خانه » پیشنهاد سردبیر » فریاد اعتراض ساکنین مسیر طرح ۵۵ متری بلند شد/ابطالش کنید و خلاص/اهالی منطقه دلایل مخالفت خود را با طرح مطرح کردند

فریاد اعتراض ساکنین مسیر طرح ۵۵ متری بلند شد/ابطالش کنید و خلاص/اهالی منطقه دلایل مخالفت خود را با طرح مطرح کردند

پنجشنبه ۱۶ دی ۹۵ شماره ۴۹۹
وقایع استان
طرح ۵۵ متری سابق و ۵۸ متری فعلی به یکی از شهره ترین پروژه های شهری استان تبدیل شده است. این طرح با وجود گذشت سالها از تصویب آن همچنان ناتمام مانده و نارضایتی مردم از این بابت را به حد خود رسانده است، از سال ۱۳۸۳ در شهرداری در دستور کار قرار گرفت ولی از قرار مسئولین زیاد آن را جدی نگرفته اند! این طرح از میدان ولی عصر (عج) تا پل سوم شعبان (پل فرنگی) در خیابان میرزای شیرازی، به طول دو هزار متر جانمایی شده است. رییس شورای شهر اراک در یکی از آخرین اظهار نظرهایش درباره این طرح گفت: اجرای طرح ۵۸ متری اراک ( بزرگراه امیرکبیر) که در ابتدا ۵۵ متری طراحی شده بود اما به دلیل برخی تغییرات به ۵۸ متری افزایش یافت اما هنوز در اذهان عمومی به عنوان طرح ۵۵ متری معروف است، گره گشایی شد.
وی بیان کرد: چند سال است که اجرای طرح ۵۸ متری به دلیل حجم بالای اعتبار، مسکوت مانده و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این طرح در شورای سرمایه گذاری استان مرکزی مطرح و با کارکارشناسی، قراردادی به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال برای تملک و اجرای طرح با یک سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور منعقد شد.
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: اجرای این طرح با مشارکت این سرمایه گذار در شورای شهر تصویب و به تایید فرمانداری اراک نیز رسید.
تاج آباد عنوان کرد: هم اینک این طرح در انتظار انتقال پول سرمایه گذار از خارج از کشور است و در این راستا نیز هماهنگی های لازم با بانک مرکزی صورت گرفته و به محض انتقال سرمایه، کار تملک و اجرای این طرح آغاز می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اسفند ماه سال گذشته درباره طرح ۵۸ متری بیان داشت: ستادی با عضویت این معاونت، دادستانی و فرماندار شهرستان اراک، مدیران کل دفتر فنی استانداری، راه و شهرسازی، امور اقتصاد و دارایی، ثبت اسناد و املاک استان، شهردار و رییس شواری اسلامی و همچنین شهردار منطقه دو اراک برای پشتیبانی و نظارت بر روند اجرایی پروژه امیرکبیر شهر اراک تشکیل شده است.
وی ادامه داد: برای ترغیب مردم به همکاری بیشتر جهت بازگشایی مسیر دو کیلومتری اجرای طرح، باید عملیات تخلیه و تخریب ساختمانهای متعلق به دستگاههای اجرایی و شهرداری با جدیت و در اولین مرحله از اجرای طرح انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی بیان کرد: در روزهای باقیمانده از سال جاری مقدمات کار شامل انتخاب کارگزار و فراخوان مشارکت سرمایه گذاران و پیمانکاران صورت می گیرد و اردیبهشت ماه سال آتی عملیات اجرایی طرح آغاز می شود.
شهردار اراک مدتها قبل درباره این طرح و مزایای آن گفته بود: این طرح، دسترسی محلی و کلی را دنبال می‌کند و از طریق احداث پارکینگ‌های متعدد مشکل ترافیکی نیز در این حوزه بروز نخواهد کرد.
در کنار مزایا ومعایب این طرح نکته ای که برای مردم حائز اهمیت است چرایی تاخیر در ساخت آن پس از گذشت نزدیک به ۱۳ سال است. مردمی که در محدوده اجرای طرح قرار دارند اما بیشترین گله را از مسئولین می نمایند.
اخیرا ساکنین محدود طرح با نگارش نامه ای با بیان اینکه تاکنون پس از ۱۳ سال با مراجعات و مکاتبات مکرر به شهرداری و ارگانهای ذیربط شاهد اجرایی شدن طرح نبوده اند درخواست کرده اند در راستای پاسخگویی مسئولین و ابطال طرح و رساندن صدای اعتراض مردم منطقه در جهت رفع بلاتکلیفی چندین ساله اقدامات لازم صورت بگیرد.
اهالی مسیر طرح ۵۸ متری (۵۵ متری سابق) رییس شورای شهر را هم خطاب قرار داده اند و گفته اند: پیرو مکاتبات قبلی طرح ناموفق ۵۵ متری امیرکبیر قبل از کلانشهر شدن اراک توسط مدیران غیر بومی و ناآشنا به منطقه با افق مطالعاتی کوتاه مدت و روزمره بعنوان مُسکن ترافیکی در هسته ی مرکزی شهر پیشنهاد شده بود. ولی با معوق شدن مهلت قانونی آن و تعلل ۱۳ ساله مسئولین ذیربط تاکنون بدلایل مختلف اجرایی نشده است که از آن جمله می توان به این دلایل اشاره نمود: عدم توفیق مدیریت ارشد استان و معاون هماهنگی امور عمرانی وی و شهرداری در جذب بودجه های ملی و عمرانی و مشارکت سرمایه گذاران. بی تفاوتی ارگانهای مرتبط نسبت به حقوق شهروندان ساکن در این مسیر. عدم پیگیری مجدانه شورای شهر فعلی و سابق.
اهالی منطقه در این نامه درخواست کردند که در راستای اجرای ضرب العجل و قطعی طرح فوق طبق بازه زمانی مشخص با ارگانهای مسئول هماهنگی لازم مبذول وگرنه نسب به ابطال یا مسیر جایگزین آن سریعا اقدام گردد.
اهالی با صراحت بیان کردند: در صورت عدم پاسخگویی حدود ۱۸۰۰ خانوار این منطقه که بلاتکلیف بوده و دچار زیان های مالی و روحی عدیده ای شده اند و از اعمال حقوق مالکانه خود اعم از فروش و یا احداث بنا محرومند از طریق مراجع قضایی اقدام خواهند کرد.
این همشهریان همچنین یادآور شده اند که این طرح توجیه فنی و شهرسازی ندارد و از لحاظ اقتصادی نیز بدلیل نداشتن حریم مناسب و عدم اختصاص بودجه کلان ملی و عمرانی مستمر به صرفه نیست.
متاسفانه طرح های عمرانی و پروژه های شهری در اراک و استان کم نیستند که مانند این طرح نارضایتی مردم را به همراه داشته اند. بی شک هدف از اجرای این طرح ها رضایت و آسایش مردم است و در غیر اینصورت دلیل برای اجرای آن نیست. حال مشخص نیست پس از این سالها سرانجام مردم باید شاهد چه تدبیری از سوی مسئولان باشند. وقایع استان در اینجا اعلام آمادگی می نماید تا پاسخ هر کدام از مسئولین به درخواست مردم را در روزنامه منتشر نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.