خانه » جدیدترین » تجلی هنر سنگ تراشی در کالبد شهری

تجلی هنر سنگ تراشی در کالبد شهری

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲  شماره ۱۸۰۵

وقایع استان گزارش می دهد؛ برگزاری اولین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی شهر نیم‌ور با حمایت شهرداری این شهر

اولین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی نیم‌ور با شرکت هنرمندان داخلی و خارجی در شهر نیم‌ور درحال برگزاری است. این سمپوزیوم با حمایت مالی شهرداری نیم ور و به منظور معرفی توانمندی‌های این شهر به عنوان پایتخت سنگ کشور و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در منطقه برنامه‌ریزی و اجرا شده است، این شهر در حوزه سنگ‌نگاره‌ها شهرت بسیاری دارد، حدود ۸۰ سال سنگ‌نگاره‌هایی از غاری از توابع دلیجان کاوش و به امریکا منتقل شد که ۳۰۰ مورد از این اسناد در دانشگاه برکلی آمریکا نگهداری می‌شود که نام «نیم‌ور» در آن به چشم می‌خورد. به گفته شهردار نیم‌ور مهمترین هدف شهرداری از برگزاری اولین سمپوزیوم بین المللی مجسمه‌های سنگی، استفاده از سنگ خام فراوری نشده به عنوان اصلی ترین ماده معدنی استخراج شده در سطح شهر برای به نمایش گذاشتن آثار هنری اقصی نقاط کشور و دمیدن روح هنر به کالبد شهری است.

درصدد هستیم این سمپوزیم را به صورت سالیانه یا دوسالانه برگزار کنیم
سجاد صفری، درباره برگزاری این رویداد هنری به خبرنگار وقایع استان می گوید: نخستین سمپوزیوم المان‌های سنگی نیم‌ور با حضور هنرمندان داخلی و خارجی از اول اسفندماه آغاز شده و تا بیستم اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این سمپوزیوم هنرمندان برجسته‌ای از چین و گرجستان در زمینه مجسمه‌های سنگی حضور دارند.
وی ادامه می دهد: این المان‌ها در سه موضوع «آزاد»، «نیم‌ور شهر یاریگری» و «معادن» برگزار شده و طرح‌های حاضر از بین ۲۰۰ طرح و ۵۰ مجسمه‌ساز انتخاب و در این مدت اجرا خواهد شد. سنگ‌های مورد استفاده در این برنامه از طریق خیرین و معدن‌داران نیم‌ور به صورت رایگان تأمین شده و در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.
شهردار نیم‌ور می افزاید: هدف از برگزاری سمپوزیوم، معرفی توانمندی‌های نیم‌ور به عنوان پایتخت سنگ کشور و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در منطقه است. در پایان این سمپوزیوم المان‌های طراحی شده برای نصب در نقاط مختلف شهر در اختیار شهرداری نیم‌ور قرار خواهد گرفت. این سمپوزیوم در ابتدا قرار بود به شکل یک ورک‌شاپ برگزار شود اما با پیگیری‌ها و حمایت خیرین و با حضور هنرمندان خارجی، شکل بین‌المللی به خود گرفت.
صفری توضیح می دهد: مهمترین هدف شهرداری نیم‌ور از برگزاری اولین سمپوزیوم بین المللی مجسمه‌های سنگی، استفاده از سنگ خام فراوری نشده به عنوان اصلی ترین ماده معدنی استخراج شده در سطح شهر برای به نمایش گذاشتن آثار هنری اقصی نقاط کشور و دمیدن روح هنر به کالبد شهری بود، لذا طبق برنامه ریزی صورت گرفته المان‌های تولیدی توسط هنرمندان حاضر در این سمپوزیوم که پیش از ساخت توسط دبیرخانه سپموزیوم و داوری مورد تایید قرار گرفته در نقاط مختلف شهری نصب و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
وی یادآور می شود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، درصدد هستیم این سمپوزیم را به صورت سالیانه یا دوسالانه برگزار کنیم که در این راستا کمک‌های بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی و سایر ارگان ها بسیار راهگشا و موثر خواهد بود.
شهردار نیم ور می گوید: صنعت سنگ نیم‌ور در حال حاضر در میان فعلان صنعتی و معدنی در سرتاسر دنیا شناخته شده است و برخی معادن سنگ نیم‌ور دارای شهرت بین المللی هستند، اما علاوه بر این پتانسیل، شهر نیم‌ور دارای سبقه‌ی تاریخی کم نظیری نیز هست که تا حدودی مغفول واقع شده و برگزاری رویداد‌هایی هنری همانند این سمپوزیوم علاوه بر تاثیرات مثبت در تبادلات فرهنگی، موجب معرفی بیشتر و بهتر شهر نیم‌ور خواهد شد و قطعا شناخت بیشتر شهر نیم‌ور و پتانسیل‌های آن موجب افزایش صادرات، جذب توریسم و در نهایت کمک به رونق اقتصاد شهری خواهد کرد.
صفری اظهار می کند: در این سمپوزیوم که در واقع اولین سمپوزیوم بین المللی مجسمه‌های سنگی نیم‌ور نام گرفته، علاوه بر ۱۰ استاد و هنرمند مجسمه ساز داخلی که از نقاط مختلف کشور در این رویداد شرکت کردند، افتخار میزبانی از دو هنرمند مطرح خارجی از کشورهای چین و گرجستان را داریم که هر کدام از این هنرمندان آثار متعددی در داخل و خارج از کشور ساخته اند.
وی تصریح می کند: به عنوان مثال از میان هنرمندان داخلی میزبان استاد جعفر نجیبی دارای نشان درجه یک هنری و از عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه‌های الزهرا، سوره و … هستیم که آثار متعدد هنری شان در داخل و خارج از کشور در معرض دید مردم قرار دارد و طراحی سکه بهار آزادی در سال ۱۳۷۲ نیز توسط این هنرمند برجسته کشور انجام شده است.
شهردار نیم ور در خصوص هنرمندان مدعو خارجی نیز می گوید: همچنین ما میزبان جیکا والریان از کشور گرجستان و لیو یانگ از کشور چین هستیم که این دو هنرمند خارجی علاوه بر کارهای هنری معروف در داخل کشورهای خود، آثار متعددی نیز در سایر تقاط جهان ساخته و نصب کرده اند، به عنوان مثال آقای لیو یانگ در حال حاضر دبیر انجمن مجسمه سازان چین هستند و بیش از ۳۰۰ اثر هنری ایشان در نقاط مختلف دنیا ساخته و نصب شده است.
صفری در پایان اشاره می کند: شهر‌ها برای تبدیل شدن به جای بهتری برای زندگی علاوه بر کالبد شهری شامل ساختمان، معابر، آسفالت و جدول گذاری، نیازمند روح هستند و فرهنگ و هنر بهترین ابزار برای دمیدن روح در کالبد شهری هستند و مدیران شهری باید توجه داشته باشند که استفاده از پتانسیل‌های هر شهر و منطقه موجب معرفی هرچه بهتر شهر به شهروندان، مردم و مسافران خواهد شد.

استان مرکزی در حوزه سنگ قدمت چند هزار ساله دارد
محمود مرادی نراقی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این باره به خبرنگار وقایع استان می گوید: استان مرکزی در حوزه سنگ‌نگاره‌ها شهرت بسیاری داشته و افراد بسیاری نیز در حوزه سنگ فعالیت کرده‌اند. این استان در حوزه سنگ قدمت چند هزار ساله داشته و پیشینه سنگ‌نگاره‌ها در این استان و سایر استان‌ها به بیش از چهل هزار سال قبل می‌رسد.
وی با اشاره به گستردگی سنگ‌نگاره‌ها در نقاط مختلف منطقه محلات و دلیجان، اظهار می کند: آنچه که در تخت جمشید با قدمت چند هزار ساله و نقاط دیگر مشاهده می‌شود، نشاندهنده پیشینه فرهنگی چند هزار ساله ایران است. فرهنگ ایرانیان از گذشته با نگاشتن روی سنگ و حکاکی عجین شده و بسیاری از باورها و آداب و رسوم از طریق حک شدن بر سنگ‌ها به نسل‌های بعد انتقال داده شده است. ماندگاری بسیاری از خطوط باستانی ایران محصول حک شدن بر روی سنگ است.
وی با بیان این‌که پس از حکاکی روی سنگ، حکاکی روی سفال شکل گرفت، ادامه می دهد: حدود ۸۰ سال پیش اسنادی از غار زِل هَستیجان (از توابع دلیجان) کاوش و به آمریکا منتقل شد. در حال حاضر حدود ۳۰۰ مورد از این اسناد در دانشگاه برکلی آمریکا موجود است. در بیشتر این اسناد که متعلق به حدود هزار و ۳۰۰ سال پیش است از نیم‌ور نام برده شده است. این موضوع نشاندهنده پیشینه بسیار قوی فرهنگی و تاریخی در این منطقه است که از ۴۰ هزار سال پیش شکل گرفته و تا امروز ادامه دارد.
مرادی با ابراز تاسف از بی‌توجهی به این پیشینه در برخی مقاطع، می افزاید: به شرط فراهم بودن بسترهای لازم، هنر از ظرفیت انتقال مفاهیم برخوردار است. در کنار هر اثر هنری، تاریخچه و فرهنگ نهفته است و باید برای آثار هنری شناسنامه خلق کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی، استفاده از سرمایه‌های اجتماعی را یکی از اولویت‌های مدیریت شهری دانسته و تصریح می کند: یکی از مهم‌ترین کارهای شهرداری‌ها بسیج سرمایه‌های اجتماعی شهر است. سرمایه‌های انسانی شهرها به مراتب ارزشمندتر از سرمایه‌های دیگر است.
وی با اشاره به ضرورت استفاده شهرداری‌ها از هنر، می گوید: یکی از مشکلات طراحی شهرها، طراحی نازیبای ورودی شهرها و رهاشدگی آنهاست. این موضوع در اکثر شهرها از کلانشهرها تا شهرهای کوچک مشاهده می‌شود. شهرداران باید این موضوع را مورد توجه قرار داده و طراحی ورودی زیبا با بهره‌گیری از المان‌های مناسب و استفاده از هنری که مبتنی بر تاریخ و فرهنگ کشور است، در اولویت قرار گیرد. حرکت مدیریت شهری به سمت این موضوع خود یک عامل گردشگری خواهد شد.

اجرای ۱۲ اثر در سمپوزیوم به صورت کارگاه باز
حجت حسینی، دبیر اجرایی سمپوزیوم مجسمه‌سازی نیم‌ور هم می گوید: در این سمپوزیوم ۱۲ اثر به صورت زنده با متریال سنگ به صورت کارگاه باز اجرا می‌شود و به نوعی کارگاه آموزشی برای مردم و دانشجویان هنر است تا به صورت زنده کارهنرمندان حرفه‌ای را روی سنگ ببینند.
حسینی ادامه می دهد: سنگ‌هایی که در این سمپوزیوم تراش می‌خورند و شکل می‌گیرند از معادن آتش‌کوه و عباس‌آباد که جزو بهترین معادن تراورتن دنیاست استخراج شدند، سنگ‌ها از نوع سفید و مرمریت مشکی هستند و المان‌های ساخته شده متناسب با فضای نیم‌ور طراحی و در باغ موزه شهر جانمایی می‌شوند.
وی اضافه می کند: دو هنرمند بین‌المللی به نام «لیو وان» از چین و «جی کیا والرین» از گرجستان در این سمپوزیوم حضور دارند که این نشان می‌دهد در اعصار مختلف تاریخ هنر مجسمه‌سازی با فرهنگ‌های مختلف در اقصی نقاط جهان عجین شده است.
حسینی با بیان اینکه هنر مجسمه‌سازی متریال و ابزارآلات خاص خودش را دارد، متذکر می کند: تنوع در روش کار و متریال در این رشته باعث شده محدودیتی برای هنرمندان در پرداختن به مجسمه‌سازی وجود نداشته باشد و هنرمندان دستشان برای خلق آثار باز باشد.
دبیر اجرایی سمپوزیوم مجسمه‌سازی نیم‌ور اشکال متفاوت سنگ را از دیگر جذابیت‌های بصری هنر سنگ‌تراشی نام برده و می گوید: در دنیا دو سنگ هم شکل پیدا نمی‌شود، تنوع و زیبایی جزو خلقت سنگ است به همین علت هنرمندان سنگ‌تراش سنگ را یک موجود زنده می‌بینند که با زندگی انسان‌ها عجین شده است. سازگاری سنگ با محیط زیست باعث شده هنرسنگ‌تراشی در همه اعصار رواج داشته باشد و با گذشت سالیان متمادی مجسمه‌های سنگی هنوز جذاب هستند و کاربرد دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.