خانه » جدیدترین » سهم ما کجاست؟

سهم ما کجاست؟

یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹   شماره ۱۳۳۴

سهم ما کجاست؟

رحمان دلاوری

نایب رییس شبکه ملی تشکل های غیر دولتی معلولان جسمی حرکتی کشور

طبق ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان، سازمان صدا و سیما موظف است در هفته حداقل ۵ ساعت از برنامه های خود را به موضوع مرتبط با معلولان تخصیص دهد. با توجه به شفافیت قانون بر اساس برآوردهایی که تاکنون داشته ایم متاسفانه شاهد عملکرد قابل قبولی از طرف صدا و سیما در راستای پوشش این مصوبه قانونی نبوده ایم و به نوعی حقوق مصرح معلولین در قانون توسط این سازمان نادیده گرفته شده است. هدف از طرح این موضوع، زیر سوال بردن عملکرد صدا و سیما و نادیده گرفتن اقدامات مثبت این سازمان در حوزه معلولیت نیست بلکه اعتقاد دارم آنچه تاکنون انجام شده کافی و برآورده کننده نیاز واقعی معلولان نبوده است و البته بخشی از این عملکرد به خود معلولین، انجمن های مردم نهاد معلولین و سازمان بهزیستی برمی گردد که احتمالا به استناد قانون نتوانسته اند مطالبه گری کافی در این زمینه را از صدا و سیما داشته و اهمیت بسیار مهم و کلیدی آن را در آموزش، آگاهی بخشی، توانبخشی و پیشگیری از معلولیت های بخش بزرگی از جامعه برای مسئولین سازمان صدا و سیما تبیین و تفهیم نمایند و البته کارکرد این دسته از مطالبه گران در اعلام آمادگی برای تولید برنامه و محتوای مرتبط با معلولین نیز می تواند عامل تعیین کننده ای برای عملکرد و خروجی سازمان صدا و سیما در انجام تکالیف قانونی خود برای خانواده بزرگ معلولین باشد.
افراد دارای معلولیت با توجه به نوع معلولیت خود که دامنه گسترده و متنوعی از انواع ناتوانایی ها از شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی گرفته تا ذهنی و اعصاب و روان را شامل می شوند نیازمند دریافت آگاهی و آموزش برای زندگی بهتر هستند. مبحث آموزش از طریق رسانه موثری چون صدا و سیما در راستای پیشگیری از معلولیت ها و همچنین آگاهی بخشی به افراد معلول و خانواده هایشان که تمام عمر خود را با مسئله معلولیت درگیر هستند از اهمیت دو چندان برخوردار می‌باشد.
بر اساس آمارهای جهانی حداقل ۱۵ درصد از جمعیت جامعه را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند و با احتساب افراد سالمند، خانواده ها و اشخاصی که با افراد معلول سر و کار دارند این نسبت حداقل تا ۴۰ درصد نیز قابل افزایش است. بنابراین مسئولین محترم صدا و سیما باید به این نکته عنایت داشته باشند که تأمین و تولید برنامه برای آموزش و توانبخشی و تسهیل زندگی این جمعیت قابل توجه تا چه اندازه دارای اهمیت بوده و البته نیازمند رویکرد متفاوت آن سازمان می باشد.
هدف این یادداشت، در درجه اول اقناع مسئولین امر برای درک اهمیت اجرایی شدن این قانون در سازمان مهمی مانند صدا و سیما است بنابراین این مطالبه جدی از طرف معلولین وجود دارد که مدیریت محترم سازمان صدا و سیما با دعوت از مسئولین مرتبط و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه معلولیت نسبت به بررسی زمینه های همکاری و تعامل سازمان با ذینفعان حوزه معلولیت و ارزیابی نیازها و چالش های اصلی معلولین نسبت به هدف گذاری و برنامه ریزی اصولی و زمان بندی شده برای تدوین و تولید برنامه ها و محتوا های مناسب جهت آموزش، توانبخشی افراد دارای معلولیت و همچنین آگاهی بخشی به عموم خانواده ها جهت پیشگیری از معلولیت های ناخواسته اقدام نماید. این اقدام ارزشمند سازمان صدا و سیما در اجرایی کردن موثر و کارآمد ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان تا حدود زیادی از یک طرف می‌تواند از اتفاقات ناگوار و معلولیت های جدید که هزینه‌های زیادی را بر دوش خانواده ها و عموم جامعه می‌گذارد پیشگیری نماید و از طرفی با ایجاد بستر آموزش تخصصی و آگاهی بخشی به افراد دارای معلولیت های متفاوت و خانواده هایشان در رفع موانع و مشکلات و تسهیل زندگی ایشان نقشی مهم و تعیین کننده ایفاء نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.