خانه » پیشنهاد سردبیر » طرح اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع برق بازارتاریخی اراک آغاز شد/چَشم بازار روشن

طرح اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع برق بازارتاریخی اراک آغاز شد/چَشم بازار روشن

سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶ شماره ۵۶۵
وقایع استان:
بازار اراک یکی از مهم ترین و شاید تنها سازه تاریخی این شهر باشد که می توان با آن به قدمت این شهر استناد کرد. بازاری که بحث در مورد چند و چون رسیدگی به آن و مرمتش همیشه بوده است. از زمانی که تصمیم بر این شد که پرونده بازار برای ثبت جهانی آماده شود و اقدامات در خصوص رسیدگی و مرمت آن اجرا شود صحبت از طرحی سه ساله شد که به گفته متولیان این امر به دلیل کمبود اعتبار و البته عدم همکاری ارگان های مختلف همچنان در میانه راه مانده است. بازار اراک هم اکنون در گوشه و گوشه اش با شرایط پر خطر و بحرانی ای رو به رو است که نیاز به مرمت و بازسازی دارد از مرمت های جزئی تا مرمت های اضطراری. بهرحال همچنان کمبود اعتبار را بعنوان توجیه برای انجام نشدن و یا روند کند این اقدامات از سوی دستگاه متولی باید پذیرفت تا دید چه زمانی بالاخره این سازه به آنچه در برنامه ریزی ها و طرح ها برایش دیده شده است نزدیک خواهد شد.
البته مرمت و بازسازی بنای بازار تنها مشکل آن نیست، بازار اراک از آسیب های دیگری نیز رنج می برد، مشکلاتی که ناشی از عدم مدیریت فضای کسب و کار و نیاز این محدوده به خدمات زیرساختی بوده است. مشکلاتی که از جنس بازار بوده و شاید خود کسبه بیشتر از دیگران به آن واقف هستند و البته شاید بیشتر مسبب ایجاد آن. با شکل گیری هیات امنای بازار در سال گذشته برخی از مسائلی که شاید خیلی در برنامه ریزی ها برای ساماندهی بازار به آن توجه نمی شد و در سایه امر مرمت و بازسازی مورد غفلت قرار گرفته بود در دستور کار قرار گرفت. انجام اموری که هم اکنون در مراحلی از انجام است و آغاز آن نیاز به رایزنی و جلب همکاری ارگان های مختلف داشت که از سوی هیات امنای بازار پیگیری شد.
یکی از موضوعاتی که بارها به آن اشاره شده بود اهمیت ساماندهی سیستم توزیع برق بازار بود کهنظارت و برنامه ریزی درستی در این خصوص نبوده است. برق رسانی به داخل بازار که گاه حتی بدون رعایت شرایط قانونی بوده است علاوه بر خدشه وارد کردن به ظاهر بازار در مواردی باعث ایجاد خطرها و کمبودهایی شده بود. قطعی برق و گاه آتش سوزی در زمان اوج مصرف یا بارندگی ها از جمله این موارد بود. ورود آب به کانال های زیرزمینی در کف بازار دیگر مشکلی بود که درصد اهمیت رسیدگی سریع تر به این بخش را بالا می برد.
چند روزی است که با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در زمینه بهینه سازی شبکه توزیع برق بازار طرح جامعی در دست اجرا است. طرحی که پنج شنبه هفته گذشته به طور رسمی افتتاح شد. به گزارش وقایع استان، مدیرعامل شرکت مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در این مورد به ایسنا گفته است: فاز اول عملیات اجرایی اصلاح و بهینه‌سازی شبکه توزیع برق بازار تاریخی اراک با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی اجرا خواهد شد و اعتبار کل پروژه ۹۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
محمد اله‌داد احداث یک دستگاه پست فشار متوسط، احداث شبکه فشار ضعیف زمینی و انشعابات به طول چهار هزار و ۱۵۰ متر، اصلاح ۲۰۰ دستگاه اندازه‌گیری و احداث روشنایی معابر مجموعه بازار را از فعالیت‌های قابل اجرا در فاز اول این پروژه عنوان کرد.
وی هزینه اصلاح و بهینه‌سازی شبکه توزیع برق در گذرهای فرعی بازار را مبلغی بالغ بر دو میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت توزیع برق برشمرد و افزود: انتظار می‌رود کسبه بازار با رعایت حریم شبکه‌های برق، برای انجام عملیات عمرانی تاسیسات برق همراهی لازم را با این شرکت داشته باشند
عضو هیات امنای بازار اراک نیز در خصوص این طرح به وقایع استان گفت: یکی از مواردی که همیشه در مورد سیستم برق رسانی بازار مشکل ساز بوده مساله تقویت شبکه توزیع برق و ایمن ساختن آن در راسته، گذرها و کاروانسرهای بازار بود.
علیرضا عسگری افزود: در این خصوص بعد از رایزنی با شرکت توزیع برق استان طرحی جهت بهینه سازی سیستم توزیع برق بازار از سوی اسن شرکت ارائه شد که این طرح جامع هم اکنون در حال اجرا در سطح بازار است.
وی ادامه داد: در این طرح علاوه بر آراستگی ظاهر بازار با جمع آوری کابل های اضافه و ساماندهی سیم های برق آویزان از دیوارها مساله تقویت شبکه برق بازار و همچنین ایمن سازی آن مورد اهمیت است.
عسگری بیان کرد: شرکت توزیع برق در این راستا به دنبال جلب همکاری اداره اوقاف بعنوان مالک کاروانسراهای بازار برای تعبیه ترانس های برق است و موافقت هایی انجام شده است.
عضو هیات امنای بازار اراک تاکید کرد: ایجاد درب های جدید و مقاوم برای کانال های برق موجود در کف بازار از دیگر اقدامات است که هم باعث ایمنی کسبه و مردم و هم حفظ سیستم برق بازار از آسیب هایی چون بارندگی است.
عسگری همچنین از ایجاد نورپردازی در چهار سوق بازار خبر داد و گفت: در ادامه این طرح بناست در سقف چهار سوق بازار نورپردازی انجام شود که قطعا در زیبایی آن تاثیر بسیار خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه همچنان حفظ و مرمت بازار و احیای آن اولویت اقدامات و پیگیری های هیات امنای بازار اراک است، ادامه داد: عمده مشکلی که هم اکنون بازار با آن رو به رو است این است که سازه فیزیکی اصلی آن در بیشتر محل ها نیاز به مرمت دارد که برخی از آن ها نیاز به مرمت اضطراری دارد.
عسگری اظهار کرد: هم اکنون کاروانسراهایی چون کرمانشاهی ها و کاشانی نیازمند رسیدگی فوری هستند که متاسفانه میراث فرهنگی با این توجیه که کمبود اعتبار دارد در این خصوص اقدام خاصی نکرده است. وی در پاسخ به این سوال که چقدر شکل گیری هیات امنای بازار به دلیل حضور افرادی از کسبه و بدنه بازار در رفع مشکلات آن نقش دارد، گفت: همانطور که می دانیم وضعیت امروز بازار به دلیل برخی سهل انگاری ها از سوی کسبه و اهالی بازار و همچنین بی توجهی مسئولین بوده است. البته طرح هایی برای بازار در سال های اخیر مطرح و مصوب شده که اغلب نیاز به بررسی و بازنگری دارند هرچند که هرگز به طور کامل اجرایی نشدند.
عسگری ادامه داد: با توجه به این موارد و از آنجایی که بازار اراک به نوعی تنها سازه تاریخی این شهر است با تشکیل هیات امنا در روند پیگیری و رسیدگی به امور مرمت و ساماندهی بازار شاهد تسریع بوده ایم.
به نظر می آید در بازار اراک اقدامات مثبتی در حال رخ دادن است ولی ادامه و استمرار این روند مساله ایست که باید به آن توجه داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.