد و البته ده ها دلیل دیگر.
مدت ها درگیر پیدا کردن یک راه حل برای این مشکل اساسی بودم و حتی با کارفرمایان دیگر نیز موضوع را در میان گذاشتم و راهنمایی می گرفتم تا اینکه بالاخره خیلی زود به لطف خداوند و البته با تلاش و پیگیری نیروهای جدید راه افتادند و از ماه سوم تقریبا همه چیز خوب شد. تا اینکه اوایل سال بعد برای معرفی نیروی جدید به امداد مراجعه کردم البته با این تفاوت که حالا یک ایده و پیشنهاد فوق العاده هم داشتم. طرحی که اجرای آن می توانست کمک بسیار بزرگی به بازدهی و رشد آمار اشتغال مددجویان امداد کند.کاری که خود من با وجود چالش های فراوان آن را کاملا موفق اجرا کرده بودم.
به مسئول سابق اشتغال و خودکفایی امداد استان مراجعه و طرحی را که آماده کرده بودم با عنوان آموزش با طعم اشتغال، به وی ارائه کردم. بطور خیلی خلاصه امداد بجای صرف بسیاری از هزینه های آموزشی یا به تعبیر بنده هزینه های آزمایشی، در این طرح یک بسته تشویقی کمک هزینه حقوق ۲ ماه اول مددجو را به کارفرما کمک می کرد البته با در نظر گرفتن شرایط مثلا ارائه قرارداد حداقل شش ماه الی یکساله با مددجو. تمامی جوانب کار را بررسی کرده بودم و برای تمام سوال هایی که پیش بینی کرده بودم از قبل راهکار و نحوه اجرای صحیح را مشخص نمودم. متاسفانه به هیچ عنوان این طرح جدی گرفته نشد و پس از تلاش های بسیار در نهایت ناامیدانه دست از ادامه ارائه طرح ها و برنامه هایم کشیدم تا اینکه یک سال بعد مدیریت و معاونت اجتماعی و خودکفایی کمیته امداد استان تغییر کرد. با این تغییر دکتر مشهدی که به سمت معاونت خودکفایی رسده بود با من تماس گرفت و از من خواست طرح هایم را دوباره ارائه دهم. این روند ادامه یافت تا اینکه من در ادامه با چالش جدیدی مواجه شدم. بزرگترین دغدغه مددجویان فروش محصولات تولیدی آنها است. تصمیم گرفتم با تیمی که از خود بدنه امداد تشکیل داده بودم اقدام به طراحی یک سامانه جامع و کاربردی با استفاده از توان فنی و تجربیاتی مددجویان نمایم که بوسیله آن بتوان سیستمی را در آن سامانه پیاده و برنامه ریزی کرد که علاوه بر رونق اقتصادی و شغلی و به عبارتی فروش محصولات و ارائه خدمات آنها در بستر دنیای اینترنت ایجاد اشتغال مستقیم برای خود مددجویان می شود.

 

این طرح اکنون در چه مرحله ای است؟
با لطف و حمایت دکتر مشهدی واحد اشتغال و خودکفایی کمیته امداد طرح را به در جلسه ای به مدیران و مسئولان کمیته امداد استان اراده نمودم و خوشبختانه همانطور که انتظار داشتیم با استقبال فراوانی روبرو شد. تا جایی که صحبت از ارائه طرح و اجرای آن در سطح کشور شد که در حال طی مراحل مقدماتی است.

درباره این سامانه برای ما بیشتر توضیح دهید.
بطورکلی این سامانه یک مجموعه از راهکارها و خدمات بسیار عالی در راستای حمایت از تولید داخلی به معنای واقعی کلمه و کمک به ایجاد اشتغالی که به گفته معاونت اشتغال کمیته امداد کشور حدود یک سوم اشتغال کل کشور را شامل می شود. این امر موجب رونق کسب و کارهای دیگر خواهد شد که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی امروز و نیاز غیر قابل انکار همه مشاغل به دنیای مجازی و وب نیازی ضروری است.
یکی از مهمترین مزایای این طرح این است که تماما داخلی و بدون وجود یک سرمایه گذار و شتاب دهنده خارجی است که منجر به این می شود تمام سود کالا و درآمد بدون کمیسیون و یا هر چیز دیگری به خود مددجو بازگشته و این یعنی کمک واقعی به رشد اقتصادی خانواده مددجویان کیمته امداد.
با این سامانه هر فردی در هر گوشه از کشور حتی نقاط دور افتاده می تواند محصولات خود را در معرض فروش قرار دهد و بدین گونه دست دلالان و سودجویانی که به دنبال ارزان خریدن این محصولات از مددجویان هستند کوتاه می شود. جالب است بدانید بزرگترین فروشگاه های اینترنتی کشور تیم هایی را برای سفارش و بازرایابی این محصولات به روستاها گسیل می دارند که با قیمت پایین تر از قیمت واقعی محصول تولیدی مددجو آن محصولات را خریداری و با قیمت بسیار بالا می فروشند. در حالی که مددجو بدون هزینه و به راحتی امکان فروش مستقیم محصولاتش را در سامانه دارد.
این سامانه برای تمامی سیستم های کامپیوتری و مرورگرهای اینترنتی و البته نسخه اپلیکیشن موبایلی سامانه امداد مارکت طراحی و آماده ارائه است.

***

این روزها با شرایط بد اقتصادی ایجاد اشتغال برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند باید در اولیت کار مسئولان قرار گیرد و در این میان راهکارها و ایده هایی که باعث تسریع این روند می شوند را باید ارج نهاد و با روی باز از آنها استقبال کرد. باید دید سامانه ای که این جوان اراکی طراحی کرده سرانجام چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد و آیا مسئولان قدر این جوانان و طرح های شان را که خالصانه و بدون هزینه و رایگان در ختیار مدیران قرار می گیرد را خواهند انست؟ بزودی در گزارشی پیگیر ارائه این طرح به میدران استانی و کشوری خواهیم شد و از سرنوشت آن مطلع خواهیم شد امید است که خبرهای خوبی را درباره اجرایی شدن این طرح در کشور منتشر کنیم.

۱ دیدگاه

  1. تحقق اهداف در گام دوم انقلاب نیازمند توجه و حمایت واقعی رهبری و دولت از چنین جوانهای انقلابی و با غیرتی مثل این آقای فراهانی هست.
    چقدر مصاحبه خوب و مفیدی بود،آفرین به روزنامه وقایع که همچین سوژه هایی رو شناسایی می کنه و دغدغه های واقعی مردم رو منتشر می کنید….
    فقط حیف که هرچی نگاه کردم خبری از پیگیری و سرنوشت این طرح ندیدم!
    این طرح ها و این جوانها رو در این روزها باید پوشش رسانه ای بیشتری داد…چطوری این آقای فراهانی رو میشه دید؟
    تشکر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.