خانه » جدیدترین » مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر:/راهبرد اساسی صنعت برق توسعه تکنولوژی و حرکت به سمت اتوماسیون پیشرفته است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر:/راهبرد اساسی صنعت برق توسعه تکنولوژی و حرکت به سمت اتوماسیون پیشرفته است

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴     شماره ۳۲۱

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر راهبرد اساسی صنعت برق در شرایط جدید کشور را توسعه تکنولوژی و حرکت به سمت اتوماسیون پیشرفته عنوان کرد.
فرهاد شبیهی در مراسم بهره‌برداری از سامانه کنترل از راه دور ایستگاه های فوق توزیع برق منطقه‌ای باختر که با حضور استاندار مرکزی برگزار شد، افزود: با نصب سامانه کنترل از راه دور بیش از ۳۰ پست فوق توزیع، ۸۵ درصد این پست ها رویت پذیر شده و قابلیت کنترل از راه دور را دارند.
وی تصریح کرد: تیمهای عملیاتی و تخصصی ویژه با بهره گیری مهندسان کارآمد و تحصیل کرده وظیفه سرویس پست های استان مرکزی را برعهده دارند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر صنعت برق را از مهمترین زیرساختهای توسعه صنعت در استان دانست.
مهندس شبیهی گفت: استقرار بیش از سه هزار صنعت در ۴۰ سال گذشته در استان مرکزی بیانگر وجود خط مطمئن تامین برق در استان بوده است.
وی میزان تولید برق استان را ۶/۷ میلیارد کیلووات ساعت در سال عنوان کرد و بیان داشت: میزان مصرف سالیانه برق در استان قریب به ۹ میلیارد کیلووات ساعت است.
مصرف بیش از ۶۵ درصد برق تولیدی استان در حوزه صنعت
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر تصریح کرد: بیش از ۶۵ درصد برق تولیدی استان در حوزه صنعت مصرف می شود که در بسیاری از مواقع مصرف صنایع در شهرستان های ساوه و زرندیه به ۶۹ درصد نیز می رسد.
مهندس شبیهی با اشاره به اینکه سه نیروگاه شازند، شهید مفتح و دورود در حوزه برق منطقه ای باختر قرار دارند اظهار داشت: حوزه عملیاتی برق باختر سه استان مرکزی، همدان و لرستان است که در این محدوده بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مدار خط انتقال و بیش از ۱۶ هزار مگا ولت آمپر ظرفیت ترانس در این سه استان وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پست انجیرک اراک به دلیل واقع شدن در منطقه کریدور شمال به جنوب از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: در این پست هفت فیدر ۴۰۰ کیلوولت، ۹ خط ۲۳۰ کیلوولت و پنج خط ۶۳ کیلوولت وجود دارد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر اظهار داشت: پست انجیرک اراک به دلیل اتصال به خطوط مهم شبکه از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و مسئولان وزارت نیرو به این پست نگاه ویژه دارند.
خروج نیروگاه از مدار چالشهای اجتماعی و اقتصادی را در بر دارد
مهندس شبیهی پست انجیرک و نیروگاه شازند را دو وزنه تعادل استان عنوان کرد و بیان داشت: اگر چه از نظر فیزیکی تصور خروج نیروگاه از مدار وجود دارد، ولی با خروج نیروگاه از مدار چالش‌هایی اجتماعی اقتصادی ایجاد می‌شود.
وی اظهار داشت: در فروردین سال ۸۲ معیوب شدن یک کلید در پست انجیرک باعث خاموشی چندین استان کشور شد و خسارات بسیاری به صنعت وارد کرد، اما تلاش مسئولان برق منطقه ای باختر و صنعت برق در راستای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه باعث شده است که ۱۲ سال متوالی حادثه خاموشی گسترده در شبکه نداشته باشیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با توجه به ضرورت پایایی و قابلیت اطمینان شبکه از مسئولان خواست در حوزه نیروگاهی دقت عمل داشته و تعادل پست انجیرک و نیروگاه را بر هم نزنند تا مشکلی در حوزه برق به وجود نیاید.
مهندس شبیهی با بیان اینکه در حوزه تبادل انرژی برق باختر با ۲۲ میلیارد کیلووات ساعت تبادل انرژی، رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است گفت: این شرکت به لحاظ تعداد خطوط تبادلی نیز ارتباط زیادی با پست‌ها و نیروگاه‌های مجاور دارد.
وی افزود: مصرف انرژی در ایران سه تا پنج برابر مصرف انرژی در کشورهای توسعه یافته است، که مسئولان باید در برنامه ریزی جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی ، بیش از گذشته تلاش کنند.
لزوم توجه به توسعه فرهنگ مدیریت مصرف و بهینه سازی مصرف برق
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر افزود: در وزارت نیرو برای تابستان سال ۹۵ پیش‌بینی مصرف ۵۳ هزار مگاوات برق صورت گرفته، در حالی که در تابستان سال جاری این رقم ۵۰ هزار مگاوات بوده است لذا برای سال آینده ۳ هزار مگاوات کمبود تولید می بایست از طریق توسعه نیروگاهها و بهینه‌سازی مصرف تامین شود. که این مهم نیازمند الگوسازی و فرهنگ‌سازی مناسب در مصرف انرژی می باشد.
پسابرجام بهترین زمان برای توسعه صنعت برق است
استاندار مرکزی نیز در این مراسم گفت: در شرایط پسابرجام اولین و جدی‌ترین نیاز ، تامین و توسعه صنعت برق است.
محمود زمانی قمی تصریح کرد: در شرایط اقتصادی پسا برجام تقویت و تامین زیرساخت های لازم از قبیل تامین برق، آب و گاز برای تحول اقتصادی ضروری است.
وی افزود: صنعت برق برای کشور و استان مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است و کشور برای توسعه صنعتی با توجه به نیازهایش در شرایط حساسی قرار دارد.
استاندار مرکزی ادامه داد: برق منطقه ای باختر، انرژی برق مورد نیاز پنج میلیون نفر از هموطنان را تامین می کند که این مهم برگ برنده استان مرکزی در تولید این صنعت در کشور است.
زمانی قمی افزود: به منظور نزدیکی صنعت برق به ظرفیت اسمی باید تلاش جدی صورت گیرد، چرا که جدی‌ترین زیرساخت برای توسعه صنعت ، موضوع برق است و شهرک‌های صنعتی استان برای ساماندهی زیرساخت‌ها نیازمند به برق هستند.
تاکید بر تولید انرژی از منابع تجدید پذیر
وی با تاکید بر توسعه تولید برق از منابع انرژی های تجدید پذیر مانند نیروگاههای خورشیدی و بادی بیان داشت: برای تولید و تامین برق نیز باید به سمت الگوهای مناسب تولید به روش فتوولتائیک و بادی که در کشورهای توسعه یافته مورد تایید است، گام برداشت.
زمانی قمی اظهار داشت: با تاکید بر توجه ویژه دستگاه های اجرایی به توسعه فرهنگ مدیریت و مصرف انرژی بیان داشت: مصرف انرژی در ایران چندین برابر متوسط جهانی است، که در این راستا باید به سمت الگوهای مناسب مدیریت مصرف حرکت کنیم.
وی بر ضرورت پرداخت به موقع هزینه انرژی مصرفی توسط مصرف کنندگان خصوصاً صنایع بزرگ به منظور تامین منابع صنعت برق جهت توسعه ظرفیتها و زیرساختهای توسعه ای تاکید کرد.
زمانی‌قمی بیان داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز باید در تولید برق به روش الگوهای مناسب تدبیر لازم در تخصیص اعتبار را انجام دهد.
ترانزیت سالانه ۲۲ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی
معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای باختر نیز گفت: ۲۲میلیارد کیلووات ساعت ترانزیت انرژی سالانه در شرکت برق منطقه‌ای باختر صورت می‌گیرد که این رقم بیش از دو برابر مصرف استان است.
مجتبی داوود آبادی افزود: با تلاش متخصصان و همکاران شرکت برق باختر و صنعت برق ۱۲ سال است که شبکه برق سراسری بلک اوت(خاموشی گسترده) نداشته است و تلاشها در مجموعه برق باعث حفظ این رکورد شده است.
وی با بیان اینکه با بلک اوت(خاموشی) شبکه سراسری کشور بدون برق خواهد شدگفت: خاموشی گسترده علاوه بر تبعات سیاسی و اجتماعی که در پی خواهد داشت،به دلیل زمان بر شدن بازیابی شبکه امکان پذیر نخواهد شد.
معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای باختر در ادامه با تاکید بر اینکه پست برق انجیرک از حساسترین پستها در حوزه برق باختر و پست کلیدی و حیاتی است گفت: ۴ نیروگاه عباس پور، نیروگاه شازند، رود شور تهران و نیروگاه قم به شبکه این پست متصل می باشند.
مهندس داودآبادی افزود: این پست در سه لایه ولتاژی ۴۰۰ کیلو ولت، ۲۳۰ کیلوولت و ۶۳ کیلو ولت خدمات دهی می کند و به طور مثال ۳۴۰ مگا وات مصرف برق شرکت ایرالکو توسط این پست تامین می شود.
وی خاطر نشان کرد: این پست در سال ۴۸ توسط شرکت زیمنس احداث شده و قدمت دیرینه و تاریخ تاسیس این پست بیانگر نیاز جدی این پست به تخصیص اعتبار و اقدامات ویژه بهینه سازی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.