خانه » جدیدترین » شاید برای شما هم اتفاق بیافتد

شاید برای شما هم اتفاق بیافتد

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸  شماره ۱۰۹۱

با چند روش کلاهبرداری اینترنتی و تلفنی بیشتر آشنا شوید

شاید برای شما هم اتفاق بیافتد

الهه فراهانی

دنیای اینترنت و مخابرات با همه مزایای روز افزونش خطرات زیادی را هم با خود دارد، کلاهبرداران اینترنتی و تلفنی همه جا در کمین هستند، آنان با ترفندهای مختلف از سادگی برخی مردم سوء استفاده می کنند و با گرفتن اطلاعات فردی یا رمز کارت، حســـاب بانکی آنــان را خالی می کنند. اغلب، سادگی یا طمع می کنند. اما همین سادگی و طمع موجب یک عمر پشیمانی می گردد و حکایتشان شبیه کسی می شود که کلید انبارش را به دزد تقدیم کرده و دستی دستی پولش را به جیبِ دزدها می ریزد. با وجود این که به نظر می رسد ماجرای پیامک ها و تلفن های کلاهبرداری، تکراری و قدیمی شده، اما باز هم بسیاری از افراد، به طمع دریافت جایزه و پاداش و میلیونر شدن، فریب خورده و با عجله پولشان را به دزد تقدیم می کنند. البته این موضوع اکنون که مردم در مضیقه اقتصادی هستند کمی جذاب تر به نظر می رسد و این نقطه ضعف مردم به نفع کلاهبرداران شده است.
چند نمونه از پیامک های کلاهبرداری که مردم آنها را با پلیس در میان گذاشتند:
کلاهبرداری تلویزیون های ماهواره ای
کلاهبردار اقدام به پخش مسابقه به صورت زیر نویس در شبکه ماهواره ای نموده و از شرکت کنندگان می خواهد پاسخ های خود را به شماره های اعلام شده پیامک کنند. شرکت در مسابقه یعنی فریب خوردن. چون پس از آن، خانمی از طریق تلفن همراه باشرکت کنندگان در مسابقه تماس برقرار کرده و می گوید برنده شده اید و حالا باید مبلغ دویست و شش هزار و ۶۶۶ ریال به شماره حساب ذکر شده واریز کند. بعد هم باید مبلغ نهصد و شصت و شش هزارو ۶۶۶ ریال را داخل پاکت گذاشته و برایشان ارسال کنید. بعد هم جیم می شوند.
روش جایزه دار تلویزیون های ماهواره ای
در این روش شما برنده یک جایزه می شوید ولی باید هزینه پست را بدهید. برای هزینه پستی و پیک موتوری معمولا حدود پنجاه هزار تومان می گیرند، ولی جایزه ای که می دهند از یک خودکار فشاری پلاستیکی هم ارزانتر است.
روش ارسال مدارک
مشترک گرامی شما در جشنواره بهاری …. برنده یک دستگاه ال ای دی ۴۷ اینچ ال جی شده اید. جهت دریافت جایزه مشخصات، به همراه آدرس دقیق منزل خود را به شماره فوق ارسال نمایید و منتظر جواب بمانید.
روش های تکراری
با عرض سلام مشترک محترم اپراتور تلفن همراه، به خاطر پرداخت به موقع قبض تلفن همراه خود از طرف شرکت …، برنده مبالغی به صورت وجه نقد شده‌اید لذا جهت دریافت وجه نقد، اطلاعات کارت خود را به شماره تلفن همراه مورد نظر ارسال نمایید.
ساده ترین و پرسودترین روش
مشترک گرامی: شما درقرعه کشی طرح …، برنده مبلغ پنجاه میلیون ریال شدید. برای دریافت وجه، شماره کارت و رمز دوم کارت خود را به این شماره شرکت ارسال نمایید. (رمز دوم را از طریق خود پرداز دریافت کنید)
ممکن است فکر کنید، هیچ کسی رمز دوم کارت خود را به کسی نمی دهد و این روش کلاهبرداری خیلی تابلو است. ولی اشتباه می کنید.
روش چوپان دروغگو
آقا سلام علیکم. من سید امین از منطقه اراک مرکزی شهر ازنا هستم. گوسفند و گاو داریم، چادر نشین هستیم ، خواستم درباره روزی حلالی که خدا به ما داده با شما صحبت کنم چند وقت پیش من و عمویم با گوسفندها پایین تپه مقداری وسیله طلا داخل کوزه پیدا کردیم. دو تا مجسمه با ۱۸۱۲ تا سکه ، مادر من سید است. شماره شما را استخاره کردیم و خوب آمد. من هم چون در شهر آشنایی ندارم به شما پناه آوردم و از ناچاری پیام دادم. حالا شما هم در حق ما برادری بکن اما تو را به امام حسین قسم به کسی چیزی نگو. من چون به قرآن پناه بردم کارم درست می شود ان شاءاله خدا برای شما هم بسازد.
این روش تماس تلفنی هم دارد که کلاهبـرداران می گویند ده بیست میلیون به حساب ما واریز کن و همه این ها را خودت ببر و بفروش یا حتی کمتر.مثلا دو میلیون تومان. در بهترین شرایط سکه تقلبی به طمعکار می فروشند و در شرایط بد ، فرد طمعکار را خفت کرده و هر چه پول همراهش هست به زور اخذ کرده و در آخر رهایش می کنند.
روش عابربانکی
در این روش شما را به پای خودپرداز ها کشانده و با روش های مختلف حسابتان را خالی می کنند. یکی از جالب ترین روش ها که در آن، خود شخص دستی دستی پولش را به دزد می دهد، این است که می گویند باید مبلغ ناچیزی، گاهی کمتر از دویست تومان، به حساب اسپانسر قرعه کشی واریز کنید.
منتها در زمان وارد کردن این مبلغ ناچیز، از شما می خواهند که یک رمز چهار رقمی را هم بعد از مبلغ وارد کنید.
یعنی اگر مبلغ ۱۲۳۵ ریال است، شما یک عدد چهار رقمی را نیز به آن اضافه می کنید و از هول و هیجان میلیونر شدن اصلا متوجه نمی شوید که با آن چهار رقم اضافه، مبلغ پرداختی را هشت رقمی کرده اید.
سپس در خواست می کنند که دکمه تایید را ۸ ثانیه نگه دارید. با این ۸ ثانیه، شما آن دو مرحله تایید عابربانک را نمی بینید و متوجه مبلغ و صاحب حساب مقصد نمی شوید.
کلاهبرداری در ساعات نزدیک افطار!
اخیرا پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان مرکزی درخصوص شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی و خالی کردن حساب های بانکی در ساعات نزدیک افطار هشدار داده است.
در این شیوه ابتدا مخاطب در قالب یک مسابقه تلویزیونی در حال ضبط قرار گرفته و به وی عنـوان می شود که با عنایت به برنده شدن جایزه مسابقه، برای اثبات مالکیت خط تلفن همراه و امکان دریافت جایزه، مشخصات شناسنامه ای برنده مورد نیاز است .
کلاهبردار پس از اخذ اطلاعات، اقدام به ثبت نام در سامانه های بانکی کرده و پس از ارسال کد فعال سازی از سوی بانک برای مشتری، به انحای مختلف و استفاده از زبان فریبکارانه، این کد را از مشتری اخذ و در ادامه حساب های وی را مورد سوء استفاده قـرار می دهد.
در این روش برای جلب اعتماد مشتری، ضمن استفاده از اسامی رجال سیاسی و هنری کشور به عنوان مهمان برنامه، غالبا این تماس ها با در نظر گرفتن مقتضیات زمان صورت می پذیرد .
در حال حاضر تماس های کلاهبرداران نزدیک به لحظات معنوی افطار برقرار شده و به سوژه عنــ
وان می شود که برنده جایزه کمک هزینه سفر به عتبات شده است تا با این عنوان، احساسات وی را تحریک و به راحتی اقدام به اخذ اطلاعات ایشان می کنند .در صورت مواجهه با چنین تماس هایی ضمن بی توجهی به آن، موارد را به مقامات انتظامی گزارش دهید .
بانک ملی ایران نیز درباره شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی از حساب مشتریان این بانک هشدار داد. در این روش ابتدا مخاطب در قالب یک مسابقه تلویزیونی در حال ضبط قرار گرفته و به وی عنوان می شود که با عنایت به برنده شدن جایزه مسابقه، برای اثبات مالکیت خط تلفن همراه و امکان دریافت جایزه، مشخصات سجلی برنده مورد نیاز است.
کلاهبردار پس از اخذ اطلاعات، اقدام به ثبت نام در سامانه های بانکی از جمله «بام» کرده و پس از ارسال کد فعالسازی از سوی بانک برای مشتری، به انحای مختلف و استفاده از زبان فریبکارانه، این کد را از مشتری اخذ و در ادامه حساب های وی را مورد سوء استفاده قرار می دهد.
در این شیوه کلاهبرداری برای جلب اعتماد مشتری، ضمن استفاده از اسامی رجال سیاسی و هنری کشور به عنوان مهمان برنامه، غالبا این تماس ها با در نظر گرفتن مقتضیات زمان صورت می پذیرد.
در حال حاضر تماس های کلاهبرداران نزدیک به لحظات معنوی افطار برقرار شده و به سوژه عنوان می شود که برنده جایزه کمک هزینه سفر به عتبات شده است تا با این عنوان، احساسات وی را تحریک و به راحتی اقدام به اخذ اطلاعات سجلی ایشان کند.
بانک ملی ایران درباره این روش و سایر روش های مشابه کلاهبرداری به مشتریان خود هشدار می دهد و از آنها می خواهد ضمن بی توجهی به چنین تماس هایی، در صورت لزوم موارد را به حراست بانک و یا مقامات انتظامی گزارش دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.