خانه » پیشنهاد سردبیر » زیبایی و لاغری به قیمت سلامتی

زیبایی و لاغری به قیمت سلامتی

شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۵۵

وقایع استان در گفت و گو با معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان به بررسی قاچاق دارو در اراک می پردازد

فاطمه چاپاری: قاچاق دارو یکی از معضلات و آسیب های جدی در حوزه سلامت کشور است، چه بسا داروهایی که به صورت قاچاق وارد می شوند و نه تنها هیچ فایده درمانی ندارد که بعضا مرگ آور هستند. نمونه بارز آن داروهای لاغری، مواد آرایشی یا مکمل های ورزشی است که به صورت غیرمجاز در عطاری ها، آرایشگاه ها و باشگاه ها توزیع می شود. قاچاق دارو معضلی است که از گذشته تاکنون وجود داشته و ادامه هم خواهد داشت اما این مردم هستند که با اعتماد به این افراد کسب و کارشان را رونق می دهند و مشاوره های نادرستی که در آرایشگاه ها و باشگاه ها می شود را نسبت به تجویزهای پزشکی ارجح می دانند.
به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در بازدیدهایی که این مجموعه امسال از عطاری ها، باشگاه ها و آرایشگاه ها داشته حدود ۲۱۰ قلم فرآورده قاچاق با ارزش ریالی ۱۱۷ میلیون تومان کشف شده که شامل مکمل های ورزشی، لوازم آرایشی و مواد مخدر می شدند.
عباس علیمرادیان دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: در آرایشگاه ها و مراکز زیبایی که مجوز ندارند افراد بدون صلاحیت نسبت به تزریق بوتاکس با استفاده از داروهای غیرقابل تایید اقدام می کنند، در حالی که تزریق بوتاکس تنها باید توسط پزشک انجام شود و تزریق ها غیربهداشتی عواقب بسیاری چون فلج یا آسیب دائمی قسمتی از صورت خواهد داشت.
وی ادامه می دهد: همچنین مکمل های ورزشی نیز درصد قابل توجهی از اقلام قاچاق را تشکیل می دهد که در فضای مجازی، فروشگاه های بدون مجوز و باشگاه ها عرضه می شود و ممکن است آلوده به مواد سمی و فلزات سنگین باشد و مشکلاتی را برای سلامتی افراد ایجاد نماید.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار می کند: همچنین از ۲۱۰ قلم کالای قاچاق کشف شده ۶۱ قلم مواد مخدر بوده که در عطاری به مردم عرضه می شده، برخی از این اقلام قرص های لاغری هستند که از داروهای روان گردان و شبیهه آمفتامین و بسیار خطرناک تشکیل شده اند.
علیمرادیان اضافه می کند: توصیه می شود مردم داروهای سلامت محور اعم از دارو، مکمل های ورزشی و .. را تنها از داروخانه ها تهیه کنند، هر مرکز به جز داروخانه ها فاقد اعتبار است و مورد تایید وزارت بهداشت نیست و هر دارویی که در آرایشگاه ها، باشگاه ها یا عطاری ها توصیه یا تجویز می شود، غیرقانونی است.
وی همچنین اشاره می کند: مردم می توانند تخلفات مشاهده شده را به سامانه ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی اطلاع دهند یا به شکل حضوری نسبت به شکایات خود اقدام کنند.
به گفته مصطفی ده نمکی داروساز؛ متاسفانه مدت‌هاست عطاری ها دست به ارائه خدمات ترک اعتیاد هم می زنند در برخی از این عطاری‌ها داروهای مخدر از جمله متادون عرضه می شود.
این داروساز با درخواست تشدید نظارت بر عملکرد عطاری‌ها عنوان می کند: در این مقوله تقاضا داریم صنف عطاری حتماً نظارت مبسوطی بر عملکرد عطاری‌ها داشته باشد و در نهایت نیروی انتظامی نیز از نظر مباحث رسیدگی به عرضه مواد مخدر در عطاری‌ها بررسی‌های خود را تشدید کند.
ده نمکی با بیان اینکه متاسفانه بازار دارویی به خصوص داروهای گیاهی و در مجموع بازار عطاری بازار مکاری شده است، می گوید: البته ناگفته نماند که نباید حوزه طب سنتی را با عطاری‌ها مقایسه و در نظر گرفت که این دو کاملأ با یکدیگر متفاوت است و ضمن احترام به خانواده طب سنتی باید عنوان کنم که علم طب سنتی براساس دانش مربوطه صورت می‌پذیرد ولی متاسفانه عطاری‌ها با ورود به حوزه درمان تداخلاتی ایجاد کرده اند.
وی خاطرنشان می کند: متاسفانه برخی افراد با اجاره یک مغازه با عنوان عطاری برخلاف واقع در امور پزشکی دخالت کرده و توصیه و اقدام به تجویز در امور ترک اعتیاد می‌کنند و آن افراد معتاد نیز به جای اینکه بهبود یابند در چرخشی کاملأ معکوس وضعیت اعتیاد آنان بدتر نیز می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.