خانه » جدیدترین » شورای شهر اراک با اوقافی بودن زمین های پروژه مسکن ملی، موافق است یا مخالف؟

شورای شهر اراک با اوقافی بودن زمین های پروژه مسکن ملی، موافق است یا مخالف؟

یکشنبه ۱ اسفند شماره ۱۵۳۵

پس از انجام قرعه کشی پروژه مسکن ملی در اراک حاشیه های فراوانی درباره تعیین مبلغی به عنوان حق پذیره اوقافی به دلیل اوقافی بودن زمین‌های درنظر گرفته شده برای این پروژه ایجاد شد.
یکی از تندترین واکنش ها نسبت به اوقافی بودن زمین های پروژه مسکن ملی در اراک مربوط به اعضای شورای شهر اراک بود.
رئیس شورای شهر اراک در صحن رسمی شورا با انتقاد از این اقدام مسئولان استان گفت: جای تعجب است که چرا مسئولان نقاط خوب شهر را رها کرده و با تغییر کاربری اراضی اوقافی از مزروعی به مسکونی اقدام به احداث ۸۱۰۰ واحد طرح مسکن ملی کرده‌اند!
سید وحید میرنظامی اظهار کرد: در انتخاب زمین اوقافی بــرای ساخت مسکن ملی در شهر اراک جای سوال است که چرا مسکن و شهرسازی از ۱۱۰ هکتار زمین دولتی که حدفاصل فرودگاه و روستای شهرجرد در اختیار دارد، استفاده نکرده و این زمین‌های دولتی را رها و اقدام به ساخت و ساز در اراضی اوقافی کرده است.
مدتی از این واکنش رئیس شورای شهر اراک نگذشته بود که خبر دیدار اعضای شورا و مدیرکل راه و شهرسازی در رسانه ها منتشر شد.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک پس از این نشست گفت: به دلیل کمبود زمین‌های موجود در شهر اراک باید از اراضی اوقاف برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن استفاده کرد، این زمین‌ها در لبه شهر قرار دارند و جزو محدوده شهری محسوب می‌شود، بنابراین زیرساخت‌ها در این محدوده موجود است و نیازی به هزینه‌های مجدد نیست.
سیدوحید میرنظامی اظهار کرد: ابهاماتی در زمینه ساخت مسکن هشت هزار و ۱۰۰ واحدی طرح اقدام ملی وجود دارد و اختصاص زمین‌های وقفی به این پروژه از جمله این مشکلات است که طی جلساتی با مسئولان استانی دلایل ارائه شده در این زمینه قانع کننده بوده است.
همین اظهارات باعث شد تا رسانه ها رئیس شـــورای شهر را به تناقص گویی متهم کنند. اما حالا پس از آرام شدن فضای رسانه ای، رئیس شورا در این باره رفع ابهام کرده و توضیحاتی ارائه داد.
سیدوحید میرنظامی گفت: پس از ارائه توضیحات مسئولان راه و شهرسازی در خصوص پروژه مسکن ملی در اراک و اوقافی بــــودن زمین های این پروژه، ابهام زدایی‌ شد، هر چند همچنان شورای شهر قانع نشده است.
وی اضافه کرد: ورود شورا به موضوع پروژه مسکن ملی به دلیـــل گلایه مندی مردم و لزوم انتقال این نگرانی به مسئولان استان بوده است.
رئیس شورای شهر اراک با اشاره به انتخاب زمین‌های اوقافی برای طرح اقدام ملی خاطرنشان کرد: اوقاف یک نهاد عمومی عام‌المنفعه است، پس از اینکه اعلام شد زمین‌های مربوط به طرح اقدام ملی در اراک زمین‌های اوقافی است، سؤالاتی از جانب شورا مطرح شد که مخاطب آن اوقاف نبود، بلکه متولیان مسکن بود که از آنها پرسیده شد چرا به سراغ اراضی اوقافی رفتند.
میرنظامی بیان کرد: طبق قانون اگر زمین خارج از محدوده به محدوده شهر اضافه شود باید سهم ۲۰ درصدی شهرداری مشخص باشد و حداقل در فضای عمومی چنین چیزی را در این پروژه ندیدیم، چراکه پس از ساخت این پروژه، اولین نهاد که باید خدمات‌رسانی داشته باشد شهرداری است و اگر این ۸۱۰۰ واحد احداث شود، شهرداری باید خدمات بدهد و نمی‌توان گفت که مسئله ارتباطی به شورا و شهرداری ندارد و در پاسخ به عزیزانی که بیانیه دادند و گفتند شما اهلش نیستید، باید بگوییم اتفاقا اهلش ما هستیم که فردا باید امور مربوط به خدمات شهری این منطقه را هدایت و رهبری کنیم.
وی در ادامه گفت: در نشستی که اخیرا با مسئولان راه و شهرسازی داشتیم این گونه تصور شد که شورای شهر در بحث اقدام ملی پیشنهاد زمین اوقاقی را داده‌ است، در حالی که یکی از منتقدین اول جانمایی طرح مسکن در اراضی اوقافی، بر اساس شواهدی که وجود دارد خود بنده بودم و اعتقاد داشتم که چرا نباید سراغ‌های زمین آزادی رفت که تعلقی به هیچ مجموعه‌ای ندارند، ضمن اینکه شهرهای دیگر هم سراغ زمین‌های اوقافی نرفتند و یا اگر رفتند ما اطلاعی نداریم.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک افزود: مسئولان معتقدند که با توجه به وجود ۸ هزار نفر متقاضی واجد شرایط، هیچ کدام از پهنه‌های آزاد موجود کفاف ساخت و ساز این میزان تقاضا را نمی‌داد و از آنجا که متقاضیان به دلیل اشتغال و سکونت در اراک تمایلی به سمت امیرکبیر و مهاجران نداشتند، چاره‌ای جز استفاده از زمین‌های اوقافی نبود.
میرنظامی ادامه داد: ما موافق زمین‌های اوقافی نبودیم، اما با توجه به توضیح مسئولان راه و شهرسازی ابهام‌زدایی شد، ابهام‌زدایی با قانع شدن تفاوت دارد، ما معتقدیم امکان حل مشکلات طرح جامع مسکن از راه های دیگری وجود داشت، هرچند شاید زمان‌بر باشد، اما قابل حل بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.