خانه » پیشنهاد سردبیر » متضرر شدن چند هزار ایرانی از فرمان جدید ترامپ/دیوانه در کاخ/مسئولین موظف به رفع موانع برای سفر ایرانی ها هستند

متضرر شدن چند هزار ایرانی از فرمان جدید ترامپ/دیوانه در کاخ/مسئولین موظف به رفع موانع برای سفر ایرانی ها هستند

یکشنبه ۱۰ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۷

عباس لعل بار
وقایع استان

دونالد ترامپ در هفته نخست حضورش در کاخ سفید فرمان اجرایی را امضا کرد که سروصدای زیادی به پا کرده است. براساس این فرمان که در آخرین روز هفته ای که گذشت در مقر وزارت دفاع (پنتاگون) به امضای ترامپ رسید ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر شامل عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به مدت حداقل ۹۰ روز به خاک آمریکا متوقف می شود.
براساس متنی که کاخ سفید منشر کرده است، دونالد ترامپ در فرمان خود صدور ویزا اتباع این هفت کشور را مشمول این محدودیت کرده است.
عنوان این فرمان اجرایی «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» است و نسبت به پیش نویسی که پیشتر منتشر شده بود، دارای تغییراتی است از جمله آنکه در فرمان اجرایی که امضا شده نام کشورها از آن حذف شده است و همچنین در این فرمان مدت تعلیق ۹۰ روز اعلام شده است در حالی که در پیش‌نویس، این تعلیق ۳۰ روز بود.
دونالد ترامپ همچنین از وزارت امنیت داخلی خواسته است تا ظرف ۳۰ روز مشخص کند کدام یک از کشورها اطلاعات کافی درخصوص شهروندان متقاضی ویزا ارائه نمی‌کنند.
این ممنوعیت قابلیت آن را دارد که به امری دائمی مبدل شود و البته بر وضعیت افرادی که دارای کارت سبز یا تابعیت ایالات‌متحده هستند، بی‌اثر است. ترامپ در این دستور اعلام کرده است که اگر کشورهای مذکور اطلاعات درخواست شده از سوی امریکا را ارائه ندهند، توقف صدور ویزا می‌تواند تمدید شود. در حقیقت بر اساس این فرمان، کاخ سفید از وزرات امنیت ملی امریکا می‌خواهد تا از مقامات‌ ۷ کشور ذکر شده، اطلاعاتی در مورد اعطای ویزا به شهروندانشان درخواست کند و چنان‌چه دولت‌هایی در این زمینه همکاری نکردند، فهرست آن‌ها به کاخ سفید ارائه شود. ترامپ همچنین با ادعای دفاع از امنیت ملی، پذیرش پناه‌جویان غیرسوری از طریق سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را نیز به مدت ۱۲۰ روز متوقف کرده است.
ترامپ در این باره گفته است: «ما تدابیر تازه سختیگرانه‌ای در خصوص گزینش (کسانی که وارد آمریکا می شوند) اتخاذ کردیم تا از ورود تروریست‌های اسلام گرای رادیکال به امریکا جلوگیری کنیم.»
وی تاکید کرده است: «ما می خواهیم فقط کسانی را در کشور خود بپذیریم که از کشور ما حمایت می کنند و عمیقا مردم ما رادوست دارند.»
دونالد ترامپ پیشتر در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که برای پناهجویان، ویزا و مهاجرت محدودیت هایی اعمال خواهد کرد و با امضای این فرمان نشان داد که به وعده های افراطی خود پایبند است.
ترامپ در توییتر خود پیش از امضای فرمان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» نوشت: فردا روز بزرگی برای “امنیت ملی” است. رییس جمهور آمریکا در کنار این فرمان برنامه هایی چون کشیدن دیوار در مرز مکزیک و همچنین توقف کامل ورود مسلمانان به آمریکا تا زمانی که مقامات بتوانند نظارت، کنترل و بررسی بهتری بر افرادی که وارد آمریکا می‌شوند، دارد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، شهروندان بسیاری از کشورها در حال حاضر با موانع بزرگی در به دست آوردن ویزای آمریکا مواجه شده‌اند. جالب اینجاست در لیست کشورهایی که به این بهانه از سوی ترامپ تهیه شده نام عربستان که اتباع این کشور در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشتند، یا پاکستان و افغانستان دیده نمی‌شود.
روزنامه واشنگتن پست می نویسد: کارشناسان مهاجرت معتقدند این دستورات پذیرش کل پناهجویان از جمله افرادی که از جنگ داخلی سوریه فرار کرده و به دنبال پناهگاه هستند را به مدت ۱۲۰ روز و صدور ویزای مهاجرت و غیرمهاجرت را برای افرادی که از کشورهای با اکثریت مسلمان می‌آیند به مدت ۳۰ روز متوقف خواهد کرد.
باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا استدلال می‌کرد که چنین اقداماتی به احساسات ضدآمریکایی دامن می‌زند، بهانه‌ای برای جذب نیرو به تروریست‌ها می‌دهد و بعضی کشورهای خاورمیانه را که آمریکا برای مبارزه با افراط‌گرایی خشن به آنها نیاز دارد، خواهد رنجاند. با این حال در دسامبر سال ۲۰۱۵ قانونی در کنگره آمریکا وضع شد و به امضای باراک اوباما رسید که محدودیت‌هایی برای ورود به آمریکا را برای شهروندان ۳۸ کشور اعمال می‌کرد.
اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا “کشورهای حامی تروریسم” از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند انگلیس، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.
واکنش ها در روزهای اخیر نشان داده است که تا چه میزان باید در برابر اجرای این فرمان نگران بود. برخی از معترضانی که در آمریکا ازدواج کرده اند می گویند:«واقعاً ترسناک است. از زمانی که ترامپ رییس‌جمهور شده است، من حقیقتاً احساس می‌کنم اسلام‌هراسی افزایش یافته است و این موضوع به نژادپرستان امریکا قدرت بخشیده است.» یک معترض امریکایی دیگر گفت: «من با یک مهاجر ازدواج کرده‌ام، دوستان من مهاجر هستند… ما یک شهر پر از مهاجر داریم و می‌بایست از جوامع خود دفاع کنیم.»
در پی اجرای دستور ترامپ اتریش راه را بر ۳۰۰ ایرانی «غیر مسلمان» که جویای مهاجرت به آمریکا بودند، بسته است. این اقدام، تاثیر مقدماتی و اولیه تلاش دونالد ترامپ برای سرکوب کردن پذیرش مهاجران در آمریکا است. آسوشیتدپرس گزارش داده است که بر اساس یک برنامه ۲۷ ساله، اتریش تا همین اواخر به عنوان کشور مقصد برای یهودیان و مسیحیان و دیگر اقلیتهای مذهبی ایرانی به منظور گرفتن اقامت در آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته است و در اتریش، مقامات آمریکایی از داوطلبان مصاحبه می کردند. مقامات اتریشی به این خبرگزاری غربی گفتند که آمریکا در روزهای اخیر، برنامه موسوم به «برنامه لوتنبرگ ایرانی» را به تعلیق درآورده است و اتریش هم ورود ایرانی ها به کشورش را متوقف کرده است.
ترانه علیدوستی بازیگر «فروشنده» در اعتراض به فرمان اجرایی تبعیض‌آمیز ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع ایران و شش کشور مسلمان دیگر به آمریکا نوشت: «مهاجمان یازده سپتامبر شهروند کشورهایی هستند که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارند، هیچ فردی از ایران به دلیل حمله به خاک آمریکا متهم نشده است.» علیدوستی این واکنش به این دلیل نشان داد که با این فرمان امکان حضور عوامل فیلم فروشنده در مراسم اسکار نخواهد بود. علیدوستی پنجشنبه هفتم بهمن در توییتر اعلام کرده بود که در اعتراض به این حرکت تبعیض‌آمیز در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند.
نمایندگان مجلس در برابر دستور ترامپ هم البته واکنش نشان دادند. سیدحسین نقوی حسینی در مورد لغو و توقف صدور ویزا برای اتباع ایران و چندین کشور منطقه گفت: رویکرد تبعیض نژادی ترامپ قطعا خسارات و مشکلات جدی را متوجه آمریکایی ها خواهد کرد، به ویژه حساسیت و اعتراض مسلمانان جهان را بر می انگیزد.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروز دیگر مانند دوران قرون وسطی نیست که کشورها برخورد نژادی و مذهبی با دیگر قومیت ها و ملت ها انجام دهند، بنابر این قطعا آمریکایی ها با سیاست های جدید ترامپ دچار مشکلات بسیاری می شوند.
وی با بیان اینکه سیاست های نژادپرستانه ترامپ، حیثیت آمریکایی ها را به زیر سوال می برد، افزود: از طرف دیگر لغو و توقف صدور ویزا برای اتباع ایرانی، به طور حتم نقض صریح برجام محسوب می شود، زیرا در پسابرجام هیچ یک از اعضای ۱+۵ و شورای امنیت و اتحادیه اروپا نباید علیه ایران و شهروندان ما محدودیت های جدیدی را اعمال کنند.
نقوی حسینی گفت: لغو و توقف صدور ویزای شهروندان ایران به نوبه خود یک طرح تحریمی بوده و مغایر با توافق هسته ای است، از طرف دیگر این اقدام خلاف تمامی کنوانسیون های بین المللی و قوانین مراودات بین کشورها بوده است.
وی گفت: لغو و توقف صدور ویزای شهروندان ایران در تناقض با ادعاها و اظهارات مقامات آمریکایی درباره حمایت از حقوق بشر و حقوق شهروندی ملت ها است.نقوی حسینی افزود: البته ما همواره به شهروندان خودمان توصیه می کنیم که به آمریکا سفر نکنند، اما خیلی از اقشار مراودات علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و شهروندی دارند و این نوع برخوردها نقض اولیه مناسبات اجتماعی کشورها است.
محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره فرمان اجرایی جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا جهت محدودسازی صدور روادید برای اتباع شش کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران گفت: در اولین رونمایی، مشخص شد که پیش‌بینی‌ها درست است و ترامپ نماینده جدیدی از تفکر نژادپرستی است.
وی با تصریح بر اینکه با این روشی که ترامپ در پیش گرفته ملت‌ها مسیر دشمنی با آمریکا را در پیش خواهند گرفت، افزود: دیوارکشی در مرز مکزیک آورده و نیز دیوارکشی برای صدور روادید برای اتباع دیگر ملت‌ها از جمله مسلمانان باعث انزوای آمریکایی‌ها به مرور زمان می‌شود، چرا که نوعی اعلام برتری نژاد آمریکایی‌ و برخلاف مسیر جهانی‌سازی است.
وکیلی درباره واکنش دولت‌ها نسبت به دستور رییس‌جمهور آمریکا گفت:‌این جزء اولین مواضع دولت ترامپ است که نظم‌ستیز است و جنجال‌آفرین خواهد بود و مناسبات بین‌المللی را به چالش می‌گیرد.
وکیلی در ادامه گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران نیز بالتبع به‌عنوان حافظ منافع اتباع ایران برای دفاع از حیثیت هر ایرانی در هر کجای دنیا در قبال این تصمیم دولت آمریکا باید موضع متناسب اتخاذ کند.وی اظهار داشت: اگر قرار باشد دیوار مرزهای آمریکا برای مسلمانان بالا رود باید دیوار مرز دیگر کشورها نیز برای آمریکایی‌ها مرتفع شود و ورود هر آمریکایی به هر نقطه جهان ممنوع شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.