خانه » پیشنهاد سردبیر » طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در دوره چهارم شورای شهر اراک بزودی کلید می خورد/در جستجوی ۶۳ میلیارد

طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در دوره چهارم شورای شهر اراک بزودی کلید می خورد/در جستجوی ۶۳ میلیارد

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۷۳

***

وقایع استان

علی امیدی

***

صحن رسمی شورای شهر اراک برگزار شد و اعضای شورای شهر درباره بودجه شهرداری و تحقیق و تفحص از شهرداری بحث و گفتگو کردند. دکتر کاوه فلک افلاکی رئیس شورای شهر اراک در این جلسه با بیان اینکه تنها ۴۰درصد از بودجه ٩۶ شهرداری اراک تا پایان محقق خواهد شد، اظهار داشت: بودجه سال ٩۶ شهرداری اراک ۵٨۴ میلیارد تومان بوده است که ۴۶٠ میلیارد آن عمرانی و ما بقی جاری است و با احتساب بودجه سازمان ها این بودجه به رقمی بالغ بر ۶٠٠ میلیارد تومان رسید.
دکتر فلک افلاکی افزود: شهرداری اراک در سال گذشته دارای ١۴ سازمان بوده است که با ادغام و تغییرات ساختاری در شهرداری در حال حاضر ٩ سازمان فعال است و سازمان فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری نیز در آستانه آغاز به کار است.
فلک افلاکی با تاکید بر اینکه بسیاری از کلانشهرها امروز براساس چشم انداز ٢٠ ساله و برنامه پنج ساله بودجه ریزی انجام می دهند، بیان کرد: مهمترین هدف بودجه ریزی در مجموعه شهرداری بهبود شاخص های شهری است و لازم است برای بهبود شاخص های شهری کلانشهر اراک بودجه ریزی انجام گیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بودجه شهرداری اراک در سال گذشته و سال جاری محقق نشده است باید بودجه ریزی با رویکرد واقع بینانه و روشی درست دنبال شود.
رئیس شورای شهر اراک با اشاره به تامین بخشی از درآمدهای به واسطه عوارض ساخت و ساز و نوسانات موجود در این راستا باید منابع درآمدی پایدار برای شهر اراک تعریف شود، اظهار کرد: با توجه به نوسانات اقتصادی موجود در کشور و استان مرکزی باید طرح های عمرانی نیمه تمام به منظور جلوگیری از اتلاف هزینه ها در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به توان درآمدزایی سازمان های تابعه شهرداری اراک بر برنامه ریزی دقیق جهت افزایش این درآمدزایی تاکید کرد.
فلک افلاکی با بیان اینکه برنامه های شفاف شهری زمینه و بستر نقد و مطالبه گری را برای شهروندان ایجاد می کند، افزود: روش های فعلی بودجه ریزی منسوخ شده است و باید بودجه ریزی عملیاتی مورد توجه قرار گیرد و طی برنامه ای میان مدت و بلندمدت و سیستم ارزیابی و مدیریت مورد نظر قرار گیرد و شاخص های بهره وری و برنامه ریزی در این راستا دنبال شود.
در ادامه این نشست ایرج رضایی، علیرضا مرادی و مرتضی سورانه سه تن از اعضای شورای شهر به منظور شفاف سازی خواستار تحقیق و تفحص از شهرداری شدند. علیرضا مرادی در صحن شورای شهر اراک عنوان کرد: تحقیق و تفحص از شهرداری باید هر چه سریعتر انجام شود چرا که این کار باید قبل از شروع به کار شهردار جدید انجام می شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه نقدینگی شهرداری ۶۳ میلیارد تومان اعلام شده است، افزود: این در صورتی است که شواهد نشان می دهد حتی یک ریال هم در حسابها موجود نیست. وی اجرایی شدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را منوط به امضاء نامه توسط حداقل یک سوم از اعضاء شورا عنوان کرد و افزود: دلیل این اقدام شفاف سازی در حوزه کاری شهرداری است.
مرتضی سورانه نیز علاوه بر تحقیق و تفحص از شهرداری بر بررسی دقیق قراردادهای پروژه های واگذار شده به قرارگاه خاتم الانبیا نیز تاکید کرد.
شهردار اراک نیز در این جلسه اعلام کرد سند تحویل و تحول شهرداری به همراه پیوست ها و ضمائم آن طی ٢۰ روز آینده به شورای شهر ارائه خواهد شد.
ایرج رضایی عضو شورای شهر اراک درباره پیشنهاد طرح تحقیق و تفحص شهرداری به خبرنگار وقایع استان در شورای شهر بیان کرد: پیشنهاد تحقیق و تفحص که توسط بنده ارائه شد با موافقت اعضا روبرو شده که بزودی در صحن شورا دنبال خواهد شد. رضایی افزود: انجام این کار باعث خواهد شد وعده اتاق شیشه ای و شفافیت که یکی از وعده های شورا بوده است عملی گردد.
باید دید که نتیجه تحقیق و تفحص از شهرداری چه خواهد شد و اظهارات شهردار پیشین که اعلام کرده بود شهرداری هیچ گونه بدهی ندارد و با سرمایه ای بالا به شورای پنجم کلانشهر اراک واگذار می شود و البته اظهارات مرادی مبنی بر نامشخص بودن وضعیت ۶۳میلیارد تومان در حساب شهرداری چه میزان صحیح است.

دفاع آجرلو از شهردار اراک
حامد آجرلو عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک پیش از این جلسه درباره بودجه سال ۹۷ شهرداری بیان کرد: امسال اتفاق خوبی در زمینه تدوین بودجه ۹۷ رقم خورده به این صورت که یک تیم متخصص و مجرب در این زمینه با دقت نظر لازم در حال بستن بودجه سال ۹۷ می‌باشد که از روند روتین گذشته به یک بودجه واقعا فنی و با در نظر گرفتن تمامی جوانب تبدیل شود و خوشبختانه امسال نگاه برای بودجه، میزان واقعی و مورد وصول آن است.
وی در ادامه در خصوص وضعیت باشگاه شهرداری بیان کرد: وضعیت باشگاه با توجه به تشکیل کارگروهی از کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در حال پیگیری می‌باشد و قول‌های مساعدی از سازمان‌های مربوطه در رابطه با حل مشکل باشگاه گرفته شده که امید است این موضوع به نتیجه مثبت برسد و شاهد حضور فعال و همه جانبه باشگاه در عرصه‌های مختلف ورزشی باشیم.
حامد آجرلو در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عملکرد اخیر مدیریت شهری اراک گفت: از زمان حضور مهندس تاجران در مدیریت شهری و با توجه به دید بلند و رویکرد مدیریتی جدید وی شاهد اتفاق‌های خوبی در شهر اراک بوده‌ایم از جمله این که در زمینه‌های بصری که در شهر گویا هستند اتفاق‌هایی از قبیل رویکرد نشاط‌آوری با ایجاد نورپردازی و رنگ‌آمیزی که فضای گرم و روحیه‌بخش در بین شهروندان ایجاد می‌کند انجام شده که به نظر بنده از کارهای کوتاه مدت و ادامه‌دار او می‌باشد.
وی خاطرنشان ساخت: از طرفی دیگر پاکسازی شهر از وسایلی که باعث نازیبایی شهر شده بود از اتفاقات کوتاه مدت خوب او بوده و در آخر رویکردش در زمینه اینکه ابتدا با جدیت پروژه‌های نیمه تمام شهر را به اتمام برسانند سپس پروژه جدید را در دست بگیرند؛ نکته مثبت شهردار این است که به دور از کارهای نمایشی در راه رفاه مردم شهر قدم برمی‌دارند که بنده از وی و تیم مدیریتی شهر که در کنار وی شبانه‌روز زحمت می‌کشند تشکر و قدردانی می‌نمایم.
آجرلو به پروژه ۵۸ متری هم اشاره نمود و گفت: پس از بررسی‌های به عمل آمده در شورای شهر و برگزاری جلسات تخصصی در صحن رسمی که به صورت غیرعلنی برگزار شد رای‌گیری برای اجرا یا عدم اجرا پروژه امیرکبیر به صورت رای مخفی انجام شد که با شش رای موافق و پنج رای مخالف در آخر مصوب به اجرای آن شد و با وجود گرفتاری چندین ساله همشهریان گرفتار در این طرح و با توجه به رای‌گیری انجام شده در شورا تصمیم بر اجرا گرفته شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه ۵۸ متری را می‌توان با سه راهکار جذب سرمایه‌گذار، مشارکت مردم و جذب بودجه دولتی اجرا کرد، خاطرنشان ساخت: با توجه به جلسه برگزار شده با استاندار مرکزی در شورا و تشکیل کارگروهی جهت بررسی جوانب کار و مهلت زمانی چند ماهه وی و اعلام نتیجه، امید است که هر چه سریعتر در این کارگروه منابع مالی مشخص شود و اگر منابع مالی برای تامین این پروژه وجود ندارد تصمیم دیگری اتخاذ و شهروندان گرفتار در این طرح از بلاتکلیفی چند سال رها شوند.
شایان ذکر است در این جلسه شورای شهر اراک، با واگذاری ۲۷۰ مترمربع از زمین‌های شهرداری به آدرس کوی پردیس واقع در پلاک ثبتی ۳۹۲۹ به هیات امنا مسجد برای توسعه مسجد در حال احداث در این شهرک مطرح و با واگذاری رایگان برای صرفا احداث مسجد موافقت گردید و به تصویب رسید. در رابطه با تملک ملک، خیابان شریعتی، کوچه شهید عبدالهی که در طرح تعریض شارع ۱۲ متری قرار دارد نیز مقرر شد بصورت تهاتر و با رعایت قوانین تملکات اقدام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.