خانه » پیشنهاد سردبیر » فیتیله پیچ کشتی زنان ایران توسط اراکی ها/بانوان کشتی گیر استان، قهرمانان کشوری و بین المللی هستند

فیتیله پیچ کشتی زنان ایران توسط اراکی ها/بانوان کشتی گیر استان، قهرمانان کشوری و بین المللی هستند

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴   شماره ۳۲۳

گروه ورزشی- وقایع استان:

بیشتر ما تصورمان این است که کُشتی ورزشی مردانه است و کمتر کسی است که حتی تصور کند زنان نیز در این رشته فعالیت دارند، در واقع نام کشتی همیشه بعنوان یک ورزش سنگین و مردانه همراه بوده است ؛ ولی با همه باری که نام مردانه کشتی با خود دارد این رشته هم اکنون توسط بانوان کشتی گیر استان مرکزی بسیار فعال و حرفه ای پیگیری می شود و بانوان ورزشکار کشتی گیر استان مرکزی جزء قهرمانان کشوری و بین المللی این رشته هستند.
تیم کشتی با کمربند بانوان استان مرکزی ده سال است که در اراک راه اندازی شده و در تمام این سال ها یک مربی تمام انرژی خود را برای پویایی و تحرک این رشته ورزشی گذاشته است. مربی ای که خود هم اکنون در کسوت مربی تیم ملی کشتی با کمربند بانوان نیز مشغول به فعالیت است.
فراست مبتدی بانویی است که پس از یادگیری کشتی با نظارت و مربی گیری همسرش تصمیم می گیرد این رشته را در اراک راه اندازی کند، رشته ای که سال ها با فراز و فرودهای بسیاری رو به رو بود تا بالاخره توانست تحت پوشش فدراسیون کشتی قرار بگیرد.
مبتدی مربی تیم ملی کشتی بانوان و نایب رییس حوزه بانوان هیئت کشتی استان مرکزی در خصوص آغاز فعالیت ورزش کشتی با کمربند بانوان در استان مرکزی گفت: تمرینات این ورزش در سال ۸۵ در سطح استان آغاز شد و از همان ابتدا چون این ورزش متولی خاصی نداشت هیئت های ورزشی متعددی را تجربه کرد و زیر مجموعه آن ها بود چون هیئت ورزش های همگانی، عشایری و روستایی، انجمن های ورزشی و فدراسیون ورزش های رزمی و همین باعث شده بود که با کمبودها و مشکلات متعددی روبه رو باشد.
وی افزود: تا اینکه در سال ۹۳ به طور رسمی این رشته زیرمجموعه و عضوی از فدراسیون کشتی شد، البته در تمامی کشورهایی که این رشته فعال است کشتی با کمربند تحت پوشش فدراسیون کشتی بود ولی در کشور ما بعد از اجبار فدراسیون جهانی کشتی به اینکه تمام کشتی ها باید زیر مجموعه این فدراسیون باشند، این اتفاق به طور رسمی برای کشتی بانوان کشور افتاد.
مبتدی با بیان اینکه این موضوع یک اتفاق مهم و باعث ایجاد تغییرات مثبت در این رشته بود، ادامه داد: اهمیت این موضوع به حدی بود که سایت اتحادیه فدراسیون های کشتی جهان پیوستن کشتی با کمربند زنان به فدراسیون کشتی ایران را جزء ده اخبار مهم سال تلقی کرد.
مربی تیم ملی کشتی بانوان در خصوص ویژگی های ورزش کشتی با کمربند گفت: کشتی با کمربند ترکیبی از کشتی آزاد، فرنگی و تکنیک های ورزش های رزمی چون جودو است.
مبتدی توضیح داد: اختلاف این کشتی با آزاد و فرنگی در ترکیب لباس آن و نوع مبارزه است، در لباس این ورزش یک شال دور کمر وجود دارد که آغاز مبارزه و درگیری ها با آن شال است.
وی در خصوص تفاوت فنی و تکنیکی این کشتی بیان کرد: در این ورزش فنون خاک وجود ندارد یعنی در مبارزه و مسابقه اگر کشتی گیری زمین بخورد مبارزه قطع و ادامه کشتی در سرپا اجرا می شود.
نایب رییس حوزه بانوان هیئت کشتی استان مرکزی در خصوص تاریخچه فعالیت این رشته در حیطه قهرمانی گفت: تیم کشتی با کمربند بانوان استان مرکزی علی رغم کمبود امکانات در این سال ها و قبل از به رسمیت شناخته شدن توسط فدراسیون کشتی همیشه برترین تیم ها در کشور بوده است، ان تیم از سال ۸۷ قهرمانی های خود را آغاز کرد و اولین مقامی که بدست آورد در همان سال قهرمانی کشور در رده نوجوانی بود.
مبتدی با بیان اینکه از همان سال ها استان مرکزی در این رشته اردونشین و ملی پوش داشته است، اظهار کرد: استان چندین دوره در رده های مختلف قهرمانی کشور داشته است و از سال گذشته که زیر نظر فدراسیون قرار گرفته ایم در اولین دوره مسابقات کشوری که فدراسیون در اسفند ۹۳ برگزار کرد استان مرکزی قهرمان و همچنین در مسابقات انتخابی تیم ملی در اوایل ۹۴ نیز در بخش تیمی اول و پنج تن از کشتی گیران استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند.
مربی تیم ملی کشتی بانوان کشور افزود: تیم ملی کشتی با کمربند کشور نیز همیشه یکی از مدعیان این رشته در آسیا و جهان بوده است.
مبتدی تاکید کرد: هم اکنون کشور های روسیه، ترکمنستان، اکراین و قرقیزستان از رقبای تیم ملی ایران هستند هر چند که زنان ورزشکار ایرانی همیشه توانسته اند بر روی تشک با حجاب خود حاضر شوند و افتخار آفرینی نیز کنند.
وی گفت: برخی فکر می کنند حجاب مانع انجام فعالیت ورزشی می شود ولی در این رشته تمرینات اصلی ار ابتدا با حجاب بوده است و تقریبا حجاب جرئی از کشتی با کمربند شده است.
وی تصریح کرد: این تیم در مردادماه امسال در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت و به مقام اول رسید و از مدال های کسب شده توسط تیم سه مدال برنز توسط ورزشکاران استان بدست آمد همچنین در تورنمنت بین المللی بلاروس که سطح مسابقات در حد جهانی بود نیز دو تن از ورزشکاران استان حضور داشتند که توانستند دو مدال طلا و یک نقره کسب کنند.
مبتدی اضافه کرد: خانم ها زهرا محمودی مقام اول انتخابی تیم ملی و دارنده مقام سوم آسیایی و اول تورنمنت بین المللی بلاروس، خانم سعیده رحیمی نفر اول انتخابی تیم ملی ، سوم آسیا و کسب مدال طلا و نقره تورنمنت بلاروس، لیلا سالاروند مقام اول انتخابی تیم ملی و سومی آسیا و همچنین خانم سمیرا ناسجین نفر اول انتخابی تیم ملی ورزشکاران مدال آور استان مرکزی در سال اخیر بوده اند.
وی در خصوص فراز و نشیب های پیش روی کشتی بانوان در یک دهه فعالیتش گفت: این رشته دوران سختی را گذراند تا به این مرحله رسید قبل از هر چیز نبود امکانات و کمبود بودجه آزاردهنده بود ما تا سال گذشته حتی یک سالن برای تمرین نداشتیم و مجبور بودیم در سالن های رزمی چون جودو و یا بر روی تاتمی های غیراستاندارد تمرین کنیم و به نوعی تمرین روی تشک کشتی یک رویا برایمان بود.
مبتدی ادامه داد: در آن سال ها برای اعزام تیم به مسابقات باید هزینه شخصی می کردیم و این طبیعی بود چون زیر نظر فدراسیون هایی بودیم که تعداد زیادی رشته را تحت پوشش داشتند، واقعا این حجم قهرمانی در ورزش کشتی بانوان در این دوران با توجه به محدودیت های مکان، زمان و فضا بسیار خیره کننده بوده است، هر چند شاید اخبار آن رسانه ای نمی شد و همه این ها به دلیل این بود که این رشته در جایگاه اصلی خود قرار نداشت.
وی با بیان اینکه زیرمجموعه هیئت کشتی شدن تاثیر عمیق و مثبتی بر روند کشتی زنان استان داشت، خاطر نشان کرد: از سال گذشته بسیاری از دغدغه ها و مشکلات به همت و با یاری رییس هیئت کشتی استان مرکزی آقای کلهر مرتفع شده و هم اکنون برای این تیم پا به پای تیم آازاد و فرنگی استان هزینه می شود.
مبتدی توضیح داد: حتی برای تشویقِ گسترش این ورزش تمهیداتی نیز از سوی فدراسیون کشتی کشور برای استان ها در نظر گرفته شده است مثلا در ارزیابی و سنجش وضعیت کشتی استان ها امتیازی که زنان کشتی گیر بدست می آوردند دو برابر محاسبه می شود.
وی معرفی و فرهنگ سازی در خصوص این رشته را از دیگر چالش های پیش روی ورزش کشتی با کمربند بانوان عنوان و اظهار کرد: ما در ده سال گذشته نهایت تلاش خود را کردیم ولی هنوز این ورزش ناشناخته است و خانواده ها در مقابل آن مقاومت می کنند و قطعا ما به کمک رسانه ها برای معرفی و آگاهی در خصوص این رشته نیاز داریم.
نایب رییس حوزه بانوان هیئت کشتی استان اضافه کرد: بسیاری از بانوان و خانواده ها رشته کشتی را ورزشی خشن، سنگین و پر آسیب می دانند ولی مسئله این است که آسیب بخش اجتناب ناپذیر تمامی رشته های ورزشی است و فقط مختص این رشته نیست.
مبتدی ادامه داد: یک تصور رایج این است که حتما در کشتی گوش بانوان نیز خواهد شکست منظور آن خشونت در کشتی است، این یک تصور عام و اشتباه است اتفاقا ورزش کشتی به دلیل نیاز به قدرت بدنی بالا و انجام مداوم در بدن بانوان تاثیر مثبت دارد.
وی تصریح کرد: از طرفی این رشته به بانوان احساس قدرت و اعتماد بنفس می دهد، چون به طور معمول نام کشتی به دلیل ویژگی های قدرتی اش همراه با بزرگی است و قطعا برای خانم ها این قضیه و این حس چند برابر است ولی باید این نکته را در نظر گرفت که کشتی در ذات خود افتادگی و تواضع بهمراه دارد.
مبتدی تاکید کرد: مسئله ای که در تمام این سال ها در آموزش برای من مهم بوده است این بود که در کنار اهمیت به قهرمانی منش پهلوانی را در ورزشکاران پرورش دهم.
وی که در تمام دوران مربیگری خود بدون هیچ شهریه ای به آموزش این رشته پرداخته است، اضافه کرد: هم اکنون ده کشتی گیر زن حرفه ای در اراک وجود دارد و نزدیک به بیست تا سی ورزشکار دیگر هم در اراک هستند که این رشته را دنبال می کنند.
مبتدی توضیح داد: این رشته در تمامی شهرستان های استان از جمله شازند و خمین فعال است و یکی از قهرمانان ما مربوط به روستای ده نو خمین است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون استعدادیابی و معرفی این رشته در اولویت کاری قرار دارد، تصریح کرد: در این راستا هفته گذشته سالن کشتی روستای مالک آباد راه اندازی شد.
مبتدی در خصوص محدودیت سنی این رشته گفت: کشتی با کمربند هیچ محدودیت سنی ندارد و هر علاقمندی می تواند آن را در هر سنی دنبال کند و حتی ورزشکاران این رشته نیز می توانند با توجه به شرایط فیزیکی و جسمی شان تا زمانی که می توانند به طور حرفه ای این ورزش را دنبال کنند.
وی با اشاره به رویکرد و نگاه ویژه به استان مرکزی در کشتی بانوان گفت: استان مرکزی همیشه در کنار استان هایی چون لرستان ، البرز و خراسان رضوی یکی از مدعیان این رشته بوده است؛ ولی با توجه به امکانات استان کمتر در خود استان مورد توجه بوده است.
مبتدی توضیح داد: از آنجایی که استان مرکزی یک قطب صنعتی در کشور محسوب می شود انتظار می رود که واحدهای صنعتی از این ورزش حمایت کنند و تیم های خود در این زمینه را فعال کنند.
وی افزود: هم اکنون ده مربی کشتی با کمربند در این استان حاضر هستند که نیاز به سالن و امکانات برای تمرین دارند و چه خوب می شد اگر ارگان ها و سازمان های دارای بودجه و حتی واحدهای صنعتی این تسهیلات را در اختیار این رشته قرار می دادند.
مبتدی گفت: این مسئله از آنجایی خیلی اهمیت دارد که دیده می شود این رشته در استان مرکزی قهرمانی های بسیار بیشتری از تیم های استان های دیگر که تحت پوشش قطب های صنعتی هستند دارد و این ضرورت حضور و حمایت مسئولین در این راستا را بیشتر می کند.
وی تاکید کرد: با وجود همه مسائل در این سال ها حرکت کشتی با کمربند بانوان رو به جلو بوده و قطعا خواهد بود و تیم استان مرکزی هم اکنون در حال آماده سازی خود برای مسابقات قهرمانی و انتخابی تیم ملی در بهمن ماه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.