خانه » پیشنهاد سردبیر » در آستانه اجرای فاز دوم ساماندهی سهام عدالت/شماره حساب ها به صف

در آستانه اجرای فاز دوم ساماندهی سهام عدالت/شماره حساب ها به صف

سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶ شماره ۵۶۵
وقایع استان:
سهام عدالت این روزها دوباره به موضوع داغ بحث های شبانه بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده است. پس از آنکه مدتی پیش خبر راه اندازی سامانه سهام عدالت برای دریافت صورتحساب این سهام منتشر شد و مردم به این سایت مراجعه کردند حال معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان خصوصی سازی از فاز دوم ساماندهی سهام عدالت خبر داده است.
پوری حسینی گفت: فعالیتهای مربوط به مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت را آغاز نموده ایم، در مرحله اول ارائه صورت حساب به مشمولان را داشته ایم و در مرحله دوم در خصوص اینکه چگونه سود را به حساب مشمولان واریز نماییم از سیستم بانکی کمک گرفته ایم. در این مرحله مشمولان با مراجعه به بانکها و موسسات مالی و اعتباری مورد تأیید بانک مرکزی باید شماره شبا بانکی خود را تهیه نمایند.
مدتی پیش سازمان خصوصی سازی اسامی بانکها و موسسات اعتباری مورد تائید بانک مرکزی برای دریافت شماره حساب مشمولین سهام عدالت در راستای واریز سود سال مالی ۹۵ را اعلام کرد. بر اساس اعلام این سازمان از جمله بانکها و موسسات اعتباری مورد تایید شامل این موارد هستند: تجارت، رفاه، سپه، صادرات، ملت، ملی، شهر، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، پست بانک، توسعه تعاون، آینده، گردشگری، سینا، ایران زمین، حکمت ایرانیان، انصار، سامان، کارآفرین، پارسیان، اقتصاد نوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض الحسنه مهر ایران، دی، ایران و ونزوئلا، قرض الحسنه رسالت، قوامین، خاورمیانه، موسسه اعتباری ملل(عسگریه) و موسسه اعتباری کوثر و موسسه اعتباری توسعه.
وی افزود: از تاریخ ۳۰ فروردین سال ۱۳۹۶ (نیمه شب سه شنبه) سامانه سهام عدالت samanese.ir پاسخ گوی مشمولان است که در گذشته مشمولان وارد سایت شده و صورت حساب و قبض دریافت می نمودند ولی از این پس به غیر از آن، مشمولان باید شماره شبا بانکی خود و شماره تلفن همراه را در سامانه ثبت نمایند. در این مرحله هر شخص باید به نام خود و نه به نام سرپرست خانوار حسابی نزد بانکها و موسسات ذکر شده داشته باشد تا در وقت مناسب، سود سهام فقط به حساب خود مشمولان واریز خواهد شد.
رییس کل سازمان خصوصی سازی همچنین گفت: اگر شخصی شماره شبا را وارد سایت نمود و اشتباه بود سامانه به طریقی برنامه ریزی شده که در خصوص خطای اپراتوری شبا اخطار داده و کمک می کند که اصلاح شود. در کنار ثبت شماره شبا بانکی، از مشمولان شماره تلفن همراه نیز دریافت خواهد شد که پس از بررسی شماره شبا و صحت یا سقم آن به مشمولان از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.
وی گفت: اگر برای شخصی در خصوص صحیح یا غلط بودن شماره حساب پیامکی ارسال نشد می توانند بعد از ۱۰-۱۵ روز به سایت و صفحه خود مراجعه نموده از صحت آن اطلاع یابند.
رییس کل سازمان خصوصی سازی گفت: به همان میزانی که اقساط سهام عدالت تسویه شود، مشمولان مالک سهام می شوند. وی با تاکید بر اینکه دولت به هیچ عنوان بر روی وجوه واریزی مردم بابت سهام عدالت حساب باز نکرده است گفت: اگر حتی یک نفر از مشمولان دریافت سهام عدالت، مابه التفاوت وجه لازم برای دریافت سهام بیشتر تا سقف یک میلیون تومان را واریز نکند، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و در مقابل، اگر همه ۴۹ میلیون نفر نیز، مانده را بپردازند که البته در مورد دو دهک اول پرداختی صورت نخواهد گرفت، هیچ خللی در کار ساماندهی سهام عدالت رخ نمی‌دهد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به هر تعدادی که وجه واریز کنند و به هر تعدادی که واریزی نداشته باشند، سازمان خصوصی‌سازی آمادگی اجرای کار را از صفر تا صد دارد و البته باید تاکید کرد که مردم، هیچ وظیفه و دینی به دولت ندارند و نباید چیزی را به دولت بپردازند؛ اگرچه اگر پولی را واریز کنند، اختیار آنها است و متناسب با آن هم، سهام دریافت می‌کنند.
وی تصریح کرد:ما بر روی این پول، اصطلاحا حساب خاصی باز نکرده‌ایم و این حق مردم است که سهام دریافت کنند؛ بنابراین اگر فردی یک ریال هم نپردازد، به همان میزان تعیین شده، از سهام برخوردار خواهد شد؛ بنابراین همه مشمولان کف مشخصی از سهام را خواهند داشت.
پوری حسینی در پاسخ به این پرسش که تکلیف مابه التفاوت سهامی که در قالب سهام عدالت در نظر گرفته شده و از سوی مردم خریداری نشود، چه خواهد شد و آیا این سهام مجدد عرضه خواهد شد گفت: اگر تا پایان شهریور سال ۹۶، برخی پول واریز کردند و برخی دیگر این وجه را واریز نکردند، به همان اندازه که وجه واریز شده، سهام عدالت از سهم دولت جدا می‌شود و به مشمولان تعلق می‌گیرد؛ ولی الباقی سهام که از سوی مردم خریداری نشده و برای آن اصطلاحا وجهی در قالب مابه‌التفاوت از سوی مردم واریز نشد، متعلق به خود دولت است.
وی اظهار داشت: اینکه از شهریور ۹۶ به بعد، دولت می‌خواهد این سهام در نظر گرفته شده در سبد سهام عدالت را در قالب خصوصی‌سازی بفروشد یا مشابه سهام عدالت برای اقشار باقیمانده که سهام ندارند، اختصاص دهد و ثبت‌نام جدیدی انجام دهد، برای آن هر مصوبه‌ای صادر کند، مطالبی است که آن زمان باید در مورد آن بحث و تصمیم‌گیری شود.
مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی هم درباره کلاهبرداری برخی افراد سودجو در روزهای اخیر به بهانه سهام عدالت گفت: مشمولان باید هوشیار باشند تا تحت تاثیر سودجویان قرار نگیرند. مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده یا دلالی های احتمالی برای سهام عدالت، انتظار می رود مشمولان با مراجعه به تارنمای سازمان خصوصی سازی یا سامانه سهام عدالت یا تماس تلفنی آخرین خبرها را دنبال کنند.
به گفته این مقام مسئول، سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir فعال شده و شماره تلفن ۸۳۳۳۸ با ۹۰ خط نیز آماده پاسخگویی به مردم است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.