خانه » پیشنهاد سردبیر » صنف لوازم خانگی بازار اراک برای کمک به ساخت بیمارستان خوانساری گرد هم می آیند/نبض خیرین در بازار

صنف لوازم خانگی بازار اراک برای کمک به ساخت بیمارستان خوانساری گرد هم می آیند/نبض خیرین در بازار

سه شنبه ۱۴ دی ۹۵ شماره ۴۹۷
سمیه انصاری فر
وقایع استان
بازار از گذشته های دور یک پایگاه اجتماعی مهم بوده یعنی علاوه بر اینکه یک مرکز داد و ستد و فعالیت اقتصادی بوده اقدامات سیاسی و اجتماعی، مذهبی نیز در آن شکل می گرفته است. تاریخ معاصر ایران پر است از رویدادهای مهمی که سر منشا آن در بازار بوده است. در گذشته بیشترین آمد و شد شهروندان در بازار صورت می‌گرفت. بازار در ساختار اجتماعی، جامعه ایرانی گذشته، به عنوان نمادی شهری و اجتماعی، نمایانگر همبستگی و یکپارچگی مردم به شمار می‌آمد. همچنین اصناف و پیشه‌وران مهم‌ترین تشکل اجتماعی، صنفی و سیاسی را در گذشته به وجود می‌آورند و در برخی دوره‌ها هنگام بحران‌های سیاسی و اجتماعی به صورت متشکل اقدام می‌کردند که یکی از اقدام‌های آنها تعطیل‌کردن بازار بود. در دو قرن اخیر نیز در بسیاری از بحران‌های اجتماعی، بازاریان با بستن دکان‌های خود، مخالفت شان را با برخی فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های حکومت اعلام می‌کردند که از جمله در جنبش تنباکو، انقلاب مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت این اقدامات جلوه‌گر شد.
بازار مهم‌ترین کانال ارتباطی شهر بود که نه تنها مردم، در آن حضور داشته و کالاها و سرمایه‌ها در آن جریان می‌افتاد، بلکه اطلاعات، اخبار و آگهی‌ها نیز از طریق آن به اطلاع شهروندان می‌رسید. یکی از مهم ترین فعالیت های اجتماعی در بازار انجام امور خیر و مشارکت در کارهای خیر توسط کسبه بازار که از زمان شکل گیری بازار وجود داشته است. کمک به نیازمندان، تهیه جهیزیه، کمک به ورشکستگان و خرید حواله های زغال و نان … از جمله امور خیر در بازارها بود. هرچند امروزه برخی از سنت های موجود بازار از بین رفته است ولی همچنان سنت کمک به نیازمندان همچنان بعنوان یک خیر متواتر ادامه دارد.
بازار اراک یکی از قدیمی ترین بناهای شهر اراک است و تقریبا همزمان با ساخت شهر اراک پایه گذاری شده است این بنای دویست ساله در کنار تمام فعالیت های اقتصادی خود یک پایگاه مردمی، مذهبی و اقتصادی بوده است. در میان بازاریان اراک از گذشته افراد صاحب نامی بودند که در زمینه انجام امور خیر همچنان زبانزد هستند افرادی چون ملک تجار، مشتاقی و کاشانی… با گذشت دو سده از بازار همچنان این مرکز اقتصادی رونق دارد و همچنان کسبه در انجام امور خیر موثر و پیشقدم هستند و در اموری چون کمک به ساخت بیمارستان ها، کمک به مراکز خیریه و ایتام فعال هستند. برگزاری گردهمایی از سوی یکی از اصناف بازار در راستای جذب حمایت خیرین بازاری در ساخت و تجهیز بیمارستان آیت ا… خوانساری اراک بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی یکی از این اقدامات است.
عضو هیات امنای بازار در این خصوص گفت: اتحادیه لوازم خانگی بازار با محوریت ریاست اتحادیه و هیات مدیره صنف لوازم خانگی بازار تصمیم گرفتند که کمک های خود را در سطح وسیع تری انجام دهند و به همین منظور در حرکتی خیرخواهانه یک گردهمایی با حضور خیرین این صنف در روز جمعه هفدهم دی برگزار خواهد شد.
محمود فرجی با بیان اینکه این گردهمایی در راستای کمک به تکمیل ساختمان بیمارستان آیت ا.. خوانساری برپا می شود، افزود: اتحادیه لوازم خانگی بازار تا قبل از این در اموری خیرخواهانه ای چون کمک به ایتام، خرید دستگاه دیالیز بیمارستان حضرت ولیعصر (عج)، خرید دستگاه اکو قلب کلینیک کوثر، خرید کفش در جهت کمک به مستمندان به مناسبت آغاز سال تحصیلی، همکاری داشتند.
وی در خصوص همیاری و مشارکت در امر خیریه در بازار گفت: از زمان های گذشته بازار یک مرکز فعال برای کمک به امور خیر و توانمندی نیازمندان بوده است و کسبه و بازاریان در انجام امور خیر همیشه فعال و به طور مستمر پیش قدم بوده اند.
فرجی توضیح داد: کمک به نیازمندان و دستگیری از آن ها میراث حسنه ایست که از گذشتگان تا به امروز به جا مانده است و طبق نقل قول های بازاریان قدیمی در گذشته هر فردی گرفتاری داشت و مشکل مالی داشت به بازار رجوع می کرد.
وی اضافه کرد: اهالی بازار و کسبه نیز در آن زمان بدون اینکه هیچ فردی متوجه شود نسبت به رفع مشکل فرد اقدام می کردند.
عضو مجمع خیرین بیمارستان آیت ا.. خوانساری با تاکید بر اینکه این سنت همچنان در بازار اراک وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه این حضور همچنان وجود دارد از جمله در کمک به ایتام و مستمندان و در زمان های مختلف و خاص این مشارکت بیشتر می شده چون دوران انقلاب، جنگ، روی دادن حوادث غیرمترقبه چون سیل و زلزله و هر گونه مشکل دیگر پای کار بودند و کمک می کردند.
فرجی ادامه داد: امروزه می توان هر بازاری را یک خیر دانست، البته در گذشته هیچ گونه برای ساماندهی این امور خیریه در بازار نبود؛ ولی برای تجمیع و ساماندهی موثر این کمک ها و اهمیت این امر در میان بازاری ها توانستیم یک جمعی از خود کسبه را گرد آورده تا این دوستان در زمینه ساماندهی کمک های خیریه از سوی کسبه اصناف مختلف برنامه ریزی و فعالیت داشته باشند تا این حمایت در مسیر موثرتری انجام شود.
وی حضور و حمایت بازاریان در ساخت بیمارستان آیت ا.. خوانساری را یک برگ زرین در زمینه خیریه بازاریان عنوان و گفت: اصناف مختلف بازار از ابتدای ساخت بیمارستان آیت ا… خوانساری با توجه به بضاعت خود در حمایت و کمک از آن مشارکت داشته اند و یکی از اقدامات در زمینه همین بیمارستان تهیه هدایایی برای بیماران سرطانی در شب عید پارسال بود.
وی توضیح داد: برای آن اقدام ما با همیاری و کمک های کسبه گذرهای اول، دوم و چهارسوق بازار اقدام به تهیه هدایا کردیم.
فرجی گفت: از رییس اصناف استان و رییس صنف لوازم خانگی برای همکاری در اجرای همایش کمک به بیمارستان آیت ا.. خوانساری کمال تشکر را داریم.
بازار اراک هنوز یک هسته اقتصادی در این شهر محسوب می شود بنابراین می تواند یک پتانسیل مهم در انجام اموری چون اقدامات خیرخواهانه باشد مسئله ای که از گذشته در میان بازاریان رونق داشته و گویا همچنان ادامه دارد و روح بخشش و کمک در آن جاری و ساری است ولی نکته مهم ساماندهی و ترغیب کسبه به حضور پررنگ تر در این برنامه های اجتماعی و مردمی است که امروز در دنیا بسیار مورد توجه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.