خانه » پیشنهاد سردبیر » دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ را تقدیم مجلس کرد/دوباره بودجه، دوباره وعده

دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ را تقدیم مجلس کرد/دوباره بودجه، دوباره وعده

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۰

***

وقایع استان

علی امیدی

***

دولت دوازدهم نخستین بودجه خود را تقدیم مجلس کرد. لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ با سقف ۱۱۹۴ تریلیون تومان در حالی توسط حسن روحانی به صحن مجلس برده شد که مجموع کلی منابع و مصارف دولت در مقایسه با آنچه که در لایحه سال ۱۳۹۶ به مجلس رفته بود حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. در سال گذشته سقف منابع و مصارف حدود ۱۰۸۴ هزار میلیارد تومان بود. در لایحه بودجه سال بعد مجموع بودجه عمومی دولت حدود ۴۲۹ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم ۳۷۱ هزار میلیاردی لایحه امسال حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. مجموع بودجه عمومی در قانون بودجه سال جاری ۳۹۸ هزار میلیارد تومان تصویب شده بود.
بودجه عمومی شامل دو بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی دولت است که در اصل منابع عمومی تشکیل دهنده منابع مالی دولت در سال خواهد بود که برای سال آینده حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که در مقایسه با لایحه بودجه سال جاری که ۳۱۹ هزار میلیارد تومان بود تا ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. منابع عمومی دولت در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ در مجلس به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین از بودجه ۴۲۹ هزار میلیاردی بودجه عمومی تا ۵۶ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی تامین خواهد شد.
حسن روحانی در زمان ارائه بودجه به مجلس درباره آن گفت: تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت ۹۶، چارچوب های اصلی آن در این لایحه تبلور دارد و بودجه سال ۹۷ به معنای آغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است و تمام وعده های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود، که مردم از ما اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری ها و تحرک در طرح های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود، در این لایحه قابل مشاهده است.
وی افزود: حدود ۳۴ درصد بودجه عملیاتی بوده که باید این روند ادامه پیدا کند تا همه بودجه های ما عملیاتی شود، طبق این بودجه در بخش استانی ۱۰۰ درصد بودجه عملیاتی خواهد بود. از سوی دیگر تمرکززدایی را داریم که بودجه به گونه ای تنظیم می شود که همه اعتبارات و هزینه ها در اختیار تهران است و ۳ درصد اعتبارات هزینه ای و با مقدار کمی بودجه عمرانی به استان داده می شود که برای سال آینده به جای ۴ درصد،‌۲۴ درصد بودجه در بخش هزینه ای در اختیار استان ها و ۳۰ درصد در حوزه عمرانی در اختیار آنها قرار می گیرد.
رئیس جمهور اظهار داشت: اگر بخواهیم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنیم،‌ بودجه سال ۹۷ بودجه ای بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است چنانچه در گذشته شرایط ما به گونه ای بود که دولت می بایست مسیر اقتصاد را در جهت رشد و توسعه قرار می داد که در دولت یازدهم رشد مثبت داشتیم جز سال ۹۲ که نیمه سال آمده بودیم و رشد منفی سال قبل آن که حدود ۷ درصد بود و آن را در پایان سال ۹۲ به ۲ درصد رساندیم و در باقی سال ها رشد مثبت داشتیم که در سال ۹۵ به رشد دو رقمی رسیدیم. وی افزود: تورم در دولت یازدهم مهار شد و بنا داشتیم یک رقمی باشد که خیلی زود به این هدف رسیدیم و این تورم تا امروز یک رقمی باقی مانده که مهار آن را نیز ادامه می دهیم.
روحانی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده به بودجه نیاز ندارد، افزود:برای این اقدامات نیازی نیست در صندوق و پایه پولی و بانک مرکزی دستبرد بزنیم، متاسفانه مشکل مسکن مهر پایه‌های سفت و ناامن نیست بلکه مهم ترین مشکل منابعی است که از جیب مردم برداشته شده و استقراض از بانک مرکزی است، در حقیقت مسکن مهر از جیب فقرا ساخته شد.
وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات تورم ۴۵ درصدی بود که به جهت ریشه غلط مسکن مهر رقم خورد.
روحانی گفت: در هر حال مسکن مردم باید به طور صحیح درست شود و در این زمینه به پول بانک مرکزی نیاز نیست در واقع سرمایه‌دار با صرف سرمایه و زمین در اختیار اقدام به دو برابر نیاز مسکن در محلات خواهد کرد. رئیس جمهور یادآور شد: تحول و بازسازی در بافت فرسوده نیاز اصلی است، از این رو جلسات متعددی در دولت ۱۲ در این زمینه برگزار شد، حتی سرمایه گذاران بخش خصوصی با مسئولان دولتی دعوت شدند، آنها گفتند نیازی به هیچ نداریم تنها داشتن مشتری را شرط لازم دانستند.
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره بودجه سال آتی گفت: مجلس از دولت در جهت افزایش بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال آینده حمایت می‌کند. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان اظهار داشت: دولت باید نسبت به تخصیص منابع جهت بودجه‌‌های عمرانی کشور توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشد، زیرا بی‌توجهی به این امر موجب تعطیلی تولید و عقب‌‌ماندگی کشور در بخش‌های تولیدی و صنعتی می‌شود. حسینی با تأکید بر اینکه مجلس از کمبود منابع بودجه‌ای کشور مطلع است، تصریح کرد: ما نسبت از کمبود منابع بودجه‌ای کشور بی خبر نیستیم، اما حداقل از دولت انتظار داریم که گام‌های اساسی برای تأمین عتبارات از محل‌های مختلف برای افزایش بودجه عمرانی کشور بردارد.
پیشنهاد حذف یارانه بیش از ۳۰میلیون نفر
دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ با کاهش قابل توجه بودجه یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها به ۲۳هزار میلیارد تومان، عملاً پیشنهاد حذف یارانه بیش از ۳۰میلیون نفر را داده است. به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، پیشنهاد بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها در سال ۹۷ از سوی دولت در صورت عدم تغییر سقف ۴۵۵۰۰ تومانی یارانه نقدی، کفاف یارانه حدود ۴۱ میلیون نفر را می‌کند و با این حساب از جمعیت ۷۵ میلیون نفری که در حال حاضر یارانه می‌گیرند، عملاً بیش از ۳۰ میلیون نفر حذف خواهند شد.
بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۷، دولت قصد دارد مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال۸۸ با انواع روشهای نقدی و غیرنقدی بین خانوارهای هدف و کالاها توزیع کند. این رقم نسبت به رقم ۴۸ هزار میلیارد تومانی سال قبل کاهش قابل توجه داشته است.
بر این اساس از رقم ۳۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده برای سال ۹۷ قرار است ۲۳ هزار میلیارد تومان به‌صورت یارانه نقدی و غیرنقدی توزیع شود. همچنین ۷ هزار میلیارد تومان در قالب سیاست کاهش فقر مطلق از طریق بهزیستی و کمیته امداد توزیع می‌شود. همچنین ۳۷۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بخش سلامت و ۳۳۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است. در سال ۱۳۹۷ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ضمن تغییر نام به صندوق رفاه اجتماعی و اصلاح اساسنامه از جهت موضوع، ساختار و دیگر ابعاد به‌منظور انجام مأموریت جدید تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهد گرفت و اموال و داراییهای سازمان مزبور به صندوق رفاه اجتماعی تعلق خواهد داشت. اصلاح اساسنامه صندوق مذکور به‌پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.