سه در سه

برنامه رقابت های جشنواره بیست و نهم تئاتر استان اعلام شد
سه در سه

سارا حسین نژاد: بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان مرکزی ۲۱ تا ۲۴ شهریور ماه در ساوه برگزار خواهد شد. بعد از انتصاب اعضای شورای سیاست گذاری این جشنواره برنامه اجراهای نمایش ها از سوی انجمن نمایش استان اعلام شد. در سه روز برگزاری جشنواره هر روز سه نمایش به روی صحنه خواهند رفت. این سه نمایش از سه شهرستان استان هستند.
به نظر می رسد در این دوره از جشنواره برای اجــراها سانس های فوق العاده نیز پیش بینی شده است. طبق اعلام انجمن نمایش سانس های معمولی نمایش ها در این جشنواره با کارت ویژه جشنواره و سانس های فوق العاده بلیت فروشی خواهد شد.
تا قبل از این در برگزاری جشنواره دیدن نمایش ها به صورت رایگان بود و مخاطبان عادی نیز در کنار عوامل اجرایی می توانستند برای دیدن نمایش ها حاضر شوند. البته همیشه این چالش برای کارهایی که در باکس اجرا می رفت بود که تعداد کمی به دلیل محدودیت مــــــکان می توانستند آن اثار را ببینند و کمتر پیش آمده بود که سانس فوق العاده ای برای این نمایش ها گذاشته شود. رویکرد اجرای سانس فوق العاده قطعا بسیار خوب است و مخاطبان و تماشاگران علاقمندی را که در هجمه کارت دارها جایی برایشان نخواهد بود را به این شانس که آثار مورد علاقه خود را ببینند خواهد رساند؛ اما شاید بلیت فروشی برای این سانس خیلی نتواند به مذاق مخاطب خوش بیاید. همه می دانند که برای مخاطب جشنواره همان اجرایی که داوری خواهد شد مورد اهمیت است زیرا معمولا برای مخاطب تئاتر هم همچون اهالی تئاتر جشنواره و نتایجش مهم است.
از طرفی برگزاری سانس های فوق العاده درست در همان روز، ممکن است از کیفیت آثار بکاهد و البته با توجه به انگیزه رقابتی گروه های نمایشی در گردهمایی به نام جشنواره خیلی امیدی نیست در ســانس فوق العاده آثار قابل قبولی را مشاهده کرد حتی اگر گفت نگرانی های ارزیابی، دیگر با آن ها نیست. مسئله دیگر بلیت فروشی برای این نمایش ها است. درست است که در جشنواره های سطح بالا عموما این مسئله وجود دارد ولی آن جشنواره خود را رویاروی مخاطب حرفه ای می بیند.
زمانی می توان این انتظار را از یک جشنواره استانی داشت که آثار در آن سطح باشد، قطعا مخاطبی که حتی در اجراهای عموم نیز کمتر ضرورت هزینه کردن برای تئاتر را در خود احساس می کند در جشنواره هم همین نگاه را خواهد داشت. البته ممکن است شهرستان ساوه را بتوان در این مورد فاکتور گرفت و گفت تئاتر همیشه در آنجا پرمخاطب بوده است؛ ولی اینکه این مخاطب چقدر به موجودیت جشنواره اهمیت دهد جای بحث است و اینکه واقعا از چه نمایش هایی در این سال ها استقبال کرده اند. بهرحال جشنواره تئاتر استان در آستانه برگزاری است و کمتر از یک هفته دیگر ۹ گروه نمایشی تنها از سه شهر استان به رقابت خواهند پرداخت. امیدواریم تمهیدات جشنواره به صورتی باشد که کارت های ویژه جشنواره به صورت گزینشی توزیع نشود و حداقل اگر اثر تولیدی از دیگر شهرهای استان در جشنواره بیست و نهم نیست تماشاگرانی از اهالی تئاتر این شهرستان ها در این جشنواره حضور داشته باشند. زیرا هم رنج راه و هم هزینه تئاتر و هم نبود مکان برای این افراد آن هم در کنار تمام کمبودهای تئاتری در شهرهایشان نمی تواند دیگر انگیزه برای حضور در جشنواره بعنوان مخاطب را به آن ها بدهد.در ادامه نگاهی داریم به برنامه اجراهای نمایش ها که قرار است در ساوه به رقابت بپردازند.
نمایش « دریازدگی» به نویسندگی عباس جمالی و کارگردانی علی رفیعی اولین نمایش اجرایی در این جشنواره خواهد بود. این نمایش کاری از شهرستان دلیجان است. بعد از آن نمایش « بدن مقدس» آن هم به نویسندگی عباس جمالی و کارگردانی مهدی محمدی از اراک به روی صحنه خواهد رفت. آخرین اجرای رقابتی این روز نمایش « از برزخ تا سپیده دمان» به نویسندگی قدرت الله فتحی و کارگردانی محمد جواد شریفی از اراک خواهد بود. در این روز سانس های فوق العاده نمایش های « دریازدگی» و « از برزخ تا سپیده دمان» نیز به روی صحنه خواهد رفت.
در روز دوم جشنواره به ترتیب نمایش های «برادرها می میرند» به نویسندگی رضا بانگین و کــــارگردانی جـــواد روستایی از ساوه، « این مکان مجهز به دوربین مداربسته است» به نویسندگی و کارگردانی شهرام سلطانی و « شاه لیرک» به نویسندگی و کارگردانی افق ایرجی هر دو از اراک به روی صحنه خواهند رفت و در همین روز سانس های فوق العاده نمایش های « شاه لیرک» و « بدن مقدس» برگزار خواهد شد.
در روز سوم و آخر جشنواره نیز نمایش های « کاش خوابت را ندیده بودم» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی حجت رحیمی از ساوه، « مشترک مورد نظر در دسترس نیست» به نویسندگی ابراهیم عرب و مهدی ذره و کارگردانی مریم رزازی از ساوه و « اسکیس» به نویسندگی جابر رمضانی و کارگردانی وحید رفیعی آخرین اجرای بخش رقابتی این جشنواره است. در این روز نمایش های «این مکان مجهز به دروبین مدار بسته است» و « اسکیس» سانس های فوق العاده خواهند داشت. اعلام نتایج جشنواره و اختتامیه آن در روز ۲۴ شهریور خواهد بود.
در این روز نیز قبل از مراسم اختتامیه نمایش « نقطه» به نویسندگی و کارگردانی رامین علیزاده از خمین به عنوان مهمان اجرا خواهد شد. جلسه نقد و بررسی تمامی نمایش ها بعد از اجراهایشان برگزار و در روزهای جشنواره سه کارگاه آموزشی با حضور محمدرضا خاکی برگزار خواهد شد.
هرچند که گاه نقدها و اعتراض هایی از گوشه و کنار به نحـــوه بازبینی های جشنواره شنیده می شود و البته هر جشنواره ای همیشه با چنین مواردی همراه بوده است اما امیدواریم که آنچه در این جشنواره به نمایش گذاشته یم شود به طور حقیقی توان تئاتری استان باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.