خانه » جدیدترین » خبری از قلع و قمع نیست

خبری از قلع و قمع نیست

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۳۰

حامیان محیط زیست نگران قطع درختان در مسیر اجرای یک پروژه شهری در اراک هستند

خبری از قلع و قمع نیست

طاهره قهیه ای

اجرای پروژه های توسعه شهری گاهی با توجه به مناطق اجرا شده و وجود درختان در آن مناطق ایجاد نگرانی هایی را برای شهروندان و حامیان محیط زیست می کند؛ چرا که ممکن است در ازای اجرای این پروژه ها درختانی در طول مسیر برای جابجایی و انتقال به نقطه دیگری از شهر دچار آسیب شوند و از آنجایی که درختان در محیط شهری تصفیه کننده هوا هستند و ضمن ایجاد زیبایی در پاک نگه داشتن هوا نیز تاثیرگذار هستند.
با توجه به اینکه کلنگ اجرای پروژه ۵۵ متری در کنار ریل راه آهن اراک به زمین زده شد و در طول مسیر این پروژه ۴.۲ کیلومتری باغات و فضای سبزی وجود دارد، حساسیت هایی در رابطه با سرنوشت درختان این منطقه در بین حامیان محیط زیست و اهالی این منطقه ایجاد شده است.
یکی از شهروندان در این رابطه به خبرنگار وقایع استان گفت: قطع درختان به محیط زیست و سلامت مردم ضربه می زند و امیدوارم هرگز شاهد قطع درختان در سطح شهر نباشیم و واقعا این جابجایی به درستی و واقعی انجام شود.
وی افزود: اگر قرار است در ازای اجرای پروژه ای درختی قطع شود من شخصا با اجرای آن پروژه مخالفم؛ چرا که درختان جان دارند و مـوجــودات زنده ای هستند که به پاکیزه نگه داشتن هوای آلوده شهر کمک شایان توجهی می کنند.
یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: با توجه به اینکه اراک شهری صنعتی است هر یک اصله درخت ارزش حیاتی برای شهروندان دارد؛ لذا شهرداری باید به صورت فنی و با استفاده از تکنولوژی های روز نسبت به جابجایی درختان اقدام کند تا به محیط زیست شهر آسیبی وارد نشود.
محمد کریم شفیعی شهردار کلانشهر اراک نیز در گفتگو با وقایع استان گفت: با تکنولوژی روز که در شهرها ایجاد شده است دیگر اصلا مساله ای به نام قطع درختان را در شهر انجام نمی دهند و جابجایی درختان به صورت فنی جز کارهای یومیه شهرداری است، همانطور که بعضا دیده اید در خیــابان های شهر به شکل کاملا فنی و درست درختان را جا بجا می کنیم.
وی افزود: کار جابجایی درختان این منطقه نیز با حضور NGO ها، منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست و با حضورخبرنگاران انجام خواهد شد و حتی می توانیم محلی که می خواهیم درختان را به آنجا جابجا کنیم به شما خبرنگاران برای رصد اطلاع دهیم.
شهردار کلانشهر اراک ادامه داد: ما اعتقاد داریم محلی که درختان را به آنجا جابجا می کنیم پس از انتقال حدود ۹۵ درصد از درختان دوباره می گیرند به شرطی که این جابجایی در فصل مناسبش صورت بگیرد.
وی افزود: برای تعیین محل جابجایی باید این موضوع در کمیسیونی با حضور مسئولان محیط زیست و سازمان فضای سبز مطرح شود و آنها بررسی کنند و ببینند همین ساختار دما و اقلیمی که در این منطقه وجود دارد در آن منطقه نیز همین طبیعت همان طبیعت وجود داشته باشد؛ لذا ممکن است همین نزدیکی ها که با این اقلیم همخوانی داشته باشد پس از تایید محیط زیست درختان را جابجا کنیم.
شفیعی ادامه داد: الان نیاز به جابجایی نداریم و ۱۰۰ متر فضا در اینجا داریم و وقتی به این ۱۰۰متر رسیدیم می توانیم درختان را جابجا کنیم؛ بنابراین الان فعلا خیلی مشکل درخت و مساله جابجایی درختان را نداریم.
شهردار کلانشهر اراک اظهار کرد: خوشبختانه با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی مذاکره و قرار شده است که با هماهنگی کارشناسان در زمان مقرر و در فصل مناسب جابجایی درختان جابجا صورت بگیرد.
مهدی مصطفوی معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: اداره کل محیط زیست استان مرکزی طــی نامه ای رسما به شهرداری اراک اعلام کرده است که مخالف هرگونه جابجایی درختان و تخریب فضای سبز در آن منطقه است.
وی افزود: یک وقتی بحث جابجایی درختان است که با کار کارشناسی انجام می شود و یک وقتی بحث کارکرد درختان در یک منطقه مطرح می شود؛ لذا با توجه به اینکه درختان در آن منطقه به عنوان حایل و پوشش حفاظتی بین منطقه صنعتی و مسکونی اراک در بخش کمربندی عمل می کنند و باعث کاهش آلایندگی ناشی از صنعت در آن سمت می شوند؛ بنابراین اداره کل محیط زیست با جابجایی درختان در آن منطقه با توجه به کارکردشان در حفظ هوای سالم مخالف است.
مصطفوی اظهار کرد: البته تصمیم در این خصوص نیازمند انجام کار کارشناسی است، شاید با انجام بررسی و کارهای کارشناسی که در آینده صورت خواهد گرفت کار جابجایی درختان در آن منطقه مشکلی نداشته باشد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در این حوزه طبق قانون جابجایی درختان بر عهده شهرداری و شورای اسلامی شهر است و طبق قانون محیط زیست جایگاهی در این قانون ماده ۷ آیین نامه ندارد؛ اما امیدواریم کار جابجایی درختان این منطقه در صورت تایید به شکلی انجام شود که به محیط زیست آسیبی وارد نشود.
درختان به عنوان قلب تپنده شهر صنعتی اراک نقش بسزایی در کاهش آلایندگی های ناشی از فعالیت صنعت در این شهر دارند؛ لذا هرگونه جابجایی درختان از منطقه ای به منطقه دیگر باید با انجام کار کارشناسی و بررسی های دقیق مبنی بر عدم وارد کردن خسارات به حفظ محیط زیست و از آن مهمتر به حفظ هوای سالم شهر صورت بگیرد تا آلایندگی ناشی از صنایع در شهر روبه فزونی نرود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.