خانه » پیشنهاد سردبیر » عزم احزاب برای جلوگیری از ورود دوباره افراطیون به مجلس/پایان فصل خزان بهارستان/تندروها به بهارستان نمی روند

عزم احزاب برای جلوگیری از ورود دوباره افراطیون به مجلس/پایان فصل خزان بهارستان/تندروها به بهارستان نمی روند

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴     شماره ۳۲۳

گروه سیاسی- وقایع استان:
مجلس جایگاه بسیار مهمّی است؛ خانه‌ی ملت است؛ مجلس محل مدنیت و تبلور آرای مردم است ، تجلّی گاه عزّت و تأمین‌کننده‌ی منافع عمومی است و نقش اساسی در برقراری حکومت قانون و سر و سامان دادن اوضاع مملکت دارد و می‌تواند سدّ مستحکمی در برابر تعرّض دشمنان و طمع‌ورزی بیگانگان باشد، به همین جهت جایگاهی بسیار با اهمیت دارد و انتخابات مجلس شورای اسلامی مسأله‌ی بسیار مهم و اساسی و تعیین‌کننده‌ای است و مردم جامعه در ارتقاء یا تنزل جایگاه مجلس نقش موثری دارند.
بنابراین برگزاری هر دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و تغییر در اکثریت و اقلیت حاکم بر آن می تواند تحولات مهمی در عرصه ی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را به همراه داشته باشد.
در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی با دوقطبی شدن سیاسی جامعه گروه‌های سیاسی مختلفی اعم از نیروهای خط امام، جناح راست، جناح چپ، مجمع روحانیان مبارز،اصلاح طلب، اصولگرا و… بر روند انتخابات مجلس تاثیر گذاشته و در مجلس حضور یافتند و اکنون در آستانه دهمین انتخابات هر یک از این احزاب تلاش دارندکرسی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی را از آن خود کنند.
تلاش برای گرفتن قدرت از تندروها
اما در کنار افزایش فشارهای اقتصادی، مشکل اشتغال و بیکاری، مشکلات معیشتی و کشف سریالهای اختلاسی در کشور، تحمل برخی رفتار های تند از جمله پرتاب کردن لنگه کفش، ناسزا گفتن، ضرب و شتم و داد و فریاد در خانه ملت آن هم توسط نمایندگان مردم گویی بسیار سخت است و غیر قابل تحمل شده تا جایی که احزاب و تشکل هایی که تا دیروز هر کدام ساز ناکوک خود را کوک می کردند امروز در سایه تعامل و ائتلاف تلاش دارند عزم خود را جزم کنند و با پشتیبانی آحاد جامعه و با برنامه ریزی نگذارند افراطیون و تندروها به مجلس راه یابند تا دیگر بار زخم ها و ضربه هایی که از حمایت تندرو ها خورده اند تکرار نشود.
از سوی دیگر نیز مردم با توجه به شرایط معیشتی و افزایش اختلاسها و … از شعارهای تند و افراطی خسته‌اند و دنبال سیاست‌بازی و شعارهای تند سیاسی نیستند و این خود تاییدی بر ضرورت دوری از افراط و تفریط در مجلس دهم و شاید باز شدن راه برای میانه روها و اعتدالیون است.
در آستانه دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، تکاپوی احزاب برای شناسایی نامزدهای همسو، با هدف معرفی در فهرست‌های انتخاباتی یا تعامل برای ائتلاف افزایش یافته است. بی‌شک نقش احزاب را در توسعه سیاسی نمی‌توان نادیده گرفت.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون عمرهشت دوره از مجالس سپری شده و در آخرین سال فعالیت نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سر می بریم و کمتر از دو ماه به برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و در کنار تلاشهای حزبی و طبیعی برای کسب کرسی های نمایندگی نکته قابل توجه، تلاش جریانها برای اینکه در کلان و کلیت مجلس کار دست تندروها و رادیکال‌ها چه تندرو افراطی اصلاح‌طلب یا افراطی اصولگرا نیافتد و بار دیگر به خاطر خودخواهی‌ها، خودمحوری‌ها و هنجارشکنی‌های تندروها هزینه های سنگین به کشور و مملکت وارد شود.
با توجه به اینکه تغییر فضای سیاسی کشور به سمت انتخابات در چارچوب قوانین و مقررات، یکی از مهم‌ترین وظایف احزاب و تشکل‌هاست و اگر حزب کارکرد واقعی و اصیل خود را داشته باشد، احتمال وقوع فساد‌های سیاسی، زدوبند‌ها و سایر رفتارهای مغایر با قانون کاهش می‌یابد باید توجه داشت که تحرک انتخاباتی احزاب می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد نشاط سیاسی داشته باشد.
به همین منظور نیز در بررسی نقش احزاب و تکالیف تشکلهای سیاسی و بیان برنامه های انتخاباتی و افزایش مشارکت سیاسی مسئولین برخی احزاب استان در میزگردی تخصصی در دفتر خبرگزاری ایرنا دیدگاه های خود را به بحث و نظر گذاشتند.
خروج افراد تندرو از گردونه حمایت
حجت الله جودکی مسئول جامعه اسلامی فرهنگیان استان مرکزی گفت: در گذشته برخی از افراد اصولگرا و اصلاح طلب که به عنوان نماینده مجلس مورد حمایت احزاب قرار گرفته و انتخاب شدند در مسیر مردم حرکت نکردند و آسیبهایی به اعتماد مردم زدند که تشکل جامعه اسلامی فرهنگیان تلاش مضاعفی برای رسیدن به نامزدهای اصلح را در دستور کار خود قرار داده است.
وی گفت: انتخاب اصلح صرفا فرد اصلاح طلب یا اصولگرا نیست و این تشکل تلاش دارد در برنامه ریزی برای انتخابات آتی افراد تندرو را از گردونه حمایت خارج و از فرد اصلح و معتدل حمایت کند.
مسئول جامعه اسلامی فرهنگیان استان مرکزی با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده است که اصلاح طلبان و اصولگرایان بر اشتراکات هم تکیه کنند و افرادی را در گردونه رقابت حمایت کنند که به مشی اعتدال نزدیک باشند گفت: باید شرایط به گونه ای پیش برود که جریان های تندرو و کندرو منزوی شوند.
جودکی با بیان اینکه احزاب و تشکل های سیاسی حلقه واسطی بین مردم و مسئولان هستند و باید با برنامه در موضوعات مختلف جامعه مداخله گری داشته باشند گفت: احزاب و تشکل های سیاسی استان باید در کنار هم باشند و با تقویت آستانه تحمل منصفانه و دلسوزانه در مسائل استان مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه جامعه اسلامی فرهنگیان تشکلی اصولگرا، حامی ولایت فقیه و ارزش های اسلامی است که برای بزرگان نظام از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی جایگاه ویژه ای قائل است و هرگونه افراطی گری، تخریب و بی اخلاقی به ویژه نسبت به شخصیت های کلان نظام را سمی مهلک می داند و می کوشد از تندروی بپرهیزد گفت: چارجوبی برای انتخاب نامزد مورد حمایت این تشکل در بین گروه های اصولگرای معتدل ترسیم شده که مولفه های متنوعی را در صلاحیت فردی، اعتقادی، رفتاری، مقبولیت و کارآمدی و سیاست ورزی دارد و جلسات نقد و ارزیابی افراد احتمالی لیست در دست انجام است.
دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری دراستان مرکزی با اشاره به اینکه سوق دادن مردم به انتخاب آگاهانه و حضور حداکثری با نمایندگی تمامی گروه های فکری موجب می شود که در عرصه رقابتی سالم، بهترین ها به مجلس بروند و کرسی های آن را تصاحب کنند اظهار داشت: بیدارسازی آرای خفته مردم، تشویق و ترغیب به حضور آگاهانه در پای صندوق های رای با استفاده از شیوه های گوناگون و ارائه لیست مناسب از شایسته ها را از برنامه های این تشکل برشمرد .
وی تصریح کرد: این تشکل اگر چه به عملکرد دولت یازدهم و برخی مسائل نظیر انتصاب مدیریت های یک سویه در استان انتقادهایی دارد، ولی تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا دلزدگی که در دولت های نهم و دهم از آسیب اقتصادی، اخلاقی و اعتمادسازی به بدنه مدیریتی کشور وارد شده زدوده شود و بیشترین حضور مردم در پای صندوق های رای رقم بخورد چرا که اعتقاد ما بر این است که حتی یک برگ رای یک برگ برنده است و نقش تعیین کنندگی برای کشور دارد.
بستن میدان برای اهالی رانت و فساد
خسرو رضایی دبیر حزب مردم سالاری استان مرکزی نیز با اشاره به کوتاهی مراجع نظارت و نمایندگان مجلس نهم در پیشگیری ازفسادها گفت: یکی از ضعف های مهم مجلس شورای اسلامی نظارت کمرنگ بر عملکرد برخی وزارتخانه ها و مسئولان در دولت های نهم و دهم بود که موجب رقم خوردن اختلاس های سریالی و فسادهای جدی اقتصادی در کشور شد و این فسادها باعث آسیب دیدن شدید به اعتماد مردم و افکار عمومی شد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد و اعلام حمایت از افراد شایسته مهمترین اهداف حزب مردمسالاری است گفت: باید احزاب و رسانه های جمعی و گروه های مرجع فکری و نخبگان بکوشند تا حضور خوب مردم در باب صندوق ها رقم بخورد و نمایندگان خوش فکر، لایق، پاکدست، شایسته و مورد اطمینان کرسی نشستن خانه ملت شوند و میدان برای اهالی رانت و فساد بسته شود.
عضو هیات رئیسه شورای اصلاحات استان مرکزی بیان داشت: حزب مردم سالاری با توجه به شرایط موجود اقتصادی ، بحران بیکاری به ویژه در بین دانش آموختگان مطالبات خود را بر حل مسایل معیشتی و اقتصادی گذاشته و در معرفی نامزدهای رسمی خود نیز به دنبال افرادی توانمند برای حل این مشکلات است.
رضایی افزود: برنامه این حزب در انتخاب نامزدها در سه سطح تعریف شده که سطح اول نامزدهای طلایی هستند که در سراسر کشور ۶۰ نفر نام نویسی کرده و همگی مورد وثوق شورای سیاستگذاری و هماهنگی اصلاحات می باشند، سطح دوم، گزینه های نقره ای هستند که عضو حزب نیستند ولی در شورای اصلاحات مورد تایید و تاکید می باشند و لایه سوم نیز نامزدهای جبهه اعتدال است که در شرایطی که در حوزه های انتخابیه از دو سطح قبل نامزدی نباشد از نامزدهای مورد وثوق تشکل های اصولگرا و اصلاح طلب همسو با دولت تابع ساختاری که در شورای سیاستگذاری اصلاحات و خرد جمعی مورد تایید قرار گرفته، انتخاب می شوند.
وی با تاکید بر اینکه رسالت ملت ایران در برهه کنونی تشکیل یک مجلس همسو با دولت و توانمند است گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و بحران بیکاری و حضور جوانان بیکار تحصیلکرده می بایست مجلس آینده از کارشناسان اقتصادی با رویکرد حل معیشت کمک بگیرد.
دبیر حزب مردم سالاری استان مرکزی بهترین راه پاسخگویی به برخی کارشکنی ها و نقدهای غیر منصافانه به عملکرد دولت و برخی اتفاقهای رخ داده در مجلس نهم را حضور آگاهانه مردم در انتخابات پیش رو و هوشیارانه رای و پاسخ دادن عنوان کرد.
افرادی که قابلیت پاسخگویی به نیازها را دارند به مجلس بروند
علی حسین محمدی رئیس شورای انجمن اسلامی معلمان استان مرکزی نیز با تاکید بر اینکه تلاش داریم نیروهای حامی دولت و توانمند اصلاح طلب را حمایت کنیم تا به مجلس بروند و قابلیت پاسخگویی به نیازها و همراهی با دولت را داشته باشند گفت: این تشکل یکی از اعضای شورای سیاستگذاری و هماهنگی احزاب اصلاح طلب استان مرکزی است و با حضور فعالانه در این شورا سعی دارد مشی و استراتژی های اصلاحات را در انتخابات داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه این تشکل در تمامی انتخابات با ساز و کارهای حرفه ای و هدفمند در عرصه بوده و در ساختار اصلی ستادهای انتخاباتی حضور فعال داشته است و بسیاری از نمایندگان مطرح راه یافته به مجلس در ادوار مختلف از چتر حمایتی فرهنگیان بهره برده اند گفت: این تشکل برای انتخابات هفتم اسفند ماه جاری نیز به دنبال خرد جمعی با مجموعه اصلاح طلبان استان در سایه سیاست ها و راهبردهای ترسیم شده کلان کشور است
رئیس شورای انجمن اسلامی معلمان استان مرکزی با تاکید بر اینکه بیشتر فعالیت های انتخاباتی را تشکل ها و احزاب حمایت می کنند ابراز امیدواری کرد در این دوره نیز احزاب به وظیفه اصلی خود که ایجاد شور و نشاط و ترغیب مردم به حضور در پای صندوقهای رای است عمل کنند.
محمدی انتخابات را فصل کلیدی در ساختارسازی احزاب عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به نقش آفرینی احزاب در عرصه انتخابات احیای مجدد خانه احزاب توسط دولت یازدهم که در سایه غفلت دولت نهم و دهم در استان مرکزی تعطیل شد، امری ضروری است تا باتحقق این مهم بستر های مورد نیازبرای فعالیت های حرفه ای حزب و نشاط و بلوغ سیاسی جامعه فراهم شود.
وی یادآور شد: انجمن اسلامی معلمان استان مرکزی در ۱۰ شهرستان استان شورای مرکزی و هسته تشکیلاتی دارد و همگی با برنامه ریزی آماده اند در حوزه انتخابیه برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در عرصه باشند.
اجازه موج سواری به فرصت طلب ها ندهیم
حسن جعفری رئیس جبهه ایستادگی ایران اسلامی شاخه استان مرکزی گفت: این جبهه معتقد است نظام همواره از اصلاح طلب و اصولگرای تندرو ضربه خورده است و احزاب باید تلاش کنند در سایه همدلی اتحاد و احترام علاوه بر معرفی فرد اصلح به مردم فضا را برای موج سواری فرصت طلبها بر روی احساسات مردم و معامله و خرید رای از شیوه های غیر منطقی ببندد.
وی با بیسان اینکه احزاب و گروه های سیاسی کاتالیروز اهداف نظام و مردم هستند و باید در انتخابات از کسانی حمایت کنند که پس از راهیابی به مجلس پاسخگو، اثرگذار باشد اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی باید اعتدالگرا و منصف باشد و نقد منصفانه و نظارت قوی را سرلوحه خود قرار دهد.
دبیر انجمن اسلامی پزشکان استان مرکزی با تاکید بر تکلیف سنگین احزاب و گروه های سیاسی گفت: جبهه ایستادگی ایران اسلامی متشکل از ۱۴ تشکل اصولگرا و حامی ولایت فقیه و ارزش های نظام است که همگی مشی اعتدالی دارند و در انتخابات پیش رو نیز رسالت خود را بر ترغیب مردم برای حضور آگاهانه در پای صندوق های رای ترسیم کرده است.
دکتر جعفری یادآور شد: تشکل های اصولگرای اعتدالی در جبهه ایستادگی فعالیت انتخاباتی خود را از سال ۹۰ شروع کردند و همگام با جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت های ائتلافی خود را انجام دادند که شیوه به کاررفته، پاسخ خوبی داشته و چندین بار نیز در کشور از این برنامه ها تقدیر شده است.
رئیس جبهه ایستادگی ایران اسلامی شاخه استان مرکزی گفت: اصولگرایان اعتدالی به دنبال مجلس تخصصی، توانمند و همراه با دولت هستند و در لیست خود رایزنی را با کسانی آغاز کرده که زیر پرچم ولایت فقیه با پایبندی به ارزش های اسلامی و انقلابی در نهایت سلامت و با بهترین کارآمدی باشند.
جریان های افراط گرایی در کشور باید منزوی شوند
تقی حسینی دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان مرکزی نیز با بیان اینکه در انتخابات پیش رو آنچه که مهم است مشارکت پر رنگ مردم و معرفی نیروهای توانمند و صلاحیت دار است گفت: باید کوشید افراد افراطی و سیاست زده از دایره حمایت احزاب خارج شوند.
وی با تاکید بر اینکه جریان های افراط گرایی در کشور باید منزوی شوند ابراز امیدواری کرد: در انتخابات پیش رو امیدواریم مجلسی شکل بگیرد که افزاط اصولگرایی و اصلاح طلبی در آن نباشد .
دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان مرکزی تصریح کرد: احزاب باید تلاش کنند در انتخابات پیش رو فضای آرامش در جامعه حاکم و هیچ درگیری و نزاع سیاسی رخ ندهد و در سایه همدلی و وحدت مردم ایران بار دیگر مشارکت سیاسی آگاهانه را به نمایش بگذارند.
وی وظیفه مردم، احزاب و نخبگان سیاسی را حضور و مشارکت در پای صندوقها و رای دادن به بهترین ها عنوان کرد و بیان داشت: باید به افرادی رای داد که زیر چتر روحانیت و ولایت فقیه حرکت کنند و از منافع و ارزشهای ملت حمایت کنند و در صورت ورود به مجلس از اظهار نظرهای افراطی و تند پرهیز کنند .
حسینی ادامه داد: انتظار احزاب و تشکل ها از هیات های نظارت این است که نگاه مثبت برای حضور سلایق مختلف سیاسی در دایره رقابت های انتخاباتی داشته باشند تا هر ایرانی متعهد بتواند حق انتخاب بهترین ها در چارچوب فکری خود را داشته باشد.
تاکید بر اعتدال، استراتژی حزب کارگزاران
عباس لعل بار، دبیر حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی در استان مرکزی با تاکید براینکه حزب کارگزاران در انتخابات پیش رو استراتژی خود را اتحاد با اصلاح طلبان و تاکید بر اعتدال پیش بینی کرده است گفت: تلاش حزب در کسب حداقل ۳۰ درصد کرسی های نمایندگی مجلس استان توسط جوانان و زنان خوش فکر و متعهد و متخصص است.
وی با بیان اینکه رویکرد این حزب بر فعالیت حزبی تاثیر گذار و تربیت و کادر سازی است و تلاش دارد این مهم را به خوبی پیش ببرد گفت: اعتقاد این طیف سیاسی بر این است که مجلس دهم مجلس متخصص و تکنوکرات خواهد بود.
دبیر حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی در استان مرکزی مهمترین نقش احزاب را افزایش مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و بیان داشت: متاسفانه در کشور ما احزاب جایگاه و نقش اصلی خودرا در انتخابات ندارد.
لعل بار با اشاره به اینکه یکی از مولفه های مشارکت هدفمند در انتخابات ایفای نقش احزاب و گروه های سیاسی است، بر ضرورت ارایه برنامه های حزبی و آگاهی دادن به مردم در انتخاب افراد اصلح تاکید کرد.
دبیر حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی در استان مرکزی گفت: حزب کارگزاران سازندگی از احزاب باسابقه اصلاح طلب است که در انتخابات مختلف نقش افرینی کرده و در انتخابات هفتم اسفندماه جاری نیز بر اساس سیاست های کلی این حزب شناسایی نیروهای جوان و حمایت نامزدهای زن ثبت نامی در سرلوحه کار قرار دارد.
مجلس صالح ، قوی و سالمم آرزوست
این یک حقیقت است که یک مجلس صالح و سالم و قوی میتواند بر عملکرد همه‌ی دستگاه‌های کشور، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و .. اثر بگذارد، اما ساختن این چنین مجلسی شاید جز آمال و آرزوها و خواب هایی است که احزاب، نخبگان و مردم همواره دوست دارند برای آینده ببینند، چرا که در سایه بسیاری از ضعف ها و نبود زیر ساختها چنین مجلسی شاید رویایی باشد.
چرا که حتی فعالیت احزاب سیاسی موجود در جامعه بیشتر کارکرد مقطعی دارند تا دائمی و احزاب در کشور ما فقط در مواقع انتخابات حضور دارند، و خیلی به ندرت پیش می آید که اجماع همگانی بر روی یک کاندیدا برای ورود به جلس رخ دهد یا آرای مردم بدون احساسات و با انتخاب آگاهانانه صورت پذیرد که امید می رود شرایط مطلوب انجام فعالیت حزبی و احزاب سیاسی فراهم و احزاب ارزش ها، هنجارها و رویه های سیاسی را به مردم آموزش دهند و با رشد فرهنگ سیاسی مردم بیشتر در عرصه سیاست فعالیت نماید تا ملت خانه ای قوی،صالح و سالم و بدور از افراط و تفریط داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.