خانه » پیشنهاد سردبیر » اتوبوس های فرسوده معلولان داستان دار شد/درد روی درد

اتوبوس های فرسوده معلولان داستان دار شد/درد روی درد

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ شماره ۴۵۴

وقایع استان
سحر یاری

ترسیده است، یک مسیر طولانی را با ویلچرش آمده است و تمام راه نگران این بوده که نکند شارژ ویلچرش تمام شود و او در میان راه بماند. می گوید: دود تمام راهرو را پر کرده بود، همه مان ترسیده بودیم و هیچ کاری از دستمان برنمی آمد، می پرسد: فکر کردم اگر اتوبوس آتش بگیرد چه؟ ما همه زنده زنده خواهیم سوخت. با دستانش کناره ویلچر را محکم فشار می دهد، اشک در چشمانش حلقه زده چرا ما اینقدر باید سختی بکشیم؟ چون معلولیم مستحق این همه بی توجهی هستیم؟
چند روز پیش اتوبوس مخصوص تردد معلولین در جاده کمربندی اراک خراب و دچار دود گرفتگی شده و از جاده کمربندی منحرف می شود و معلولین حاضر در اتوبوس که در حال برگشت از محل کار خود از روستای چقا به اراک بوده اند مجبور می شوند تا آمدن مسئولین انجمن معلولان منتظر بمانند و تمام مدت دغدغه شان این باشد که اگز اتفاق بدتری بیفتد چه کاری از دستشان برمی آید قطعا حتی نمی توانستند از ماشین هم پیاده شوند.
مرکز آموزش فنی ایلیا مرکزی آموزشی و کارگاهی برای اشتغال زایی معلولان است که توسط انجمن معلولین استان مرکزی در حال تاسیس است، فاز اول این کارگاه هم اکنون با آموزش عروسک بافی به۴۰ معلول در حال فعالیت است، این اتفاق نیز در راه بازگشت از این کارگاه برای تعدادی از معلولان افتاده است. پیش تر از این مسئولین انجمن معلولین استان از فرسوده بودن اتوبوس های مناسب سازی شده برای تردد معلولین خبر داده بودند و احتمال رخ دادن چنین اتفاقی دور از انتظار بود.
اتفاقی که چندروز گذشته برای عده ای از معلولین جسمی و حرکتی شهر اراک افتاد ما را بر آن داشت تا به بررسی این موضوع در گفتگو با مسئول فنی مرکز آموزشی ایلیا ویژه معلولین و مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بپردازیم تا ببینیم علت اصلی این ماجرا و در خطر افتادن جان معلولین ناشی از کدام کوتاهی است.
مسئول فنی مرکز آموزش ایلیا گفت: انجمن معلولین استان مرکزی برای تسهیل در تردد معلولین در سطح شهر از شهرداری و شورای شهر اراک درخواست سه دستگاه اتوبوس کرده بود که بعد از نزدیک به یک سال در تابستان سال جاری سه دستگاه اتوبوس به این انجمن تحویل داده شد
زهرا عراقی افزود: البته از ابتدا به ما گفتند که این اتوبوس ها فرسوده اند؛ ولی تاکید کردند که قابل تعمیر و تردد هستند و ما آن ها را برای تعمیر و مناسب سازی کردن تحویل گرفتیم.
وی ادامه داد: برای تامین هزینه های مناسب سازی کردن این اتوبوس ها نیز مکاتباتی با شورای شهر و اتوبوسرانی شد ولی در نهایت هیچ حمایتی در این خصوص نشد.
عراقی گفت: این اتوبوس ها به دلیل طی روال قانونی در ابتدا به بهزیستی تحویل داده شد تا این اداره کل آن ها را به انجمن بدهد؛ ولی متاسفانه بهزیستی نیز که متولی امور معلولین است در این پروسه ما را حمایت نکرد و حتی در تعمیر نیز قدمی برنداشت.
وی با بیان اینکه موتور این اتوبوس ها سالم است، افزود: سایر اجزای این اتوبوس ها مستهلک است مانند سنسور و مخزن گاز و حتی لاستیک ها به طوریکه در همان روز اول با تردد در یک مسیر یکی از لاستیک ها ترکید.
مسئول فنی مرکز آموزشی ایلیا با اشاره به اینکه بارها این سه اتوبوس تعمیر شدند، گفت: مشکل دیگر این بود که اتوبوس ها بیمه نداشتند بنابراین خود انجمن هزینه بیمه دو دستگاه از این اتوبوس ها را پرداخت و عملا یکی از اتوبوس ها از چرخه خارج شد.
عراقی ادامه داشت: پس از تعمیر و تسویه بیمه اتوبوس ها برای دو اتوبوس بالابر نصب شد؛ ولی از همان روز اول اتوبوس ها دوباره خراب شدند.
وی با بیان اینکه تعمیر مداوم این اتوبوس ها یک دغدغه مضاعف شده بود از طرفی تردد معلولان نیز دغدغه دیگری بود، گفت: از شورای شهر برای تامین هزینه های تعمیر درخواست مساعدت کردیم، آن ها نیز قول دادند تا یک خط تردد درون شهری به ما بدهند تا درآمد حاصل از آن صرف هزینه تعمیر اتوبوس ها شود.
عراقی اضافه کرد: متاسفانه این امر محقق نشد و سازمان اتوبوسرانی خطی به این اتوبوس ها نداند و توجیهشان این بود که ناوگانمان کامل است.
وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم تا روی بدنه اتوبوس ها تبلیغ کنیم تا منبع درآمدی باشد ولی اجازه این کار هم به ما داده نشد.
عراقی با بیان اینکه در نهایت تمام این خرابی ها و هزینه ها باعث شد یک اتوبوس دیگر نیز از رده خارج شود، اظهار کرد: متاسفانه تنها اتوبوس تردد معلولین به مرکز نیز در نهایت دچار خرابی و حادثه شد و ممکن بود همین اتفاق خسارات جبران ناپذیری را باعث شود.
وی گفت: در روز حادثه مخزن روغن اتوبوس سوراخ می شود و منجر به دودگرفتگی داخل آن می شود و در نهایت اتوبوس از جاده منحرف شود.
عراقی تصریح کرد: در این مدت کاری از دست بچه ها برنمیامد و وحشت زده شده بودند و در نهایت همکاران دیگر خود را به سرعت رساندند و تعدادی از آن ها را با ماشین های شخصی رساندند و تعدادی نیز خودشان با ویلچرها در جاده کمربندی راه افتادند و به نوعی سرگردان شدند.
وی ادامه داد: پس از این ماجرا تعدادی از بچه ها به شورای شهر رفته و با رییس شورای شهر دیداری داشتند و قول های برای مساعدت گرفته شده و قرار است این اتوبوس تعمیر شود.
وی ادامه داد: هم اکنون این کارگاه که تنها امید معلولین برای اشتغال بود تعطیل شد.
عراقی افزود: با توجه به اینکه هزینه تعمیر اتوبوس ها نزدیک به ۲۵ میلیون تومان است در صورت عدم حمایت و همکاری مجبور می شویم که این اتوبوس ها را تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه برای تردد معلولین حتی شرایط گذشته نیز فراهم نیست، افزود: قبل از تحویل این اتوبس ها ما برای رفت و آمد بچه ها به کارگاه از دو دستگاه اتوبوس کرایه ای استفاده می کردیم که هزینه آن را از طریق خیرین پرداخت می کردیم؛ ولی این امکان نیز به دلایلی هم اکنون از ما گرفته شده است. عراقی ادامه داد: قطعا اگر اتوبوس نباشد این کارگاه نیز تعطیل خواهد شد و متاسفانه بهزیستی نیز با توجه به اهمیت موضوع در این رابطه هیچ حمایت و همکاری با ما نداشته است.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: بهزیستی استان قبل از ماجرای اتوبوس ها به این انجمن مساعدت مالی داشته است.
بهروز رفیعی افزود: از ابتدا تحویل گرفتن اتوبوس های فرسوده از شهرداری یک کار کارشناسی نشده بود و در این خصوص خود انجمن با شورای شهر وارد مذاکره شده بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا بهزیستی استان خودروی مناسب سازی شده دارد یا نه، گفت: این اداره اتوبوس مناسب سازی شده دارد ولی آن ها نیز خراب و هیچ اعتباری هم برای تعمیر و راه اندازیشان نیست ، از طرفی پلاک این خودرو ها دولتی و برای کارکنان بهزیستی عنوان شده اند و تردد در شهر مشکل ساز خواهد شد.
رفیعی ادامه داد: این نکته را هم باید در نظر گرفت که این خیلی علمی نیست که برای یک کارگاه عروسک سازی معلولین را با ماشین های فرسوده پنج کیلومتر از شهر بیرون برد این کار زمانی می تواند موثرتر باشد که تمام فازهای کارگاه راه اندازی شده باشد.
وی ادامه داد: ما می توانیم برای تعطیل نشدن کار این دوستان و همچنین جلوگیری از خطرات احتمالی یک مکان در اختیار انجمن برای آموزش قرار دهیم.
جدای از این سخنان رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در خصوص این ماجرا به ایرنا گفته است: اختصاص سه دستگاه اتوبوس برای تردد جمعی از معلولان به مرکز آموزشی و اشتغال ایلیا در روستای چقا در این شورا مصوب شده است.
اسماعیل تاج آباد افزود: استهلاک این اتوبوس ها بسیار بالا است و نگهداری و تعمیر آنها با هزینه های زیادی همراه است و در چند سال گذشته هیچ اتوبوس جدیدی به ناوگان حمل و نقل شهری اراک وارد نشده است.
وی بیان کرد: در صورتی که یک خط ویژه به این مرکز اختصاص یابد، امکان کسب درآمدزایی و تامین هزینه های نگهداری و تعمیر این اتوبوس ها فراهم می شود. تاج آباد اظهار کرد: در راستای حل مشکلات معلولان، رایزنی برای تخصیص یک خط ویژه برای مرکز آموزشی و اشتغال و یا تحویل اتوبوس ها با مقررات و شرایط خاص معلولان به شهرداری با جدیت دنبال می شود.
معلولین و حقوق آن ها یکی از چالش های دنیای معاصر است و حفظ حقوق آن ها همیشه با مسائلی رو به رو بوده است. ایجاد شرایط برابر برای معلولان همچون دیگر افراد حاضر در یک جامعه همیشه مطرح بوده است؛ ولی این امکان پذیر نیست مگر در سایه ایجاد ارتقای آگاهی عمومی برای ضرورت افزایش توانمندی معلولان، طبق کنوانسیون حقوق افراد معلول، با توجه به اینکه ایران هم یکی از کشورهای عضو کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت است ولی حتی اولین حقوق اولیه معلولین که مناسب سازی معابر و وسایل نقلیه برای حضور آن ها در اجتماع است، فراهم نیست و متاسفانه گاه همین سهل انگاری ها باعث خدشه بیشتر به جسم و روح این عزیزان می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.