خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟ من می گویم فرهنگ سازی مدیریت بحران

شما به آن چه می گویی؟ من می گویم فرهنگ سازی مدیریت بحران

دوشنبه ۲۷ دی ۹۵ شماره ۵۰۷
بحران چیست؟ بحران پیشامدی است که بصورت ناگهانی و گاهی فزاینده رخ میدهد و به وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای فرد، گروه یا جامعه می انجامد. بحران باعث به وجود آمدن شرایطی می شود که برای مرتفع سازی آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده است.
بحران ها برحسب نوع و شدت متفاوت هستند. بحران یک فشارزایی بزرگ و ویژه است که باعث در هم شکسته شدن انگاره های متعارف و واکنش های گسترده می شود و آسیب ها، تهدیدها، خطرها و شرایط متفاوتی به وجود می آرد.
مرگ یکی از عزیزان، شرایط بد اقتصادی و اجتماعی، مسائل سیاسی و زیستی و یا شرایط بین المللی و یا… می تواند بحران ساز باشد.
ولی مهم ترین ویژگی یک بحران این است که قابل پیش بینی نیست و ما از قبل آمادگی لازم برای رویارویی این شرایط را نداریم، از این رو بحران نامیده شده است.
در زندگی کدام یک از ما تابحال بحرانی نبوده؟
براستی کدام یک از انسانهای زنده با بحران روبرو شده اند؟ به جرات می توان گفت هیچ کدام.
بحران امری است اجتناب ناپذیر که همه ما در طول زندگی با آن به نوبه های مختلف درگیر هستیم. براستی بهترین برخورد در مواجه با بحران چیست؟
در اینجا مقوله ای مطرح می شود به نام مدیریت بحران که در چند سال اخیر در کشورهای مختلف بسیار توسعه پیدا کرده است و حتی نهادها و سازمانها و تشکیلاتی با این عنوان نامگذاری شده اند.
فرایند پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم سازی بعد از وقوع بحران را مدیریت بحران می گویند.
تجزیه و تحلیل هر بحران کمک شایانی برای کاهش وقوع آن در آینده به ما می کند.
گاهی برای عبور از یک بحران باید صبر کرد، گاهی مداخله کرد، گاهی مشورت و گاهی اقدام سریع و گاهی باید مقابله کرد، جنگید و جنگید تا به هدف رسید.
خیلی از افراد در مرحله اول خودشان را می بازند و اصل مشکل را انکار می کنند. عده ای فرافکنی می کنند و تقصیر را برگردن عالم و آدم می اندازند. افرادی به شدت خود را مقصر می دانند و افسرده می شوند .
مدیریت بحران گاهی این احساس را به انسان منتقل می کند که دنیا با او سر جنگ دارد. واضح است که واکنش ها و نحوه تصمیم گیری افراد به هنگام بحران به چگونگی برداشت آنها از اوضاع بستگی دارد.
ولی براستی راه حل صحیح چیست؟
۱) خونسردی خود را حفظ کنید. بله شرایط نامطلوب و نامناسب است ولی الان زمان مناسبی برای شکایت و گله نیست. عصبانی نشوید، فریاد نکشید و…
۲) ذهن خود را نسبت به موضوع بحران غنی کنید. خیلی سریع از منابع معتبر اطلاعات کسب کنید و یا از مسئولین و متخصصان این امر، مثلا اگر موضوع بحران بیماری خاصی است نباید به اطلاعات و اینترنت بسنده کرد بلکه با چند پزشک و متخصص مشورت کرد.
۳) الان وقت عمل است. اقدامات لازم را انجام دهید زمان در مدیریت بحران نقش اساسی دارد زمان را از دست ندهید.
۴) حل مشکلات پس از بحران و آرام سازی، که این مرحله آخرین مرحله است. بحران تمام شده اتفاقات ناگوار و یا خوب افتاده است حال باید ممحیط را آرام کرد واقعیت را پذیرفت و به زندگی ادامه داد.
موضوع مهم بررسی بحران و جلوگیری از تکرار آن در صورت امکان است. خیلی طبیعی است که در شرایط بحران به علت تفاوت شرایط و استرس ما بسیار مضطرب و شتابزده شویم. پس خیلی مهم است که هیجانزده عمل نکنیم و تصمیمات شتابزده و غیر منطقی نگیریم. بحران ها همه ما را قوی تر می کنند و مدیرتر و مدبرتر.
پس همه با هم بکوشیم در فرهنگ سازی مدیریت بحران و اینکه با نادانی و رفتارهای احساسی و شتابزده و بحران زا را چندین برابر کنیم.من می گویم فرهنگ مدیریت بحران، شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.