خانه » جدیدترین » فقر اماکن تفریحی در کنار افزایش ازدحام آلودگی خطر جدی است/همینطور پیش برود همه دیوانه می شویم

فقر اماکن تفریحی در کنار افزایش ازدحام آلودگی خطر جدی است/همینطور پیش برود همه دیوانه می شویم

شنبه ۴ اردیبهشت ۹۵    شماره ۳۳۳

گروه اجتماعی- وقایع استان:
مردم اراک از داشتن تفرج گاهی مناسب محروم هستند و این محرومیت سال ها است که به طرق مختلف عنوان شده است.
روزهای تعطیل به جز چند گزینه انگشت شمار و تکراری جای دیگری برای انتخاب گذران اوقات فراغت وجود ندارد و این قضیه مدت هااست که مورد اعتراض مردم قرار دارد.
هر سال با عنوان شدن بحث تقویت کمی و کیفی تفرج گاه ها طرح های تکراری عنوان می شود طرح هایی مانند تکمیل طرح گردشگری دره گردو و یا ایجاد پارک های تکراری و همواره علت فقر اراک در این رابطه کمبود اعتبار عنوان می شود.
پارک های اراک معمولا زمین مسطح چمن کاری شده به همراه وسایل ورزشی و وسایل محدودی برای بازی کودکان است و دریغ از کوچک ترین خلاقیتی که در پارک ها برای ایجاد نشاط و پویایی بیشتر به کار گرفته شود.
سوال مهم در خصوص تفرج گاه ها و نبود اعتبار این است که چرا سایر شهرها که بعضا مرکز استان و البته صنعتی هم نیستند وضعیت بسیار مناسبی از نظر تفرج گاه ها دارند؟
چهره نازیبای اراک و نبود تفرج گاه مناسب و روزمرگی که این روزها از زندگی شهر نشینی به خصوص شهرها صنعتی جدا نیست همراه با آلودگی هوا مسائلی است که مردم اراک باید تحمل کنند.
اعتراض های مردم کاری از پیش نبرد و مردم اراک نجیبانه این فقر را تحمل می کنند و در مقابل عنوان طرح های تکراری انجام نشده سکوتی نجیبانه اختیار کرده اند تا شاید مسئولین این بار در سکوت مردم چاره ای برای این نیاز اساسی بی اندیشند.
شهردار اراک در رابطه با وضعیت تفرج گاه های اراک به عنوان این مطلب که برنامه هایی برای بهبود وضعیت تفرج گاه ها داریم که اطلاع رسانی خواهد شد اکتفا کرد.
در این رابطه یک جامعه شناس با بیان اینکه یکی از ارمغان های جامعه صنعتی برای انسان امروزی ازدهام جمعیت و به دنبال آن آلودگی هوا، نداشتن آرامش و مشغله های کاری بیش ازحد است، گفت: هر اندازه جوامع صنعتی تر می شود افراد تمایل بیشتری به زندگی کردن در شهرهای بزرگ و پرجمعیت پیدا می کنند.
وی افزود: مسائل و مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ باعث می شود که افراد فرصت کم تری برای آرامش و تفریح داشته باشند.
این جامعه شناس ادامه داد: هر اندازه افراد از آرامش و تفریحات خود کم کند اختلالات روانی و بیماری های جسمی افزایش پیدا می کند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در صورتی که طول عمر و سلامت روانی نسل های گذشته را با نسل فعلی مقایسه کنیم متوجه می شویم که علی رغم بهبود وضعیت بهداشت و تغذیه متاسفانه نرخ میانگین طول عمر پایین تر از گذشته شده است، همچنین شاهد شیوع اختلالات روانی نیز، هستیم.
وی به پیوند ناگسستنی انسان با طبیعت اشاره کرد و افزود: هر اندازه انسان از محیط طبیعی فاصله گیرد از سلامت روانی و آرامش وی کاسته خواهد شد.
این جامعه شناس باطرح این سوال که آیا با توجه به رشد زندگی صنعتی این مراکز به اندازه نیاز افراد در دسترس و آیا تفرج گاه های موجود به استانداردهای جهان نزدیک است، بیان کرد: در صورتی که نگاهی کارشناسانه به گوشه و کنار شهرمان داشته باشیم متوجه فقر تفرج گاه ها در اراک خواهیم شد.
بیرقی ادامه داد: امنیت اخلاقی تفرج گاه ها نکته بسیار مهمی است که متاسفانه وضعیت تفرج گاه ها از این نظر خیلی مناسب نیست.
وی به حضور افراد مصزف کننده مواد مخدر و بزه کار در تفرج گاه ها اشاره و بیان کرد: با این وضعیت این مکان ها نه تنها موجب آرامش افراد نمی شود بلکه استرس آور خواهد بود.
ایـــن جامعه شناس مهم ترین کارکرد این مکان ها را ایجاد سلامتــی روانی در افراد عنوان کرد و افزود: زمـانی که وضعیت روحــی و روانی افرادی که به تفرج گاه ها مراجعه بیشتری دارند مورد بررسی قرار گرفته می شود اغلب شاهد این امر هستیم که افراد استرس کم تری دارند.
بیرقی ادامه داد: این امر در بررسی زندگی افراد ساکن در روستا نیز مشهود است و این افراد اغلب آسایش و آرامش بیشتری دارند که این امر به دلیل در اختیار بودن تفرج گاه های طبیعی و بهره کافی افراد از این مکان ها است.
این جامعه شناس عنوان کرد: با توجه به روزمرگی که افراد به آن گرفتار هستند و نیز کمبود تفرج گاه ها در اراک ان مساله می طلبد که مسئولین نسبت به بهبود شرایط چه به لحاظ کمی و چه کیفی توجه بیشتری داشته باشند.
یکی از اعضای شورای شهر اراک نیز، با بیان اینکه تفرج گاه های اراک با هیچ یک از شهرهای مشابه قابل مقایسه نیست، گفت: به عنوان نمونه شهرهایی مانند سمنان و همدان که به لحاظ جمعیت و وسعت تقریبا مشابه اراک هستند تفرج گاه ها و منظر شهری بسیار مناسب تر از اراک دارند.
اشرف بهادری نابسامانی تفرج گاه ها و منظر شهری اراک را زاییده نبود مدیریت صحیح در این شهر دانست و افزود: اراک فضاهای مطلوبی جهت ایجاد تفرج گاه های مناسب دارد که نبود برنامه منسجم برای ساماندهی این ظرفیت ها سبب شده از این ظرفیت ها به نحو شایسته ای بهره برده نشود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه سال هاست که طرح گردشگری دره گردو مطرح شده مطالعات اجرای این طرح نیز، انجام پذیرفته و مواردی همچون ایجاد تلکابین در این دره نیز عنوان شده اما دریغ از اجرای این طرح که نبود اعتبار از دلایل عدم اجرای طرح مذکور بوده است.
این عضو شورای شهر اراک افزود: همچنین ایجاد اکواریوم و استخر در پارک شهید باهنر نیز از جمله طرح های مد نظر جهت بهبود وضعیت تفرج گاه های اراک بوده است که باز هم به دلیل نبود اعتبار این طرح نیز به مرحله اجرا نرسیده است.
بهادری با بیان اینکه ما در شهر اراک صنایع فعال داریم که البته با رفع آلایندگی نعمتی برای مردم این شهر و استان محسوب می شود گفت: متاسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح از این فرصت ها جهت بهبود فضاهای شهری بهره گرفته نشده است.
وی ادامه داد: ما طی سالیان طولانی فعالیت صنایع در این استان نتوانسته ایم آن ها را مجاب به استفاده از فیلتراسیون مناسب کنیم و با وجود صنعتی بودن جوانان بی کار و افسرده داریم در صورتی که با مدیریت صحیح و بهره گیری از ظرفیت ها نباید امروز شاهد چنین وضعیتی در یک استان صنعتی باشیم.
این عضو شورای شهر اراک با اشاره به پارک بانوان در شهرهایی نظیر ساوه و بروجرد در استان لرستان بیان کرد: ما در بهره گیری از ظرفیت ها توانمند نیستیم و مدیران ما باید به جای غرق شدن در امور سیاسی و خود مشغولی باید به فکر مردم باشند.
بهادری با بیان اینکه وضعیت کنونی اراک شایسته مردم نوع دوست این شهر نیست افزود: متاسفانه اقداماتی که در نظر گرفته می شود به صورت کارشناسی و دقیق نیست مدیر کنونی طرحی را ارائه می دهد و مدیر بعدی خط بطلان بر روی طرح قبل می کشد و طرح جدید ارائه می دهد و این امر به دلیل عدم ارائه کار کارشناسی است چرا که طرح کارشناسی و دقیق را نمی توان رد کرد.
وی به محدوه سنجان و کرهرود و باغ های این مناطق اشاره و بیان کرد: به عنوان نمونه برای بهره مناسب از باغ های این مناطق برنامه دقیق و مشخصی ارائه نشده است.
این عضو شورای شهر خاطر نشان کرد: بهبود وضعیت تفرج گاه ها نیاز به مدیریتی صحیح و همکاری سازمان ها و ارگان ها با مجموعه شهرداری دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.