خانه » جدیدترین » شورای شهر را چپ و راست نکنید

شورای شهر را چپ و راست نکنید

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۰
***
نیره یوسفی راد
مدیرمسوول
***
شورای اسلامی شهر، مجلسی محلی در سطح شهرها است، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند، وظیفه اصلی این پارلمان محلی انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست و از دیگر وظایف ۲۹ گانه این شوراهای محلی همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی و بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه‌هاجهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط می باشد که اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز همواره در این راستا درخواستهای خود را از مقامات مسئول استان بارها و بارها مطرح کرده اند. اراک، از قم که روزگاری زیر مجموعه استان بود عقب مانده است. حدود هجده سال است که از بنا شدن شوراهای شهر و روستا می گذرد و طی این مدت در قانون انتخابات این شوراها به بحث ورود نیروهای تخصصی اشاره ای نشده است و عملا قانونی در این باره وجود ندارد. ورود نیروهای متخصص در شوراهای شهر منجر به این خواهد شد که خروجی این شوراها سدی شوند تا نارسایی ها و اشکالاتی که در سالهای اخیر شاهد آن بود پدید نیایند. پس از وقوع حادثه پلاسکو یکی از نقدهای وارد شده به شورای شهر تهران همین موضوع بوده است، منتقدان می گویند اگر به جای افراد غیر متخصص افرادی به شورای شهر راه یافته بودند که در زمینه هایی که کمیسیون های شورای شهر برای آنها تعریف شده است، آشنایی داشتند می توانستند بسیار بهتر از این عمل نمایند. لازمه رسیدن به یک خروجی مطلوب بی شک داشتن ورودی های مناسب است، اگر انتخابات اعضای شورای شهرها بر اساس تخصص و توان علمی کاندیداها صورت بگیرد می توان در تمام حوزه های شهری از جمله معماری، حمل و نقل، ترافیک و محیط زیست خروجی بهتری داشت. البته هستند افرادی که نسبت به این موضوع دید منفی دارند، به عنوان مثال معتقدند با این کار تعداد کاندیداهای شوراها کم خواهد شد و در برخی شهرها و روستاها با مشکل مواجه خواهیم شد. مدیریت شهری نیازمند افراد متخصص است، متاسفانه در شرایط فعلی از یک تخصص افراد زیادی کاندیدای شورای شهر می شوند اما از تخصصی دیگر حتی یک نفر در شورای شهر وجود ندارد، اما اگر طرح مذکور نهایی و اجرایی شود از همه تخصص ها افرادی در شورای شهر حضورخواهند داشت.
شوراها نهاد نوپا هستند درست است که پنجمین دوره انتخابات آن در حال برگزاری است ولی هنوز در قوانین آن نواقص وجود دارد و هم به اهدافی که در قانون اساسی تبیین شده بود دست پیدا نکردیم.
البته جایگاه خاص شوراها و دسترسی آنها به منابع و درآمدهای شهری ضرورت ورود افراد متخصص و پاک دست را به شورا ایجاب می کند لذا اصلاح قانون امری درست خواهد بود. گردش مالی در شهرداری و شورا و درآمد بالا و ارتباط با مسائل مالی نسبت به سایر دستگاه‌ها بیشتر است بنابراین افرادی باید برگزیده شوند که از نظر سلامت مالی و پاک دستی برخوردار باشند تا در این شرایط اشتباهی مرتکب نشوند.
استان مرکزی بویژه شهر اراک علیرغم ظرفیت های بالقوه و بالفعل در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تربیت رجال سرآمد بوده است ولی از نظر رشد و توسعه شهری، خدمات و رفاه عمومی در شان و مقام مردمانش نمی باشد، چنانکه شهر قم که روزگاری زیر مجموعه این استان بوده ، امروز رشد چشمگیری داشته و اراک نسبت به این شهرنیز از این حیث رشد نامطلوبی دارد.
شورای دور چهارم مانند قطاری بود که از ترس سنگ خوردن در جای خود بی حرکت و منفعل مانده و به منظور تنویر افکار عمومی و آگاه سازی مردم از اقدامات انجام شده، انتشار صورت جامع درآمد و هزینه های شورا و شهرداری و نیز مطلع کردن مردم از جریان مصوبات، اقدام چندانی صورت نگرفته و حتی در جهت اجرای نظام عدم تمرکز نیز تا کنون حرکت علمی و مفیدی ازسوی شورا که سیاستگذار امور در مدیریت شهری است انجام نگرفته است.
آنچه در پرونده عملکردی شورای دور چهارم وجود دارد، این است که اگر طرح های نیمه تمام به ارث رسیده به شورای دور چهارم نبود واقعا این شورا عملکرد قابل قبولی علیرغم همه ادعاهایی که بعضا از سوی افراد طرح می شود، جهت ارائه به مردم نداشت. چرا که این شورا در دوره عملکردی خود شورای شهرداری بوده نه شورای شهر و حتی در شورای شهرداری بودن نیز نمره قابل قبولی کسب نکرده است.
متاسفانه در ادوار گذشته گاهی افرادی در شوراهای شهر در شهرهای مختلف کشورحاضر شدند که از چهره های معروف و شناخته شده جامعه بودند اما تخصصی نداشتند، لذا تشکل ها در ارائه لیست خود باید جوانب لازم را درنظر گیرند، در این زمینه روش‌های حزبی نیز باید به روز باشد و اشتباهات گذشته اصلاح شود تا معدل انتخاب صحیح و درست افراد کاردان و دارای خصوصیت عقلانی افزایش یابد. بایدپذیرفت که انتخاب صحیح و آگاهانه مردم و لحاظ کردن این تخصص ها و نیازها می تواند آینده روشنی را برای شورای شهر آتی رقم بزند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.