خانه » جدیدترین » سنگ نگاره های تیمره قربانی استخراج معادن/چگونه ۱۷ هزار سال تاریخ را نابود کردند

سنگ نگاره های تیمره قربانی استخراج معادن/چگونه ۱۷ هزار سال تاریخ را نابود کردند

شنبه ۴ اردیبهشت ۹۵   شماره ۳۳۳

گروه اجتماعی- وقایع استان:
بخشی از سنگ نگاره های تیمره در سکوت چندین ساله با صدای مهیب لودرهای معادن تخریب شد سنگ نگاره های ۱۷ هزار ساله که هرگز تکرار نخواهد شد.
سازمان صنعت، معدن تجارت مجوز بهره برداری از معادن سنگ در نزدیکی سنگ نگاره ها را صادر کـرده است، لودرهای معادن به محدوده سنگ نگاره ها وارد شده و همه سنگ نگاره های محوطه اول را تخریب کرده اند اما این همه ماجرا نیست!
مجوز بهره برداری از معادن به یک باره صادر نشده است و قصه ای چندین ساله دارد که البته از حق نگذریم در جلسه های مکرر این موضوع مطرح و مورد توجه متولیان میراث فرهنگی استان بوده است اما نکته همین جا است که تنها متوجه این مساله بوده اند.
کارشناسان و دغدغه مندان از خطر فعالیت معادن و پیش روی به سمت محدوده سنگ نگاره ها بسیار گفتند اما متاسفانه اقدامی قاطع در این خصوص انجام نشد و برخورد با این قضیه تنها به مطرح شدن در جلسه ها محدود شد تا اینکه سنگ نگاره های محوطه اول بلاخره توسط لودرها تخریب شد.
متخصص نقوش صخره ای در این رابطه گفت: سنگ نگاره های تیمره به دو محوطه اول و دوم تقسیم می شود، سنگ نگاره های محوطه اول در سال ۱۳۸۷ مورد مطالعه قرار گرفت و قدمت سنگ نگاره ها مشخص شد.
محمد ناصری فرد با بیان اینکه قدمت بعضی از سنگ نگاره های محوطه اول به ۱۷ هزار سال می رسید بیان کرد: در خصوص سنگ نگاره های محوطه دوم مطالعات دقیق صورت نگرفته اما از نقوش بر روی سنگ این استنباط می شود که سنگ نگاره های این محدوده به سه دوره قبل از تاریخ، تاریخی و بعد از اسلام تعلق دارند.
وی با اشاره به تخریب سنگ نگاره های محوطه اول افزود: باید در خصوص توقف فعالیت معادن در این محدوده اقدام و از تخریب سنگ نگاره های محوطه دوم جلوگیری شود.
مشاور گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صدور مجوزهای بیش از حد صنایع و معادن جهت بهره برداری از معادن سنگ اطراف سنگ نگاره های تیمره را زخمی بر این آثار تاریخی توصیف کرد و گفت: متاسفانه حفاری هایی که جهت بهره برداری از معادن صورت می گیرد موجب تخریب این آثار شده است.
تقی قاسمی ادامه داد: در منطقه سنگ نگاره های تیمره به هر نقطه ای که نگاه می شود بیش از خود نمایی این نقوش بر روی سنگ، این معادن هستند که خود نمایی می کنند.
این فعال گردشگری با خاطر نشان شدن تخریب بخشی از سنگ نگاره های این محدوده در فرایند جاگذاری و جاده سازی جهت انتقال آب از سرشاخه های دز به استان قم در سال های گذشته یادآور شد: انتقال آب امری ضروری بود اما اعطای این حجم مجوز بهره برداری از معادن در این محدوده جای تعجب و سوال دارد.
قاسمی بیان کرد: از طرفی نقوش نقش بسته بر روی سنگ ها سبب می شود عده ای به تصور اینکه این نقوش به معنای وجود گنچ در این محدوده و یا در دل سنگ است اقدام به تخریب سنگ نگاره ها کنند.
وی در رابطه با گردشگری با محوریت سنگ نگاره گفت: سنگ نگاره ها به خودی خود برای عده ای خاص از گردشگران، جذابیت ویژه دارد اما با ایجاد امکانات و بسترهای مناسب می توان این آثار تاریخی را بهانه ای برای رونق گردشگری قرار داد.
این فعال حوزه گردشگری نبود زیرساخت های لازم را از جمله عوامل عدم جذب گردشگر از طریق سنگ نگاره ها عنوان کرد و افزود: گردشگرانی که به منطقه تیمره وارد می شوند در صورتی که راهنمای محلی نداشته باشند نمی توانند به محل سنگ نگاره دسترسی پیدا کنند و حتی تابلوی راهنمایی نیز جهت معرفی این آثار تاریخی وجود ندارد.
قاسمی گام اول در استفاده مناسب از این آثار تاریخی جهت معرفی و جذب گردشگر را ایجاد نهاد یا تشکلی با این هدف دانست و افزود: باید افرادی به عنوان لیدر جهت معرفی و راهنمایی در خصوص سنگ نگاره ها به کار گرفته شود.
وی در نظر گرفتن برنامه ای منسجم را از دیگر ملزومات این امر عنوان کرد و گفت: باید بسته ای جامع تعریف شود، به این نحو که مناطق و آثار و اماکن تاریخی و مناطق طبیعی از شهرستان خمین در کنار سنگ نگاره در نظر گرفته و در این بسته گنجانده شود.
این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: آماده سازی زیرساخت های لازم و ارائه این بسته های گردشگری به عنوان مثال مناطق گردشگری آبگرم محلات، سنگ نگاره های تیمره، آتشکده خورهه و… به دفاتر گرشگری نقاط مختلف کشور، می تواند فرصت بسیار مناسبی برای رونق گردشگری در کنار بهره مناسب از وجود سنگ نگاره ها را فراهم کند.
قاسمی ادامه داد: استان مرکزی روستاهای بکر مناسبی جهت توسعه بوم گردی دارد و می توان جهت اسکان گردشگران خانه های روستایی را در نظر گرفت و به این طریق بوم گردی نیز رونق می یابد.
این فعال حوزه گردشگری با بیان این نکته که اکثر مردم استان نسبت به آثار تاریخی و منطق گردشگری اطلاعی ندارند افزود: متاسفانه ما از داشته های خود به نحو مطلوبی بهره نبرده ایم با اینکه استان مرکزی مکان های گردشگری بسیاری دارد اما برای تورهای گردشگری کشور ناشناخته است و در این رابطه تبلیغات موثری صورت نگرفته که این یک خلا است.
وی تاکید کرد: مکانی مانند تیمره و سنگ نگاره های این مکان یا هر مکان و اثر تاریخی در صورتی که به حال خود رها شود نمی تواند گردشگران را جذب کند در حقیقت این ظرفیت ها فرصتی است که با ایجاد زیرساخت مناسب و هوشمندانه جهت رونق گردشگری از آن بهره گیریم که این امر به حفظ آثار تاریخی نیز منجر می شود در غیر این صوررت آثار تکرار نشدنی همچون سنگ نگاره ها با تخریب موجه می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.