خانه » پیشنهاد سردبیر » مخالفت جدی فرماندار محلات با الحاق دلیجان و محلات به استان قم/نهِ بزرگ دولت/قمی ها می خواهند هزینه های بالایشان را از محلات و دلیجان تامین کنند

مخالفت جدی فرماندار محلات با الحاق دلیجان و محلات به استان قم/نهِ بزرگ دولت/قمی ها می خواهند هزینه های بالایشان را از محلات و دلیجان تامین کنند

سه شنبه ۲۶ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۳

گروه سیاسی-وقایع استان:
این روزها صحبت هایی مبنی بر جدایی شهرستان های محلات و دلیجان از استان مرکزی و الحاق آن به استان قم به گوش می رسد. پالس هایی که از سوی مردم و برخی مسئولین این شهرستان ها ارسال می شد سبب شد تا در نهایت امیرآبادی نماینده قم صریح و بدون پرده اعلام کند که نماینده و مردم محلات و دلیجان خواستار جدایی از استان مرکزی و پیوستن به استان قم هستند. این صحبت ها ما را بر آن داشت تا با پی گیری این موضوع از مردم، اعضای شورای شهر و سلیمی نماینده محلات و دلیجان به روشن شدن جوانب آن بپردازیم. سلیمی با سکوت معنا دارش نشان داد چندان هم بدش نمی آید این جدایی اتفاق بیافتد. از طرفی مردم این شهرستان ها نیز با تصورشان از استان قم و نگاه ویژه ای که به این استان می شود، فکر می کنند با پیوستن به قم از بابت دریافت منابع مالی شرایط بهتری پیدا می کنند. این خواست مردمی نیز سبب می شود اعضای شورای شهر محلات با این استدلال که می بایست به خواست مردم احترام گذاشت و با در نظر گرفتن جوانب کارشناسی کار گوشه چشمی به این پیوست داشته باشند.
احمد امیرآبادی در گفت‌وگو با خبـــرنگار تسنیم در قم، یکی از مشکلات استان قم را تک شهرستان بودن دانسته و گفتــه بود: «یکـــی از شاخــص‌هـای تعلــــق بودجه‌هـــای کشــوری موقعیت جغرافیایی، وسعت و تعداد شهرستان‌های یک استان است که قم به علت تک شهرستان بودن نتوانسته آن‌چنان‌که باید و شاید در ساختار کشوری جایگاه خود را کسب کند.»
اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا یک استان می تواند جهت پیشبرد منافع خودش، اقدام به تجزیه بافت جغرافیایی استان های دیگر کند؟ این اقدامات به این روزها خلاصه نمی شود. از حواشی پیرامون جدایی ساوه و پیوستن به قم که با پی گیری نماینده اصولگرای ساوه میرگلو بیات به وجود آمد تا فضا سازی دوباره قمی ها برای تصاحب محلات و دلیجان که این بار هم با بی تفاوتی سلیمی نماینده اصولگرای این دوره مجلس همراه است.
جدایی شهرستان های یک استان علاوه بر تخریب بافت جغرافیایی یک استان ممکن است مشکلات امنیتی ایجاد کرده و به بدبینی های قومی دامن بزند. از طرفی نمایندگان استان مرکزی موظف به حفظ تمامیت استان و دفاع همه جانبه از منافع مردم استان هستند. از طرفی شاید این اقدامات محلاتی ها را بتوان به عنوان اهرم فشاری برای اخذ امتیاز برای شهرستانشان دانست اما در روزهایی که نمایندگان قم همواره در پی تصاحب بخش هایی از استان مرکزی هستند این شیوه از امتیاز گیری چندان منطقی به نظر نمی رسد.
فرماندار محلات به عنوان نماینده دولت مخالفت جدی خود را با این انتقال اعلام کرده است. او می گوید قمی ها می خواهند از منایع این دو شهرستان جهت تامین هزینه های بالای شهر قم استفاده کنند.
سید احمد سجادی فرماندار محلات در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، در خصوص زمزمه‌های اخیر در خصوص الحاق شهرستان‌های محلات و دلیجان به استان قم اظهار کرد: این زمرمه‌ها همواره بوده است، اما علاوه بـــــر مخــالفت مسئـــولان ایـــن دو شهرستان مردم نیز کاملا با این الحاق مخالف هستند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان شهرستان نیز کاملا با این موضوع مخالف هستند، گفـت: قم شهری است که هزینه‌های بسیار بالایی دارد و تامین این هزینه‌ها نیازمند درآمد بالاست و با توجه به وجود صنایع و معادن در شهرستان‌های دلیجان و محلات بهترین گزینه برای تامین این هزینه‌ها این دو شهرستان هستند.
سجادی با تاکید براینکه این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: اگر این انتقال صورت گیرد، محلات و دلیجان عملا از چرخه توسعه عقب می‌ا‌‌فتند به دلیل اینکه باید درآمدهای قم را تامین کنند، به همین دلیل این اتفاق از سوی مردم و مدیران این شهرستان‌ها پذیرفته نخواهد شد.
حال باید دید این فضا سازی دوباره و حاشیه های ایجاد شده برای استان مرکزی توسط امیرآبادی نماینده قم که در صحبت هایش صراحتا اعلام کرده است برای پیشرفت قم نیاز به این شهرستان ها داریم تا کجا پیش خواهد رفت و نمایندگان مردم در استان مرکزی چه واکنشی به این اظهارات نشان خواهند داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.