خانه » جدیدترین » ساختمان جدید اتاق، هدیه ای بزرگ و ارزشمند برای فعالان حوزه اقتصادی و بخش خصوصی استان

ساختمان جدید اتاق، هدیه ای بزرگ و ارزشمند برای فعالان حوزه اقتصادی و بخش خصوصی استان

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۳۰

ساختمان جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با حضور معاون اقتصادی رییس‌جمهور و سایر مقامات ملی و استانی و فعالان بخش خصوصی افتتاح شد

ساختمان جدید اتاق، هدیه ای بزرگ و ارزشمند برای فعالان حوزه اقتصادی و بخش خصوصی استان

به گزارش وقایع استان در هشتمین روز از ایام‌الله دهه فجر ساختمان جدید اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی اراک باحضور محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهور، حسین سلاح ورزی، نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، میراشرفی رییس کل گمرک کشور، معاونان سازمان های امورمالیاتی و تامین اجتماعی کشور، آیت ‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، سید علی آقازاده، استاندار مرکزی و جمعی از فعالان حوزه اقتصادی و بخش خصوصی افتتاح و مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.
نهاوندیان در آیین افتتاحیه ساختمان جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، بابیان اینکه دهه فجر فرصتی برای جشن گرفتن همت‌های بلند و هدف‌گیری خردمندانه است، گفت: اتاق بازرگانی تنها یک ساختمان نیست بلکه کانون هم‌اندیشی، همکاری و همدلی اقتصاد ایران است و قرار است در این ساختمان از این پس سرود سازندگی و آینده‌نگری نواخته شود.
وی ادامه داد: در مفاهیم اسلامی تأکید بر همت بلند داشتن به‌وفور مشاهده می‌شود که این روزها هم روز همت‌های بلند است. در شرایط دشواری که بدخواهان ایران طی دو سال اخیر به اقتصاد ایران تحمیل کرده‌اند به‌خوبی بر همگان واضح است که نه‌تنها آن‌ها در نقشه‌های خود موفق نشدند بلکه التهابات فرونشسته و تورم درحال طی کردن سیر نزولی است و تراز تجاری در ۱۰ ماهه سال جاری مثبت شده است.
معاون اقتصادی رییس‌جمهور تصریح کرد: افتتاح‌های مختلف و سرمایه‌گذاری‌های حوزه اقتصادی نشان از آن دارد که ایران متوقف شدنی نیست و این شعله خاموش نمی‌شود امروز سیاست دولت، سیاست تسهیل و گشایش است. امروز فضای تصمیم‌گیری کشور فضای توجه و اهتمام به نظرات بخش خصوصی و رفع مشکلات بخش خصوصی است به همین جهت آیین افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی اراک تنها یک افتتاح نیست بلکه آیین ترسیم مسیر همفکری بین سیاست‌گذار، فعال اقتصادی و اندیشمندان اقتصادی به‌عنوان یک مثلث توانمند است که این مثلث می‌تواند برکت افزایی اقتصاد ایران باشد.
وی با اشاره به لزوم حراست از حق حضور و مشارکت در اقتصاد جهانی اظهار کرد: نقشه بدخواهان ایران، تحمیل انزوا بر اقتصاد ایران است و به هر صورتی باید این نقشه با شکست مواجه شود. شکوفایی اقتصادی ایران، بهبود زندگی نسل آینده و عزتمندی این سرزمین مرهون اعتلای حضور ایران در جامعه جهانی است.
معاون اقتصادی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به‌هیچ‌وجه برنامه انزوای اقتصادی نیست، بلکه به معنای افزایش توان اقتصاد ایران برای اثرگذاری و مشارکت دوسویه در اقتصادی جهانی است.
نهاوندیان با اشاره به هدف بدخواهان ایران برای محدود کردن تجارت ایران گفت: علاوه بر موفق نبودن این توطئه، شاهدیم که صادرات غیرنفتی ایران روند صعودی هم داشته است، البته موانعی در این مسیر وجود دارد که رفع این موانع باید موردتوجه باشد. سیاست راهبردی دولت در مقابله با افرادی که قصد سنگ‌اندازی دارند، سیاست گشایش است که تسهیل و گشایش وظیفه سیاست‌گذاران و استفاده از این مسیر و ابتکار در گشایش راه‌های جدید وظیفه بنگاه‌های اقتصادی است.
وی تأکید کرد: درحرکت اقتصاد و سیاست نیازمند افزایش تعاملات بین‌المللی هستیم و نباید به‌هیچ‌وجه به کسانی که به دنبال بستن مسیر ایران در روابط مختلف ازجمله روابط بانکی، مالی، سرمایه‌گذاری و… هستند کمک کنیم.
در ادامه این مراسم آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی بابیان اینکه دولت باید خدمتگزار مردم باشد، گفت: دولت باید بسترهای لازم را برای توسعه اقتصادی فراهم کند بعد مالیات دریافت کند، فقیر یعنی کمر شکسته، اجازه ندهید افراد جامعه دچار فقر شوند.
وی با اشاره به اشکالات در اجرای اصل ۴۴ گفت: اجرای اصل ۴۴ دچار مشکل جدی است، اگرچه برادران دفاع می‌کنند اما در واقع این دفاع آن‌ها اشکال دارد، آیا «دولت» کشاورز یا صنعتگر است؟ قطعاً خیر، امیرالمومنان(ع) می‌گوید خیر دولت سیاست‌گذار است، متأسفانه چون یک مقدار کارها را بعد از انقلاب بیشتر دولتی کردیم حاضر نیستیم این بند را رها کنیم. دولت مسئول صیانت از حقوق مردم، بازرگانی سالم، روابط اقتصادی سالم داخلی و خارجی و حل اختلافات است.
نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: استان مرکزی باوجوداینکه شاید محدوده کوچکی در سطح استان باشد اما با ظرفیت‌های گسترده‌ای که در حوزه‌های مختلف ازجمله انرژی، پالایشگاه و غیره دارد در ارتباطات بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد و همین ظرفیت‌ها این استان را به استانی ملی و بین‌المللی تبدیل کرده است و باید گفت اقتصاد استان و مرز نمی‌شناسد باید آن را بین‌المللی بدانیم.
استاندار مرکزی در ادامه این مراسم با اشاره به پروژه‌های افتتاح‌شده دهه فجر استان، اظهار کرد: در دهه فجر با اعتباری بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، پروژه هایی در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و زیرساختی افتتاح می‌شود که این رقم نسبت به دهه فجر سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است. وی بابیان اینکه این افزایش ۱۳۰۰ میلیارد تومانی حاصل تلاش فعالان اقتصادی استان است، گفت: امسال باوجودآنکه تعهد استان مرکزی در امر اشتغال‌زایی ۱۲ هزار فرصت شغلی بوده است، اما تاکنون ۱۳ هزار شغل تعریف و ایجادشده است که احتمال می‌دهیم تا پایان سال به ۲۰ هزار شغل برسد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: صادرات غیرنفتی استان مرکزی در سال گذشته را یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار عنوان کرد و بابیان اینکه این میزان صادرات در تاریخ اقتصادی استان مانند نداشته است و سال جاری سال بسیار سختی بود و این سختی برای فعالان اقتصادی بیشتر هم بود، اما فعالیت‌های بسیاری صورت گرفت تا این موفقیت‌ها در سال تحریم بیشتر باشد.
آقازاده بیان کرد: در طول یک سال اخیر با تلاش بسیار بخشی از صنایع تعطیل احیاشده و به عرصه تولید بازگشتند. در ساوه کارخانه مقره سازی که در ۱.۵ سال گذشته بیش از ۱۴ ماه معوقه حقوقی به کارکنان خود داشت، با تلاش سرمایه‌گذار، مجموعه دولت و استان امروز در کنار تولید و افزایش کارکنان خود از نظر پرداخت حقوق به‌روز است و محصول قابل‌عرضه به داخل و خارج از کشور تولید می‌کند.
استاندار مرکزی بابیان اینکه بیش از ۱۰ تا ۱۲ صنعت راکد استان مرکزی طی یک سال اخیر به عرصه تولید بازگشته‌اند، افزود: کارخانه آونگان به همت نماینده ولی‌فقیه در استان و فعالان اقتصادی فعال شد، این صنعت امروز با ۲۲۰ کارگر درحال تولید است و درحالی‌که در ۸ ماه اخیر چیزی حدود ۵ میلیارد تومان به کارگران بدهکار بود، امروز مجدداً احیا شده و در شرایط ایده آل قرار دارد، همچنین کارخانه نخ خمین که در واقع مادر صنعت در این شهرستان است و روزی با هزار کارکنان جزو بزرگ‌ترین کارخانه‌های استان مرکزی به شمار می‌رفت، در مقطعی در اختیار بانک‌ها قرار گرفت ولی با حضور بهره‌بردار جدید امروز ۲۰۰ نفر کارکنان دارد و ظرف ۲ تا ۳ سال آینده با برنامه‌ریزی درست به دوران رشد بازمی‌گردد.
وی ادامه داد: به‌رغم همه سختی‌ها امروز به همت فعالان اقتصادی سختی‌ها را تقریباً پشت سر گذاشته‌ایم و اگر بخواهیم همین روند خوبی که دولت تدبیر و امید در پیش‌گرفته است را ادامه دهیم که انصافاً باوجود همه مشکلات، دوران برجام و خروج از برجام بهترین دوران طی ۱۵ سال اخیر بوده است، لازم است که اختیارات اقتصادی استان‌ها افزایش یابد و قطعاً با این تصمیم بیش از ۶۰ درصد مشکلات که امروز در حوزه خدمات، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت وجود دارد به‌راحتی رفع خواهد شد و رشد سرمایه‌گذاری رقم می‌خورد البته تحقق این پیشنهاد نیاز کار کارشناسی است اما می‌توان با افزایش اختیارات در شرایط موجود مشکلات را در داخل استان‌ها حل کرد. منوچهر توسطی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به اینکه افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی هدیه‌ای برای فعالان اقتصادی استان و مردم کشورمان در دهه فجر است، گفت: استاندار مرکزی به بخش خصوصی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اهمیت ویژه‌ای قائل است به همین خاطر است که شورای گفتگو استان در جایگاه پنجم کشوری قرار دارد.
وی ادامه داد: من به جرات عنوان می‌کنم به دلیل اهمیت استاندار، معاونان استانداری و… در استان شاهد مشکلی برای بخش خصوصی استان نبوده و اگر هم شاهد مشکلی در این حوزه هستیم در حوزه اختیارات و توان استاندار، استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی نیست. مشکلاتی که در حوزه اقتصادی و صنعتی استان با آن روبرو هستیم ناشی از کمی اختیارات حوزه مدیران استانی است درواقع در این شرایطی که به‌نوعی جنگ اقتصادی است نمی‌توان براساس اختیارات کم به‌موقع تصمیم گرفت، لذا تقاضامندم حوزه اختیارات مدیران را در حوزه استانی افزایش داده تا در این شرایط سخت بتوانیم تأملی داشته و در مقابل تحریم‌ها و سیاست‌هایی که می‌خواهد شریان‌های حیاتی اقتصاد کشور را قطع کند، دوام بیاوریم.
وی با اشاره بااینکه آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان یک کارشناس و صاحب‌نظر خبره در حوزه اقتصادی استان و کشور است، گفت: ایشان حمایت‌های بی‌دریغی از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان داشته و دارند.
حسین سلاح ورزی، نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سخنران پایانی این مراسم بود وی بابیان اینکه ساختمان جدید اتاق بازرگانی اراک مکانی مهم و در شأن فعالان اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی استان است، اظهار کرد: ساختمان جدید اتاق بازرگانی اراک پیش از اینکه محلی برای ارائه نقدها و گلایه‌ها از سیاست‌ها در حوزه اقتصاد، صنعت و کشاورزی باشد، بیشتر محلی برای رونمایی از طرح‌ها، نوآوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید در این استان باشد.
وی گفت: واقعیت این است، اتاق بازرگانی به‌عنوان نهاد بخش خصوصی و صدای بخش خصوصی در دنیا حدود ۳۰۰ سال قدمت و در کشورمان قدمتی حدود ۱۴۰ سال دارد که به‌عنوان یکی از نهادهای قدیمی و قدرتمند محسوب می‌شود، ولی اگر بخواهیم این قدمت ۱۴۰ سال را تقسیم‌بندی کنیم بایستی به دوران قبل و بعد از حضور آقای دکتر نهاوندیان به‌عنوان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و بعد از آن تقسیم‌بندی شود.
نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بابیان اینکه حضور دکتر نهاوندیان در اتاق بازرگانی ایران یادگارهای ارزنده‌ای را برای فعالان بخش خصوصی در کشور داشته است، گفت: یکی از این یادگارهای ارزنده قانون بهبود فضای کسب‌وکار و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.
سلاح ورزی تأکید کرد: شوراهای گفتگو دولت و بخش خصوصی در این هشت سال گذشته قدم‌های بسیار خوبی در جهت کاهش مقررات و موانع فضای متورم مقرراتی کشور برداشته و برخی از مشکلات در این حوزه را حل کرده است. در رابطه با شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده ۱۲ باید به این نکته اشاره کرد که در سال‌های اخیر دو نهاد دیگر به‌نوعی با مسئولیت و مأموریت مشخص و شبیه به شورای گفتگو ایجادشده است.
وی ادامه داد: این نهادها مشابه شورای گفتگو شامل «هیات مقررات زدایی» و «ستاد تسهیل» می‌شود قدمی که اخیراً از سوی اتاق برداشته‌شده برای هم‌افزایی و هم‌راستایی در راستای اثرگذاری نهاد است که یک کمیته تعامل بین این چهار مجموعه شورای گفتگو، کمیته ماده ۱۲، هیئت مقررات زدایی و ستاد تسهیل ایجادشده است و قرار است که موضوعات فضای کسب‌وکار در واقع دسته بندی بشوند و براساس فراخور امکاناتی که در هرکدام از این مجموعه‌ها است موضوعات مطرح و پیگیری شود.
نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پایان بیان کرد: از ابتدای نیم سال اول سال جاری رویه‌ای در شورای گفتگو مطرح‌شده که در کنار فعالیت‌های روتین و منظم آن سلسله نشست‌های با نگاه شکل‌دهی به آینده اقتصادی کشور برگزار شود.
گفتنی است در پایان این مراسم از فعالان حوزه اقتصادی و بخش خصوصی استان توسط اتاق بازرگانی اراک تجلیل به عمل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.