خانه » جدیدترین » لطفا سکوت نکنید

لطفا سکوت نکنید

یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۱۳

ابوالفضل خوران/ رواندرمانگرمثبتگرا

در سوره نساء آیه ای وجود دارد که بسیار بحث برانگیز است؛ ((الرِجالُ قَوّاموُنَ عَلیَ النِساء)). این آیه می گوید «مردان قوام و دوام زنان هستند» اختلاف عقیده زیادی بین فقها و مفسران در مورد آیه مذکور وجوددارد. برخی می گویند منظور آیه این است که مردان حامی زنان هستند. بعضی معتقدند که آیه مزبور برتری مردان را بر زنان نشان می دهد به این معنا که مردان بر امور زنان ریاست و حتی برآنان تسلط دارند و زنان تحت حمایت مردان هستند.
بعضی دیگر معتقدند که این برتری، ناشی از موقعیت ژنتیکی است که البته این نظر مخالف آیه های دیگر است، بنا به نظر بعضی دیگر ازمفسران این برتری مربوط به روابط زناشویی است، در حالیکه بعضی آن رابه تمامی روابط اجتماعی تعمیم داده اند. محروم نمودن زنان از بعضی ازمشاغل اجتماعی، ناشی از همین نظراست.
در تحقیق حاضر می گوییم مردان چگونه قوام زنان باشند! زن و شوهرها در واکنش به مشکلات زناشویی خویش، رفتارهای گوناگونی دارند. یکی از شیوه‌های ناخوشایند و ویران‌کننده سکوت موقع بحث‌های دونفره است.
هر چند به طور طبیعی گاه سکوت کردن و ادامه ندادن به مشاجره و وقفه موقت در میان همسرانِ موفق رایج است اما استفاده از سکوت به عنوان یک حربه و عادت کردن به آن از نشانه‌های زندگی‌های زناشویی رو به زوال است.
سکوت‌های طولانی نشانه‌ کشمکش‌های طولانی و فرسایشی زندگی زناشویی است، وقتی حرف‌ها شنیده نشود، سرزنش و توهین و کارشکنی به اوج می‌رسد، رابطه به مرحله‌ای می رسد که گاتمن به آن دیوارسنگی، می گوید.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد رفتار سکوت در مردان بسیار بیشتر از زنان است.سکوت و قهرهای طولانی مردان یکی از مشکلات زنان متأهل است. سکوت‌های طولانی مردان، ابتدا زن را به واکنش تندتر و اعتراض وامی‌دارد و این نشانه وجود حداقل رابطه است.
اما مرگ تدریجی و برگشت‌ناپذیر زناشویی زمانی است که زن خاموش شود، در چنین حالتی فاصله بیشتر و بیشتر می‌شود؛ حس تکیه‌گاهی خراب‌می‌شود؛ منفی‌بافی شروع می‌شود تا جایی که یک زن ساکت از خود می پرسد؛ آیا لازم است به این زندگیه ساکت و ساکن ادامه داد؟!
مردی که می خواهد قوام زن باشد، باید در مشکلات زندگی ساکت نباشد و از سکوت بعنوان سلاح تخریبی خود علیه همسر،استفاده نکند.این چرخه سکوت در حالت برعکس آن هم ممکن است اتفاق بیفتد. به هر حال سکوت طولانی زن و شوهر با وجود مشکلات زناشویی، نشان‌گر طلاق عاطفی است.
در زندگی زناشویی که طلاق عاطفی رخ داده است، متاسفانه زن بیشتر آسیب می بیند. مردان بدانند که اگر در رابطه زناشویی شان طلاق عاطفی رخ دهد، همسرشان خالی از شور و شوق و عشق به زندگی می‌شود،که در این حالت زندگی مشترک قبرستانِ زوجین خواهد شد. در زندگی زناشویی،حالتی که زن بی عشق شود و طلاق عاطفی رخ دهد، فاتحه مرد خوانده شده است،درعین حال در این حالت، هر عکس العملی را از زن باید انتظار داشته باشد.
بطور خلاصه باید بگویم که در حالت طلاق عاطفی، مرد خانواده در یک زندگی بخوبی روح، ادامه حیات خواهد داد.زیرا در این حالت زن خانواده به یکی از این ۴ شیوه عمل خواهد کرد:
۱.عشق خود را نثار فرزند یا فرزندان خود خواهد کرد.
۲.خیانت می کند.
۳.زن افسرده می شود.
۴.اگر زن عاقل و شجاع باشد به کلینیک مشاوره مراجعه می کند و در نهایت اگر به نتیجه نرسد، طلاق می گیرد.
لذا ادامه زندگی که رابطه، دچار طلاق عاطفی شده است یعنی مرگ تدریجی هر دوطرف.
منابع و مآخذ این پژوهش:
۱.قرآن کریم سوره نساء
۲.کتاب ((روانشناسی مثبت)) اثر آلان کار
۳.کتاب ((راهنمای مردان برای شناخت زنان)) اثر دکتر جان گاتمن(محقق در حوزه طلاق)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.