خانه » جدیدترین » لزوم ایجاد گردشگری پایدار در اراک

لزوم ایجاد گردشگری پایدار در اراک

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲  شماره ۱۸۰۵

فاطمه چاپاری: وجود فضاهای تفریحی و گردشگری در شهر را می توان یکی از مولفه های مهم زیست پذیری شهری دانست که متاسفانه اراک از آن بی بهره است و با وجود تاکید بسیاری که اعضای دوره ششم پارلمان شهری در این خصوص داشتند، شهروندان اراکی همچنان بی بهره از محیط هایی که بتوان برای فراغت از روزمرگی ها ساعاتی را در آن سپری کرد بر این مطالبه به حق خود مصر اند، اما آنچه که نباید فراموش کرد این که شهر اراک محیطی صنعتی و با هوایی آلوده است و توسعه گردشگری در آن باید به شکلی پایدار و سازگار با محیط زیست اجرا شود. هر چند به گفته رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک پروژه های گرشگری شهر در مرحله جذب سرمایه گذار متوقف شده و هنوز آن طور که باید به مرحله اجرایی نرسیده اما بد نیست که مدیران شهری برای اجرای این پروژه ها در آینده دور یا نزدیک از در نظر گرفتن پیوست های زیست محیطی و فرهنگی غافل نمانند.
به گفته یک کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی و توسعه جهانگردی؛ گردشگری بخش عظیمی از فرهنگ جهانی ماست که به ما امکان می‌دهد نقاط مختلف جهان را کشف کنیم، با مردمی از طبقات مختلف زندگی ملاقات کنیم و سنت‌ها و فعالیت‌های جدیدی را تجربه کنیم. از آنجایی که مزایای زیادی هم برای مسافران و هم برای جوامع به همراه دارد، به طور کلی می‌توان آن را به عنوان یک نیروی هم افزای مناسب در نظر گرفت.
مسلم عبدی می گوید: با این حال، صنعت در حال تغییر است. با گذشت سال ها، ما بیشتر و بیشتر از تهدید تغییرات آب و هوایی و نقش خود در تشدید آن آگاه می‌شویم. در تمام صنایع، جامعه جهانی ما به روش‌هایی فکر می‌کند که بتوانیم تأثیر خود را بر روی زمین کاهش دهیم. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ توسط Nature Climate Change منتشر شد، نشان داد که گردشگری ۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهد که وقتی همه منابع احتمالی انتشار را در نظر بگیریم، درصد بسیار زیادی است. به همین دلیل، واضح است که ما باید به سمت یک مدل گردشگری پایدارتر حرکت کنیم و به همین دلیل است که امروز در رابطه با این بحث در حال بررسی هستیم.
وی ادامه می دهد: گردشگری پایدار را می‌توان نوعی گردشگری تعریف کرد که مزایای بیشتری نسبت به اثرات منفی، به ویژه در ارتباط با محیط زیست، اقتصاد و جوامع دارد. گردشگری واقعاً پایدار و مسئولانه باید مقاصدی را برای زندگی و همچنین بازدید مردم بهتر کند. یکی از نمونه‌های گردشگری پایدار، استراحتگاه Six Senses Fiji است که صرفاً با انرژی خورشیدی کار می‌کند، آب باران را بازیافت می‌کند، با مدلی با ضایعات کم کار می‌کند و از آثار دستی مانند مبلمان و آثار هنری ایجاد شده توسط روستاییان محلی استفاده می‌کند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک هم دراینباره می گوید: معمولا وقتی سرمایه گذار فعالیت خودش را برای اجرای پروژه های گردشگری آغاز کند باید از دستگاه های مختلف از جمله اداره کل محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و .. مجوزهای لازم بگیرد، حتما به این واسطه استانداردهای لازم برای پروژه ها اعمال خواهد شد و پیوست های زیست محیطی و فرهنگی برای این پروژه ها تعریف می شود، اما ما هنوز از مرحله جذب سرمایه گذار عبور نکرده ایم.
وحید میرنظامی می افزاید: شاید دو نقطه خیلی ارزشمندی که برای ایجاد فضای گردشگری برای مردم اراک وجود دارد پارک شهید باهنر و دره گردو باشد که با وجود پشتیبانی و حمایت های شورا، کار هایی انجام شده اما روند اجرای این پروژه ها رضایت بخش نیست؛ شورای شهر سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای دره گردو در نظر گرفته بود.
وی ادامه می دهد: در حال حاضر اصلی ترین پروژه گردشگری در سطح شهر اراک، پروژه دره گردو است که متاسفانه در طی شورای پنجم و ششم به خاطر متعهد نبودن پیمانکار اول، ناچار باید پیمانکار پروژه عوض می شد که همین موضوع موجب تاخیر در انجام پروژه شده است. از طرفی شهرداری هم طرح و دستور کار ناقصی را برای پیمانکار جدید تعریف کرده بود که همین مساله هم اضافه کاری های دیگری را برای پروژه و پیمانکار ایجاد کرد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک توضیح می دهد: هر چند پروژه دره گردو از نظر وسعت به گونه ای است که در مدت فعالیت یک دوره از شورای شهر به سامان نخواد رسید اما توقع داشتیم در این دوره شهرداری تحرک بیشتری برای پروژه های پارک هیجانی، بازی های هیجانی کودکان و نوجوانان یا تله سیژ و همین طور غرفه های کسب و کار داشته باشد اما کار آن گونه که باید پیش نرفته و روند پیشرفت پروژه از نظر ما مطلوب نیست.
میرنظامی خطرنشان می کند: امسال هم ۱۵۰ میلیارد تومان به اجرای این پروژه اختصاص داده ایم که اگر بشود شهرداری بازی های هیجانی، ادونچر پارک و تله سیژ را برای استفاده شهروندان مورد بهره برداری قرار دهد.
وی ادامه می دهد: در پارک شهید با هنر هم متاسفانه ابتدای امر مقرر شده بود سرمایه گذاری طی یک قرارداد ۳۰ ساله پارک را تحویل بگیرد که این اتفاق رخ نداد. با وجود قراردادی که ما به سختی در دوره شهرداری آقای کریمی با اداره کل منابع طبیعی منعقد کردیم کوتاهی برخی دوستان ما موجب بی اعتمادی سرمایه گذار شد، چرا که قصد سرمایه گذار این است که سود خود را از سرمایه ای که آورده ببرد اما با کج سلیقگی های برخی دوستان، پیمانکار عطای این کار را به لقایش بخشید و فرصت اجرای پروژه پارک شهید با هنر که در ورودی شهر قرار دارد و بستر مناسبی برای ایجاد مجموعه های گردشگری و تفرجگاهی و افزایش کاشت درخت بود را از دست دادیم.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک می گوید: امیدواریم همان طور که شهردار قول داده برای سال آینده سرمایه گذارانی برای رونق اقتصادی و همچنین گسترش گردشگری شهر جذب شود، آنچه در وظیفه شورای شهر بوده یعنی تخصیص اعتبارات لازم برای این پروژه در طی این مدت انجام شده با این وجود ما نتوانسته ایم به اهداف خود در برخی از این پروژه ها برسیم.
میرنظامی با بان اینکه با توجه به ظرفیت اقتصادی خیلی خوب شهرداری و املاکی که می تواند به پروژه های گردشگری و اقتصادی تبدیل شود، امیدواریم سال آینده اتفاق های خوبی در این زمینه رخ دهد، اشاره می کند: قطعا اگر با سرمایه گذاری برای اجرای پروژه های گردشگری به توافق برسیم، پیوست های فرهنگی و زیست محیطی آن هم اجرا خواهد شد، هم اکنون دو محدوده دره گردو و پارک شهید با هنر بسترهای لازم برای ایجاد پروژه های گردشگری را دارند و این هنر شهرداری را می طلبد که در سال آینده با جذب سرمایه گذار این پروژه ها را به مرحله اجرا برساند.
به گفته مهاجرانی رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اراک، در حال حاضر از ۳۰ مجموعه خدمات درون شهری، شش مجموعه در نقاط مختلف شهر اراک و با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده است.
سید فرامرز مهاجرانی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری در پروژه های گردشگری شهری، اظهار می کند: تا کنون ابر پروژه منطقه گردشگری نورالشهدا(دره گردو)، سیتی سنتر، هتل اطلس، بام اراک، پارک جنگلی شهید باهنر، مکانیزاسیون مرکز دفن زباله و ۸۰ پروژه بزرگ و کوچک دیگر در حوزه های گردشگری و خدماتی که توسط کارشناسان و مشاوران سازمان مورد ارزیابی های دقیق فنی و اقتصادی قرار گرفته، آماده جذب سرمایه گذار و عقد قرارداد می باشند. وی می گوید: در حال حاضر آنچه که مورد تاکید شهردار اراک می‌باشد و در راس برنامه های سازمان سرمایه گذاری قرار گرفته است، انتخاب سرمایه گذار دارای اهلیت اجرایی و مالی برای پروژه های گردشگری و رفاهی شهر اراک است. رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اراک تصریح می کند: با خط مشی صادر شده از سوی شهردار اراک و نیز حمایت‌های اعضای شورای اسلامی به زودی شاهد انعقاد قرارداد در برخی از پروژه های مهم شهرداری در حوزه سرمایه گذاری خواهیم بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.