خانه » جدیدترین » مدیرعامل کارخانجات ساینا دلیجان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی گفت:/سـود بـانکی بـالا، دشمن صنعت، تـولید و صـادرات

مدیرعامل کارخانجات ساینا دلیجان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی گفت:/سـود بـانکی بـالا، دشمن صنعت، تـولید و صـادرات

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴     شماره ۳۲۱

گروه صنعت- گیتی فراهانی:
مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی با حضور استاندار مرکزی و جمعی از مدیران و مسئولان استانی، مئیران و فعالان صنایع و اصحاب رسانه برگزار شد.
در این مراسم دکتر بهروز محمدی رییس هیئت مدیره کارخانجات ساینا دلیجان طی سخنانی اظهار داشت: در جامعه‌ای که نرخ سود سرمایه از نرخ بازده تولید بالاتر است، جامعه و اقتصاد آن به سمت نابودی پیش خواهد رفت.
مدیرعامل کارخانجات ساینا دلیجان در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان در اراک ضمن بیان این مطلب افزود: سود بانکی بالا، دشمن صنعت، تولید و صادرات است.
وی افزود: در شرایط فعلی که رکود سنگینی بر اقتصاد کشور حاکم است، ایجاد فضای مناسب برای صادرات و حمایت از صادرکنندگان، بهترین راه ممکن برای خروج غیرتورمی از رکود است.
وی خاطرنشان کرد: تحریک تقاضای داخلی ممکن است منجر به ایجاد تورم شود اما توسعه صادرات خروج غیرتورمی از رکود را ممکن خواهد ساخت.
دکتر محمدی لزوم توجه به زیرساخت‌های صادراتی، رفع موانع صادرات غیر نفتی، دخالت تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی مرتبط با صادرات و توجه به مشکلات خاص بنگاههای خصوصی را از جمله مهمترین راهکارها برای توسعه و حمایت از صادرات عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: مشکلاتی که در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد زمانی قابل برطرف شدن هستند که بتوانیم توسعه صادرات غیر نفتی را به خوبی مدیریت نماییم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تمام درآمدهای دولت که از فروش اندک نفت و درآمدهای مالیاتی تامین می‌شود، صرف پرداخت حقوق کارمندان، صندوق‌های بازنشستگی و یارانه نقدی می‌گردد، بنابراین تنها راه باقی‌مانده برای رونق اقتصادی کشور کمک گرفتن از صادرات غیر نفتی است.
وی همچنین ضرورت توجه به صادرات غیر نفتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر وابستگی‌های شدید به درآمدهای نفتی در کشور کاهش یابد، درک ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقیقی آسانتر خواهد بود.
وی با اشاره به افت ۱۱ درصدی صادرات غیر نفتی کشور در ۸ ماهه سال ۹۴ گفت: در بسته‌ خروج از رکود دولت در عین توجه به سایر بخش‌ها، موضوع صادرات مورد کم‌توجهی قرار گرفته است در صورتی که با اندک توجهی به این حوزه می‌توان به آثار و نتایج فراوانی دست یافت.
رییس هیئت مدیره کارخانجات ساینا دلیجان از عدم توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل، مشوق‌های صادراتی، و بی‌توجهی به دیدگاهها و مشارکت صادرکنندگان در تدوین قوانین و مقررات این حوزه به عنوان عوامل بازدارنده در روند توسعه صادرات یاد کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه صادرات و به تبع، ایجاد رکود اقتصادی در کشور، وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر و زائد اداری است و کشور ما از این نظر در میان دیگر کشورهای جهان رتبه ۱۲۵ را دارد در حالی که ترکیه در رتبه ۷۱، عربستان در رتبه ۴۵ و امارات در رتبه ۱۷ قرار دارند.
دکتر محمدی با اشاره به رده‌بندی بانک جهانی برای میزان صادرات و واردات گفت: توجه ویژه به سه عامل اساسی زمان، هزینه و تعداد سند برای بهبود جایگاههای جهانی ایران ضروری است.
این صادر کننده نمونه استان مرکزی با اشاره به کسب موفقیت‌های مجتمع کارخانجات ساینا دلیجان افزود: این مجتمع به عنوان
بزرگترین تولیدکننده الیاف پلی‌استر و الیاف شیشه از صنایع هایتک استان است که فعالیت خود را از سال ۷۹ آغاز نموده و با ایجاد یکهزار فرصت شغلی مستقیم، موفق به کسب عناوین صادرکننده نمونه ملی در سال ۹۱، واحد نمونه صنعتی ملی در سال ۹۱ و صادرکننده نمونه استان مرکزی در سالهای متوالی شده است.
مدیرعامل ساینا ادامه داد: علیرغم وجود موانع بسیار امسال هم توانستیم ۲۲ هزار تن محصول به ارزش ۳۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم که این میزان صادرات نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش دارد.
وی گفت: کشور ترکیه به عنوان یکی از بازارهای هدف این شرکت در سالهای قبل به دلیل حجم بسیار زیاد صادرات محصولات پلی‌استر ایران و گرفتن کل بازار آن کشور توسط محصولات ساینا جهت حمایت از تنها واحد تولیدی خود درصد حقوق ورودی پلی‌استر ایران را از ۴ درصد به ۲۷ درصد افزایش داده است و ما نیز از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست اقدام متقابل در خصوص محصولات وارداتی از کشور ترکیه کردیم که متاسفانه هم‌اکنون که یک سال و نیم از این درخواست می‌گذرد هیچگونه اقدام یا پاسخی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه صادرات غیرنفتی یک فرهنگ است نه یک فرآیند صرف، افزود: برای رسیدن به صادرات غیرنفتی به عنوان تنها کلید حل مشکلات و معضلات اقتصادی و فرهنگی کشور، توجه جدی به مقوله اقتصاد مقاومتی ضروری است.
دکتر محمدی با اشاره به تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در این خصوص، گفت: حمایت از تولیدات داخل و تامین بودجه لازم و انتقال بودجه‌های تخصیصی از بودجه‌های عمرانی به سمت بودجه‌های صنعتی از مهمترین راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور است.
وی ادامه داد: منابعی که در کشور ما به اقتصاد تزریق شده است بیش از ۵ برابر کره جنوبی، ۸ برابر منابع مالزی و برابر با منابع کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری چین و معادل ۲۴۷۴ میلیارد دلار از سال ۱۳۳۸ تا پایان سال ۱۳۹۲ بوده است در حالیکه ازرش افزوده ایجادشده طی همین بازه زمانی در کشور ما ۶۵۰۰ میلیارد دلار بوده و این رقم در کره جنوبی با یک پنجم منابع تزریقی ۱۸٫۸۸۸ میلیارد دلار یعنی تقریبا سه برابر کشور ما برآورد شده است و این یعنی اینکه باید عقلانیت بیشتری در عرصه اقتصادی داشته باشیم.
وی در پایان سخنان خود تلاش مجموعه برگزارکنندگان همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان بویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و سازمان صنعت معدن و تجارت استان را مورد تقدیر قرار داد.
در این همایش مدیران ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی استان از جمله مدیرعامل کارخانجات ساینا دلیجان به عنوان صادرکننده نمونه مورد تجلیل قرار گرفتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.