خانه » پیشنهاد سردبیر » فرصت محبوب یا تهدید مغضوب؟/در باب دیدگاه های مسئولین درباره فضای مجازی

فرصت محبوب یا تهدید مغضوب؟/در باب دیدگاه های مسئولین درباره فضای مجازی

سه شنبه ۲۶ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۳

گروه سیاسی- وقایع استان:
صحبت های امام جمعه شهرستان ساوه در خصوص فضای مجازی بهانه ای شد تا درخصوص دیدگاه های مسئولین درباره فضای مجازی سخن بگوییم. امام جمعه ساوه ابراز داشتند فضای مجازی فضای یک جنگ تمام عیار است. حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی در سخنانی که به مناسبت تشکیل نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهر آوه از توابع شهرستان ساوه بیان داشت با تاکید بر اینکه جنگ جهانی چهارم جنگ عقیده و جنگ دین است، افزود: ابزار این جنگ رسانه‌ها هستند که در دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فعالیت دارند.وی با اشاره به اینکه انقلاب ما از جنس فرهنگ است، گفت: باید بیشترین اهتمام را به سمت و سوی ارتقای شاخص‌های فرهنگی داشته باشیم تا بتوانیم در این جنگ که به مراتب از جنگ نظامی سخت‌تر است، پیروز شویم.وی با اشاره به تعابیر رهبری معظم انقلاب از جنگ فرهنگی همچون شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی اظهار کرد: همه ما در خصوص این جنگ مسئول هستیم و شورای فرهنگ عمومی یکی از نهادهایی است که باید به جد با تهاجم فرهنگی مبارزه کند.امام جمعه ساوه با تاکید بر ورود به جنگ فرهنگی با سلاح فرهنگی تصریح کرد: باید در وهله اول کار فرهنگی شکل بگیرد و فرهنگ‌سازی شود، اگر این تلاش برای مقابله با تهاجم فرهنگی نتیجه نداد آن وقت است که باید برخورد سلبی صورت گیرد.
فضای مجازی در سال های اخیر همواره موضوعی چالش برانگیز برای دولتمردان بوده است.از سویی شاهد گسترش استفاده از فضای مجازی توسط مردم و بویژه قشر جوان هستیم و از سویی دیگر با روی کار آمدن دولت حسن روحانی بسیاری از مسئولین دولتی نیز نه تنها بدون هیچ محدودیتی از صفحات و اکانت های خود در شبکه های اجتماعی در فضای مجازی سخن می گویند بلکه حتی مواضع خود را نیز از این طریق به گوش مردم می رسانند.صفحه توئیتر حسن روحانی،اکانت فیس بوک ظریف از جمله این موارد است.اما با این وجود هستند مسئولینی که هراز گاهی با نگاهی سیاه و یکسویه به فضای مجازی تنها تهدیدهای آن را مدنظر می گیرند و درصدد محدود کردن این فرصت هستند.
با نگاهی به اظهارنظرهای برخی مسئولین می توان بخوبی تضاد دیدگاههای آنان را در خصوص فضای مجازی مشاهده کرد و مشخص نیست تکلیف فضای مجازی در صورتی که یکی از طرفین،برجسته کنندگان تهدیدها و برجسته کنندگان فرصت ها،غالب بر دیگری شود چه خواهد بود و آیا امیدی به این هست که فارغ از این اظهار نظرهای شخصی قانون و چارچوبی برای استفاده مردم از این قبیل امکانات فراهم شود یا خیر؟آیا بهتر نیست حال که مردم به شدت به فضای مجازی گرایش پیدا کرده اند و دید مثبتی به آن دارند و محبوبیت زیادی بین جوانان پیدا کرده است ،به فضای مجازی بیشتر به دید «فرصت محبوب مردم» دیده شود و از تهدید قلمداد کردن آن در جهت سانسور و محدود کردنش فاصله بگیریم؟
در پایان مروری خواهیم داشت به دیدگاه اخیر حسن روحانی نسبت به فضای مجازی که در ذیل می خوانید؛
حسن روحانی چندی پیش در سی و یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم گفت: اینترنت و فضاهای مجازی شمشیر دو لبه هستند. هم می‌تواند مفید باشد و هم ضرر داشته باشد. البته بعضی مواقع محدودیت هم لازم است. یکی از وظایف مهم آموزش پرورش استفاده درست جوانان از این ابزارهاست. یک طرف داستان معلم و یک طرف داستان خانواده است، طرف دیگر رسانه داخل خانه است.
روحانی در مصاحبه ای با یکی از نشریان سراسری دیدگاهش درخصوص فضای مجازی را اینگونه بیان داشت: فضاهای مجازی ابزارند، و هر ابزاری می‌تواند تهدید یا فرصت باشد.داروها برای درمان بیماری ساخته می‌شوند ولی می‌شود با آنها خودکشی هم کرد. این ابزارهای در ضمن ناگزیر هم هستند. روحانی در ادامه می گوید: من یادم می‌آید که حتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک را پدیده‌های مبارکی خوانده بودند. واقعا هم همین‌ گونه است. در همه تاریخ، به نظر من از ابزارها بیشتر استفاده مثبت شده تا استفاده منفی.شما نگاه کنید ببینید از انرژی هسته‌ای فقط دو بار برای کشتار گسترده استفاده شده است، ولی امروز بیش از ۴۰۰ نیروگاه هسته‌ای در جهان برق تولید می‌کنند، و انرژی هسته‌ای در کشاورزی، صنعت و… کاربرد دارد. مگر جهان با انفجار بمب اتمی، کل انرژی هسته‌ای را کنار گذاشت؟ نه.
رئیس جمهور در ادامه این مصاحبه بیان داشت:در ضمن در نظر داشته باشید که خیلی از اقدامات علیه آزادی فضای مجازی که توسط افراد و نهادهای خاص صورت می‌گیرد، مقاصد خیرخواهانه ندارد. یعنی خیلی هم دلشان به حال اخلاق عمومی یا تهدیدهای این فضاها علیه جوانان نسوخته است. مقاصد سیاسی دارد. از آزادی موجود در این فضاها می‌ترسند، دنبال محدود کردن اخبار هستند، و این محدود کردن‌ها هم جواب نمی‌دهد. کاش طرفداران فیلتر کردن توضیح می‌دادند که در محدود کردن دسترسی مردم به کدام خبر موفق بوده‌اند؟ کدام خبر مهمی در چند سال اخیر وجود داشته که فیلترینگ باعث عدم دسترسی مردم به آن شده است؟
این اقدامات حتی مانع دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی هم نشده است. فیلترینگ گسترده جز این‌که دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و دولت را بیشتر می‌کند و به اقتصاد ما ضربه می‌زند، خاصیت دیگری ندارد و مانع توسعه کاربری‌های مثبت اینترنت در ایران می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.