خانه » پیشنهاد سردبیر » عروسی به کوچه ما هم رسید

عروسی به کوچه ما هم رسید

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹  شماره ۱۳۵۴

تحلیل بازی آلومینیوم اراک و ماشین سازی تبریز در هفته پنجم رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور

عروسی به کوچه ما هم رسید

مهرداد یاری

شاید خیلی ها پیش بینی کرده بودند که آلومینیوم در بازی دوشنبه می تواند ماشین سازی را شکست دهد اما خوشبین ترین هوادار آلومینیوم هم انتظار نداشت تیمی که تا قبل از این بازی هیچ گلی به ثمر نرسانده بود به یکباره چهار گل بزند واقعا که بازی امروز یک هدیه ویژه به هواداران بود. خوشبختانه رسول خطیبی و تیمش نشان دادند که انعطاف بالایی در تغییر سبک بازی خود دارند و برای هر بازی سعی می کنند بر اساس تاکتیک های تیم مقابل، اهداف و نوع بازی شان را مشخص کنند. کادر فنی آلومینیوم پس از آنکه در چند بازی با پنج مدافع، سیستم خود را چیده بودند امروز با چهار مدافع وارد زمین شدند و سعی کردند تا در خط هافبک بازیکن های بیشتری را وارد ترکیب کنند و در خط جلو برتری عددی داشته باشند در طرف مقابل نیز بیاتلو و تیم ماشین سازی نشان دادند که قصد ندارند از اشتباهات خود در بازی های گذشته درس بگیرند آن ها باز هم از همان جایی که ضعف داشتند ضربه خوردند شاید این شکست بتواند یک شوک اساسی و درسی مناسب برای این تیم باشد که در ادامه لیگ بتوانند راه خود را پیدا کنند.
آلومینیوم در بازی روز دوشنبه ترکیب ۴_۱_۳_۲ را انتخاب کرده بود این بهترین تصمیم کادر فنی در این بازی بود چرا که در تقابل با تیمی مثل ماشین سازی باید با هدف پیروزی وارد زمین شد و کادر فنی آلومینیوم هم با انتخاب این سیستم عزم جدی خود را برای کسب پیروزی نشان دادند. بازی خوب شریفات در دفاع راست تنها نگرانی هواداران از خط دفاعی را نیز بر طرف کرد و علاوه بر آن نشان داد که با حضور او، سمت راست آلومینیوم چه در دفاع و چه در حمله می تواند نقطه قوت این تیم باشد. به عقیده نگارند شاهکار امروز کادر فنی، نوع بازی گرفتن از محسن ربیع خواه بود آن ها با کم کردن فاصله ربیع خواه با مدافعین مرکزی بر خلاف بازی های قبلی از ربیع خواه به عنوان یک هافبک صرفا دفاعی استفاده کردند تا این حد عقب کشیدن ربیع خواه هم نفوذ از عمق دفاع را برای مهاجمین ماشین سخت کرد و هم اینکه برای بقیه هافبک ها و مدافعین کناری این اطمینان را به وجود آورده بود که با آزادی عمل بیشتری در فاز تهاجمی شرکت کنند. جلوتر از ربیع خواه سه هافبک بازی می کردند که با دوندگی بسیار بالای خود در تمام طول بازی فرصت های بسیاری را برای گلزنی تیم ایجاد کردند همچنین در فاز تدافعی هیچ گونه فضایی برای بازی سازی به تیم حریف ندادند تا آنجا که بیاتلو مجبور شد هافبک بازی ساز خود ایمان با صفا را در ابتدای نیمه دوم از بازی خارج کند با همکاری خوب خط دفاعی و هافبک ها در بازی امروز توپ به شکل مناسبی به گردش در می آمد و مالکیت توپ به نسبت بازی های گذشته بیشتر شده بود در اختیار داشتن توپ علاوه بر اینکه به تیم کمک می کند با آگاهی و اراده بیشتر بازی کند و حمله های خود را ترتیب دهد بهترین روش ممکن برای خراب کردن بازی ماشین سازی هم بود چرا که این تیم به انجام پرس های شدید علاقه دارد ولی در بازی روز دوشنبه به هیچ وجه نتوانست بازی مورد علاقه خود در فاز تهاجمی را ارائه دهد. جا دارد که از بعضی لحظات خوب خط هافبک در این بازی یاد کنیم مصطفی احمدی در دقیقه ۵ با رد کردن توپ از بالای سر بازیکن ماشین یک دریبل زیبا به نمایش گذاشت او همچنین در دقایق ۱۱ و ۱۹ دو توپ گیری عالی انجام داد و در طول بازی ارسال های خوبی را به روی دروازه ماشین ترتیب داد. محمد علی نژاد نیز علاوه بر دوندگی و جابجایی هایش توانست یک پاس گل نیز بدهد او با ارسالی که از سمت راست انجام داد توانست پاکدل را در موقعیت مُسلم گلزنی قرار دهد. مهدی حسینی نیز مانند همیشه پر تلاش و جنگنده ظاهر شد او نیز با ارسال دقیق توپ روی سر باقرپسند توانست یک پاس گل را به نام خود ثبت کند. در فاز تهاجمی هم دو بازیکن جوان، پر تلاش، تکنیکی و فرصت طلب را به بازی گرفتند که خوشبختانه هم پاکدل و هم باقرپسند هر کدام توانستند دو گل به ثمر برسانند هر دو بازیکن تقریبا در تمام نقاط حساس خط دفاعی ماشین سازی حضور داشتند و مدام در حال دویدن دیده می شدند آن ها با تکنیک خوبی که در کار با توپ داشتند، توانستند هم توپ را بیشتر نگه دارند هم آن را خوب به گردش در آورند و ضربات آخر مطلوبی نیز داشته باشند حرکت زیبای باقرپسند در دقیقه ۲۲ و دریبل چند بازیکن ماشین آن هم در حین حرکت به سمت دروازه این تیم با شوت زیبایی که از پشت محوطه جریمه به سمت چهارچوب زد همراه شد این حرکت باقرپسند بسیار جذاب بود البته شوت او با واکنش دیدنی رضایی دفع شد باقرپسند با کرنری که گرفت توانست به بازی هر دو تیم شوک وارد کند و شروع کننده حملات آلومینیوم باشد.

در بازی ماشین سازی، همان گونه که قبلا در تحلیل بازی های این تیم گفته بودیم ضعف زیادی در بازگشت به حالت تدافعی و همچنین پوشش دادن فضاهای به وجود آمده هنگام از دست دادن توپ وجود داشت که در بازی دوشنبه با آگاهی کادر فنی آلومینیوم این تیم توانست از ضعف های ماشین بهره برده و آنها را له کند حتی آلومینیوم در حالت ایده آل تر می توانست گل های بیشتری هم به ثمر برساند در بیشتر ضد حمله های آلومینیوم تعداد مهاجمین این تیم تقریبا برابر با تعداد مدافعین ماشین سازی بود که این نشان از عدم بازگشت سریع هافبک های ماشین سازی دارد از طرفی در صحنه هر چهار گل، مهاجمین آلومینیوم فضای مناسبی برای گلزنی داشتند و از طرف مدافعین ماشین تحت فشار قرار نگرفته و به راحتی ضربه های آخر خود را می زدند. همچنین گفته بودیم که اگر آلومینیوم عقب نکشیده و دست به حمله بزند با وضعیت دفاعی مطلوبی که آلومینیوم دارد مهاجم های ماشین سازی نمی توانند خلق موقعیت کرده و به گل برسند که در بیشتر دقایق بازی نیز همین اتفاقات رخ داد به جز در دقایق پایانی که ماشین سازی برای اعاده حیثیت پیش کشیده بود و اتفاقا در همان دقایق نیز به گل رسید. هر چند که در لحظه به ثمر رسیدن گل ماشین سازی، شش بازیکن از آلومینیوم در آن منطقه حضور داشتند و بهتر آن بود که برای قدر دانی از حسین پورحمیدی و کمک کردن به او در حفظ رکورد گل نخوردندش، اجازه شوتزنی به فرزاد محمدی را نمی دادند.
اگر نخواهیم فقط به نکات مثبت پر تعداد آلومینیوم بپردازیم باید به چند ضعف در بازی روز دوشنبه تیم نیز اشاره کنیم اساسی ترین مشکل ناتوانی تیم در حرکت دادن توپ در میانه زمین و پشت محوطه جریمه حریف بود هنگامی که توپ در اختیار بازیکنان آلومینیوم قرار داشت بازیکن ها مدام آن را به کناره ها برده و قصد داشتند با ارسال از کناره ها خلق موقعیت کنند در حالی که حرکت از مرکز و رساندن آن به پشت محوطه جریمه حریف به خلق موقعیت های بیشتر کمک می کند همچین با ایجاد تنوع در خلق موقعیت می توان خط دفاعی تیم مقابل را راحت تر از پیش رو برداشت و به گل رسید. آلومینیوم در هر دو نیمه پس از پایان موج حملات و زدن گل، به تیم دیگری تبدیل می شد و توپ را در اختیار حریف قرار می داد هر چند که آلومینیوم با توجه به اینکه تاکنون در بازی های گذشته پیش نیوفتاده و تجربه حفظ برتری خود را نداشت این عقب نشستن طبیعی به نظر می رسید اما آن ها باید بدانند که بقیه تیم ها به اندازه ماشین سازی کم خطر نیستند و برای حفظ برتری خود باید بتوانند بیشتر توپ را به گردش در بیاورند تیم حریف هر چه کمتر صاحب توپ باشد کمتر هم می تواند موقعیت بسازد و گل بزند.
آخرین کار مثبتی که کادر فنی آلومینیوم انجام داد به بازی فرستادن بازیکن هایی بود که تا کنون کمتر بازی کرده یا اصلا بازی نکرده بودند در میان یاران تعویضی امیر نوری در چند صحنه که صاحب توپ شد شمه هایی از یک بازیکن تکنیکی و طراح را از خود به نمایش گذاشت شاید او با تلاش مضاعف در آینده بتواند مشکل آلومینیوم درمورد نبود یک بازیکن طراح را حل کند. خوشبختانه می شود در تیم آلومینیوم نشانه های پر رنگی از یکدلی و اتحاد و دوستی مشاهده کرد پیشرفت های آلومینیوم طی چند بازی گذشته بدون وجود چنین اخلاق تیمی قطعا امکان پذیر نبود. در انتها جا دارد از رامتین سلیمان زاده و شاهین توکلی دو مدافع وسط آلومینیوم، پوریا آریا کیا مدافع چپ و همچنین حسین پورحمیدی دروازبان شایسته تیم قدردانی ویژه به عمل آورد که با تلاش و غیرت فراوان بازی های کم نقصی را از خود به نمایش گذاشته و باعث دلگرمی اعضا تیم و هواداران شده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.