خانه » پیشنهاد سردبیر » متن و حاشیه جلسه اخیر شورای کلانشهر اراک در گزارش وقایع استان/اعتراض فقیهی به پدر سالار

متن و حاشیه جلسه اخیر شورای کلانشهر اراک در گزارش وقایع استان/اعتراض فقیهی به پدر سالار

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ شماره ۴۵۴

وقایع استان
عباس لعل بار

صحن رسمی شورای کلانشهر اراک این هفته تحت شعاع دو موضوع قرار گرفت؛ مصوبات سفر رییس جمهور و تجمع اعتراضی صد نفره مهندسین سازمان نظام مهندسی در جلوی ساختمان شورای شهر.
در ابتدای این جلسه اسماعیل تاج آباد با اشاره به سفر دولتمردان به استان بیان داشت: حق مردم باید در نظام برنامه ریزی کشور دیده شود نه اینکه در سفرهای هیات دولت اعتباراتی در نظر گرفته شود که این اعتبارات در بخش هایی که می توانند بیش از سایر بخش ها مطالبات خود را بیان کنند بیشتر تخصیص داده شود، این گونه اقدامات در کشورهای جهان سوم بیشتر اتفاق می افتد.
رییس شورای شهر با تاکید بر پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای مسائل عمرانی و شهری اراک از قبیل خرید اتوبوس های شهری و خرید زمین برای فضای سبز در سفر هیات دولت تصویب شده و کمیسیون های شورا باید این موارد را پیگیری کنند که وارد فاز عملیاتی شود.
تاج آباد خبر داد: تخصیص اعتبارات برای پروژه ها در سفر هیات دولت ۱۰۰ درصد است و در سال جاری ۵۰ درصد و مابقی در سال آینده تخصیص پیدا می کند.
رییس شورای شهر اراک در ادامه به اعتبار اتخاذ شده برای ایرالکو اشاره کرد و گفت:در سفر رییس جمهور ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت ایرالکو در نظر گرفته شد، موضوع ایرالکو باید به صورت واضح مشخص شود. اگر این شرکت آلوده است و برای انتقال بخش آندسازی این واحد صنعتی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته می شود پس چرا این شرکت ادعای آلاینده نبودن و حتی صنعت سبز بودن دارد و علیه شهرداری اراک شکایت کرده است؟
وی افزود: اگر این واحد صنعتی آلوده نیست پس چرا تسهیلات به این شرکت می دهند در صورتی که انتقال بخش آندسازی این واحد صنعتی و نوسازی کوره ها از مصوبه های کارگروه کاهش آلودگی هوا بوده که ایرالکو این مصوبه را اجرا نکرده است.
در ادامه، علیرضا فقیهی از اعضای فعال شورای کلانشهر اراک با بیان نطقی نسبت به عدم اعلام جزییات مصوبات و پروژه های مصوب شده در سفر دولت به استان انتقاد کرد.
فقیهی گفت: ۹۱۲ میلیارد تومان برای ۵۱ پروژه در استان اختصاص یافته است اما در خصوص این پروژه ها باید شفاف سازی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: یکی از مطالبی که همواره مورد نقد شورای شهر اراک بوده است عدم شفاف سازی و عدم پاسخگویی مسئولین به مردم است.
فقیهی افزود: اگر از هر کدام از شما بپرسند که چه پروژه هایی جزو ۵۱ پروژه هستند می توانید نام ببرید؟ آیا نباید هر اقدامی روشن و شفاف باشد تا پاسخگویی هم همراه داشته باشد؟ مگر نباید مسئولین طراز اول در جریان جزییات این پروژه ها و زمان اجرایی شدن این پروژه ها قرار بگیرند؟
دکتر فقیهی با اشاره به مدیریت استان گفت: متاسفانه نظام پدرسالارانه بر استان حاکم است ، مدیریتی که معتقد است فقط باید خودش خبر داشته باشد و نیازی نیست دیگران چیزی بدانند!
عضو شورای شهر اراک با اشاره به جلسه شورای اداری با حضور رییس جمهور در هفته گذشته بیان داشت: وقتی سخنران در شورای اداری مطلبی را بیان می کند باید در قالب یک بیانیه به حضار اعلام شود نه اینکه سربسته اعلام شود و ما هم هورا بکشیم!
وی ادامه داد: پروژه ها باید به تفکیک اعلام شوند، ما دغدغه اداره کردن کل استان را نیز داریم، آیا به اراک که ۵۰ درصد استان را تشکیل داده به اندازه ۵۰ درصد از ۹۱۲ میلیارد تومان مصوب شده به آن اختصاص یافته است؟
فقیهی در خواست کرد که کمیسیون های شورا مطالبه گری کنند و جزییات پروژه ها را برای برنامه ریزی دریافت کنند، وی ادامه داد: چرا باید طرحی که سه چهار سال است در حال پیگیری است به عنوان یک مصوبه جدید در سفر رییس جمهور دوباره مطرح شود؟ این برای ما سوال است که واقعا چه کسانی تصمیم گرفتند الویت پروژه های استان را مشخص کنند؟
با پایان یافتن سخنان فقیهی اعضای شورا با احسنت گفتن سخنان وی را تایید کردند. اما در ادامه جلسه شورا به دلیل اعتراض حدود صد نفر از مهندسین مجری سازمان نظام مهندسی ساختمان با اختلال مواجه شد. تاج آباد و نوربهشت به عنوان نمایندگان شورا به جمع معترضین رفتند تا با آنان صحبت کنند. مهندسان مجری نسبت به لغو تفاهم نامه بین شهرداری اراک و سازمان نظام مهندسی معترض بودند که براساس آن دیگر نیازی نیست در اراک افرادی که قصد ساخت و ساز دارند به نظام مهندسی مراجعه کنند و این افراد به دفاتر فنی مجوز دار و مورد تایید اداره کل راه و شهرسازی معرفی خواهند شد.
تاج آباد در جمع مجریان سازمان نظام مهندسی گفت: تفاهم نامه بین شهرداری اراک و نظام مهندسی لغو شده است و شورای اسلامی شهر نمی تواند فراتر از قانون عمل کند و تمامی مصوبات شورای اسلامی براساس قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: مصوبه شورای شهر اراک مبنی بر لغو تفاهم‌نامه شهرداری و نظام مهندسی ساختمان، کاملا قانونی است و تا زمانی که تصمیم جدیدی گرفته نشود ملاک عمل همین مصوبه است. نمایندگان شما مطالب خود را بیان کردند اما مصوبه مذکور بر طبق رای دیوان بوده که به ما ابلاغ شده است.
رییس شورای شهر اراک ادامه داد: تصمیم شورای اسلامی اراک در مورد لغو تفاهم نامه شهرداری و نظام مهندسی با قانون هیچگونه مغایرتی ندارد و این مصوبه، کاملا کارشناسی شده و قانونی است. شورای اسلامی قانون محور است و هرگز از قانون سرپیچی نمی کند. کمیسیون برنامه و بودجه شورا این مساله را بررسی خواهد کرد و تا زمانی که تصمیم جدید گرفته نشود، موضع شورا تصمیمی است که براساس رای اعضا شورا مصوب شده و ملاک عمل ما همان خواهد بود.
اعضای سازمان نظام مهندسی استان مرکزی در خصوص اعتراض خود اعلام کردند: موضوع حذف ماده ۷ از مقررات ملی ساختمان امروز مورد مناقشه واقع شده است و زمینه اعتراض را ایجاد کرده است.در گذشته روال بر این بود که تنها یک مجری برای کل ساختمان در نظر گرفته می شد اما بعد از شکایت به دیوان و صدور رای این ماده که اشاره به استفاده از یک مجری دارد حذف و زمینه برای حضور چند مجری در پروژه ساختمانی فراهم شد.
یکی از مهندسین بیان داشت: سازمان نظام مهندسی نظر خود را در خصوص غیر قانونی بودن حذف مجری به شهرداری اعلام کرد تا از ساخت و ساز جلوگیری شود. چند نفر از سازندگان ساختمان های سه یا چهار طبقه به طور مکرر به سازمان نظام مهندسی، شهرداری و استانداری رفت و آمد می کردند و به بهانه حذف ماده ۷ مقررات ملی ساختمان خواستار حذف مجری بودند که دیروز شاهد نامه معاون عمرانی استاندار به اداره راه و شهرسازی استان در خصوص حذف مجری بودیم.
نامه منتشر شده از سوی معاون عمرانی استاندار مبنی بر عدم نیاز به مهندس مجری و درخواست حذف مهندسین مجری هم مورد اعتراض مهندسین بود، مهندس کندی از اعضای هیات رییسه سازمان نظام مهندسی استان در این باره می گوید: نامه معاون عمرانی استاندار به اداره راه و شهرسازی استان غیر قانونی است. تفسیر اشتباهی که از قانون صورت گرفته است باعث بروز این جریانات شده است و علی رغم قانونی بودن استفاده از مجری شاهد اقدامات غیر قانونی هستیم.
هر چند اعتراض اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای بار اول نبوده و طبق گفته خودشان آخرین هم نخواهد بود اما مشخص نیست اختلاف شهرداری و شورای شهر با سازمان نظام مهندسی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، دیروز معترضین اعلام کردند بزودی با جمعی ۵هزار نفره در جلوی مجلس شورای اسلامی در تهران اعتراض خود را به گوش مسئولین کشوری خواهند رساند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.