خانه » جدیدترین » قوانین و دیات موتورسواران در تصادفات

قوانین و دیات موتورسواران در تصادفات

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۰

احمد آرزومندی. مشاور حقوقی

امروزه با توجه به تعداد روز افزون استفاده از موتورسیکلت ها که عمدتا راکبان فاقد گواهینامه و بیمه نامه هستند شاهد حوادث و تصادفات بسیاری هستیم. اما در وقوع حوادث و تصادفات قانون چه رفتاری با موتور سواران خواهد داشت و شرکت های بیمه خسارات متعلقه را پرداخت خواهند نمود؟ جهت بیان ساده این مسئله چندین فرض متصور است که در این نوشتار جداگانه هریک را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در تمامی موارد مطابق ماده یک قانون مدنی راننده وسیله نقلیه مسئول کلیه خسارات به اشخاص و اموال دیگران است. حالت اول. موتورسوار فاقد گواهینامه و بیمه نامه بوده اما زیاندیده (مصدوم) شده و غیر مقصر است: مطابق قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۲۰اردیبهشت۱۳۹۵ از محل بیمه نامه مقصر یا صندوق تامین خسارات بدنی دیه تعلق می گیرد. اما بدلیل عدم رعایت انتظامات دولتی به تجویز ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی موتور سوار محکوم به حبس تعزیری یا پرداخت جزای نقدی خواهد شد.

حالت دوم. موتور سوار مقصر حادثه شناخته شده و فاقد گواهینامه اما دارای بیمه نامه است:در این موارد مطابق ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث بیمه گر (شرکت بیمه) موظف به پرداخت کلیه خسارات است اما مطابق بند (پ) ماده مذکور خسارات پرداختی را از مقصر (موتور سوار) با طرح شکایت باز پس می گیرد. همچنین موتور سوار مستند به مواد ۷۱۴ الی ۷۱۷ به حبس ویا جزای نقدی محکوم میگردد.
حالت سوم. موتور سوار مقصر حادثه بوده و فاقد گواهینامه و بیمه نامه می باشد : در این مفروضه مطابق ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالث حتی بدون داشتن گواهینامه و بیمه نامه›مصدومین(جز مقصر) می توانند با مراجعه به صندوق تامین خسارات بدنی کلیه خسارات بدنی خود را دریافت نمایند. لازم بذکر است صندوق تامین نیز پس از پرداخت خسارات به مقصر رجوع و آن را مسترد می نماید.
حالت چهارم. موتور سوار دارای بیمه نامه و گواهینامه به علت عدم کنترل آسیب می بیند: در بسیاری از موارد موتور سواران کنترل خود را از دست داده واژگون شده یا با اجسام برخورد نموده و صدمه دیده و یا فوت می شوند. در این حوادث به صراحت ماده ۳ قانون بیمه شخص ثالث و آئین نامه اجرایی هیات محترم وزیران و شورای عالی بیمه مورخ ۲۸/۰۴/۱۳۹۶ در صورت فوت، نقص عضو و یا جراحات بدنی موتور سوار و یا بازماندگان می توانند دیه مربوطه را از شرکت بیمه دریافت نمایند.
حالت پنجم. راننده مقصر متواری شده :در این مواردی که مقصر حادثه از صحنه متواری می گردد و مورد شناسایی توسط مراجع انتظامی و قضایی قرار نمی گیرد، مصدومین می توانند با طرح شکایت خسارات متعلقه را دریافت نمایند.
حالت ششم. موتور سوار مقصر حــادثه دارای ترک نشین است: در تمامی موارد راننده دارای گواهینامه ویا غیر آن،ترک نشین می تواند از راننده مقصر شکایت و خسارات بدنی خود را دریافت نماید.
نکات قانونی در باب رانندگی و تصادفات :
۱٫ به تصریح ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی نداشتن گواهینامه در امر رانندگی در مرتبه اول محکوم به حبس یا جزای نقدی و در مراتب بعدی دارای حبس تعزیری است.
۲٫ در هر حالت در حوادث وسایل نقلیه کلیه مصدومین جز استثنائات راننده مقصر می توانند خسارات خود را دریافت نمایند.
۳٫ راننده مقصر حادثه دارای بیمه نامه و گواهینامه در هر حالتی و رعایت مواد ۱۵و ۱۷ قانون بیمه شخص ثالث میتوانند از شرکت های بیمه خسارات خود را دریافت نمایند.
۴٫ متواری شدن از صحنه تصادف : تا بحال شنیده اید راننده مقصر حادثه به عوامل متعددی از صحنه حادثه می گریزد در این موارد مستندأ به مواد ۷۱۴ الی ۷۱۶ و صراحت ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی بنا به نوع جراحات وارده به حبس محکوم می گردد. همچنین در صورت امکان و نیاز فوری مصدوم از رسانیدن وی به مراکز درمانی خودداری نماید مطابق مواد مذکور به حبس محکوم می گردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.