خانه » جدیدترین » فصل تحول

فصل تحول

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹   شماره ۱۳۵۵

گفتگوی وقایع استان با مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی درباره خدمات جدید این سازمان که رضایت مردم را به همراه داشته است

فصل تحول

در طرح ۳۰۷۰ که از اول آبان ماه آغاز شد، ۳۰ خدمت حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است
ارایه خدمات در سامانه www.eservices.tamin.ir بدون مراجعه به شعب تامین اجتماعی
افزایش ده برابری کمک هزینه پزشکی اروتز و پروتز در بیمه تامین اجتماعی
افزایش کمک هزینه تهیه عینک، دندان مصنوعی و تشک مواج

زهرا مدنی

سازمان تامین اجتماعی در سال ٩٩ با هدف تحول دیجیتال و به منظور توسعه خدمات غیرحضوری (الکترونیکی) خود جهت کاهش مراجعات حضوری به شعب سراسر کشورش گام های بلندی را برداشته است. بدون شک این اقدامات تامین اجتماعی باعث افزایش رضایت مردم خواهد شــد و می تواند الگویی برای سایر سازمان هایی باشد که روزانه با مراجعات حضوری مردم روبرو هستند.
در این باره گفتگویی با علیرضا حسینی مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی که از پاییز امسال به این سمت منصوب شده است، انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان درباره خدمات غیرحضوری این سازمان گفت: سال ۱۳۹۹ در سازمان تامین اجتماعی، سال تحول دیجیتال نامگذاری شده و این سازمان در راستای خدمات غیرحضوری و افزایش رضایتمندی مخاطبان، طرح ۳۰۷۰ را از آبان ماه شروع کرده است. این طرح به این معنی است که ۳۰ خدمت حضوری تبدیل به ۳۰ خدمت غیرحضوری خواهد شد؛ به این ترتیب که خدماتی که در گذشته به کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران در شعبه و کارگزاری های سازمان ارایه می شده، بدون مراجعه افراد به شعب سازمان تامین اجتماعی با مراجعه به سامانه الکترونیکی سازمان به آدرسwww.Eservices.tamin.ir انجام خواهد شد.
علیرضا حسینی افزود: افراد باید با شماره تلفن همراهی که به نام خودشان می باشد در این سایت ثبت نام کرده و شماره حساب بانکی خود را در سامانه وارد کنند تا خدمات به راحتی و به شکل غیرحضوری به آنان ارایه گردد.
وی اظهار کرد: از خدماتی که در این طرح ارایه خواهد شد پرداخت کمک هزینه ازدواج به شکل غیرحضوری است. تا قبل از این به فرد بیمه شده ای که دو سال بیمه را گذرانده بود مشروط به این که برای اولین بارازدواج می کردند، یک ماه حقوق بلاعوض پرداخت می شد. این خدمت پیش از این مستلزم ارائه مدارکی مانند سند ازدواج، کپی شناسنامه دو طرف به شعب بود .لکن از این پس با ارتباط با سازمان با اداره ثبت احوال، به محض اینکه بیمه شدگان ازدواج کنند ثبت احوال به طور خودکار و به تفکیک شعب آمار را برای سازمان ارسال و هر روز بارگذاری شده و سازمان پیام تبریک برای افراد ارسال خواهد کرد و بعد ازین که لیست بیمه در آن ماه آمد کمک هزینه ازدواج از طریق شماره حساب فرد که در سامانه ثبت شده است بدون نیاز به مراجعه حضوری پرداخت خواهد شد.
حسینی گفت: از دیگر کارهای انجام شده در این طرح حذف مراجعه حضوری فرزندان دختر مستمری بگیران است. فرزندان دختر هر شش ماه یک بار باید به سازمان مراجعه می کردند تا وضعیت تاهل شان مشخص شود. این مورد نیز با ارتباط با اداره ثبت احوال به راحتی انجام می پذیرد و نیازی به رفت و آمد افراد نیست.
وی از ابلاغ الکترونیک به عنوان سومین طرح ارایه شده نام برده و افزود:کارفرمایان اگر شماره همراه و آدرس ایمیل خود را به سازمان اعلام کنند و فرم تعهدنامه ابلاغ الکترونیک را پر کنند،کلیه اوراق و ابلاغیه ها حتی مکاتبات ما به صورت الکترونیک برایشان فرستاده خواهد شد.
حسینی افزود: چهارمین طرح ابلاغ مفاصا حساب به واگذارندگان و پیمانکاراست که بدون نیاز به مراجعه به افراد اعلام خواهد شد،پنجمین طرح استعلام وضعیت دریافتی مستمری بگیرو بیمه شده است برای مثال بازنشستگان بیمه می توانند فیش حقوقی خود را از طریق سامانه دریافت و بیمه شدگان نیز می توانند پیرینت سوابق یا دستمزد و شغل خود را در سامانه مشاهده کنند.
مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان از نام نویسی غیر حضوری افراد تبعی بیمه شده به عنوان خدمت دیگری که در این طرح ارایه شده نام برد و افزود: برای مثال افراد در صورت تولد فرزند نیازی به مراجعه به سازمان تامین اجتماعی نخواهند بود و بیمه شدگان اصلی می توانند از طریق سامانه الکترونیکی کد ملی و مشخصات را ثبت کرده و فقط برای دریافت دفترچه بیمه به سازمان یا کارگزاری مراجعه کنند.
حسینی گفت: ثبت درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق از دیگر خدمات می باشد. به این ترتیب که برخی از افرادی که به طور پاره وقت مشغول به کار بوده و از طرف کارفرما به طور مثال پانزده روز بیمه برایشان رد می شود، می توانند حق بیمه باقی روزهای ماه را خودشان واریز کنند که این کار از طریق سامانه قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری نیست.
وی افزود: انعقاد قرارداد بیمه اختیاری از دیگر خدمات غیرحضوری ارایه شده است؛ به این صورت که فردی که حد اقل ۳۰ روز سابقه بیمه داشته و یا دارای کارت پایان خدمت باشد، می خواهد ازین پس شخصا این سابقه بیمه را ادامه دهد، می تواند با وارد شدن به سامانه قرارداد را منعقد کرده و مبلغ را پرداخت کند.
مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان بیان کرد: با اجرای این ۳۰ طرح با همکاری مردم، ۷۰ میلیون مراجعه کننده به سازمان تامین اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد که نتیجه این امر کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت مردم در شرایط شیوع کرونا می شود.
حسینی در مورد برنامه های آتی سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان در تلاش برای حـذف دفترچه های کاغذی است که بایستی برای انجام این کار نسخه الکترونیک در مراکز درمان و مطب پزشکان فراهم شود تا این کار در آینده ای نزدیک صورت پذیرد.
وی در مورد طرح دوشنبه های دیجیتال گفت: هر دوشنبه یک یا چند طرح سازمان تامین اجتماعی رونمایی می شود.
حسینی اشاره کرد: علاوه بر خدمات فوق، امکانات دیگری مانند مشاهده سوابق، مشاهده عناوین شغلی و دستمزد، اعتراض به سوابق موجود، امکان درخواست بازرسی از محل کار، درخواست کمکهای کوتاه مدت مانند غرامت دستمزد و ایام بارداری، محاسبه و اطلاع از مبلغ بازنشستگی و نیز برای مستمری بگیران امکان دریافت و مشاده فیش و حکم حقوقی، صدور گواهی حقوق، و برای کارفرمایان امکان مشاهده بازرسی ها، مشاهده ریز مطالبات، ثبت اعتراض، نامنویسی بیمه شدگان و … و ده ها خدمت دیگر هم در سامانه www.Eservices.tamin.ir فراهم شده است.
علیرضا حسینی مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان در ادامه بیان کرد: یکی از تعهداتی که سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه شدگان دارد، پرداخت هزینه اروتز و پروتز می باشد، یعنی همان وسایل کمک پزشکی مثل عینک و دندان مصنوعی و عصا و سمعک و … که در سال های قبل پرداخت می شد و اما در این سال ها این مبالغ افزایش پیدا نکرده بود، که در آذر ماه امسال این مبالغ ده برابر افزایش پیدا کردند و حتی خیلی از هزینه ها که در گذشته پرداخت نمی شد از این به بعد با ارایه فاکتور و تاییدیه پزشک پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: مثلا برای تهیه عینک ۳۰ هزار تومان و برای تهیه دندان مصنوعی ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می شد که به ترتیب به ۳۰۰ هزار و ۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و برای تشک مواج که قبلا کمک هزینه ای پرداخت نمی شده در حال حاضر کمک هزینه ای به مبلغ یک میلیون و ششصد هزار تومان پرداخت می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.