خانه » پیشنهاد سردبیر » مجمع خیرین سلامت استان نیازمند کمک مردم/نیازمند یاری سبزتان هستیم

مجمع خیرین سلامت استان نیازمند کمک مردم/نیازمند یاری سبزتان هستیم

یکشنبه ۹ آبان ۹۵ شماره ۴۵۱

وقایع استان:
چند هفته گذشت، چند هفته دیگر خواهم گذراند؟؟؟ گاهی آنقدر همه چیز زود اتفاق می افتد که خودت هم گذر زمان را نمی فهمی؟ کِی کودک دلبندم خنده هایش قطع شد و گونه های سرخش زرد. حالا هر چند روز یک بار صبح زود او را که هنوز غرق خواب است بیدار می کنم در آغوش می گیرم کیلومترها آن طرف تر از شهرمان به شهری می برم که بیمارستان مجهزی دارد، یادم می آید که یک روز گفته بود: بابا من دیگه برای آمپول گریه نمی کنم ولی قول بده بریم درمانگاه محله خودمون.
به بغض های همسرم در هربار بدرقه فکر می کنم و می دانم که چقدر دوست دارد با ما بیاید ولی خرج سفر… اگر این دستگاه ها در بیمارستان شهرمان بود اگر یک بیمارستان تخصصی برای کودکان داشت، حداقل اینطور درد سفر به دردهایمان اضافه نمی شد، اگر آن هایی که هر روز درگیر زندگی روزمره شان هستند آن هایی که توان مالی دارند یک دستگاه دیالیز برای شهرمان می خریدند، شاید فرزندم کمتر آزار می شد… حیف …
در روزنامه ها خوانده ام و در اخبار زیاد شنیده ام که برخی از افرد متمول دارایی خود را صرف ساخت بیمارستان یا خرید وسایل آن می کنند کاش در شهر ما هم چنین فردی بود.
این ها شاید دغدغه های ناچیز افرادی باشد که یکی از اعضای خانواده شان درگیر بیماری است، افرادی که به غیر از رنج بیماری عزیزانشان و در کنار هزینه های هنگفت درمان ممکن است مهاجر درمان شوند و برای مدتی یا دوره ای به شهر دیگری برای مداوا بروند آن هم به علت نبود امکانات بهداشتی و درمانی در شهر خود.
انسان سالم محور توسعه
بارها شنیده ایم که انسان سالم محور توسعه است و بی شک سلامت و بهداشت یکی از مهم ترین ارکان توسعه در یک کشور است؛ ولی این یک واقعیت است که به دلیل هزینه های بالای این حوزه حتی در کشورهای توسعه یافته نیز دولت به تنهایی نمی تواند هزینه های این بخش را تامین کند و بیشترین کمک های مردمی در این کشورها در حوزه سلامت و بهداشت جامعه است، مسئله ای که شاید در کشور ما خیلی به آن پرداخته نشده و کمتر در میان مردم نهادینه شده است.
انجام کار خیر از گذشته های دور در میان مردم ایران زمین مرسوم بوده است؛ اما وقتی صحبت از امر خیر و کمک به دیگران می شود کمتر کسی به حوزه بهداشت و سلامت فکر می کند، برای ما امر خیر اغلب در کمک به ایتام، تامین جهیزیه، آزادی زندانیان و حمایت از بیماران خاص و مدرسه سازی خلاصه می شود، هرچند تمامی این ها نیز بخش مهمی از رفع مشکلات متعدد در میان اقشار جامعه است؛ اما چند نفر از ما در نیت کار خیر به این موضوع فکر کرده ایم که می توانیم در بهداشت و سلامت جامعه خود نقش داشته باشیم، هر کار و عمل خیری باقیات صالحات است ولی ورود به این حوزه علاوه بر اثرات معنوی، تاثیراتی مستقیم در زندگی جامعه و خود فرد خیر نیز دارد. بی شک سلامتی ما جدای از رعایت بهداشت و الزامات فردی در گرو ساختار قوی بهداشت و سلامت در جامعه است. تا کنون بسیار دیده ایم که افرادی نه تنها به دلیل بضاعت مالی توان درمان مناسب خود یا عزیزانشان را ندارند بلکه گاهی برای ادامه درمان بخاطر نبودن تجهیزات مناسب در شهرشان عازم شهری دیگر شده اند و رنج سفر و غریبی بر باقی دردهایشان اضافه شده است در حالیکه شاید اگر در شهر و دیار خود یک وسیله یا یک تخت اضافه تر بود آن ها اینگونه سرگردان شهرهای دیگر نمی شدند.
حوزه درمان حوزه ای است که تمامی اقشار جامعه با آن در ارتباط هستند نبود امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی تنها یک چالش برای بی بضاعتان نیست حتی اگر در بهترین وضعیت مالی نیز باشیم ترجیح می دهیم که مراحل درمانمان در کنار خانواده و عزیزانمان باشد؛ گاه یک دستگاه پزشکی و بودن آن در شرایط درمان یک منطقه موثر است.
با تمام این سخنان باید گفت شرایط مطلوب برای بهداشت و سلامت یک جامعه جدای از مراقبت های فردی و تامین زیرساخت ها از سوی دولت در گرو حلقه جداافتاده دیگری نیز هست و آن حضور و ترغیب خیرین و اقشار جامعه برای مشارکت در این حوزه جهت گسترش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
مجمع خیرین سلامت کشور؛ نهادی است که در همین راستا تشکیل شده است، مجمعی برای گسترش فرهنگ خیریه تامین سلامت و فرهنگ سازی برای مشارکت گسترده مردم در تامین نیازهای بهداشتی، درمان و آموزش پزشکی به همین منظور و برای آشنایی بیشتر، وقایع استان با مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان مرکزی گفتگویی داشته تا از تاثیر و میزان مشارکت مردم در این حوزه و اهمیت آن باخبر شویم.
محسن ابدال در خصوص شکل گیری مجمع خیرین سلامت استان گفت: مجمع خیرین سلامت استان مرکزی از بهمن ماه سال ۸۷ کار خود را آغاز کرده است و هم اکنون در بسیاری از شهرستان های استان چون خمین، محلات، دلیجان،آشتیان و فرمهین نمایندگی دارد، در شهر ساوه نیز این مجمع مستقل شده است.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت خیرین در امر سلامت ضروری است، افزود: حوزه بهداشت و درمان حوزه ای پر هزینه است و با توجه به اعتبارات محدود دولتی نیاز است برای به سرانجام رساندن پروژه ها از مشارکت مردم و خیرین در آن استفاده کرد.
ابدال با اشاره به اینکه هنوز سلامت و بهداشت در میان اولویت ها و ضرورت های جامعه برای کمک قرار ندارد، اظهار کرد: مردم ما از اهمیت حمایت از این بخش خیلی آگاه نیستند در حالی که حضور در این حوزه علاوه بر ثواب معنوی به نوعی سرمایه گذاری برای سلامت خود و خانواده شان نیز محسوب می شود زیرا تمامی ما با این حوزه در ارتباط هستیم.
وی در تشریح اهداف شکل گیری این مجمع توضیح داد: با توجه به اهمیت حضور خیرین در زمینه سلامت جامعه این مجمع با هدف تلاش برای شناسایی و هدایت و جذب خیرین سلامت در کشور راه اندازی شد.
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان ادامه داد: برنامه ریزی برای تبلیغ و فرهنگ سازی برای جذب خیرین و کمک های مردمی در جهت ارتقا سلامت کشور، احداث، تکمیل، ترمیم، تجهیز و همیاری در امر مراکز بهداشتی و درمانی، همیاری در اداره، مددکاری و توسعه مراکز آموزشی، درمانی، تحقیقاتی و پژوهشی و ارتباط و تعامل با خیریه ها و سازمان های بین المللی از جمله اهداف این مجمع در کشور است که به تبع آن در استان نیز دنبال می شود.
کمک هفتاد میلیارد تومانی خیرین استان مرکزی به حوزه سلامت
ابدال در خصوص فعالیت هشت ساله این مجمع در استان گفت: این مجمع در سال های فعالیت خود توانست اتفاق های خوبی را رقم بزند و توانست در طی این مدت بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان کمک خیرین را جذب کند.
وی افزود: این رقم در ساخت مراکز بهداشتی، درمانی و خانه های بهداشت، ایجاد ICU و CCU در بیمارستان های استان و همچنین خرید لوازم و تجهیزات پزشکی به کار برده شده است.
کمک هفت میلیارد تومانی خیر خمینی
ابدال تصریح کرد: از جمله این اقدامات تعمیر وساخت بخش ICU بیمارستان امام خمینی (ره) خمین و تجهیز آن با مساعدت هفت میلیارد تومانی از سوی یکی از خیرین بود.
وی اضافه کرد: ساخت درمانگاه و پایگاه اورژانس جاده ای در نراق دلیجان، ساخت بخشICU و CCU در بیمارستان های امیرالمومنین و آیت ا… خوانساری اراک و خرید لوازم و تجهیزاتی چون سی تی اسکن و دستگاه دیالیز از جمله اقدامات انجام شده به کمک خیرین بوده است.
ابدال در خصوص برنامه های اولویت دار این مجمع که نیاز به همیاری مردم در سرانجام آن دارد، توضیح داد: ساخت فاز دوم بیمارستان آیت ا… خوانساری و مرکز تخصصی کودکان سرطانی از مهم ترین برنامه هایی است که توسط خیرین در دست انجام است.
وی آغاز ساخت ۱۱۰ مرکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت را از دیگر برنامه های مجمع عنوان و افزود: این پروژه با همکاری وزارت بهداشت و درمان در مناطق محروم استان انجام خواهد شد که ۵۰ درصد اعتبارات آن توسط وزارت بهداشت و ۵۰ درصد نیز با کمک خیرین خواهد بود که امیدواریم مشارکت مردمی در جهت تامین اعتبار سهم خیرین افزایش یابد.
ابدال با بیان اینکه بهداشت و درمان استان هم اکنون نیازهایی دارد که ضرورت کمک خیرین را پررنگ تر می کند، اظهار کرد: وجود بیمارستان سوختگی یک نیاز مهم برای استان است البته برای ساخت آن بیمارستان وزارت بهداشت در صورت تامین ۵۰ درصد اعتبار اولیه از سوی خیرین قول تامین باقی هزینه را داده است.
وی تصریح کرد: حداقل اعتبار اولیه مورد نیاز برای ساخت این بیمارستان ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است. ابدال با بیان اینکه ساخت مجموعه کلاس های آموزشی یکی دیگر از نیازهای کنونی استان است، افزود: شروع انجام این پروژه ها در دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی نیازمند اعتبار پنج میلیارد تومانی است، تامین اعتبار این کلاس ها هزینه های دیگر را برای دانشگاه علوم پزشکی کاهش داده و می تواند آن مبلغ برای کمک به درمان بیماران بی بضاعت هزینه شود.
مدیرعامل مجمع خیرین تصریح کرد: یک از طرح های مجمع خیرین، معرفی برای عمل رایگان کاشت حلزون برای نوزادهای زیر دو سال و نیم است که تقریبا صد در صد هزینه های انجام آن توسط دولت و خیرین تامین شده است.
با پرداخت ماهیانه ۵۰ هزار تومان ضمن اجر معنوی در سلامت جامعه شریک شوید
وی تاکید کرد: مشارکت خیرین در حوزه سلامت استان روند خوبی داشته است؛ ولی در مقایسه با استان های دیگر از شاخص مناسبی برخوردار نیست بعنوان مثال فقط در استان فارس و شهر شیراز در مدت مشابه فعالیت یک هزار میلیارد تومان کمک جذب شده که منجر به ساخت سه بیمارستان تخصصی، مهمانسراهای اقامتی همراهان و مراکز دیالیز شده است.
ابدال ادامه داد: با توجه به سرشماری سال ۹۰ اگر فقط دو سوم خانواده های برخوردار استان ماهیانه ۵۰ هزار تومان برای این بخش هزینه کنند رقمی در حدود ۱۶ میلیارد تومان در یک سال می شود که موجب اجرای یک پروژه خواهد شد.
کمک سیزده میلیارد تومانی خیر اراکی
وی اظهار کرد: همچنین خیرین گرامی می توانند از طریق هبه، صلح، اموال منقول و غیرمنقول خود مجمع را در این امر یاری کنند، از اقدامات خوبی که در سال جاری رقم خورد است، صلح اموال توسط یکی از خیرین اراکی بوده که برآورد این اموال در حدود ۱۳ میلیارد تومان است.
ابدال افزود: هم اکنون بیش از یک هزار خیر سلامت در استان وجود دارد و بیشترین مشارکت در خمین، ساوه و اراک بوده است.
وی تاکید کرد: مردم ما در زمینه انجام امور خیر همیشه پیشقدم بوده اند ولی اینکه در حوزه سلامت حضور کمرنگی داشته اند شاید به دلیل بی اطلاعی از وجود چنین مجمعی بود زیرا حضور در این بخش یک خیر متواتر است.
ابدال ادامه داد: مردم شهر اراک و استان مرکزی می توانند برای مشارکت در سلامت جامعه و ارتقا آن با این مجمع همکاری داشته و کمک های خود را به شماره حساب ۴۱۰۱۷۸۹ و یا شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۰۱۱۰۴ نزد بانک رفاه واریز نمایند و در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره با شماره تماس ۰۹۱۸۸۶۱۵۸۳۸ مدیرعامل و یا شماره ۳۴۰۲۰۰۵۳ دفتر مجمع خیرین سلامت استان تماس بگیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.