خانه » پیشنهاد سردبیر » متولی در خواب

متولی در خواب

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸  شماره ۱۰۹۱

انتقاد تعاونی ها از سازمان تعاون روستایی اراک به اوج خود رسید

متولی در خواب

  • تعاون روستایی باید ناظر عالی بخش تعاون روستایی باشد؛ آیا این سازمان در اراک چنین نقشی را به خوبی ایفا می کند؟

  • تعاونی ها خواستار بررسی عملکرد تمامی ساختار بخش تعاون روستایی اراک شدند

  • معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی مشکلات تعاونی ها را پیگیری خواهد کرد

سایه رادنیک

امروزه تعاونی ها به عنوان یک نهاد مردمی می توانند نقش زیادی در توسعه اقتصادی روستاها داشته باشند . فعالیت های ارزشمند اقتصادی آنها که از طریق ارج نهادن به ارزش های انسانی حاصل آمده است بر کسی پوشیده نیست و این موضوع تا جایی حائز اهمیت است که در ابعاد بزرگتر، اقتصاد یک استان و نیز نرخ اشتغال استان را تحت تاثیر قرار می دهد. حال اگر این بخش حیاتی دراقتصاد استان راکد بماند و یا فعالیت چشمگیر نداشته باشد قطعا تاثیر نامطلوبی در توسعه و منافع روستاها خواهد گذاشت تا جایی که یک سال سهل انگاری برابر با چند سال نابسمانی در این حوزه خواهد بود.
این نابسامانی چند سالی است که در سازمان تعاون روستایی اراک رخ می دهد و مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان مرکزی از نحوه مدیریتی شهرستان اراک بی اطلاع است. اما همین بی اطلاعی هم جای شک و تردید دارد که چطور ممکن است یک مدیر بی خبر از حوزه کاری خود باشد؟
یکی از مدیران عامل تعاونی که تمایلی به افشای نامش نداشت، در گفتگو با وقایع استان اظهار کرد: عدم تسلط برخی مدیران تعاون روستایی به قوانین این بخش، باعث شده است که متأسفانه در برهه های حساس تصمیم گیری، تحت تاثیر القائات و شانتاژهای افراد فرصت طلب در تشکل های تعاونی قرار بگیرند. عدم توجه این مدیران به تذکرات و پیشنهادات دلسوزان بخش تعاون و تک روی در مناسبات صنفی از یک سو و مماشات با برخی افراد سودجو و دائم الرییس در تعاونی ها منجر به شائبه هایی در بین فعالان تشکل های تعاونی روستایی شده است.
وی ادامه داد: تبعیض بسیار فاحش در اجرای قوانین در مورد تشکل ها اتفاق می افتد. به نحوی که در مورد برخی تعاونی ها به بدترین نحو ممکن موضع گرفته و مانع اجرای قوانین صریح تعاون شده اند و در مقابل برخی اشخاص نور چشمی با تساهل و تسامح عجیبی برخورد می شود. در خصوص برخی تعاونی های بزرگ و تأثیر گذار صنف گل و گیاه اقدامات غیرقابل توجیه به قدری زیاد است که هر فرد آگاه به الفبای قانون تعاون از شنیدن آنها حیرت می کند. چگونه است که در یک تعاونی با ده ها عضو جوان و تحصیلکرده کاربلد و متخصص، هیات مدیره ای شامل بازنشسته های ادارات غیرتخصصی در رأس کار قرار بگیرند و قریب هشت سال بدون حتی یک قدم مثبت و عملکرد قابل ذکر همچنان مدیر باشند و کسی پاسخگوی اعتراض اعضا نباشد؟ چطور می شود مجمعی مملو از ابهامات در تمام شئون برگزاری و انتخاباتش برگزار شود و به تأیید مدیران و ناظران تعاون روستایی برسد و ثبت شود و به اعتراض اعضای شاکی وقعی نهاده نشود؟ چگونه است که هیات مدیره های موروثی مادام العمر فارغ از اعتراض اعضا، هر تصمیمی که گاها خارج از اختیارات قانونی هیات مدیره بوده اتخاذ کنند و از ارائه صورت های مالی و تراز و … شانه خالی کنند؟
وی افزود: پس نقش نظارتی اداره تعاون روستایی با این ساختار متقن قانونی که خوشبختانه از بدنه کارشناسی حقوقی باسواد و حقوقدان برخوردار است در این بین کجاست؟ اداره تعاون روستایی ناظر عالی و متولی حاکمیتی بخش تعاون روستایی است، اگر اعضای تعاونی ها از سیستم بازرسی داخل تشکل خود ناامید شوند و بازرس را تحت سیطره و کنترل هیات مدیره و گوش به فرمان آنها یابند، لاجرم شکایت به اداره تعاون روستایی می برند و انتظار رسیدگی قاطع و سریع بر اساس مرّ صریح قانون دارند ولاغیر. اگر با هیات مدیره های ناکارآمد که بر مسند تعاونی ها چنبره زده اند برخورد قانونی نشود، نتیجه این مماشات، ضرر و زیان بیش از پیش برای تولید کنندگان زیرمجوعه آن تعاونی ها خواهد بود. هیات مدیره هایی که به اسم نماینده تشکل در مجامع اداری استانی شرکت می کنند و با رانت اطلاعاتی حاصله بجای اینکه راهگشای مشکلات کل اعضای زیرمجموعه خود باشند فقط برای خود کلاهی از این نمد فراهم می کنند. اگر شهرک های گلخانه ای بزرگی در این استان در آستانه ورشکستگی و نابودی سرمایه قرار دارند و در عین حال شاهد فعالیت‌های اقتصادی بسیار موفق تعاونی های کوچکی در استان های همجوار هستیم؛ بایستی به عملکرد همه ساختار بخش تعاون روستایی از صدر تا ذیل اداری و صنفی و بخش خصوصی نگاهی دوباره شده و با آسیب شناسی دقیق جلوی خسارت بیش از این گرفته شود.

تا ماه آینده مجمع عمومی گلخانه داران امان آباد تشکیل خواهد شد
سید حسین هاشمی، مدیر سازمان تعاون روستایی استان مرکزی در این باره به وقایع استان گفت: اینکه برخی از کارکنان این سازمان علم ودانش لازم را دارا نمی باشند مربوط به کمبود نیرو است که در واقعیت در سطح تعاون روستایی استان با مشکل شدید کمبود نیرو مواجه هستیم و این موضوع کاملا در تعاون روستایی شهرستان هایی مانند کمیجان ، آشتیان و خنداب آشکار است که هیچ مدیری ندارد.
وی با اشاره به سوال خبرنگار ما در خصوص عدم تسلط برخی پرسنل این سازمان به قوانین عنوان کرد: قانون در این ۶۰ ساله مدام در حال تغییر است و شاید گاهی اوقات پیش آید که یکی از کارکنان نتواند آن لحظه حضور ذهن داشته باشد اما هر ضعفی اگر وجود دارد در حد جزئیات است و قطعا به کلیات قانون مسلط هستند.
هاشمی متذکر شد: هر چند که شاید ضعف اطلاعاتی و یا تحصیلی برای نیروها وجود داشته باشد ما آن را از طریق آموزش ضمن خدمت برطرف کرده و می کنیم.
وی با اشاره به تشکیل نشدن مجمـع عمـومی گلخانه داران در چند سال پیاپی افزود: تنها تعاونی که این مشکل را دارد تعاونی گلخانه داران امان آباد است که آن هم مربوط به زمین هایشان است. متاسفانه در میان این تعاونی داران وحدت وجود ندارد و جامعه ای ناهمگن در این حوزه ایجاد شده است. این مجمع تا یک ماه آینده تشکیل خواهد شد و برای این موضوع در هفته آینده نشستی برگزار خواهیم کرد.

بازخورد عجیب تماس با مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان مرکزی
مهرداد معصومی، مدیر عامل تعاونی گلخانه داران امان آباد نیز در گفتگو با وقایع استان با انتقاد از عملکرد سازمان تعاون روستایی اراک بیان کرد: هیچ اقدامی در خصوص اعتراضات ما به عملکرد این سازمان انجام نشده است. هر ساله بایستی مجمع عمومی برگزار شود اما حدود چهار سال است که مجمع عمومی گلخانه داران تشکیل که نشده هیچ، بلکه یکی از اعضای هیات مدیره ساکن اراک نیست و طبق قانون بایستی عضو علل بدل در صورت نبود اعضا حضور یابد اما اجازه ای هم به عضو علل بدل داده نمی شود.
معصومی تاکید کرد: اکنون ۴ سال است که گزارشی ارائه نمی دهند و این خود دلیلی روشن برای ترس از فاش شدن عملکردشان است. وی ادامه داد: دقیقا امروز با من تماس گرفته شد و از من خواستند تا سکوت کنم. چرا باید مرا تهدید کنند در صورتی که این همه سال صدای ما را نشنیدند؟

معاون امور اقتصادی استانداری مرکزی مشکلات تعاونی ها را پیگیری خواهد کرد
در این میان با انتقاداتی که در این گزارش از طرف منتقدان به سازمان تعاون روستایی اراک وارد شد باید دید واکنش مسئولان و مدیران استانی به آن چه خواهد بود و آیا اقدامی جهت رفع این انتقادات و شفاف سازی در این باره انجام خواهند داد. سعید فرخی، معاون امور اقتصادی استانداری مرکزی که از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد و اظهار داشت تاکنون چنین مشکلاتی به وی منتقل نشده است ولی در گفتگو با خبرنگار ما قول داد که حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد. وقایع استان در گزارش های بعدی نتیجه پیگیری های مدیران استان را در این باره به اطلاع شهروندان خواهد رساند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.